Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten miehesi palkka vaikuttaa sun tekemisiisi?

Vierailija
04.11.2013 |

Tätä en tajua, jos miehellä on bruttopalkka 3000, 5000 tai 7000 euroa kuukaudessa, miten se vaikuttaa siihen, mitä mun pitäisi tehdä? 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies saisi edes saman palkan kuin minä, voisin itse käyttää isomman osan omista tuloistani itselleni tärkeille asioille (sisustaminen, remontti tmv). Nyt tuntuu että omista rahoistani kustannan kohtuuttoman osan meidän yhteisistä menoista.

Ja juu, meillä on yhteiset rahat ja tilanne ei ole aina ollut tämä, olen myös ollut työttömänä, kotiäitinä ja hoitovapaalla ja silloin mies on mukisematta kustantanut myös minunkin elämääni isommalla osuudella.

Vierailija
2/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymykseen; jos miehellä olisi enemmän rahaa, tekisin vähemmän töitä. Olisin osa-aikaisena, siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:28"]

Ei mitenkään. Meillä on omat rahat.

[/quote] Eli jos miehesi olisi työtön, eläisit aivan samoin kuin nyt?

[/quote]

kyllä.

Vierailija
4/26 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se vaikuttaa, minä kun olen työtön, ja minä meidän taloudessa teen lähestulkoon kaikki hankinnat. Miten se voisi olla vaikuttamatta kuinka paljon talouteen tulee rahaa? Jos minä pääsen tästä yhtäkkiä hyväpalkkaiseen työhön, niin kyllä silläkin olisi todella positiivinen vaikutus meidän perheen talouteen, kyllä sitten tulisi velat maksettua nopeammin, ja ehkä käytäisiin joskus ulkomaillakin.

Ei meidän perheessä ole mitään erillisiä talouksia, vaan kun ollaan aviopari jolla on kaksi yhteistä lasta, niin kyllä me ollaan ihan yksi perheyksikkö eli yksi talous.

Vierailija
5/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on siivottavia neliöitä. Jos miehen palkka ois sama kuin mun, tuskin asuttaisiin tuossa 300m2 huushollissa.

Vierailija
6/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen tarvitse vaikuttaa.

Mutta meillä molempien palkka vaikuttaa toisen tekemisiin niin, että jos sitä on runsaasti ja se on sillä hetkellä suht varmaa, toisella on varaa riskinottoon ja seikkailuun, jos taas toisen palkka on pieni tai epävarma, täytyy toisen ainakin harkita varmemman päälle pelaamista omissa töissään, jos se on mahdolista. Näin siksi, että perheen, elämisen, asumisen ja lasten vaatima kokonaisrahamäärä on kuitenkin aika vakio.

Vierailija
7/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat. Yhteinen vastuu perheen hyvinvoinnista taloudellisesti. Nyt vain on sellainen tilanne, että mies tienaa sen verran, ettei minun tarvitse mennä töihin. Mies haluaa tehdä töitä, minä teen mieluummin kotitöitä ja hoidan lasten läksyt, harrastukset ja muut. 

Vierailija
8/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Miehen työn vaativuuden taso kyllä vaikuttaa: Jos mies tienaisi rutkasti, mutta se tarkoittaisi samalla pitkiä päiviä ja paljon matkustamista, en pystyisi perheellisenä työajoiltaan hankalaan työhön. Ja päinvastoin: Jos miehen työ on kevyempää ja joustaa, pystyn itse tekemään vaativampaa työtä. Tai kai sitä pystyisi muutenkin, mutta en usko, että näkisimme järkeväksi molempien venyä hirveästi perheen kustannuksella, jos toisen työt kattaisivat perheen menot yksistään.

Muuten se ei ainakaan tietoisesti vaikuta, mutta voi olla, että olisin joitakin valintoja tehnyt eri tavalla elämän varrella, jos olisi suurituloinen mies. Ehkä en olisi ollut niin varovainen joissakin omissa uravalinnoissani ja huomioinut palkan merkitystä yhtä voimakkaasti. Tai sitten olisin, vaikea tietää varmaksi.

Vierailija
9/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 13:54"]

Meillä on yhteiset rahat. Yhteinen vastuu perheen hyvinvoinnista taloudellisesti. Nyt vain on sellainen tilanne, että mies tienaa sen verran, ettei minun tarvitse mennä töihin. Mies haluaa tehdä töitä, minä teen mieluummin kotitöitä ja hoidan lasten läksyt, harrastukset ja muut. 

