Ns. "hiljainen kiusaaminen" somessa.
Onko kaverin poistaminen fb:stä ilman syytä sitä? Tai unfollaaminen instassa ilman syytä?
Mielipiteitä?
Kommentit (88)
Entä sitten se, jos minä olen lähisukulaisen kanssa ollut tekemisissä, eivät perheestäni muut, mutta tyyppi (itse asiassa jopa kaksi) pyytää face-kaveriksi lapsiani, muttei minua? Ja siis lapseni on nähnyt tyyliin 2-3 kertaa.
Ohis
Poistin juuri viikonloppuna paljon fb-"kavereita". Eli henkilöitä joita en ole nähnyt vuosikausiin (esim. entisiä koulu- tai työkavereita joiden kanssa en ole enää missään tekemisissä livenä), tai sellaisia jotka ovat itse laittaneet kaveripyynnön mutta eivät koskaan tykkää tai kommentoi mitään, eli keräilevät vaan mahdollisimman paljon ihmisiä kaverilistalleen. Syynä on se, että haluan nykyään pitää asiani vain lähipiirin tietona. Haluan tehdä someen päivityksiä mutta en tahdo että joku kolmannen luokan luokkakaverini toisella puolella maata tai maapalloa näkee niitä. Samoin minua ei kiinnosta pätkääkään missä joku 10 vuoden takainen työkaverini kävi lenkillä viikonloppuna. Enkä jaksa kikkailla päivitysten näkyvyyden kanssa. Instassa seuraan lähinnä julkkiksia tai muita kiinnostuksen kohteitani. Harmi jos joku loukkaantuu siitä että olen poistanut kaverilistaltani, mutta voi tietysti samaan aikaan miettiä miksi on niin tärkeää olla jonkun vanhan tutun kaverilistalla ylipäänsä. Varsinkin jos ei ole missään tekemisissä enää muuten.
Vierailija kirjoitti:
On se sellainen selvä viesti: "en halua kuulla sinusta mitään", että tuskin jatkossa voi tuollaiseen henkilöön ihan neutraalisti suhtautua.
Yksi "äitituttu" yhtäkkiä poisti osan samasta tuttavapiiristä (lapset olleet samalla luokilla, käyty samoissa harrastuksissa jne) ja osan jätti. Poistetuissa oli niin aktiivisia kuin passiivisiakin somepäivitysten laittajia, vaikea tietää mikä hänellä oli tämän jyvät ja akanat - jaon motiivina. Mutta luuleeko oikeasti että jatkossa moikkaillaan ja jäädään juttelemaan niin kuin ennenkin?
Jospa hän haluaa käyttää sitä somea johonkin muuhun nykyään? Liityin vuonna 2008 Facebookiin ja silloin alkuun se oli nimenomaan tuota: miten siistiä seurata virtuaaliseinältä kavereiden kuulumisia ja lähetellä näille tykkäyksiä, tökkäyksiä ja kommentteja! Nykyään seuraan facebookista harrastusryhmiä, kirppiksiä ja satunnaisia maisemakuvien postaajia. En halua tähän feediäni täyttämään kavereideni postauksia, jotka olen jo lukenut whatsapp-ryhmistä tms. Oma lukunsa on kaverit, jotka haastaa kaikkiin typeriiin Face-haasteisiin tyyliin "jos kaverisi ei reagoi tähän 10 minuuttiin hän on velvollinen ostamaan sinulle.."
Vierailija kirjoitti:
Mitä teen kirjoitti:
Minulla on tilanne, että olen eräässä WhatsApp-ryhmässä, joka kuluttaa. En haluaisi loukata ketään, mutta mieleni tekisi poistua ryhmästä. Ryhmään saattaa tulla kymmeniä viestejä päivässä. Puhutaan lapsista, lähetellään kuvia töistä ja jopa vanhoja lomakuvia. Itse en ymmärrä läheskään kaiken kohdalla, miksi. Minua häiritsee, että kommunikaatio on etääntynyt ystävien välisestä kuulumisten vaihdosta muistuttamaan facen seinää (en ole Faceboonissakaan juuri näistä syistä).
Koska kaikki tunnemme toisemme (kuitenkin pieni ryhmä), on epäystävällistä jättää kommentoimatta ja lukematta. Onko muilla tällaista?
Minä poistuisin tuollaisesta ryhmästä. En kestäisi jatkuvaa puhelimen kilinää. Tottakai on vaikeampaa poistua kuin olla koskaan sellaiseen liittymättä, mutta kyllä ihmisten pitää ymmärtää jos kohteliaasti ilmoitat, että sinulla ei ole aikaa osallistua ryhmän viestittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kutsuu kavereiksi lähes tuntemattomia. Ollaan facekavereita ja tykkäillään, mutta oikeasti ei tunneta. Ei ole missään oltu yhdessä tai kyläilty.
Puhekielessä (eli esim. tällaisissa keskusteluissa) käytän sanoja kaveri tai tuttava, mutta varsinaisesti pidän suurinta osaa FB-kontakteistani nimenomaan kontakteina. Heidän joukossaan on paljon ihmisiä, joiden kanssa en ole ystävä tai kaveri vaan ihminen, joka kuuluu samoihin verkostoihin (esim. työelämässä, politiikassa, luottamustehtävissä tai harrastuksissa). Eli tunnemme toisemme, joidenkin kanssa paremmin ja toisten kanssa huonommin, mutta emme ol kavereita tai tuttavia sillä tasolla, että viestittelisimme muita kanavia pitkin saati tapaisimme kahden kesken.
Eli kannattaa muistaa, että ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää facea/somea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se. Osoitus, ettet ”kelpaa”, ja vielä sellaisella tavalla jota ei haluta ääneen sanoa.
Varsinkin jos on ensin seurannut, ja sitten lopettaa seuraamisen?
Siis oikeasti mielestäsi, jos seuraamisen jälkeen osoittautuu (joko heti tai myöhemmin sisällön muutuessa), että toinen postaa aiheista, jotka eivät sinua pätkääkään kiinnosta, sitä toista pitäisi siellä listoilla kuitenkin väkisin roikottaa, ettei tule paha mieli?
Mutta silti pidät häntä kaverina, ja tapaat ystävyyden merkeissä? Tuossa on jotain ristiriitaista.
Minä tuskin pidän ihmistä, jonka kanssa minulla ei (enää) ole mitään yhteistä, suoranaisesti kaverina. Mutta minä en voi vaikuttaa siihen, kuvitteleeko hän meidän olevan kavereita. Jos kuulumme samaan tuttavapiiriin, voi olla, että tapaamme, mutta silloin minä tapaan ensisijassa niitä muita ja tuo henkilö tulee "kaupanpäällisinä". Silti käyttäydyn häntä kohtaan kohteliaan ystävällisesti ja aivan varmasti keskustelenkin, jos sellainen tilanne tulee.
Ja toisaalta, minulla on kyllä ihan ystäviäkin, jotka saattavat harrastaa suurella intohimolla jotain, mikä ei itseäni kiinnosta pätkääkään. En varmasti seuraisi instatiliä, joka on täynnä vain tuota harrastusta. Sen sijaan meillä voi olla muuten paljon yhteistä ja tapaamisissamme hän ei keskitty vain harrastukseensa, joten voisimme hyvin tavata ystävyyden merkeissä livenä.
Mielestäni on äärimmäisen huolestuttavaa, että ilmeisen monella jotkut random-someseuraamiset ja tykkäämiset ovat muodostuneet ystävyyden mittareiksi. Kyllä se ystävyys mitataan ihan jollain muulla kuin sillä, seuraako se ihminen instassa sinun selfieitäsi tai kissakuviasi tai kokkailujasi. Esimerkiksi sillä, viesitteleekö se ystävä sinulle muutenkin kuin somessa, tapaatteko usein, puhutteko molempia kiinnostavista asioista, oletko kyseiselle ihmiselle oikeasti tärkeä, auttaako hän apua tarvitessasi ja autatko sinä vastavuoroisesti häntä, kiinnostaako teitä oikeasti, mitä sille toiselle kuuluu ja miten hänelle menee sen sijaan, että tuplanapautatte sydämen johonkin satunaiseen kuvaan ja kuvittelette niin hoitaneenne ystävän perusvelvollisuuden.
Kummallinen asenne, kuin olisit jotenkin muiden yläpuolella? Onko sinulla paljonkin sellaisia kavereita, joiden ajattelet kuvittelevan olevanne ystäviä ja sinä et pidä heitä minään? Millaista kulissiä sinä pidät yllä heitä kohtaan, vai miksi ihmeessä joku kuvittelisi sinut kaveriksi jos ette sitä oikeasti ole? Ehkä aloituksessa ei tarkoitettu harrastetilejä tai kissatilejä, vaan tavallisten ihmisten instatilejä joissa näkyy normaali elämä ja kuulumiset. Mutta tietenkin jos väheksyt jotain ihmistä, ei kannata seurata sellaisten tilejä. Hehän voisivat kuvitella että olet heidän ystävänsä.
Minulla ei tietääkseni ainakaan ole. Sen sijaan olen tuttavapiirissäni törmännyt pariinkin tapaukseen, jossa kahdella ihmisellä on hyvinkin eroavat käsitykset siitä, ovatko he ystäviä vai hyvän päivän tuttuja. Molemmissa tapauksissa on kyse siitä, että he kuuluvat samaan viiteryhmään ja isommassa porukassa monesti viettävät aikaa yhdessä. Toinen on sitten tulkinnut tilanteen niin, että ovat tosi lähesiä, kun ovat niin usein "yhdessä" ja kovasti hehkuttaa ystävyyttä, toinen on sitä mieltä, ettei edes varsinaisesti tunne kyseistä ihmistä, kunhan juttelee mukavia silloin, kun sattuvat tapaamaan.
Minä en pidä mitään kulissia yllä. Mutta mielestäni (ja myös ystävieni ja tuttavieni mielestä) tuolla tavalla isommassa seurueessa aikaa vietettäessä on normaalia käytöstä jutustella mukavia myös niiden ei itselleen läheisten ihmisten kanssa - kokemuksen perusteella joku voi tuosta tehdä väärän tulkinnan. Sinä ilmeisesti tuollaisessa tilanteessa käytäydyt sitten veemäisesti tai ainakin teet selväksi, ettei kyseinen ihminen kiinnosta sinua pätkääkään? Ettei vaan tule niitä väärinkäsityksiä
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kutsuu kavereiksi lähes tuntemattomia. Ollaan facekavereita ja tykkäillään, mutta oikeasti ei tunneta. Ei ole missään oltu yhdessä tai kyläilty.
Ärsyttää sellaisten ihmisten kaveripyynnöt, joille nimeni ja naamani ovat just ja just tuttuja ja on vaihdettu ehkä kaksi sanaa. Miksi ihmeessä hyväksyisin?!
Mitä siis näkee jos joku on estänyt mun julkaisut feedistään?
Mä oon estänyt jonkun tyypin joskus, eikä oo tarkoitus olla ilkeä, mutta ne postaa 100 kertaa päivässä kuvan omasta naamastaan ja haluan katsoa muitakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se sellainen selvä viesti: "en halua kuulla sinusta mitään", että tuskin jatkossa voi tuollaiseen henkilöön ihan neutraalisti suhtautua.
Yksi "äitituttu" yhtäkkiä poisti osan samasta tuttavapiiristä (lapset olleet samalla luokilla, käyty samoissa harrastuksissa jne) ja osan jätti. Poistetuissa oli niin aktiivisia kuin passiivisiakin somepäivitysten laittajia, vaikea tietää mikä hänellä oli tämän jyvät ja akanat - jaon motiivina. Mutta luuleeko oikeasti että jatkossa moikkaillaan ja jäädään juttelemaan niin kuin ennenkin?
Jospa hän haluaa käyttää sitä somea johonkin muuhun nykyään? Liityin vuonna 2008 Facebookiin ja silloin alkuun se oli nimenomaan tuota: miten siistiä seurata virtuaaliseinältä kavereiden kuulumisia ja lähetellä näille tykkäyksiä, tökkäyksiä ja kommentteja! Nykyään seuraan facebookista harrastusryhmiä, kirppiksiä ja satunnaisia maisemakuvien postaajia. En halua tähän feediäni täyttämään kavereideni postauksia, jotka olen jo lukenut whatsapp-ryhmistä tms. Oma lukunsa on kaverit, jotka haastaa kaikkiin typeriiin Face-haasteisiin tyyliin "jos kaverisi ei reagoi tähän 10 minuuttiin hän on velvollinen ostamaan sinulle.."
Joo, mutta tässä oli kyse samasta tuttavapiiristä, nähdään kaikki toisiamme silloin tällöin. Mikä on taustalla tuollaisessa entten tentten -leikissä. Cool? Not cool? Vaikea suhtautua henkilöön neutraalisti enää.
Miten nyt tuonkin pystyy kiusaamiseksi tulkitsemaan?
Ärsyttää muutenkin kaikki sometosikot joiden mielestä päivitykset ovat yhtä kuin elämä. Kytätään paikalla oloa, tykkäyksiä jne ja heti pitäisi olla vastailemassa viesteihin ihan kuin sen elämän tosiaan pitäisi pyöriä somen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta tässä oli kyse samasta tuttavapiiristä, nähdään kaikki toisiamme silloin tällöin. Mikä on taustalla tuollaisessa entten tentten -leikissä. Cool? Not cool? Vaikea suhtautua henkilöön neutraalisti enää.
Poistettujen somepostaukset ovat hänelle epäkiinnostavasta aiheesta, niitä on liikaa tms.?
Jos jonkun fb-feedi ärsyttää, voihan sen estää näkymästä. Kaverilistalta poistaminen on kuitenkin aina varsin tyly toimenpide.
Hiljainen kiusaaminen on sitä, että seurataan sua, mutta ei ikinä tykätä sun jutuista, vaikka muiden samoista jutuista tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun fb-feedi ärsyttää, voihan sen estää näkymästä. Kaverilistalta poistaminen on kuitenkin aina varsin tyly toimenpide.
Tätä mä en ole ymmärtänyt koskaan, että miksi roikuttaisin facessa kaverilistoillani jotain tyyppejä, joita en kuitenkaan halua seurata.
Vierailija kirjoitti:
Olen poistanut paljon Facekavereita, oikeastaan lähes kaikki. Syynä on ihan vaan se etten jaksa enää kirjoitella Faceen mitään ja koen epäreiluksi etten ole kovin aktiivinen. Lisäksi kuulun Faceen vaan joidenkin ryhmien takia joita niitäkään en jaksa kovin ahkerasti seurata. Lisäksi ärsyttää kaverit jotka ei koskaan tykkää jostain päivityksestä tms. Mitä sellaisilla kavereilla edes tekee. Ihan lähipiirin olen jättänyt eli ihmisiä joihin on oikeasti jotakin kontaktipintaa tms. Mutta eivät hekään ole mitään hirmu hyviä ystäviä mutta kuitenkin joku oikea kontaktipinta heihin on kuten serkku tai ystävä jonka kanssa on menneinä vuosina oltu livenäkin hyviä ystäviä.
Koko Face tällä hetkellä menettänyt aikalailla merkitystään omassa elämässäni.
Itse joskus poistin kaverilistalta sellaisia jotka ovat irl ihan ok tyyppejä mutta sitten Facessa JATKUVASTI heittelee niitä ärsyttäviä "Moi! Mitä kuuluu?" viestejä. Sitten jos en vastaa niihin mitään niin sitten alkaa kauhea itku "Ootko suuttunut mulle" tai "Miksi et vastaile mulle" tms.
Sitten jotkut vielä sen kavereista poistamisen jälkeen alkoivat sitä kaveripyyntöä vaan spämmäilemään uudelleen ja uudelleen.
Somessa on helppo kiusata, koska et joudu kasvotusten kiusatun kanssa. Jotkut saavat siitä varmasti kiksejä, että saavat loukattua muita. Joskus voi jopa olla epätietoinen omista negatiivisista tunteistaan, ja haluaa osoittaa toiselle että ei arvosta häntä. Kyse voi olla esim kateellisuudesta, jota ei itse itsessään havannoi. Katkeria ihmisiä on yllättävän paljon, ja he levittävät pahaa oloa tietämättään. Esim somekiusaaminen voi olla sitä, että inhoaa jotain ihmistä joka on tehnyt unelmistaan totta tai on menestynyt. Ja esittää hänelle olevansa ystävä, mutta somessa käyttäytyy kuin häntä ei olisi olemassa. Haluaa siis jotenkin rankaista häntä, koska on kateellinen hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä en ole ymmärtänyt koskaan, että miksi roikuttaisin facessa kaverilistoillani jotain tyyppejä, joita en kuitenkaan halua seurata.
No miksi olet alunperin hyväksynyt kaveriksi facessa? Oma virheesi.
Vierailija kirjoitti:
Silloin koen sen olevan omalta osaltani tyly toimenpide, jos teen sen vastauksena toisen ihmisen asiattomaan käytökseen tosielämässä. Joissain tilanteissa on erittäin ok olla tyly.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Kaikki eivät vaan osaa käyttää facea. Feedin piilottaminen on yllättävän helppoa. Mutta tosiasiassa uskon kyllä että ne jotka poistavat kavereista, tekevät sen kyllä ihan ilkeyttään tai näpäyttääkseen jostain.
Oliko ketjun aiheena elämäni SUURIN ongelma?
Specsavers, kenties?