Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä miten monella on kamalia kasoja pyykkejä/silitettäviä

Vierailija
03.11.2013 |

Onko teillä liikaa vaattteita? Kävimme juuri kylässä ja kiersimme katsomassa perheen kohtalaisen uutta omakotitaloa. Kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä isoja kasoja pyykkejä, ilmeisesti puhtaita odottamassa silitystä/kaappiin laittamista. Eikä ole ensimmmäinen kerta kun näen tällaisen näyn.

Meillä pyykit pestään viikottain ja viedään kaappiin samantien. Ja yksinkertaisesti siitä syystä, että vaatteet tarvitaan käyttöön. Ei niitä ole varaa säilyttää kasoissa. Silloin käyttövaatteet loppuisivat. 

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:49"]

74, no mutta hyvä että saat nautintoa jostain, näemmä tuollaisiakin on, no huvinsa kullakin.

[/quote]

Töissä tylsää. Av:llä hauskaa.

[/quote]

=huono valintako?

Vierailija
82/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aikaa ei ole tuhlailtavaksi asti. Ne vähäiset tunnit vuorokaudesta, kun ei olla töissä tai nukuta, on jaettava miljoonan asian kesken. Meillä on perheessä kaksi lasta ja mies, jotka harrastavat lähestulkoon joka päivä jotakin. Itselläni on vain kodin ulkopuolinen harrastus vain yhtenä iltana viikossa, mutta sen lisäksi minun aikani menee lasten kuskaamiseen, ruoan laittoon, kaupassa käyntiin ja siivoamiseen (joka siis voidaan jakaa edelleen tavaroiden järjestelyyn, imurointiin, pölyjen pyyhkimiseen, pyykkihuoltoon jne). Välillä on myös paneuduttava läksyihin yhdessä lasten kanssa. Ja välillä olisi kiva, jos äitikin ehtisi vaikka lenkille. Niin että asiat on pakko panna jonkinlaiseen tärkeysjärjestykseen. Minulle on paljon tärkeämpää, että meillä esimerkiksi syödään hyvin ja terveellisesti,  kuin että kodinhoitohuone on koko ajan tiptop. Onneksi sentään rakentaessa älyttiin sijoittaa kyseinen huoltotila siten, etteivät sinne vieraat vahingossa eksy mitenkään. Kukaan perheen ulkopuolinen ei siis luultavasti edes tiedä tätä meidän synkkää pyykkikasa-salaisuuttamme... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikasojen syy on tasan nykyään se, että lapset ja aikuiset peseee vaatteitaan enemmän ja puhtausstandardit on jotain muuta kuin 20-30 vuotta sitten saati joskus sotien jälkeen. Meillä ei todellakaan onnituisi kerran viikossa pyykkipäivä. Herranen aika sitä pyykkikasaa, joka meillä olisi pyykkipäivänä odottamassa. Ei riittäisi kaksi tai kolme koneellista vaan 5-6 koneellista pitäisi sitten pestä päivässä. Pelkistä vaatteista tulee sen 4 koneellista viikossa ja päälle aina on jotain erityistä pestävää: peitteitä, lakanoita, päiväpeittoa jne. Ihan normaali kone on. 7kg rumpu, joka tungetaan ihan täyteen aina.

Vierailija
84/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrumpu hoitaa pyykit niin, ettei tarvitse silittää kuin poikkeustapauksessa. Suosittelen.

Vierailija
85/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on hauska lukea kun naiset selittelevät mikseivät EHDI tekemään kotitöitä:) Ja sitten oletetaan että ketjun aloittaja on kateellinen. Mä ainakin ihmettelen joka kerta kun jossain käyn ja pyykit on kasassa ja rypyssä jossakin, vaikkapa siellä pesuhuoneessa. Ilmeisesti kaikille ei sovi tuollaiset erilliset tilat kun sotku unohdetaan heti kun ovi perässä laitetaan kiinni. Aika moni täällä kaipaisi elämän hallinta-apua. Pyykithän myös siinä kasassa pölyyntyvät ja aiheuttavat haittaa huoneilmallekin. 

Mites kun nykyään ei ole aikaa laittaa kunnon ruokaa, hoitaa vaatepuolta loppuuna sti ja siivota. Hmmmmm...Sitäpaitsi nykyajan kakarat juoksentelee epäsiistimmissä asuissa kuin aiemmin. Etten nyt kehuisi tuota hygieniapuoltakaan.

Pidän itseäni normaalina kun teen työni, hoidan lapseni ja kotini. Mikään yli-ihminen en ole. Pysyy virkeenä kun pysyy liikenteessä. 

Vierailija
86/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:25"]

Jumankauta että luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Olen nyt kaksi kertaa jo sanonut, että jokainen valitsee prioriteettinsä itse (onko liian vaikea sana? Se tarkoittaa tärkeysjärjestystä. Vieläkin liian vaikeaa, kun on niin pitkä yhdyssana? Tärkeysjärjestys tarkoittaa sitä, että sinä itse päätät ja määrittelet mikä sinulle on tärkeintä ja mikä on vähemmän tärkeää).

Ei siis edelleenkään kuulu kenellekään, ei minulle, ei ap:lle eikä naapurin erkille viikkaako joku pyykkinsä heti vai käyttääkö sen ajan taulujen maalaamiseen, kaupassa käymiseen, lapsen kanssa leikkimiseen, meditoimiseen, seksiin, lumitöiden tekemiseen, sohvalla makaamiseen, etätöiden tekoon tai vauvaforumilla vinkumiseen.

MUTTA on aivan turha kitistä, että ei ehdi tehdä jotain, että on niin kiire. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, miten kukin valitsee tuntinsa käyttää. Jos on VALINNUT aikaa vievän työn, ei ehkä ehdi siivota samalla tavalla kuin joku muu, joka on elämässään VALINNUT työn, joka ei vie niin paljon aikaa. Jos on VALINNUT elämäntavan, johon kuuluu lapsi (kyllä, ehkäisy, abortti tai adoptio ovat myös VALINTOJA), ei ehkä ehdi harrastaa samalla tavalla, kuin joku toinen, jolla lapsia ei ole.

Kiire on ihmisen oma määritelmä. Ei ole olemassa sellaista konkreettista asiaa kuin kiire. Se on mielikuvitusta, illuusiota, ajatusleikki pääsi sisällä. Jokaisella on edelleen täysin identtinen 24 tuntia vuorokaudessa ja mahdollisuus VALITA miten ne tunnit käyttää. Ei, ei se valinta aina ole kivaa, mutta se on silti valinta. Valitset mennä töihin menemättömyyden sijaan, jotta saisit rahaa jotta voit ostaa ruokaa, koska vastasi kurnii. Voit myös antaa vatsasi kurnia. Valinta.

38

[/quote]

Höpön pöppö.

Harva ihminen valitsee työtään - tai jättää työnsä, jotta ehtisi tehdä pyykkipinot oikeanlaisiksi. Toiset ihmiset vaan harrastavat ja puuhaavat muutakin kuin kodinhoitoa. On työtä, matkoja, harrastuksia, läksyjä, soittoläksyjä, remonttia, koiran ulkoilutusta, lehtien haravointia. Monia asioita, joita voi tehdä mieluummin, ja jotka pitää tehdä, kuin pyykin viikkausta. Vai pitäisikö lapsen lopettaa aikaa vievä antoisa harrastus, koska äiti ei voi jättää työtään, ja aikaa pitää jäädä pyykin viikkaukselle :D

Ja meillä tosiaan ne pyykit pitää kuivata. En todellakaan voi viedä pesusta suoraan kaappiin.

Vierailija
87/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:48"]

Tätä on hauska lukea kun naiset selittelevät mikseivät EHDI tekemään kotitöitä:) Ja sitten oletetaan että ketjun aloittaja on kateellinen. Mä ainakin ihmettelen joka kerta kun jossain käyn ja pyykit on kasassa ja rypyssä jossakin, vaikkapa siellä pesuhuoneessa. Ilmeisesti kaikille ei sovi tuollaiset erilliset tilat kun sotku unohdetaan heti kun ovi perässä laitetaan kiinni. Aika moni täällä kaipaisi elämän hallinta-apua. Pyykithän myös siinä kasassa pölyyntyvät ja aiheuttavat haittaa huoneilmallekin. 

Mites kun nykyään ei ole aikaa laittaa kunnon ruokaa, hoitaa vaatepuolta loppuuna sti ja siivota. Hmmmmm...Sitäpaitsi nykyajan kakarat juoksentelee epäsiistimmissä asuissa kuin aiemmin. Etten nyt kehuisi tuota hygieniapuoltakaan.

Pidän itseäni normaalina kun teen työni, hoidan lapseni ja kotini. Mikään yli-ihminen en ole. Pysyy virkeenä kun pysyy liikenteessä. 

[/quote]

ja mistä sinä nautit? mitä harrastat? pyykkien viikkausta? kiva.

Vierailija
88/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkö nyt on päivänpolttavin aihe? Eikö ihmiset saa tehdä omia valintojaan edes pyykin kanssa? Jo on tiukat kriteerit ihmisyydelle. 

Vierailija
89/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miten jotkut voi pestä vaan kerran viikossa pyykkiä... Vaikka olis kuin iso kone, niin silti pitäisi pestä 3-4 koneellista (vaaleat, värilliset, tummat, lakanat ja pyyhkeet), ja jos yksi koneellinen kestää n. 2 tuntia, niin siinä menee tosiaan ihan koko päivä. Eikä voi lähteä pois kotoa, kun kone on päällä... 

Joten minä pesen mieluummin koneellisen (melkein) joka päivä. Silti meillä joskus pursuaa likapyykkikorit yli. Puhtaat sen sijaan laitetaan kuivaustelineeltä suoraan kaappiin.

Siskollani on noita puhtaan pyykin kasoja. Olen päätellyt, että se liittyy kuivausrummun käyttöön. Ne pitää ottaa sieltä pois, mutta ei ehditä juuri sillä hetkellä viikkaamaan... En tiedä. Mutta meillä on yleensä kaksi kuivaustelinettä käytössä samaan aikaan. Jos ei nyt ole aikaa laittaa niitä eilisiä pois, niin sitten märät pyykit pannaan toiselle telineelle. Telineen päällä on helppo viikata, koskaan en laita niitä telineeltä mihinkään kasoihin... Ja meillä ei myöskään silitetä juuri muuta kuin kaluspaidat.

Vierailija
90/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 22:58"]

en ole koskaan tajunnut että yhtenä päivänä siivotaan tai pyykätään.meillä on kolmihenkinen perhe ja päivittäin pesen pari koneellista,imuroin ja pidän kodin siistinä.ois kauheeta olla viikko tekemättä noita pikku juttuja ja sitten yhtenä päivänä hoitaa kaikki.ts pääsee helpommalla kun hoitaa heti em asiat.

[/quote]

Kyllä sulla on todella pieni pyykkikone, tai teillä vaihdetaan vaatteet moneen kertaan päivässä jos joka päivä tulee kaksi koneellista pyykkiä. Yhteen koneelliseen menee aikuisten lakanat, toiseen lapsen lakanat, ja vaikka kaikkien pyyhkeet ja kalsarit, ja vaikka molemmat aikuiset vaihtaisivat kaikki vaatteensa kerran päivässä ja lapsi vaikka pari kertaa päivässä, ei millään tule 14 koneellista pyykkiä viikossa. Toki jos vaihdat ne lakanat joka päivä, ja vielä kodin muutkin tekstiilit..

Vierailija
91/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta kodinhoitohuoneeseen menosta, niin eikös ap kertonut, että tuttavansa esitteli uutta kotiaan? Kyllä musta tuntuis oudolta, että jos uusi koti esitellään, niin kodinhoitohuonetta ei pääsis katsomaan. Ne kasat ei sit niinkään haittais :) mut jos ihan rehellisiä ollaan, niin mä oon sen verran vieraskorea, että jos on vieraita ja jos ne vieläpä olis tulossa ens kertaa uutta taloa kattoman, niin en mä silloin niitä vaatekasoja sinne jättäis. vaikka niitä normaalina arkena vois ollakin.

Vierailija
92/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä pyykkikasojen kerryttämisen perusteluksi sitä selitystä, että ennemmin menen harrastuksiin tai olen lasten kanssa kuin pyykkään. Ei ne pyykit sieltä itsestään peseydy, jos ne jättää hoitamatta (ainakaan meillä). Ne vaan kertyy ja se ihan sama homma sun on joka tapauksessa joskus tehtävä ja joskus se aika on siihen käytettävä. Jos teet vähän joka päivä pysyy paikat järjestyksessä, eikä viikonloppuna odota hervoton pyykkivuori. Ja jää vielä aikaa mennä jumppaan, lukea lapsille, käydä teatterissa ja olla dynaaminen ja aktiivinen kansalainen.

Vierailija
93/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maailma pelastuu...

Vierailija
94/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:10"]

Epäsiisteys, tiskivuoret ja pyykkikasat ovat uusi nykyajan ilmiö. Erikoista sinänsä kun nykyään on kaikki masiinat käytettävissä ettei silti aikaa riitä viimeistelytyöhön kuten silittämiseen modernilla silitysraudalla.

Minulla on yleensä pyykkisysteemit järjestyksessä mutta jos olen laiskalla tuulella eli surffailen vaan koneella niin kyllähän ne kasaantuu aika nopeasti. Silittämiseen ei paljon tuhraannu aikaa kun sen säännöllisesti tekee. Miehen kanssa laskettiin että kaksi parivuoteen pussilakanaa (isoa), kaksi alulakanaa ja neljä tavallista pussilakanaa +neljä aluslakanaa, niiden vetäminen ja kaappiin laittaminen teki yhteensä 20 minuuttia kun ei pidetty edes kiirettä. Siinä oli lakanat kahdelta eri vaihtokerralta.

[/quote]

Nykyään ei ole enää piikoja, jotka tekisivät nuo kaikki. Köyhemmillä taas ei ollut tavaraa mitä sotkea, ne ainoat lautaset oli pakko tiskata heti uudestaan käyttöön. Tai nuolla puhtaaksi. 

Vierailija
95/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:48"]

[/quote]

ja mistä sinä nautit? mitä harrastat? pyykkien viikkausta? kiva.

[/quote]

En ole tuo edellinen mutta ihan normisti olen pystynyt hoitamaan kodin (toki miehen ja myöhemmin myös isompien lasten avustuksella) työn ohessa. Pyykit pestään viikonloppuna ja maanantaina viikkaan ne kaappiin mistä sitten tarpeen mukaan silitetään käyttöön. Teemme myös kaikki ruuat itse alusta saakka joka päivälle - se käy kaupat ja tekee ruuan kuka ehtii ensin. Ehdimme myös siivoamaan talon (n 250m2) kerran viikossa, siivoaja käy kerran kuukaudessa.

Viikolla meillä on "hallittu kaaos", lähinnä pelejä, kirjoja ja lehtiä kerääntyy olohuoneen isolle ruokapöydälle. Riittää kun ne siivoaa kerran viikossa.

Tuon lisäksi ehdin katsomaan joka viikonloppu 1 extra leffan (kotona, ei tv ohjelma), lukemaan, ompelemaan (esim päällystän sohvia/tuoleja), osallistumaan kuopuksen harrastuksiin ja matseihin 2-3x viikossa ja käymään vähintään kerran viikossa salilla. Meillä on iso piha jonka hoitamiseen menee tunteja viikonloppuisin - nautin tästä täysillä! Työtäkin teen 2 firmaan.

t ihan tavisäiti 4 lasta josta 1 kotona.

Vierailija
96/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:13"]

En ymmärrä pyykkikasojen kerryttämisen perusteluksi sitä selitystä, että ennemmin menen harrastuksiin tai olen lasten kanssa kuin pyykkään. Ei ne pyykit sieltä itsestään peseydy, jos ne jättää hoitamatta (ainakaan meillä). Ne vaan kertyy ja se ihan sama homma sun on joka tapauksessa joskus tehtävä ja joskus se aika on siihen käytettävä. Jos teet vähän joka päivä pysyy paikat järjestyksessä, eikä viikonloppuna odota hervoton pyykkivuori. Ja jää vielä aikaa mennä jumppaan, lukea lapsille, käydä teatterissa ja olla dynaaminen ja aktiivinen kansalainen.

[/quote]

Meillä elämä on aikataulutettu harrastusten - ei pyykin pesun mukaan. Jonain viikkona voi vaikka molemmilla lapsilla olla konsetit ti & ke, ja kun olen maanantaina pessyt pyykit + ripustanut, en ehdi ti tai ke niitä pyykkejä viikkailla. Keskitymme konserttiin ja pyykit odottavat. En mielellään jätä pyykkikonetta itsekseen päälle, jolloin seuraava mahdollinen pyykkipäivä olisi sitten torstai. Tarvittavat pyykit on kuitenkin napsittavissa jo narulta suoraan käyttöön!

Vierailija
97/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:54"]

Jumankauta että luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Olen nyt kaksi kertaa jo sanonut, että jokainen valitsee prioriteettinsä itse (onko liian vaikea sana? Se tarkoittaa tärkeysjärjestystä. Vieläkin liian vaikeaa, kun on niin pitkä yhdyssana? Tärkeysjärjestys tarkoittaa sitä, että sinä itse päätät ja määrittelet mikä sinulle on tärkeintä ja mikä on vähemmän tärkeää).

Ei siis edelleenkään kuulu kenellekään, ei minulle, ei ap:lle eikä naapurin erkille viikkaako joku pyykkinsä heti vai käyttääkö sen ajan taulujen maalaamiseen, kaupassa käymiseen, lapsen kanssa leikkimiseen, meditoimiseen, seksiin, lumitöiden tekemiseen, sohvalla makaamiseen, etätöiden tekoon tai vauvaforumilla vinkumiseen.

MUTTA on aivan turha kitistä, että ei ehdi tehdä jotain, että on niin kiire. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, miten kukin valitsee tuntinsa käyttää. Jos on VALINNUT aikaa vievän työn, ei ehkä ehdi siivota samalla tavalla kuin joku muu, joka on elämässään VALINNUT työn, joka ei vie niin paljon aikaa. Jos on VALINNUT elämäntavan, johon kuuluu lapsi (kyllä, ehkäisy, abortti tai adoptio ovat myös VALINTOJA), ei ehkä ehdi harrastaa samalla tavalla, kuin joku toinen, jolla lapsia ei ole.

Kiire on ihmisen oma määritelmä. Ei ole olemassa sellaista konkreettista asiaa kuin kiire. Se on mielikuvitusta, illuusiota, ajatusleikki pääsi sisällä. Jokaisella on edelleen täysin identtinen 24 tuntia vuorokaudessa ja mahdollisuus VALITA miten ne tunnit käyttää. Ei, ei se valinta aina ole kivaa, mutta se on silti valinta. Valitset mennä töihin menemättömyyden sijaan, jotta saisit rahaa jotta voit ostaa ruokaa, koska vastasi kurnii. Voit myös antaa vatsasi kurnia. Valinta.

38

[/quote]

Höpön pöppö.

Harva ihminen valitsee työtään - tai jättää työnsä, jotta ehtisi tehdä pyykkipinot oikeanlaisiksi. Toiset ihmiset vaan harrastavat ja puuhaavat muutakin kuin kodinhoitoa. On työtä, matkoja, harrastuksia, läksyjä, soittoläksyjä, remonttia, koiran ulkoilutusta, lehtien haravointia. Monia asioita, joita voi tehdä mieluummin, ja jotka pitää tehdä, kuin pyykin viikkausta. Vai pitäisikö lapsen lopettaa aikaa vievä antoisa harrastus, koska äiti ei voi jättää työtään, ja aikaa pitää jäädä pyykin viikkaukselle :D

Ja meillä tosiaan ne pyykit pitää kuivata. En todellakaan voi viedä pesusta suoraan kaappiin.

[/quote]

Minä kuulun sitten noihin harvoihin ihmisiin.  Olen valinnut työni niin, että mulle jää myös riittävästi vapaa-aikaa.  Ja siitä vapaa-ajastani haluan käyttää ison osan kotona. Haluan olla joka päivä kotona, kun lapset tulevat koulusta, haluan valmistaa ruoan itse ja pitää kotia siistinä, tähän kuuluu olennaisesti myös pyykkihuolto.  Se on mun oma valintani, muut tehkööt miten haluavat!

Vierailija
98/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:54"]

38

[/quote]

Höpön pöppö.

[/quote]

Minä kuulun sitten noihin harvoihin ihmisiin.  Olen valinnut työni niin, että mulle jää myös riittävästi vapaa-aikaa.  Ja siitä vapaa-ajastani haluan käyttää ison osan kotona. Haluan olla joka päivä kotona, kun lapset tulevat koulusta, haluan valmistaa ruoan itse ja pitää kotia siistinä, tähän kuuluu olennaisesti myös pyykkihuolto.  Se on mun oma valintani, muut tehkööt miten haluavat!

[/quote]

Kiva. elää miehensä palkalla. Pyykkäri.

Vierailija
99/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, jos minuun viittasit! Miehelläni on pienempi palkka kuin minulla.  Missä kohtaa muuten sanoin, että minulla olisi pienet tulot.  Kerroin vain, että on sellainen työ, jossa on paljon vapaa-aikaa.  Ja se on oma  valinta.

Vierailija
100/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 13:06"]

Ehei, jos minuun viittasit! Miehelläni on pienempi palkka kuin minulla.  Missä kohtaa muuten sanoin, että minulla olisi pienet tulot.  Kerroin vain, että on sellainen työ, jossa on paljon vapaa-aikaa.  Ja se on oma  valinta.

[/quote] Olen siis viestin 98 kirjoittaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi