CP-vammainen Heljä toimii prostituoituna (TV1 klo 21.30)
Helsinkiläinen Heljä rahoittaa elämäänsä toimimalla prostituoituna.
CP-vammainen Heljä saa 600 euroa sairaseläkettä ja asumistukea. Hänen asuntonsa vuokra on 800 euroa. Pelkkä katto pään päälle ei riitä. Heljä haluaa käydä konserteissa ja teatterissa, Late-koiraakin täytyy välillä käyttää eläinlääkärissä. Menojaan helsinkiläisnainen rahoittaa toimimalla prostituoituna. Hän ottaa asiakkaita vastaan joko iltapäivällä kolmen ja kuuden tai illalla yhdeksän ja yhdentoista välillä. Kellonajat ovat tarkkoja, sillä tapaamiset on mahdutettava henkilökohtaisten avustajien työvuorojen väliin. Heitä Heljä tarvitsee, koska hän ei tule toimeen itsenäisesti. Paidan hän saa päälleen, siinä se. Sängystä nousemiseen, peseytymiseen ja vessassa käymiseen Heljä tarvitsee apua.
Heljän lapsuus loppui, kun hän kymmenvuotiaana menetti äitinsä rintasyövälle. Samalla pienen tytön elämältä putosi pohja ja jotain meni pahasti pieleen. 13-vuotiaana muiden kokeillessa ensimmäistä kertaa tupakanpolttoa Heljä harjoitteli suuseksin antamista.
Seksiä hän alkoi myydä kaksi vuotta sitten. Miehiä käy kerran viikossa, joskus kahden viikon välein.
- Perheeni ei ole kanssani juuri missään tekemisissä. Paikkaan prostituutiolla myös läheisyyden ja ihmissuhteiden puutetta, Heljä sanoo Peter Walleniuksen ohjaamassa dokumentissa.Se onkin yksi syy, miksi Wallenius on ylipäätään lähtenyt kertomaan Heljän tarinaa. Hän haluaa nostaa julkiseen keskusteluun ne vammaiset, joilta Heljän tavoin puuttuu elintärkeä tukiverkko.
- Suurimmalla osalla näistä ihmisistä on turvanaan lähimmäisiä ja perhettä, ja useimmilla meistä on joku, johon nojata, kun omat voimat loppuvat. Mutta mitä sitten, kun läheisten tukiverkko puuttuu eikä ole ketään, joka lohduttaisi, Wallenius kysyy.
TV1 maanantaina klo 21.30
JENNI UOTINEN
Kommentit (148)
Eli tää ei saa paitaa päälle, eikä pääse itse sängystä ylös..? No, joku käy "kylässä", niin ne asiakkaatko sit auttaa hänet sängystä ja pesee yms..? Vai puhutaanko tässä nyt suihinotosta pelkästään? Ja joo, mua kyllä kuvottaa tää aihe. Ja kuvottaa vielä enemmän, jos hänen "hoidossa" käy terveitä normaaleja miehiä. Oikeesti! Jossain määrin vielä ymmärrään, jos asiakkaat ovat myös vammaisia. Ihan vaan tuli mieleen, että mitähän vikaa normaalilla miehellä on päässään, jos haluaa kehitysvammaista naista. Kun kuitenkin tarjontaa varmasti on myös normi "ammattilaisista".. Tää aihe on kyllä paha, tuntuu pahalta ajaltella.
Eli tää ei saa paitaa päälle, eikä pääse itse sängystä ylös..? No, joku käy "kylässä", niin ne asiakkaatko sit auttaa hänet sängystä ja pesee yms..? Vai puhutaanko tässä nyt suihinotosta pelkästään? Ja joo, mua kyllä kuvottaa tää aihe. Ja kuvottaa vielä enemmän, jos hänen "hoidossa" käy terveitä normaaleja miehiä. Oikeesti! Jossain määrin vielä ymmärrään, jos asiakkaat ovat myös vammaisia. Ihan vaan tuli mieleen, että mitähän vikaa normaalilla miehellä on päässään, jos haluaa kehitysvammaista naista. Kun kuitenkin tarjontaa varmasti on myös normi "ammattilaisista".. Tää aihe on kyllä paha, tuntuu pahalta ajaltella.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 21:36"]
Sinulle 122: Hoitovälineet, kuten kumihanskat kuuluu saada kunnalta ilmaiseksi.
En ole idiootti, mutta Heljän tulot on isommat kuin annetaan ymmärtää. Ja joutuuhan työttömätkin jättää taksilla ajelut ja kulttuurimenot... Kauhea haloo. heljä tykkää saada munaa, tämä on hänen valintansa. Suodaan se kaikille, luxusta etsiville opiskelijoille ja vammaisille.
[/quote]
Uskopa huviksesi, että käytännössä niitä ei saa.
Vaipat taitavat olla ainoat, joita on pakko toimittaa. Niitäkin vain määränsä, olikohan 3/vrk eli jos haluat vaihtaa enemmän, ostat itse.
Hanskoja ei ole kukaan minun avustettavista saanut kaupungilta, ne ostetaan itse.
Jotkut saavat esim. inkosuojat lainaan, toiset eivät vaan ne ostetaan itse. Pestävät maksavat alkaen 100 e hyvät, joilla voi myös kääntää. (Pidemmän päälle halvempaa kuin kertikset.)
Voiteet, pesuvoiteet ym. ihonhoitotuotteet ostetaan itse, ellei lääkäri määrää, ja silloinkin on omavastuu.
Pesulappuja on osa saanut, 1/vrk. Eli avustajat joko pesee sitten ilman lappuja, tai peppua ei pestä niin usein kuin ehkä tarvitsisi tai sitten ostetaan itse.
Erona työttömään vammaisella on se, että tila on pysyvä, ja siihen ei voi itse vaikuttaa. Älä vertaa työtöntä ja vammaista tulojen suhteen. Työttömällä on toivoa saada töitä, ja tilanne laukeaa kyllä ajallaan. Aina on mahdollista hakea työtä jos vaan kaikki kelpaa, ja joskus sen paikan yleensä saa.
Väitän, että vammaiselle on lähes mahdotonta saada oikea palkkatyö, olipa vamma henkinen tai fyysinen, jos se on rajoittava. Jonkin verran projekteja on, ja suojatyöpaikkoja, mutta itse olen tavannut vain 2 pyörätuolikulkijaa, jotka ovat saaneet ihan oikean palkkatyön, josta saa asiallisen palkan. Opiskelupaikan joutuu koulu mahdollistamaan, jos sisälle pääset normaalein pääsykokein, mutta opiskelun jälkeen ei taas ole tiedossa mitään.
Vammaista ei kannata työnantajan palkata, koska työnantaja on velvollinen mahdollistamaan työnteon. Lisäksi käytännössä työtä tekevällä/opiskelevalla vammaisella on yleensä työavustaja, eli työpaikalle tulee työntekijä avustajineen. Nyt siis puhun vaikeavammaisista.
On myös koko joukko aika alhaiseen elintasoon tuomittuja vammaisia, joilla on älyllinen kehitysvamma. Huolimatta siitä, että he eivät kykene itsenäiseen työskentelyyn, ei se mun mielestäni ole syy evätä kaikkea kivaa elämässä.
Ja olet oikeasti idiootti, jos vertaat työttömän ja vammaisen taksiajelua...
Kas kun se vammainen ei ihan oikeasti VOI kulkea mihinkään ilman sitä taksia (ellei asu keskustassa ja käytä sähkäriä). Se ei yksinkertaisesti pääse edes ruokakauppaan, ymmärrätkö? Invalla ajelu ei ole pääasiallisesti huviajelua, vaan asianhoitoa - kela, sossu, ruokakauppa, apteekki jne. Sepähän se on, että kun matkoja on niin vähän, ja näistä menee suurin osa asiointeihin niin ei niitä vapaa-ajan huvimatkoja juuri jää.
Et viitsisi vääntää kun sulla ei ole mitään käsitystä näistä asioista :)
Tokihan prostituutio on oma valinta, nälkään tuskin kuolee kukaan vammainen vaikkei sellaista harrastakaan.
Mutta on ihan turha yrittää vääntää asiaa niin, että vammaisilla on hyvät tulot, ja he pärjäävät niillä hyvin, ja saavat lisäksi kunnalta kaiken mitä tarvitsevat. Kun se ei ole sillä tavalla.
106
Osaltaan Heljä tarvitsi rahaa ja tekisi mieluummin jotain muuta työtä.
Osaltaan hän tarvitsee kavereita, kosketusta ja hellyyttä, sitä ei ainakaan vielä voi ostaa. Ei, rakkauden tarve ei ole sama kuin ostettu seksi joltain.
Mäkin olen nuorempana antanut pillua tutuille jätkille, jotta ne välittäisi musta. Että ehkä ne sitten tykkää musta, kun saavat seksiä. Ei toiminut. Menin itse rikki ja aloin vihaamaan seksiä.
Heljä on rikki yksinäisyydestä, siitä että kaikki hylkäävät hänet. Vakkariasiakaskin jättää vaan alastomana makaamaan ja lähtee karkuun. Tosin Heljä ei kehtaa häneltä enää ottaa rahaa, kun on käynyt niin kauan. Heljä toivoisi, että mies olisi hänelle muutakin, mutta eihän se ole, kun jättää tuolla tavalla oman onnensa nojaan. Mies käyttää hyväksi Heljän haavoittuvuutta.
Heljä kokee, ettei hän ansaitse enempää kuin olla panopuuna. Hän kokee olevansa ruma ja muutenkin paska, josta ei kukaan voi kuitenkaan välittää ja siksi kaikki lähtevät. Edes oma isä ei välitä. Äiti ei voinut edes kertoa sairaudestaan, vaikka se olisi auttanut lasta käsittelemään asiaa.
Vaikka miten sanotaan, oma valinta jne. Heljä tulee olemaan vielä enemmän paskana, kun asiakkaat eivät osoittaudukaan kavereiksi eikä välittäviksi ihmisiksi. Ei niitä miehiä kiinnosta, niillä on vaimot ja perheet. Heljä toivoo kovasti parempaa, mutta valitettavasti koska toiveet tulee rikkoutumaan, hän luultavasti kyynistyy enemmän, alkaa itsetuhoiseksi ja vielä enemmän vittumaiseksi kanssaihmisille.
Sen sijaan nämä asiakkaat viettävät edelleen kulissielämäänsä omien läheistensä kanssa ja viis veisaavat muista. Itsekkäitä paskoja koko sakki.
18 yhdensuuntaista taksimatkaa kuukaudessa mahdollistavat sen, että vammainen henkilö voi ylipäätään mennä minnekään.
Esimerkiksi jos joku soittaa ns. tavalliselle pulliaiselle, että tulepa tänne vähän iltaa istumaan, niin tämä ihminen ottaa ja menee. Jos vammaisen kaveri soittaa samanlaisen puhelun, niin tämä ottaa ja tilaa taksin ja matkustaa sillä. Jos tätä mahdollisuutta ei olisi, hänen olisi oltava kaiket ajat vain neljän seinän sisällä.
Ja tosiaan ne asiointimatkat pitää myös ottaa huomioon. Ihmisen elämä kun koostuu asioinnista ja vapaa-ajasta ja työstä, kenellä sellaista sattuu olemaan. Ajatus siitä, että joltain ryhmältä evättäisiin oikeus poistua kotoaan, on sairas, ja onneksi tämä asia on viime vuosina parantunut. Tiedä sitten, mitä kunnissa suunniteltavat säästöt tuovat tullessaan. Kuljetuspalvelut ovat vammaispalvelulakiin perustuvia, mutta kun (kuulemma) kuntien velvollisuuksia ollaan muuttamassa, saattaa käydä niin, että näihin asioihin tulee tarkistusten nimellä toteutettavia heikennyksiä.
Vielä tuosta 18 taksimatkasta muuten, se kuulosta äkkiseltään paljolta!
Mutta jos miettii, että kerran viikossa haluaa itse edes kauppaan tekemään ostoksensa, jää sillä viikolla vain yksi ainoa reissu jonnekin - kirjastoon, kaverin luokse tai uimahalliin (jos saa uima-avustajan).
Vammainen pääsee jonnekin harvemmin kuin joka kolmas päivä.
Lisäksi hän maksaa siitä omavastuun, joka määräytyy julkisen liikenteen mukaan. Työttömällä ei ole varaa bussilippuun. Vammaisella on pakko olla, tai hän ei mene minnekään, ei edes kauppaan.
Heikoimmassa asemassa ovat ne, jotka eivät pysty käyttämään sähkäriä ja/tai eivät asu palvelun välittömässä läheisyydessä.
Yhdellä avustettavistani on ollut oma auto, jota avustaja ajoi. Pääsääntöisesti siihen ei ole mitenkään varaa, ikinä.
Lisäksi esim. talviaikaan tuleepi yllätyksiä kelien suhteen, jolloin sää voi määrittää, lähteekö sähkötuolilla vai ei. Samoin kaatosade (etenkin jos joku ei ole vaihtamassa sulle kuivia päälle kaatosadereissun jälkeen).
Onkin mielenkiintoista, että lähes kaikki avustettavista ovat tarjoilleet mulle kyytiä yömyöhällä taksilla kotiin ettei tarvitse kävellä työillan jälkeen jos on venynyt, tai kovalla pakkasella, ja tarjoavat kyytiapua muutenkin :) Tämä oli silloin kun olin vielä kortiton. Mukavia ihmisiä yleensä, tietenkään en ole tätä apua huolinut kun tiedän miten se on heille itselleen tarpeeseen. Mutta se on tietenkin hyvä itse kullekin jos saa osoittaa vastavuoroisuutta :)
106
Helsinki antaa kaikki rahat ja vähän ylikin mamuille. Osa makaa kaduilla kodittomina ja vammaiset myy persettä. Näin hieno maa ja päättäjät meillä, onnea Suomi! Yhtää koditonta somppua en ole koskaan nähnyt eikä ne taida persettäkään myydä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:01"]
Tässä alkaa vihaamaan miehiä, vaikkei tahtoisi.. ahdistavaa settiä.
[/quote]
Miksi et vihaa naista, joka suostuu tekemään itsestään kauppatavaraa?
"Vielä tuosta 18 taksimatkasta muuten, se kuulosta äkkiseltään paljolta!
Mutta jos miettii, että kerran viikossa haluaa itse edes kauppaan tekemään ostoksensa, jää sillä viikolla vain yksi ainoa reissu jonnekin - kirjastoon,
kaverin luokse tai uimahalliin (jos saa uima-avustajan)."
Kuinkas se nyt noin menee? Näissä on varmaan kuntakohtaisia eroja. Minulla se 18 matkaa tarkoittaa 18:aa yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa, joten jos tänään käyn kaupassa, siihen menee kaksi matkaa ja jäljellä on kuusitoista matkaa, jotka voin käyttää oman harkintani mukaan. On myös mahdollista siirtää seuraavalta kuukaudelta neljä matkaa tälle kuukaudelle, jolloin tietysti ensi kuussa matkoja on vähemmän. En ole toistaiseksi näin joutunut tekemään.
Mutta totta on, että tarpeet ovat niin erilaiset ja joillekuille 18 matkaa ei riitä ja toisille se passaa ihan hyvin. Ihmiset ovat yksilöitä, mikä on yllättävän terävä havainto. :)
127
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 22:49"]
"Vielä tuosta 18 taksimatkasta muuten, se kuulosta äkkiseltään paljolta!
Mutta jos miettii, että kerran viikossa haluaa itse edes kauppaan tekemään ostoksensa, jää sillä viikolla vain yksi ainoa reissu jonnekin - kirjastoon, kaverin luokse tai uimahalliin (jos saa uima-avustajan)."
Kuinkas se nyt noin menee? Näissä on varmaan kuntakohtaisia eroja. Minulla se 18 matkaa tarkoittaa 18:aa yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa, joten jos tänään käyn kaupassa, siihen menee kaksi matkaa ja jäljellä on kuusitoista matkaa, jotka voin käyttää oman harkintani mukaan. On myös mahdollista siirtää seuraavalta kuukaudelta neljä matkaa tälle kuukaudelle, jolloin tietysti ensi kuussa matkoja on vähemmän. En ole toistaiseksi näin joutunut tekemään.
Mutta totta on, että tarpeet ovat niin erilaiset ja joillekuille 18 matkaa ei riitä ja toisille se passaa ihan hyvin. Ihmiset ovat yksilöitä, mikä on yllättävän terävä havainto. :)
127
[/quote]
Niin siis 9 eestaasmatkaa = n. 2 reissua/vko. Eli jos käyt kaupassa, voit käydä yhden kerran muualla. Meidän kunnassa niitä ei voi siirrellä etukäteen ja samoin jos tässä kuussa jää pari matkaa yli, niitä ei voi käyttää ensi kuussa. Kunta kyllä vähentää matkoja hanakasti, jos tahtoo jäädä osa yli niin seuraavana vuonnapa ei tehdäkään enää päätöstä 18:sta matkasta... Vaikka sen pitäisi olla lakisääteinen.
Toisinaan kun voi olla vaikka sellainen avustaja töissä joka voi kuskata, mutta seuraavassa kuussa/seuraavana vuonna enää ei.
Hankalin malli on yhdellä avustettavistani, kun hän ei pysty käyttämään sähkäriä ja asuu hornan kuusessa palvelutalossa. Siis sieltä ei tosiaan pääse minnekään, matkaa lähimpään kauppaankin on kilometrikaupalla. No postilaatikko on alle kilometrin päässä :D
Ne neljä seinää vailla mahdollisuutta päästä minnekään kuin kahdesti viikossa on aika ahdistavat.
Lisäksi on itse haettava esim. lääkkeet sekä hygieniatarvikkeet joita talo ei kustanna joten niihin palaa matkoja, vaikka asianhoitoa yhdistäisi.
Toisaalta taas olen ollut avustajana myös ihan keskustan tuntumassa, parilta ei ollut matkaa ydinkeskustaan kuin alle puoli kilometriä. Silloin kaikki käytännön asiat hoituvat paljon helpommin.
106
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:34"]
Niin ja voi herranjestas teidän hanskahygieenikkojen kanssa!
Olen hoitanut aika paljon raha-asioita vammaisille, ja hanskat oikeasti maksaa. Kaupunki ei maksa niitä, vaan ne menee omista vähistä rahoista. Hanskaa olen käyttänyt, kun laitan virtsapussia, taikka tuseeraan, imen keuhkoista limaa, katetroin jne. missä on riski tuoda bakteeria limakalvolle. Muutoin se ei ole tarpeen. Alapesussa on käytetty yleensä hanskaa ja pesulappua, mutta ne laitetaan sitten vaan sinne alakertaan - samalla hanskalla ei pestä tukkaa tai vaikka naamaa.
Hanskaa saa hoitotarvikejakelusta perusteiden mukaan ilmaiseksi, esim. hengitysteiden hoitoon.
Ei tuossa näytetty kuinka neidin alakerta pestään...
Hoitajana sitten käytetään hanskaan useampien ihmiskontaktien vuoksi.
t 106
[/quote]
Sairaanhoitaja vastaa. Pesen aina ensin hiukset ja siitä alaspäin puhtaasta likaiseen. Selviää 1-2 hanskoilla. Infektioiden hoito maksaa usein enemmän kuin ne hanskat <3
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:34"]
Niin ja voi herranjestas teidän hanskahygieenikkojen kanssa!
Olen hoitanut aika paljon raha-asioita vammaisille, ja hanskat oikeasti maksaa. Kaupunki ei maksa niitä, vaan ne menee omista vähistä rahoista. Hanskaa olen käyttänyt, kun laitan virtsapussia, taikka tuseeraan, imen keuhkoista limaa, katetroin jne. missä on riski tuoda bakteeria limakalvolle. Muutoin se ei ole tarpeen. Alapesussa on käytetty yleensä hanskaa ja pesulappua, mutta ne laitetaan sitten vaan sinne alakertaan - samalla hanskalla ei pestä tukkaa tai vaikka naamaa.
Hanskaa saa hoitotarvikejakelusta perusteiden mukaan ilmaiseksi, esim. hengitysteiden hoitoon.
Ei tuossa näytetty kuinka neidin alakerta pestään...
Hoitajana sitten käytetään hanskaan useampien ihmiskontaktien vuoksi.
t 106
[/quote]
Sairaanhoitaja vastaa. Pesen aina ensin hiukset ja siitä alaspäin puhtaasta likaiseen. Selviää 1-2 hanskoilla. Infektioiden hoito maksaa usein enemmän kuin ne hanskat <3
[/quote]
No minä kanssa, kun olen ollut hoitajana töissä.
Mutta entäs jos se pesulappu on käynyt aamupesulla alakerrassa, pitääkö sillä sitten pestä illalla naama :D Sori kirjoitusvirhe, tarkoitin kirjoittaa, että samalla lapulla ei pestä tukkaa tai naamaa...
Kun se on ihan totinen tosi, esimerkiksi tämä yhden pesulapun/vrk sääntö täälläpäin :( Ja niitä hanskoja kun ei ilmaiseksi saa (ilman erityistä syytä, esim. hengitysteiden imut tai katetrointitarve). Ne on joskus työntekijän ostettava jopa itse jos haluaa käyttää. Toivottavasti näin ei ole joka kunnassa, mutta pahasti pelkään että tulee vielä olemaan.
Joskus olen joutunut ihan oikeasti tekemään alapesut ilman hanskoja ja puolitetulla lapulla. Eipä tulisi kenellekään mieleen vaatia kunnan kotihoitajaa samaan (olin kauan aikaa sitten töissä kunnan kotipalvelussa). En tiedä kenelle siitä voisi valittaa, kotona asuva vammainen ei saa tarvikkeita samalla tavalla, kuin esimerkiksi kotihoidossa oleva vanhus. Myös laitoksissa on aina saatavilla pesuvälineitä, vaikka niiden käyttömäärää vähän valvottaisiinkin. Toki yleinen turvallisuus on tärkeämmässä osassa.
Sinänsä en kyllä tiedä, mitä infektioita pitäisi perusterveellä vammaisella varoa kun puhtain käsin pestään ja vain yhtä ihmistä.
Meni nyt kyllä pahasti ohi aiheen.
106
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 07:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:49"]
Miksi vammainen ei saisi toimia samoin kuin ei vammainen? Jos tämä nainen itse haluaa toimia noin,niin mikä siinä on kamalaa?
[/quote]
Haluaako hän? Vai onko niin, että edes hetkellisen läheisyyden saamiseksi hänellä ei ole muita vaihtoehtoja? Samoin kuin oman elintason kohentamiseen.
Hänhän oli hyvin yksinäinen ja hylätty, vailla ihmissuhteita.
[/quote]
Mutta itse haluaa kuitenkin. Onko minut pakotettu töihin koska jos en siellä käy niin en saa rahaa? Olenko nyt hyväksikäytetty?
Jos en halua siivota niin elän paskassa. Pitääkö lopettaa siivoaminen?
Raha pitää hankkia jostain. Ihminen joutuu tekemään paljonkin asioita jotka on pakollisia. Sellaista se on
[/quote]
mutta on hieman eri asia joutua olemaan runkkausalusta miehille kuin esim kaupan kassa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 20:03"]
Heljän kuuluu saada sairaseläkkeen lisäksi ylin vammaistuki yli 400e/kk eli hyvin pitäisi pystyä maksamaan vuokra. Antajan kela asumistukeakin. On täysin Heljän oma valinta jos haluaa toimia noin parin iltamenon vuoksi. Itseäni ei ollenkaan käy sääliksi. Itsensä myyminen on aina oma valinta, ja Heljälle olisi muitakin vaihtoehtoja.
[/quote]
ei todellakaan ole aina oma valinta. maailmalla on pakotettu monia tyttöjä ja naisia prostituutiion. missä säkissä oikein elät?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
naiselle se on usein välttämätöntä, miehelle ei.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
naiselle se on usein välttämätöntä, miehelle ei.
[/quote]
Voiko joku oikeasti ajatella noin?
Miten kieroutunut mielesi onkaan.
Kommenteista huomaa, että vammaisten seksielämä on Suomessa tabu, oli se sitten ostettua tai ei. Henkilö itse haluaa ko. työtä tehdä koska saa siitä rahaa ja läheisyyttä. Henkilö vaikutti ainakin dokkarin perusteella tarpeeksi selväpäiseltä että kykenee siitä itse päättämään. Joten missä on ongelma?
se työkyvyttömyyseläke ei sairaseläke cp vamma on vammaa ei sairaus
Toisaalta nykyään, nettiaikakaudella, jokainen saa tietoa ihan itse, vaikkei sitä erikseen kukaan kertoisi, joten CP- ja muut vammaiset, joilla järki leikkaa, kyllä tietävät asioista. Toisin oli ennen, ei vielä kovin kauan sitten, kun ajateltiin, etteivät vammaiset ole ihmisiä, joilla on ihmisten tarpeet.