Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä miten monella on kamalia kasoja pyykkejä/silitettäviä

Vierailija
03.11.2013 |

Onko teillä liikaa vaattteita? Kävimme juuri kylässä ja kiersimme katsomassa perheen kohtalaisen uutta omakotitaloa. Kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä isoja kasoja pyykkejä, ilmeisesti puhtaita odottamassa silitystä/kaappiin laittamista. Eikä ole ensimmmäinen kerta kun näen tällaisen näyn.

Meillä pyykit pestään viikottain ja viedään kaappiin samantien. Ja yksinkertaisesti siitä syystä, että vaatteet tarvitaan käyttöön. Ei niitä ole varaa säilyttää kasoissa. Silloin käyttövaatteet loppuisivat. 

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 22:49"]

Ap:lläkin on viiden hengen perhe. Pyykkiä pesen välillä ahkerammin pitkin viikkoa, tavallisemmin kuitenkin viikonloppuisin. Likaiset pyykit on pyykkikorissa ja kun on pesty, viikkaan (silitän pienen osan) ja vien kaappiin. Mistä ne kasat tulevat?

[/quote]

Olet kaiketi kotirouva.

Vierailija
102/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:13"]

En ymmärrä pyykkikasojen kerryttämisen perusteluksi sitä selitystä, että ennemmin menen harrastuksiin tai olen lasten kanssa kuin pyykkään. Ei ne pyykit sieltä itsestään peseydy, jos ne jättää hoitamatta (ainakaan meillä). Ne vaan kertyy ja se ihan sama homma sun on joka tapauksessa joskus tehtävä ja joskus se aika on siihen käytettävä. Jos teet vähän joka päivä pysyy paikat järjestyksessä, eikä viikonloppuna odota hervoton pyykkivuori. Ja jää vielä aikaa mennä jumppaan, lukea lapsille, käydä teatterissa ja olla dynaaminen ja aktiivinen kansalainen.

[/quote]

Meillä elämä on aikataulutettu harrastusten - ei pyykin pesun mukaan. Jonain viikkona voi vaikka molemmilla lapsilla olla konsetit ti & ke, ja kun olen maanantaina pessyt pyykit + ripustanut, en ehdi ti tai ke niitä pyykkejä viikkailla. Keskitymme konserttiin ja pyykit odottavat. En mielellään jätä pyykkikonetta itsekseen päälle, jolloin seuraava mahdollinen pyykkipäivä olisi sitten torstai. Tarvittavat pyykit on kuitenkin napsittavissa jo narulta suoraan käyttöön!

[/quote]

Ai? Meillä kun elämä aikataulutetaan nimenomaan pyykinpesun ehdoilla...? Eikö tässä ole olemassa taas kuin kaksi vaihtoehtoa:

1.pyykit hoidetaan orjallisesti joka päivä, tärkeät jalkkispelit ja esitykset ja sovitut tapaamiset saavat odottaa

tai

2. Pyykkejä pestään kun ollaan ensin käytetty riittävästi aikaa itsensä kehittämiseen ja lasten harrastuksiin eli noin kerran kuussa -> pyykit läjissä ympäri kämppää

No tuskin kahden päivän pyykkitauon jälkeen vielä pääsee syntymään sellaisia pyykkikasoja, joihin ap viittasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:48"]

Tätä on hauska lukea kun naiset selittelevät mikseivät EHDI tekemään kotitöitä:) 

[/quote]

Mitähän hauskaa siinä mahtaa olla? On mulla muutakin tekemistä elämässäni kuin kotityöt. Ja kotitöistä esim. ruuanlaitto menee aina jonkun pyykinlajittelun edelle.

Oikeastaan aika vastenmielinen ajatus tuo, että jos NAINEN ei EHDI tekemään heti kaikkia kotitöitä, se on jotenkin halveksuttavaa. 

104/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooon ite kanssa tätä vuosia miettinyt kun työni puolesta vierailen noin 1000 kotitaloudessa per vuosi :D Sitä näkee jos jonkinmoista asuntoa...

Mutta nyt kun itse odotan esikoista ja on vain työpäiviä jotka vievät voimat niin täytyy sanoa että toisinaan on niitä puhtiata vaatepinkkoja vähän pitkin kämppää O.o Ja se on inhottavaa!!! EN tykkää! Enkä tajua miten ihmiset voivat asua niin!

Vierailija
105/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 11:48"]

Tätä on hauska lukea kun naiset selittelevät mikseivät EHDI tekemään kotitöitä:) 

[/quote]

Mitähän hauskaa siinä mahtaa olla? On mulla muutakin tekemistä elämässäni kuin kotityöt. Ja kotitöistä esim. ruuanlaitto menee aina jonkun pyykinlajittelun edelle.

Oikeastaan aika vastenmielinen ajatus tuo, että jos NAINEN ei EHDI tekemään heti kaikkia kotitöitä, se on jotenkin halveksuttavaa. 

[/quote]

laiska. Mä teen mielelläni kotityöt, ei ne vie niin paljon aikaa töiden jälkeen. Teen ruuatkin ja harrastuksissa käyn, lapsillekin riittää silti aikaa. Ai niin, sä varmaan iltaisin lasten mentyä nukkumaan rojahdat sohvalle pimputtamaan läppäriä tai telkkua katsomaan. Mä silitän samalla kun katson telkkua. Ehdin istumaan ja makailemaan sitten kun lapset asuu omillaan.

Vierailija
106/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ehdin istumaan ja makailemaan sitten kun lapset asuu omillaan.[/quote]

Etpäs ehdi, kun hoidat vanhenevia vanhempiasi ja lapsenlapsiasi.  ; )

Vierailija
107/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:13"]

En ymmärrä pyykkikasojen kerryttämisen perusteluksi sitä selitystä, että ennemmin menen harrastuksiin tai olen lasten kanssa kuin pyykkään. Ei ne pyykit sieltä itsestään peseydy, jos ne jättää hoitamatta (ainakaan meillä). Ne vaan kertyy ja se ihan sama homma sun on joka tapauksessa joskus tehtävä ja joskus se aika on siihen käytettävä. Jos teet vähän joka päivä pysyy paikat järjestyksessä, eikä viikonloppuna odota hervoton pyykkivuori. Ja jää vielä aikaa mennä jumppaan, lukea lapsille, käydä teatterissa ja olla dynaaminen ja aktiivinen kansalainen.

[/quote]Jos ei ole töiden jälkeen illalla kotona, niin eihän niitä pyykkejä voi silloin pestä. Minusta tämä on aika yksinkertainen fakta.

Vierailija
108/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hoidetaan työ ja koti. JOS sen lisäksi riittää aikaa muuhun niin ookoo. Jotenkin nykyään ensin hoidetaan huvi ja sitten jos jaksetaan niin velvollisuudet. Vastuuton ihminen toimii näin. Ja selittelee kaikenlaisia ufojuttuja siitä MIKSEI voi hoitaa kotia tai lapsiaan kunnolla. 

Vierailija
109/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään pyykit pääsääntöisesti viikonloppuisin. Perjantaina kerätään kaikkien omat jemmat kodinhoitohuoneeseen ja jaetaan pyykki koneellisten mukaisiin kasoihin ensin kolmeen pyykkikomeron koriin, mutta se ei riitä kaikeen pyykkiin, vaan loput kasataan koneellisiksi lattialle. Sitten pe-su pestään mahdollisuuksien mukaan niitä kasoja pois ja viikataan pyykkejä perheenjäsenten omiin koreihin. Kun pyykit on pesty, niin jokainen vie oman korinsa ja purkaa kaappiinsa ja kori jää huoneeseen likapyykkiä varten. Toimii hyvin, eikä kukaan ole sanonut vielä kauhistuneesna nosta pyykkikasoista. Viikolla ei hirveästi ehdi/jaksa pyykkäämään, sehän kuitenkin vaatii valvontaa ja läsnäoloa, koneita ei saisi jättää yksin päälle kun menee viemään lasta harrastuksiin ja sillä aikaa itse kävelylle tai kauppaan.

Ymmärtäisin jos joku kysyisi neuvoa että miten vältyy pyykkikasoilta, mutta tuota en oikein ymmärrä että on voimia murehtia jopa muidenkin pyykkikasoja :)

Vierailija
110/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:17"]

Ensin hoidetaan työ ja koti. JOS sen lisäksi riittää aikaa muuhun niin ookoo. Jotenkin nykyään ensin hoidetaan huvi ja sitten jos jaksetaan niin velvollisuudet. Vastuuton ihminen toimii näin. Ja selittelee kaikenlaisia ufojuttuja siitä MIKSEI voi hoitaa kotia tai lapsiaan kunnolla. 

[/quote]Ja sinun tärkeysjärjestys on ainoa oikea? Kyllä meillä menee lasten harrastukset työn jälkeen toiseksi. Treeneistä ei jäädä siksi pois että pitää pyykätä, pyykit pärjää kyllä lauantaihin asti.

Vierailija
111/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 22:58"]

meillä on kolmihenkinen perhe ja päivittäin pesen pari koneellista,imuroin ja pidän kodin siistinä.ois kauheeta olla viikko tekemättä noita pikku juttuja ja sitten yhtenä päivänä hoitaa kaikki.ts pääsee helpommalla kun hoitaa heti em asiat.

[/quote]

Kyllä sulla on todella pieni pyykkikone, tai teillä vaihdetaan vaatteet moneen kertaan päivässä jos joka päivä tulee kaksi koneellista pyykkiä.

[/quote]

Tuota mäkin ihmettelin, ja joka päivä pitää imuroidakin? No ehkä jos perheeseen kuuluu myös n.5 isokokoista koiraa.

Meitä on kaksi, ja pyykkiä pestään 3 tai 4 koneellista viikossa.

Vierailija
112/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 09:25"]

Jumankauta että luetun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Olen nyt kaksi kertaa jo sanonut, että jokainen valitsee prioriteettinsä itse (onko liian vaikea sana? Se tarkoittaa tärkeysjärjestystä. Vieläkin liian vaikeaa, kun on niin pitkä yhdyssana? Tärkeysjärjestys tarkoittaa sitä, että sinä itse päätät ja määrittelet mikä sinulle on tärkeintä ja mikä on vähemmän tärkeää).

Ei siis edelleenkään kuulu kenellekään, ei minulle, ei ap:lle eikä naapurin erkille viikkaako joku pyykkinsä heti vai käyttääkö sen ajan taulujen maalaamiseen, kaupassa käymiseen, lapsen kanssa leikkimiseen, meditoimiseen, seksiin, lumitöiden tekemiseen, sohvalla makaamiseen, etätöiden tekoon tai vauvaforumilla vinkumiseen.

MUTTA on aivan turha kitistä, että ei ehdi tehdä jotain, että on niin kiire. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, miten kukin valitsee tuntinsa käyttää. Jos on VALINNUT aikaa vievän työn, ei ehkä ehdi siivota samalla tavalla kuin joku muu, joka on elämässään VALINNUT työn, joka ei vie niin paljon aikaa. Jos on VALINNUT elämäntavan, johon kuuluu lapsi (kyllä, ehkäisy, abortti tai adoptio ovat myös VALINTOJA), ei ehkä ehdi harrastaa samalla tavalla, kuin joku toinen, jolla lapsia ei ole.

Kiire on ihmisen oma määritelmä. Ei ole olemassa sellaista konkreettista asiaa kuin kiire. Se on mielikuvitusta, illuusiota, ajatusleikki pääsi sisällä. Jokaisella on edelleen täysin identtinen 24 tuntia vuorokaudessa ja mahdollisuus VALITA miten ne tunnit käyttää. Ei, ei se valinta aina ole kivaa, mutta se on silti valinta. Valitset mennä töihin menemättömyyden sijaan, jotta saisit rahaa jotta voit ostaa ruokaa, koska vastasi kurnii. Voit myös antaa vatsasi kurnia. Valinta.

38

[/quote]

Anteeksi, mutta pakko nauraa tälle ihan ääneen :D Olet tainnut luuhata siellä kotinurkissa sen verran kauan, että olet ihan vieraantunut näistä ulkopuolisen maailman ilmiöistä. Kiire ei todellakaan ole mikään ihmisen oma keksintö tai illuusio vaan se konkretisoituu hyvinkin tarkasti kaikissa tilanteissa, joissa ollaan vähänkään ajan ja täsmällisyyden kanssa tekemisissä. Esimerkiksi jos olet yhä kotona pukemassa ulkovaatteita päälle ja huomaat että bussi lähtee kahden minuutin päästä pysäkiltä. Siinä vaiheessa on kirjamellisesti vähän kiire. Toki kiire on itseaiheutettua ja ulkovaatteiden pukemisen olisi voinut aloittaa aikaisemmin, mutta se on sivuseikka.

Toisekseen paasaat tässä nyt, että mitään kiirettä ja aika pulaa ei ole olemassakaan - kaikki ihmisen keksimiä tekosyitä tekemättömyydelle ja laiskottelulle. Kuitenkin tuolla edellisessä kommentissasi sanoit, että jo ei ole aikaa tehdä jotain (tässä tapauksessa nuo pyykkikasat) niin silloin sitä aikaa täytyy nipistää jostain muualta. Hmmm. huomaatko miten puhut itseäsi iha pussiin? Eli me ymmärrämme kyllä varsin hyvin tuon, että valinnoista. Sinulle sen sijaan tuntuu olevan tuhottoman vaikeaa ymmärtää, että suurimmalle osalle ihmisistä tuo pyykkikasojen viikkailu on nimenomaan se asia, josta sitä rajallista aikaa nipistetään jonnekin muualle.

Vierailija
113/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadan vuoden päästä meidän kodinhoitohuoneessa vuosina 2002-2013 venyneet pyykit ovat muisto vain: ei kukaan enää ole muistelemassa sitä kauheutta ja minä taas olen käyttänyt aikani johonkin muuhun; hyvä niin.

Vierailija
114/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:31"]

[/quote]Ja sinun tärkeysjärjestys on ainoa oikea? Kyllä meillä menee lasten harrastukset työn jälkeen toiseksi. Treeneistä ei jäädä siksi pois että pitää pyykätä, pyykit pärjää kyllä lauantaihin asti.

[/quote]

just niin-seliseli:D

Vierailija
115/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos jättäisitte vauvapalstan tänä iltana väliin ja keskittyisitte siihen mikä on tärkeää? Miten muuten lasten treenit vaikuttavat silittämiseen? Sehän menee siinä sivussa telkkua katsellen iltamyöhään. selkä ja peppu kiittää, vähän treeniä mammallekin

Vierailija
116/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 17:39"]

Mitä jos jättäisitte vauvapalstan tänä iltana väliin ja keskittyisitte siihen mikä on tärkeää? Miten muuten lasten treenit vaikuttavat silittämiseen? Sehän menee siinä sivussa telkkua katsellen iltamyöhään. selkä ja peppu kiittää, vähän treeniä mammallekin

[/quote]

Kuka sen määrittelee mikä on kenellekin tärkeää? Minusta silittäminen ei ole yhtään tärkeää, etenkään jos ne vaatteet on menossa kaappiin. Miksi mun pitäisi käyttää aikani johonkin niin toisarvoiseen kuin viikkaamiseen? Minä vien lapset kohta harrastuksiin ja menen itse omiin treeneihin; pyykit ei karkaa sillä välin mihinkään.

Vierailija
117/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:02"]

Ap, mulla ei ole AIKAA!!! Elämässä kun on hiukan paljon muutakin kuin se pyykki, silloin kun on aikaa, silitän ja vien kaappiin, muuuten ne jää. Se on ihan ok, että sulla ap on omien töiden jälkeen aikaa tuohon, minulla ei ole.

[/quote]

Eikö pyykin käsittely vie sen saman ajan tekikö sen heti vai kerääkö pyykin ensin isoihin kasoihin? Voisi jopa epäillä, että kasojen selvittäminen ja rypistyneiden vaatteiden käsittely vie enemmän aikaa kuin se, että hoitaa homman heti

Vierailija
118/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaatteita aivan liikaa. Neljä IKEA kassillista käyttämättömiä ja silittämättömiä vaatteita. Käyttövaatteet silitän.

Vierailija
119/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:02"]

Ap, mulla ei ole AIKAA!!! Elämässä kun on hiukan paljon muutakin kuin se pyykki, silloin kun on aikaa, silitän ja vien kaappiin, muuuten ne jää. Se on ihan ok, että sulla ap on omien töiden jälkeen aikaa tuohon, minulla ei ole.

[/quote]

Eikö pyykin käsittely vie sen saman ajan tekikö sen heti vai kerääkö pyykin ensin isoihin kasoihin? Voisi jopa epäillä, että kasojen selvittäminen ja rypistyneiden vaatteiden käsittely vie enemmän aikaa kuin se, että hoitaa homman heti

[/quote]

Entä jos haluaa tehdä jotain muuta? Mä kerään vaatteet koriin ja vien ne viiteen eri kaappiin sitten kun siltä tuntuu. Onko sulla jokin ongelma tämän kanssa? Onko sulla jotain vaatteita meidän korissa vai mikä tässä mättää?

Vierailija
120/128 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 15:31"]

[/quote]

just niin-seliseli:D

[/quote]

Pyykit koneeseen 5 min. Edellisen päivän pyykit narulta kaappiin 10 min. Miten niin ei ehdi???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi