CP-vammainen Heljä toimii prostituoituna (TV1 klo 21.30)
Helsinkiläinen Heljä rahoittaa elämäänsä toimimalla prostituoituna.
CP-vammainen Heljä saa 600 euroa sairaseläkettä ja asumistukea. Hänen asuntonsa vuokra on 800 euroa. Pelkkä katto pään päälle ei riitä. Heljä haluaa käydä konserteissa ja teatterissa, Late-koiraakin täytyy välillä käyttää eläinlääkärissä. Menojaan helsinkiläisnainen rahoittaa toimimalla prostituoituna. Hän ottaa asiakkaita vastaan joko iltapäivällä kolmen ja kuuden tai illalla yhdeksän ja yhdentoista välillä. Kellonajat ovat tarkkoja, sillä tapaamiset on mahdutettava henkilökohtaisten avustajien työvuorojen väliin. Heitä Heljä tarvitsee, koska hän ei tule toimeen itsenäisesti. Paidan hän saa päälleen, siinä se. Sängystä nousemiseen, peseytymiseen ja vessassa käymiseen Heljä tarvitsee apua.
Heljän lapsuus loppui, kun hän kymmenvuotiaana menetti äitinsä rintasyövälle. Samalla pienen tytön elämältä putosi pohja ja jotain meni pahasti pieleen. 13-vuotiaana muiden kokeillessa ensimmäistä kertaa tupakanpolttoa Heljä harjoitteli suuseksin antamista.
Seksiä hän alkoi myydä kaksi vuotta sitten. Miehiä käy kerran viikossa, joskus kahden viikon välein.
- Perheeni ei ole kanssani juuri missään tekemisissä. Paikkaan prostituutiolla myös läheisyyden ja ihmissuhteiden puutetta, Heljä sanoo Peter Walleniuksen ohjaamassa dokumentissa.Se onkin yksi syy, miksi Wallenius on ylipäätään lähtenyt kertomaan Heljän tarinaa. Hän haluaa nostaa julkiseen keskusteluun ne vammaiset, joilta Heljän tavoin puuttuu elintärkeä tukiverkko.
- Suurimmalla osalla näistä ihmisistä on turvanaan lähimmäisiä ja perhettä, ja useimmilla meistä on joku, johon nojata, kun omat voimat loppuvat. Mutta mitä sitten, kun läheisten tukiverkko puuttuu eikä ole ketään, joka lohduttaisi, Wallenius kysyy.
TV1 maanantaina klo 21.30
JENNI UOTINEN
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 00:01"]
Av-palstallahan ollaan yleisesti sitä mieltä, että 13-vuotiaan tytön on ihan normaalia aloittaa seksielämä ja poikakaveria suorastaan kannustetaan jäämään yöksi, vaikka poika olisi täysi-ikäinenkin.
Yksinoloa kaipaa jokainen silloin tällöin, mutta kun on yksin vuodesta toiseen eikä kavereitakaan juurikaan ole, se on henkisesti hyvin raskasta. Itse olen nuorena, siis opiskeluaikoina, täysi-ikäisenä jo, pokannut miehen baarista muutaman kerran ihan vain läheisyyden kaipuun takia. Ei mielessä silloin niinkään seksi ollut vaan se, että sai hetken läheisyyttä ja nukkua jonkun vieressä eikä tarvinnut aina olla niin tuhottoman yksinäinen. Selväähän se tietenkin minullekin oli, että naimaan ollaan menossa enkä minä siitä välittänyt, kunhan sain hetkeksi laittaa silmät kiinni ja kuvitella siinä olevan jonkun, jolle minä olen tärkeä. Voin siis hyvin ymmärtää syyn, jonka takia Heljä toimii prostituoituna.
[/quote]
13 vuotiaana on täysin normaalia aloittaa jo seksi. Siinä ei ole mitään väärää
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:24"]
Siinä se Suomen hyvinvointiyhteiskunta nähdään, kun vammaistenkin pitää alkaa huoraamaan elantonsa eteen. Ei paljon kannata leuhkia.
[/quote]Onneksi on rahaa kuitenkin antaa Kreikkalaisille ja ottaa pakolaisia ka tarjota niille niin hyvät olot että baareissa kehuvat miten paljon heille jää käyttörahaa, se ei ole vähän, tarjoavat kierroksia yms.
Ja sitten vielä väitetään etteikö huorilla olisi jotain traumaa sielussaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:49"]
Miksi vammainen ei saisi toimia samoin kuin ei vammainen? Jos tämä nainen itse haluaa toimia noin,niin mikä siinä on kamalaa?
[/quote]
Haluaako hän? Vai onko niin, että edes hetkellisen läheisyyden saamiseksi hänellä ei ole muita vaihtoehtoja? Samoin kuin oman elintason kohentamiseen.
Hänhän oli hyvin yksinäinen ja hylätty, vailla ihmissuhteita.
Itse sanoi omin sanoin pääasiallisen syyn itsensä myymiseen olevan raha. Mun tietääkseni sitä saa muustakin kuin itsensä myymisestä.
En olis uskonut että noin vammaisetkin pystyy toimii huorana. Näköjään pystyy. En säli enää ketään.
Mistäköhän muusta sitä rahaa saisi? Jos on sellainen liikuntavamma ettei vessaankaan pääse niin kuka työnantaja sinut palkkaisi? Kun ei terveillekään tunnu olevan tarpeeksi töitä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 03:34"]
En ole nähnyt tuota dokumenttia mutta rupesin miettimään; jos saa rahaa seksistä, miksei saisi ihmissuhteita tai parisuhdetta? Silloin ei voi olla vastenmielinen, jos seurasta maksetaan. Sinänsä muuten ymmärrän sen pointin läheisyydestä ynnä muusta. Tavallisesti ne seksiä ostavat osapuolet kärsivät siitä läheisyyden puutteesta eikä päinvastoin, tai ainakin myyjän kohdalla siitä ei ole varsinaista näyttöä ja myyjällä on jonkinlainen markkina-arvo.
-Mies 28v-
[/quote]
Näin ei-vammaisena, mutta muuten rumana alemman tason naisena kommentoin, että seksiä on paljon helpompi saada kuin parisuhdetta. Kyllä minä ainakin saan seksiä aina jos haluan, jos menen sopivaan baariin enkä pidä yllä liiallisia tasovaatimuksia sen seksiseuran suhteen. Ei ihmisiä himoissaan ja ehkä juovuksissa kovastikin kiinnosta niin millainen se nainen on, kunhan joku, varsinkin jos valinnanvaraa ei ole tason suhteen.
Parisuhde taas on ihan eri juttu. Minä olen yrittänyt vuosia sellaista saada deitti-ilmoitusten kautta, mutta siinä mielessä en kellekään ole kelvannut, vaikka seksistä tosiaan ei ole pulaa jos sitä haluan.
Surullinen olo tuli Heljän puolesta. Hänen elämänsä olisi varmaan ihan onnellista jos äiti olisi saanut elää.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:26"]
[ Tuo mainostetti 732 euron takuueläke tarkoittaa köyhyydessä elämistä jos sen varassa pelkästään on. Monelle surkealla eläkkeellä olevalle on vain vaikeaa myöntää olevansa köyhä mutta ei totuus siitä muutu että uskottelee itselleen pärjäävänvä hyvin kuten "kunnon ihmiset".
[/quote]
Tarkasti tuolla summalla joutuu toki elämään. Mainittu takuueläke + Helille Kelan laskurin mukaan kuuluva asumistuki tekevät kuitenkin yhteensä 1200 eur / kk, joka on kaksi kertaa niin paljon kuin aloitusviestissä mainittu 600 eur / kk. Lisäksi Heli on jatkuvasti apua tarvitsevana henkilönä erittäin todennäköisesti oikeutettu vammaisen henkilön hoitotukeen. Ei niilläkään mitenkään leveästi elä, mutta kuitenkin niin, että ei pitäisi olla mitenkään pakko tienata rahaa prostituutiolla.
10
[/quote]
Mikä ihmeen HELI? Jutun naisen nimi oli Heljä. Jos olet muutkin faktasi opiskellut yhtä huolella, niin hyvä juttu.
Mua huolestuttaa se, että käyttääkö ne miehet edes kondomia?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 03:34"]
En ole nähnyt tuota dokumenttia mutta rupesin miettimään; jos saa rahaa seksistä, miksei saisi ihmissuhteita tai parisuhdetta? Silloin ei voi olla vastenmielinen, jos seurasta maksetaan. Sinänsä muuten ymmärrän sen pointin läheisyydestä ynnä muusta. Tavallisesti ne seksiä ostavat osapuolet kärsivät siitä läheisyyden puutteesta eikä päinvastoin, tai ainakin myyjän kohdalla siitä ei ole varsinaista näyttöä ja myyjällä on jonkinlainen markkina-arvo.
-Mies 28v-
[/quote]
Mutta kyllähän maailmallakin pakotetaan aika paljon naisia prostituutioon ja osa on todella huonossa kunnossa. Monelle miehelle on vain plussaa, että saa alistaa ja käyttää naista. Eräässä dokukmentissa yksi nainen oli hypännyt jostain parvekkaalta tma kun ei ollut enää kesätnyt pakkoseksityötä. Oli halvaantunut jaloistaan. Silti miehet kävivät. Monille miehille ei ole mitään väliä, mitä nainen tuntee seksin aikana.
Nainen on heille vain esine.
Suurin osa maksullisen seksin ostajista ei ole yksinäisiä vaan ihan "tavallisia" miehiä jotka kuitenkin näkevät naisen vain omien tarpeidensa tyydyttäjinä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 00:15"]
Olen työskennellyt henkilökohtaisena avustajana ja niitä töitä teen nytkin. Täytyy sanoa, että tässä kyllä oli sellainen paikka josta kääntyisin pois jo haastatteluvaiheessa. Ne ketkä sanoo, ettei avustaja vaikuttanut ammattitaitoiselle, niin oletteko miettineet että avustettavan ja avustajan henkilökemiat täytyy sopia melko hyvin yksiin, jotta työsuhde toimii? Itse en tuollaisessa työssä tulisi toimeen, joten työ menisi (hyvä niin) rastapäiselle nuorelle tytölle, joka on itsekin vähän hukassa elämässään.
Fiksulle ja asialliselle avustettavalle ammattitaitoinen ja asiallinen avustaja. Jos avustettavaksi sattuu hyvät työnantajan taidot omaava, vuorovaikutustaitoinen ja ihmisten kanssa toimeen tuleva persoona, joka on vain pelkästään liikuntarajoitteinen, niin sellainen on ihanteellinen työpaikka kerryttää työkokemusta sosiaali- ja terveysalalta ja avustajan työstä.
Jos taas avustettava on täysin kyvytön toimimaan työnantajana, epätasapainoinen, epäkypsä, räjähdysherkkä ihminen joka ei kykene hedelmälliseen keskusteluun, niin saa todennäköisesti melko samankaltaisen henkilökohtaisen avustajan, jos sitäkään.
t. avustaja
[/quote]
Olen itse katsellut avustajan töitä, mutta en todellakaan lähde 9.23 euron palkalla tekemään hommia. Ainakaan epävakaalle ja hankalalle persoonalle, mihin kuuluu pukeminen ja pesut.
Sivutöinä olen saanut tuon summan helpommalla ja siihen on kuulunut vain seurustelu ja pienet kotityöt. Oikeasti juteltiin ja surffailtiin netissä se 30 tuntia kuukausi, mikä oli työaikani.
Ja olen koulutettu hoitaja, joten pätevyyttä olisi hoitaa vaikeavammaistakin, mutta ei todellakaan tuolla palkalla
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 10:44"]
Mikä ihmeen HELI? Jutun naisen nimi oli Heljä. Jos olet muutkin faktasi opiskellut yhtä huolella, niin hyvä juttu.
[/quote]
Pahoittelen. Luin nimen huolimattomasti. Sen tietäminen ei kuitenkaan kuulu edunvalvojan tehtäviini (olen siis täysin toisen henkilön edunvalvoja). Takuueläkkeen, asumistuen ja hoitotuen summat tarkistin Kelan sivuilta.
10
Mua suretti Heljän äidin kaipuu ja se ettei hänen isänsä halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Minkälainen vanhempi hylkää lapsensa, joka ei pysty itsestään huolehtimaan? Auttaisi edes rahallisesti, niin toisen ei tarvitse huorata.
Toivottavasti saisi uusia ystäviä! Edes yhden sellaisen, joka välittää hänestä itsestään.
Avustaja pesi naista suihkussa ILMAN käsineitä. Nainen sanoi (ylpeän näköisenä) ottaneensa suihin ekan kerran 13v. Jäin miettimään keneltä? Sukulainen? Opettaja? Itse en vakuuttunut äidin hyvyydestä, mutta varmasti ihminen johon saanut jonkinlaisen suhteen muodotettua. Se hänen elämänsä ehkä ainut, oli millainen tahansa. Surullista.
Jos kyseinen nainen olisi kertonut, että hänellä on ihmisenkaipuu, vaikka on cp-vammainen ja hänellä käy kerran viikossa tai kahdessa mies harrastamassa seksiä hänen kanssaan, kaikki huutaisi, että jippii, hienoa.
Kun kyseinen ihminen kertoo ottavansa rahaa vastaan näistä seksisessioista, on hän hyväksikäytetty.
Näin on ihmeellistä ihmisen elämä.
Eli saan harrastaa yhden illan suhteita kuinka paljon tahansa, mutta jos perin maksun niistä, olen hyväksikäytetty ja yhteiskunnan pitää auttaa minua
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:09"]
Avustaja pesi naista suihkussa ILMAN käsineitä. Nainen sanoi (ylpeän näköisenä) ottaneensa suihin ekan kerran 13v. Jäin miettimään keneltä? Sukulainen? Opettaja? Itse en vakuuttunut äidin hyvyydestä, mutta varmasti ihminen johon saanut jonkinlaisen suhteen muodotettua. Se hänen elämänsä ehkä ainut, oli millainen tahansa. Surullista.
[/quote]
Avustaja, ei hoitaja. Ja niin se menee. Mä teen sekä lähihoitajan-, että henk.koht.avustajan töitä, lähärinä aina käsineet kun pestään rasvataan jne, avustajana ei. Avustajana hoidetaan vain yhtä ihmistä koko vuoron, ja hänen omassa kotonaan, suhde on nimenomaan enemmän kaverillinen, kun mikään hoitaja-potilassuhde. Lähärinä ollaan enemmän tai vähemmän laitoksessa, tai kotihoidossa, jossa kummassakin pompitaan paikasta toiseen ja hoidetaan kymmeniä potilaita yhden vuoron aikana. Näin ollen myös aseptiset vaatimukset on ihan eri tasolla.
Valoja päälle nyt ihan oikeasti... aina tämän tyylisissä artikkeleissa ollaan itkemässä "Miehistä" ja yleistämässä. Miksei miehet ole täällä yleistämässä että "Naiset on likasia lumppuja kun myyvät itteensä"? Ja Itsehän nainen myy itseään, siinä ei mielestäni lukenut että miehet käy raiskaamassa sitä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:55"]
Vaikeasti vammaisen henkilön edunvalvojana en voi kuin ihmetellä. Suomessa on takuueläke 732 eur / kk. Jos henkilön eläke olisi tuota pienempi, saa hän vähintään tuon. Lisäksi sairaseläkkeellä oleva henkilö saa eläkkeensaajan asumistukea, jos eläke ei ole liian suuri. Jos Helillä ei ole eläkkeen lisäksi muita tuloja eikä merkittävää määrää omaisuutta, pitäisi hänen saada Kelan laskurin mukaan eläkkeensaajan asumistukea 477 eur / kk. Lisäksi Heli saattaa olla oikeutettu vammaisen henkilön hoitotukeen (max 325 eur / kk).
Ei elämä minimieläkkeellä tokikaan mitenkään ylellistä ole, mutta joko Heli ei ole hakenut kaikkia hänelle kuuluvia tukia tai sitten asiaan liittyy jotain olennaista, jota aloitusviestissä ei kerrota.
[/quote]
Eihän tuolla rahalla eläminen ole mitään elämää