[/quote]

Typerintä mitä nainen voi tehdä itselleen. "minun ei tarvitse mennä töihin" = "minun ei tarvitse huolehtia tulevaisuudestani".

Toivottavasti olet ollut edes sen verran fiksu, että olet ymmärtänyt säästää itsellesi eläketiliä.

Vierailija
10/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yhtään mitenkään. me ollaan molemmat erittäin hyvin palkatuissa töissä. en haaveile kotirouvuudesta ollenkaan.

Vierailija
11/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä ap tajuat, mutta pointtisihan on siinä, että nainen ei mielestäsi saa elää miehen rahoilla, vai mitä? Olisit voinut tehdä aloituksen suoraan niin.

Minä en ottaisi miestä, joka ei voi elättää minua, vaikka hän itse joutuisi työttömäksi. Ymmärrän, ettet sinä tai moni muu sellaista järjestelyä hyväksy.

Vierailija
12/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 14:01"]

Kyllä sinä ap tajuat, mutta pointtisihan on siinä, että nainen ei mielestäsi saa elää miehen rahoilla, vai mitä? Olisit voinut tehdä aloituksen suoraan niin.

Minä en ottaisi miestä, joka ei voi elättää minua, vaikka hän itse joutuisi työttömäksi. Ymmärrän, ettet sinä tai moni muu sellaista järjestelyä hyväksy.

[/quote]

Miksi et halua pärjätä itse taloudellisesti vaan

riippuvainen jonkun toisen toimeentulosta?

Vierailija
13/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miehen palkka vaikuttaa yhteisiin päätöksiimme. Kuten minunkin palkka.

Vierailija
14/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muuta kuin asuntolainan ottovaiheessa vaikutti. Kunhan mies maksaa laskuista puolet ja ostaa ruuat, niin kaikki ok. En edes tiedä mieheni nykypalkkaa, eikä kiinnostakaan.

Vierailija
15/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 13:54"]

[/quote]

Typerintä mitä nainen voi tehdä itselleen. "minun ei tarvitse mennä töihin" = "minun ei tarvitse huolehtia tulevaisuudestani".

Toivottavasti olet ollut edes sen verran fiksu, että olet ymmärtänyt säästää itsellesi eläketiliä.

[/quote]

Mä olen eri mieltä. Tyhmintä mitä nainen voi tehdä on painaa duunia matalapalkka-alalla esim kolmivuorotyössä tms ja olla poissa omien lastensa pikkulapsiajan.

Ennemmin säästöt ja talous muuten kuntoon, jos elää järkevästi niin ei silti tarvitse tyhjän päällä olla eläkkeellä. Ja jos on ammatin lukenut ennen lastenhankintaa niin pääseehän sitä töihin jos vaikka parisuhde tai perheen taloustilanne muuttuu.

Vierailija
16/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan uudemmassa ja isommassa kämpässä, ajellaan uusilla autoilla, matkustellaan paljon, harrastetaan jne. Tienaan itse 4200€/kk mutta ei tällä palkalla elettäisi siten miten nyt eletään.

Vierailija
17/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:45"]

[/quote]

Minä eläisin suunnilleen samoin.... Meidän pakolliset menot on mitoitettu yhden palkansaajan mukaan. Se mistä tingitään on remontti, kalusteiden uusiminen ja kalliimmat huvit jos tilanne tulee eteen. Sitä ennen on käytetty 500 päivää ansiosidonnaistakin, eiköhän siinä ehdi sopeutua. Mies oli kesän lomautettuna, eikä sitä huomannut muusta, kuin ettei tarvinnut lasta viedä aamulla hoitoon.

Vierailija
20/26 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyvin vaikutus on varmaankin se että olen ollut vuosia osittaisella hoitovapaalla. Olen töissä alalla, joka muuttuu jatkuvasti, joten en ole edes harkinnut jääväni kokonaan kotiin, lisäksi työpaikan sosiaalinen verkosto on tärkeä. Mahdollisuus ylimääräiseen vapaaseen keskellä viikkoa tai lyhyempiin työpäiviin on ollut todella luksusta. 

Toki rahaakin on käytettävissä enemmän esim. harrastuksiin tai matkusteluun kuin jos puoliso tienaisi esim. saman verran kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä