En käsitä miten monella on kamalia kasoja pyykkejä/silitettäviä
Onko teillä liikaa vaattteita? Kävimme juuri kylässä ja kiersimme katsomassa perheen kohtalaisen uutta omakotitaloa. Kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä isoja kasoja pyykkejä, ilmeisesti puhtaita odottamassa silitystä/kaappiin laittamista. Eikä ole ensimmmäinen kerta kun näen tällaisen näyn.
Meillä pyykit pestään viikottain ja viedään kaappiin samantien. Ja yksinkertaisesti siitä syystä, että vaatteet tarvitaan käyttöön. Ei niitä ole varaa säilyttää kasoissa. Silloin käyttövaatteet loppuisivat.
Kommentit (128)
Mun on pakko pestä pyykkiä siinä vaiheessa viimeistään, kun pyykkikaappi on täysi. Sitten on heti pyykkien kuivuttua pakko viikata ne pois, jotta seuraavat mahtuvat kuivumaan. Ja kun ei ole sitä kodinhoitohuonetta, ei voi jättää vaatteita viemättä kaappiin.
Eli tuo ap:n tutun tilanne on mahdollinen vain, jos on tilaa säilöä niitä vaatteita. Senkus säilövät, mutta itse olen ihan tyytyväinen tähän kompaktiin asumiseen, jossa ei makseta pyykinsäilytysneliöistä.
Meillä ei ole kasoja koskaan. Vaatteet laitetaan kaappiin heti kuivaustelineeltä ja aamulla silitetään vain ko päivän käyttövaate. LIsäksi minulla on paljon vaatteita joita ei tarvitse edes silittää. Mies silittää omat paitansa useinmiten. Lapselle silitän muutaman t-paidan ja hupparin viikonloppuna jos tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:02"]
Ap, mulla ei ole AIKAA!!! Elämässä kun on hiukan paljon muutakin kuin se pyykki, silloin kun on aikaa, silitän ja vien kaappiin, muuuten ne jää. Se on ihan ok, että sulla ap on omien töiden jälkeen aikaa tuohon, minulla ei ole.
[/quote]
Näin se varmaan on! Ne, joiden mielestä pyykkihuolto ja kodin siisteys ovat tärkeitä, ottavat siihen aikaa ja ne, jotka haluavat mieluummin tehdä jotain muuta, niin tekevät. Minä olen järjestänyt elämäni niiin, että mulla on aikaa hoitaa myös kotiasioita ja pidän siisteyttä tärkeänä.
[/quote]
Pyykkien viikkaus ei ole iso homma, jos sen hoitaa heti. Minä teen pyykkäykset, ripustukset ja viikkaukset aina ohimenen sopivassa välissä nopsaan. Samoin hoidan imuroimiset ja tiskijutut. En kasaa niitä isoksi urakaksi odottamaan. Olen todennut, että pääsen paljon helpommalla, kun hoidan hommat ohimennen nopsaan. Meillä on nelihenkinen perhe ja urheilua harrastavia perheenjäseniä, joten pyykkiä kertyisi vuoriksi asti, jos jättäisi odottamaan. Siinähän se sunnuntai menisi pyykätessä jne.
Mä en silitä ikinä, ehkä juhliin kauluspaidan joskus.
Mankeloin petivaatteet mutta en kyllä yleensä vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:02"]
Ap, mulla ei ole AIKAA!!! Elämässä kun on hiukan paljon muutakin kuin se pyykki, silloin kun on aikaa, silitän ja vien kaappiin, muuuten ne jää. Se on ihan ok, että sulla ap on omien töiden jälkeen aikaa tuohon, minulla ei ole.
[/quote]
Näin se varmaan on! Ne, joiden mielestä pyykkihuolto ja kodin siisteys ovat tärkeitä, ottavat siihen aikaa ja ne, jotka haluavat mieluummin tehdä jotain muuta, niin tekevät. Minä olen järjestänyt elämäni niiin, että mulla on aikaa hoitaa myös kotiasioita ja pidän siisteyttä tärkeänä.
[/quote]
Pyykkien viikkaus ei ole iso homma, jos sen hoitaa heti. Minä teen pyykkäykset, ripustukset ja viikkaukset aina ohimenen sopivassa välissä nopsaan. Samoin hoidan imuroimiset ja tiskijutut. En kasaa niitä isoksi urakaksi odottamaan. Olen todennut, että pääsen paljon helpommalla, kun hoidan hommat ohimennen nopsaan. Meillä on nelihenkinen perhe ja urheilua harrastavia perheenjäseniä, joten pyykkiä kertyisi vuoriksi asti, jos jättäisi odottamaan. Siinähän se sunnuntai menisi pyykätessä jne.
[/quote]
Kyllä mä viikkaan pyykit heti, kun otan ne narulta, mutta en saa useinkaan järjestettyä heti aikaa sille, että vien ne yläkertaan.
Tämä on sellainen elämänvaihe, joka kestää jonkin aikaa, ei voi mitään.
53
Meillä on pinoja tekemättömiä töitä. Niin kotitöitä kuin muitakin. Tilanteeseen on monesta suunnasta tulevia vaikuttimia, joita minä en ala vastaanvänkääjille paremmille ihmisille erittelemään. Mutta jos jotain oikein kovasti säälittää me ja meidän kodinhoitohuone, niin voin lohdun sanaksi sanoa, että ei nämä tällaiset tilanteet syntymästä kuolemaan kestä.
Ap ei ole tainnut koskaan rakenta taloa. Todella moni pari eroaa rakennusaikana. Ap:n tutuilla menee hyvin, jos rakentamisen perintönä on vain pyykkipinot kodinhoitohuoneessa :-)
Niin meinaatko ettei niitä vaatteita saa niistä kasoista otettua käyttöön? :) Eihän ne käytövaatteet lopu jos niitä pesee. Helpommallahan siinä pääsee kun jää pari työvaihetta välistä.
Millä muotoa tähän nyt joku valopää yhdistää kodin siisteydenkin???????????? Siis millaisia AKKOJA te olette? Jos vaatepinot ovat siistissä pinossa vuorena, kertokaa mulle, miten mun koti olisi muka jotenkin epäsiisti??
Mä en edelleenkään karsi mitään mun elämästä, siksi, että pyykit olisi edes 2000 prioriteetin joukossa, ja sillä ei ole mitään tekemistä kodin siisteyden kanssa, sorry senkin haahkalinnut=))
Jumankauta että luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Olen nyt kaksi kertaa jo sanonut, että jokainen valitsee prioriteettinsä itse (onko liian vaikea sana? Se tarkoittaa tärkeysjärjestystä. Vieläkin liian vaikeaa, kun on niin pitkä yhdyssana? Tärkeysjärjestys tarkoittaa sitä, että sinä itse päätät ja määrittelet mikä sinulle on tärkeintä ja mikä on vähemmän tärkeää).
Ei siis edelleenkään kuulu kenellekään, ei minulle, ei ap:lle eikä naapurin erkille viikkaako joku pyykkinsä heti vai käyttääkö sen ajan taulujen maalaamiseen, kaupassa käymiseen, lapsen kanssa leikkimiseen, meditoimiseen, seksiin, lumitöiden tekemiseen, sohvalla makaamiseen, etätöiden tekoon tai vauvaforumilla vinkumiseen.
MUTTA on aivan turha kitistä, että ei ehdi tehdä jotain, että on niin kiire. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, miten kukin valitsee tuntinsa käyttää. Jos on VALINNUT aikaa vievän työn, ei ehkä ehdi siivota samalla tavalla kuin joku muu, joka on elämässään VALINNUT työn, joka ei vie niin paljon aikaa. Jos on VALINNUT elämäntavan, johon kuuluu lapsi (kyllä, ehkäisy, abortti tai adoptio ovat myös VALINTOJA), ei ehkä ehdi harrastaa samalla tavalla, kuin joku toinen, jolla lapsia ei ole.
Kiire on ihmisen oma määritelmä. Ei ole olemassa sellaista konkreettista asiaa kuin kiire. Se on mielikuvitusta, illuusiota, ajatusleikki pääsi sisällä. Jokaisella on edelleen täysin identtinen 24 tuntia vuorokaudessa ja mahdollisuus VALITA miten ne tunnit käyttää. Ei, ei se valinta aina ole kivaa, mutta se on silti valinta. Valitset mennä töihin menemättömyyden sijaan, jotta saisit rahaa jotta voit ostaa ruokaa, koska vastasi kurnii. Voit myös antaa vatsasi kurnia. Valinta.
38
Pesen pyykkiä joka päivä ja joka päivä viikkaan edellisenä päivänä pestyt vaatteet kaappeihin. Tähän menee korkeintaan 15 min päivässä. Ei kerry puhtaita tai likaisia pyykkikasoja. Silitän vain kauluspaidat ja hameet jne. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta.
Ja uskokaa älkää, meillä on muutakin elämää kuin tämä päivittäinen pyykinpesu. En tykkäisi ajatuksesta, että viikonloppuna minua odottaisi töiden jälkeen monen koneellisen pyykkirumba. Etenkin viikonloppuna on kiva tehdä jotain ihan muuta. Enkä tykkäisi siitäkään ajatuksesta, että likaiset tai puhtaat vaatteet nuhistuisivat läjissä keräämässä pölyä. Opin taloudenpidon kotoa, olen maalaistalosta. Meillä ei ikinä ollut kotona mitään pyykkikasoja ja keittiö siistiiin kuntoon joka aterian jälkeen. Näin olen tottunut itsekin tekemään. Tottumuksestahan se on kiinni, miten kotityöt tehdään.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:13"]
Millä muotoa tähän nyt joku valopää yhdistää kodin siisteydenkin???????????? Siis millaisia AKKOJA te olette? Jos vaatepinot ovat siistissä pinossa vuorena, kertokaa mulle, miten mun koti olisi muka jotenkin epäsiisti??
Mä en edelleenkään karsi mitään mun elämästä, siksi, että pyykit olisi edes 2000 prioriteetin joukossa, ja sillä ei ole mitään tekemistä kodin siisteyden kanssa, sorry senkin haahkalinnut=))
[/quote]
Osu ja uppos?
38, niin, VALINTA, ja edelleenkin sinun on ilmeisen vaikea tajuta, että se että ei ole aikaa, EI TARKOITA ETTÄ OLISI KIIRE.
Elämä on valintoja täynnä, jotkut vaan valitsee itselleen tärkeämmät asiat ensin, joillekin se pyykkikasa on se tärkein, jollekulle muu ehkä jotain hiukan arvokkaampaa.
Sama aika on käytettävissä kyllä, mutta kaikilla ei ole samaa arvoa elämässä pyykeille kuin ehkä ap:lla.
Ja ihmettelen kyllä ap:n parjausta, sen sijaan että kaksinaamaisena haukkuu kaveriaan ja pyykkivuoria, et ole tutustumisen arvoinen ihminen. Huomaatko ap muiden elämässä ja taloissa mitään positiivista? Opettele vaikka kertomaan niistä. Mua kammoksuttaa tuollaiset ihmiset kuin ap. Onneksi et kuulu ystäväpiiriini, tosin ei kai sinne voi kukaan kuuluakaan jolla on pyykkivuoria.
Elämä on jotain ihan muuta kuin ne pyykkivuoret.
74, ei osunut eikä uponnut, haahkalinnut ei koskaan yllätä, säälittää vaan, samoin niiden perseiden lipittäjät niin kuin sinä =)
Sellaiselle jolle pyykkivuori on noin tärkeä asia, että KEHTAA avautua netissä julkisesti kaverinsa pyykkivuoresta, sellainen ihminen ei ole ehkä ihan normaali, ei ainakaan millään muotoa hyvä ihmisenä. Hyvyys on sellaista, mihin harva teistä pystyy, pyykit kun hoitaa, se ei valitettavasti riitä, tyhjyys paistaa pyykkivuorien läpi, se ei edes osu eikä uppoa, vaan säälittää.
Meillä on kodinhoitohuoneessa puhtaita vaatteita sellaisessa korissa. Odottavat sitä että joku lajittelisi ja veisi ne kaappeihin. Joskus vien heti kun ovat kuivat, joskus on parempaakin tekemistä. Onneksi on iso kodinhoitohuone jonne vierailla ei ole mitään asiaa ja omaa perhettä ei muutama vaate pinossa häiritse. Mä menen ennemmin treenaamaan tai teen lasten kanssa jotain, kuin vietän vapaa-aikani pyykkiä viikatessa, se nyt vaan sattuu olemaan mun prioriteettijärjestys. Vaatteita silitetään silloin kun niitä ollaan laittamassa päälle.
Miten mulla tulikin mieleen puutalobaby.. :D
Itselläni ongelmana on enemmänkin se että ne jäävät narulle kuivumaan, ja sitten siitä nappailen käyttöön x)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:39"]
74, ei osunut eikä uponnut, haahkalinnut ei koskaan yllätä, säälittää vaan, samoin niiden perseiden lipittäjät niin kuin sinä =)
Sellaiselle jolle pyykkivuori on noin tärkeä asia, että KEHTAA avautua netissä julkisesti kaverinsa pyykkivuoresta, sellainen ihminen ei ole ehkä ihan normaali, ei ainakaan millään muotoa hyvä ihmisenä. Hyvyys on sellaista, mihin harva teistä pystyy, pyykit kun hoitaa, se ei valitettavasti riitä, tyhjyys paistaa pyykkivuorien läpi, se ei edes osu eikä uppoa, vaan säälittää.
[/quote]
No lähinnä mua naurattaa tämä sinun paatoksellinen suhtautuminen tälläiseen tyhjänpäiväiseen asiaan. Heitin vain niin sanotusti vettä kiukaalle, ja löylythän sieltä tuli. Itse asia ei tippaakaan kiinnosta, jokainen taaplaa tyylillään.
Joskus prvosointi on niin hauskaa, tunnustan.
t.74
74, no mutta hyvä että saat nautintoa jostain, näemmä tuollaisiakin on, no huvinsa kullakin.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:49"]
74, no mutta hyvä että saat nautintoa jostain, näemmä tuollaisiakin on, no huvinsa kullakin.
[/quote]
Töissä tylsää. Av:llä hauskaa.
Olemme lapseton pariskunta, joten pyykin määrä on ihan olematon lapsiperheisiin verrattuna. Asumme kaksiossa ja ilman kuivausrumpua, joten kyllä se olkkarin kuivausteline tulee ripeästi tyhjennettyä.
Jos olisi kodinhoitohuone en koskaan viikkaisi pyykkejä vaan ottaisin sieltä sitten aina uutta käyttöön. Vieraita en päästäisi sinne kauhistelemaan. Yleensäkin välttelen sellaisia kotihommia, joiden tekemättä jättäminen ei vaaranna terveyttä, pintamateriaalien kestävyyttä, estetiikan kaipuuta ja yleistä viihtyvyyttä. Minusta tällä palstalla vietetty aikakin on käytetty järkevämmin kuin pyykkien viikkailuun kulutettu aika.