Ns. "hiljainen kiusaaminen" somessa.
Onko kaverin poistaminen fb:stä ilman syytä sitä? Tai unfollaaminen instassa ilman syytä?
Mielipiteitä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Itse poistan sellaisia, jotka selkeästi ärsyttävät minua. En halua huonoa fiilistä päivääni, joten suojelen itseäni. Jos joku siitä loukkaantuu, niin ei voi mitään.
Sama. Nyt esim. lähti estoon kaikki Maria Nordinin päivityksiä jakavat.
Mä olen poistanut fb:stä ainoastaan kiusaajat! Muut piilotan, jos siis ärsyttää feedin sisältö tai tyyppi itsessään.
Mutta kiusaajien poistamisessa ei ole mitään väärää, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun fb-feedi ärsyttää, voihan sen estää näkymästä. Kaverilistalta poistaminen on kuitenkin aina varsin tyly toimenpide.
Tätä mä en ole ymmärtänyt koskaan, että miksi roikuttaisin facessa kaverilistoillani jotain tyyppejä, joita en kuitenkaan halua seurata.
No miksi olet alunperin hyväksynyt kaveriksi facessa? Oma virheesi.
Vaikka siksi, että joskus ollaan oltu tekemisissä. Elämäntilanteet muuttuu. Esim. vaihto-opiskeluvuotena lisäsin paljonkin uusia kavereita ja facessa olikin kätevä jutella, sopiä näkemisistä, reissuista ja kurssitöistä jne. Mutta vuosien jälkeen vain yhteydenpito on jatkunut vain joidenkin kanssa, loppujen kanssa en ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun fb-feedi ärsyttää, voihan sen estää näkymästä. Kaverilistalta poistaminen on kuitenkin aina varsin tyly toimenpide.
Tätä mä en ole ymmärtänyt koskaan, että miksi roikuttaisin facessa kaverilistoillani jotain tyyppejä, joita en kuitenkaan halua seurata.
Ne on ihmisiä, ei pelkkiä "seurattavia". Kun poistat kaverilistalta, se on ilmoitus että henkilö ei ole kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä harvinaisen tyhmä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei ole. Sellainen on, ettei koskaan kommentoi tai tykkää sellaisen julkaisuista joka kuitenkin tykkää ja kommentoi omiasi.
No, ei tuotakaan kyllä kiusaamisena voi pitää. Kiusaaminen on jotain, mitä tehdään tarkoituksellisesti aiheuttaakseen pahaa mieltä toiselle. Välinpitämättömyys tai kiinnostuksen puute ei ole kiusaamista. Ei kenenkään tarvitse vastavuoroisuuttaan ja kohteliaisuuttaan tykkäillä ja kommentoida. Silloin kyllä itse lopetan myös reagoinnin hänen juttuihinsa ja poistan kavereista.
Kysyttiin HILJAISESTA kiusaamisesta, ja kyllä se on ihan määritelmien mukaan mm. koulussa sitä että ei oteta leikkiin mukaan, jätetään ulkopuolelle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kutsuu kavereiksi lähes tuntemattomia. Ollaan facekavereita ja tykkäillään, mutta oikeasti ei tunneta. Ei ole missään oltu yhdessä tai kyläilty.
Ärsyttää sellaisten ihmisten kaveripyynnöt, joille nimeni ja naamani ovat just ja just tuttuja ja on vaihdettu ehkä kaksi sanaa. Miksi ihmeessä hyväksyisin?!
Kannattaa muista myös vahingon mahdollisuus. Mä olen pyytänyt ainakin kolmea tyyppiä vahingossa kaveriksi, kun miehen tabletilla olen selannut facea, ja pyyhkäisy onkin lähettänyt kaveripyynnön.
Vierailija kirjoitti:
Hiljainen kiusaaminen on sitä, että seurataan sua, mutta ei ikinä tykätä sun jutuista, vaikka muiden samoista jutuista tykkää.
Kirjoitin tämän ihan saman aiemmin, mutta se sai alapeukut :D
Olen poistanut vanhan työpaikan työkavereita, kun en jaksanut aina heidän rasistisia juttujaan jotka ponnahti mun eteen. Toki jälkikäteen aateltuna ois voinut vaan laittaa, että ei seuraa tms. Mutta en sillon tajunnut/osannut. Poistin sellaisia, joiden työpaikkakiusaamisen kohteeksi jouduin. EI kiinnostanut enää kuulla heitä yhtään mitään.
Oikeastaan nykyisin en enää käytä koko facebookkia juuri ollenkaan.
Poistin koko facen niin pääsin ongelmasta
Ette ole kavereita jos sinut ilman syytä poistetaan. Itse poistin taas 10 tyyppiä jotka olin lisännyt joskus 5v sitten koulussa ja joita en sen jälkeen ole koskaan nähnyt. Yksi näistä sitten laittoon seuraavana päivänä viestiä että miksi poistit😅
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen seuraa niitä ihmisiä ja asioita, jotka itseään kiinnostavat. Mutta jos seuraa aihepiiriltä tuhansia muita samanlaisia (sanotaan vaikka ruuanlaitto), ja silti poistaa tietyt omat ystävät- silloin se on mielestäni kiusaamista. Halutaan sanattomasti osoittaa että joku ei ole mielestään tarpeeksi hyvä tai kiinnostava.
Sinä et ole tarpeeksi hyvä tai kelpo ymmärtämään asiaa. Laputapa roskiin siitä kvasiloukkaantumaan. Hus.
Vierailija kirjoitti:
Somessa on helppo kiusata, koska et joudu kasvotusten kiusatun kanssa. Jotkut saavat siitä varmasti kiksejä, että saavat loukattua muita. Joskus voi jopa olla epätietoinen omista negatiivisista tunteistaan, ja haluaa osoittaa toiselle että ei arvosta häntä. Kyse voi olla esim kateellisuudesta, jota ei itse itsessään havannoi. Katkeria ihmisiä on yllättävän paljon, ja he levittävät pahaa oloa tietämättään. Esim somekiusaaminen voi olla sitä, että inhoaa jotain ihmistä joka on tehnyt unelmistaan totta tai on menestynyt. Ja esittää hänelle olevansa ystävä, mutta somessa käyttäytyy kuin häntä ei olisi olemassa. Haluaa siis jotenkin rankaista häntä, koska on kateellinen hänelle.
Ovulaatio-objekti veti esiin ryvettyneen kateuskortin. Eipä taida olla enää konsteja halveersta ja disparagoida itseään enempää. Häpeä kauhtana, jos osaat.
Itse unfollaan ihmisiä, joita en ole nähnyt vuosiin tai jotka eivät pidä mitään yhteyttä, sillä postaan ylipäänsä harvoin mitään, mutta välillä henkilökohtaisiakin päivityksiä, mitkä tuskin kiinnostaa muuta kuin lähipiiriä. Minulle läheisillä ihmisillä on kyllä puhelinnumeroni, ja jos ei ole, niin sille on varmaan syynsä.
Lapsuudenaikainen ystäväni poisti minut fb-kavereista ja instaseurattavista- /seuraajista. Teki näin myös muille lapsuuden ystäville.
Mitään riitaa ei ollut. Olemme yli 30-vuotiaita, perheellisiä ja eri kaupungissa asuvia. Joskus vaihdoimme kuulumisia whatsappissa ennen tätä poistoa. Näimme toki harvoin, mutta olimme toistemme häissä vastikään, eikä mitää riitoja ollut.
Huomasin jossain vaiheessa kuulumisten vaihdoin olevan yksipuolista, sitten tapahtui poisto :D Tämän jälkeen mitään ei enää kuulunut. Eräs kaveri koitti kysellä vielä, ei vastausta.
Tässä tapauksessa se somesta poisto oli sellainen viimeinen niitti. Syytä en koskaan saanut tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ilman syytä". Kyllähän siihen joku syy varmasti on. Se syy voi olla vaikka se, että ne toisen postaukset ovat aiheeltaan sellaisia, että ne eivät (enää) itseä kiinnosta. Esimerkiksi fanaattisesti jostain aatteesta postaamista (oli sitten ruokavalio, poliittinen mielipide, harrastus tai mikä tahansa) ei pitkään jaksa, lapsetonta tuskin kiinnostaa pelkästään lasten ja perhearjen kuvaus, eläimistä piittaamaton ei jaksa loputonta kissa/koirakuvien virtaa. Toisaalta, jos siellä facessa tai instassa ei ole mitään mielekästä sisältöä tai muuten mitään kanssakäymistä, et ole nähnyt kyseistä ihmistä livenä vuosikausiin, eikä sinua oikeasti kiinnosta tietää, mitä hänelle kuuluu, miksi toista pitäisi väkisin siellä listoilla roikottaa.
Aloituksessa mainittiin sana kaveri. Jos ei kiinnosta tietää mitä hänelle kuuluu, ei hän varmastikaan ole kaverisi? Yleensä kaveri on sellainen, jonka kuulumiset kiinnostavat.
Herranen aika. Minulla ei ole sitten ainuttakaan kaveria eikä ystävää tuolla logiikalla. Ei minua kiinnosta kenenkään kuulumiset, mutta saa niistä kertoa jos haluaa.
Minulla ei ole koko Facea, mutta Instassa olen lopettanut seuraamasta etäisiä opiskelukavereita (joiden kuulin yhteisiltä tutuilta juorunneen vaikeasta elämäntilanteestani - en halua syöttää heille lisämateriaalia).
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenaikainen ystäväni poisti minut fb-kavereista ja instaseurattavista- /seuraajista. Teki näin myös muille lapsuuden ystäville.
Mitään riitaa ei ollut. Olemme yli 30-vuotiaita, perheellisiä ja eri kaupungissa asuvia. Joskus vaihdoimme kuulumisia whatsappissa ennen tätä poistoa. Näimme toki harvoin, mutta olimme toistemme häissä vastikään, eikä mitää riitoja ollut.
Huomasin jossain vaiheessa kuulumisten vaihdoin olevan yksipuolista, sitten tapahtui poisto :D Tämän jälkeen mitään ei enää kuulunut. Eräs kaveri koitti kysellä vielä, ei vastausta.
Tässä tapauksessa se somesta poisto oli sellainen viimeinen niitti. Syytä en koskaan saanut tietää.
Voi olla kuollut.
Minulta on kadonnut hakkeroinnin myötä useampi kaveri. En tiedä ketkä, joten en kehtaa pyytää takaisin.
kuten kirjoitin, oli niin aktiivisia kuin passiivisiakin poistetuissa, ja ainahan päivitysten näkymisen voi estää, ei tarvitse kokonaan poistaa kaverilistalta.
Kannattaa kuitenkin poistaessa edes hetki miettiä, tuleeko se aiheuttamaa kiusallisia tilanteita jatkossa jos kuitenkin livenäkin samoja tyyppejä näkee.