En käsitä miten monella on kamalia kasoja pyykkejä/silitettäviä
Onko teillä liikaa vaattteita? Kävimme juuri kylässä ja kiersimme katsomassa perheen kohtalaisen uutta omakotitaloa. Kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä isoja kasoja pyykkejä, ilmeisesti puhtaita odottamassa silitystä/kaappiin laittamista. Eikä ole ensimmmäinen kerta kun näen tällaisen näyn.
Meillä pyykit pestään viikottain ja viedään kaappiin samantien. Ja yksinkertaisesti siitä syystä, että vaatteet tarvitaan käyttöön. Ei niitä ole varaa säilyttää kasoissa. Silloin käyttövaatteet loppuisivat.
Kommentit (128)
Jos hetkenkin hervahdan niin koti on kaaoksessa, viikonloppuna halusin hieman rentoutua ja tänään näyttää siltä että meillä ei olisi koskaan siivottu.
Meillä on vaatteita liikaa jokaisella, kahdella lapsella ja meillä vanhemmilla. Olen myös tarkka puhtaudesta, likaisia vaatteita ei laiteta seuraavana päivänä päälle. Meillä ei ole kuivausrumpua eikä edes kodinhoitohuonetta. Mutta pyykkikasoja ei ole missään, sillä olen niin esteettinen ihminen että en halua saunaan mennessä katsella pyykkivuoria vaan nättiä pukuhuonetta :)
Meillä on tarpeeksi pyykkikoreja ja viikkaan pyykit aina suoraan narulta kaappiin. Kaksi kylpyhuonetta autaa pyykkien kuivaamisessa, ja ovat poissa silmistä myös.
Mitenkäs perhekoko ja tilat? Olisko siellä kyläpaikassa usempi sotkemassa vaatteita ja paremmat tilat "läjittää" pyykkiä?
Meillä kans välillä tahtoo pyykit kasaantua, kun ei vaan jaksa töiden jälkeen pestä ja jos on viertaita tulossa kyllään, niin muu siiivoaminen menee pyykkäämisen ohi. Viikonloppuisin pyörii sitten helposti kahdeksankin koneellista ja kun pyytin on pyykätty ja viikattu, niin jokainen roudaa ne omiin vaatekaappeihinsa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 06:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 06:26"]
'Ei ole aikaa' on kyllä yksinkertaisesti NAURETTAVIN selitys mitä ihminen voi mihinkään antaa. Ihan tosissaanko väität, että esimerkiksi puhelimen/ipadin käteen ottaminen/tietokoneen avaaminen ja nettiselaimen avaaminen ja vauva-forumin nettiosoitteen kirjoittaminen ja tämän keskustelun avaaminen ja toiselle sivulle lukeminen ja tähän viestiin asti pääseminen veisi muka vähemmän aikaa, kuin vaatepinon ottaminen pöydältä ja vaatekaapin ääreen kävely (tuskin kukaan täällä oikeasti kävelee mihinkään länsisiipeen asti kuitenkaan).
Se on ihan fine, ettei kotityöt ja kodin siisteys kiinnosta jokaista, se ei kuulu kenellekään, joka ei kyseisessä taloudessa asu, mutta jos katsotte edes vartin televisiota päivässä, niin älkää sönköttäkö mistään ajanpuutteesta. Kaikilla meillä on 24 tuntia vuorokaudessa. Jokainen valitsee miten tuntinsa käyttää.
[/quote]
No tiedätko, ajan viettäminen tuollaisten turhien asioiden parissa on myos erittäin tarpeellista suurimmalle osalle ihmisistä. Ei se ole mitään laiskottelua tai lusmuilua vaan sitä, että tarvitsee välillä hengähdystaukoja toiden ja kotiaskareiden parista. Niin kuin itsekin sanoit, jokaisella on käytossa rajallinen aika ja myos vapaus valita, miten sen rajallisen aikansa priorisoi. Jos moni asia menee pyykinpesun edelle, niin ei sille pyykin pesulle silloin jää aikaa. Ei tarvitse olla ydinfyysikko tämän tajutakseen.
Minulla voi olla päivässä tyopäivän jälkeen hetki, jolloin ehtisin vaikka viikkaamaan ja silittämään pyykit, mutta tiedän että oman jaksamiseni vuoksi tarvitsen taukoa ja haluan vain istua alas katsomaan katsomaan telkkaria tai lukemaan kirjaa, lehtia tms. hetkeksi aikaa ennen kuin lähden kuskaamaan lapsia ja harrastamaan itsekin. Tiedän että puhtaat pyykit pysyvät siellä kodinhoitohuoneen kasassa niin kauan kun jokainen käy sieltä omansa napsimassa, joten en ole katsonut tarpeelliseksi uhrata aikaa siihen, että kävisin itse viemässä ne omistajilleen. Lapset taas eivät pääse harrastukseensa (enkä minäkään) ilman että heitä kuljetaan sinne autolla, joten siksi käytän aikani mieluummin siihen.
[/quote]
No sitähän mä JUST SANON TÄSSÄ, että kenenkään pyykit ei toiselle kuulu, mutta turha sanoa sen enempää pyykkeihin, töihin, liikuntaan, unen määrään, syömiseen, säästämiseen, harrastukseen, telkun katsomiseen jne. että EI EHDI KUN ON NIIN KIIRE. Jos on olevinaan liian kiire, niin sitten pitää karsia jostain muualta ja kukin itse valitsee mistä. Ei kukaan sano, ettei käy töissä, koska on niin kiire katsoa tv:stä kaikki sarjat, vaikka se on ihan sama asia, kuin jättää tv:n katselu vähemmälle, kun on niin pitkät työpäivät. Jokainen priorisoi ITSE mikä itselle ja omalle perheelle on tärkeintä.
Kiire on ihmisen oma keksintö, jolla paikkaa huonoa itsetuntoaan selittääkseen valintojaan muille. (Jos itsetunto olisi hyvä, ei muille tarvitsisi selitellä).
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:25"]
Minä mieluummin pesen pyykkiä kerran viikossa samoin kun on kunnon siivouspäiväkin, mukavampaa yhtenä päivänä tehokkaasti hoitaa mahd. nopeasti ne alta pois, sen sijaan että joka päivä pitäisi pyykkejä pestä. Ei mua huvita jokapäivä siivotakaan, vaikka toki tasot tulee pyyhittyä viikolla ja imuroituakin, mutta muuten... Ei tosin lapsettomassa perheessä pyykkiä tulekaan niin paljon, että sitä tarvitsisi päivittäin pestä sentään.
[/quote]Jep, on helpompi imuoida koko kämppä kerran viikossa, kuin yksi huone päivässä joka päivä. Samoin pyykin kanssa, sen verran pitää olla pyykkiä kasassa että saa pyykättyä täysinä koneellisina toisistaan erikseen pestävät.
Meillä pyykit ovat kuivaamassa yläkerrassa missä vaatekaapit sijaitsevat, kun pyykinpesu kone on pyörinyt nappaan ne pyykit pyykkikoriin, kiikutan yläkertaan kuivaamaan ja samalla viikkaan kuivat pyykit kaappiin suoraan pyykkitelineeltä, siinä nut ei kauhean paljon aikaa mene, joten itsekkään en voi ymmärtää niitä pyykki kasoja. kun kuivat pyykit on laitettu kaappiin, ripustan märät pyykit kuivumaan, vien korin alakertaan ja tyhjennän likapyykkikorin suoraan koneeseen ja näin on taas koneellinen valmis, lisäksi päivän aikana tulevat likapyykit laitetaan suoraan koneeseen, kun kone on tärynnä se pyöräytetään, pyykkiä meillä pestään joka toinen päivä. Eipä se paljon aikaa päivästä vie, joten laiskuudesta taitaa aika monella av-mammalla tässäkin tilanteessa olla kyse, miten en vain voi ymvärtää, mut onneks mun ei tarttekkaab.
Pahoittelut kirjoituscirheistä, ipad ei oikein ole kaikkein paras vaihtoehto tällaiseen..
38, minä vastasin tuolla aiemmin että ei ole aikaa, täällä ja yleensäkin netissä surffaan ihan työaikana, ja niin kuin sanoin, elämässä on niin paljon muutakin, on harrastuksia, omia ja lasten, sekä muita aktiviteetteja, minä en ota stressiä pyykkikasoista, koska meillä on vain yksi elämä ja kodinhoitohuone on piilossa ja niin iso, että sinne mahtuu niitä kasoja vaikka kuinka paljon =)
Mun elämä, yksi elämä, sen tärkein tai edes toiseksi tärkein asia ei todellakaan ole pyykkivuori.
Ja muutenkin 38, ennen kuin alat arvostella muiden ajankäyttöä, et voi olettaa että kaikki jotenkin eläisi samalla tavalla ajankäytön suhteen, joillakin saattaa olla ehkä pikkaisen enemmän tekemistä muutenkin, kuin niissä pyykkivuorissa.
Ja miksi pitäisi karsia jotain elämästä, ajan puutteen takia, ja nimen omaan siihen pyykkivuoren selvittämiseen pitäisi muka jostain lukuisista jutuista karsia jokin pois????? Ja muuten, 38, meillä ei katsota telkkua kuin joskus harvoin, että et voi oikein nyt siitäkään minua syyttää, joka sanon että ei ole aikaa, kun sanon että ei ole aikaa, tarkoitan sitä, pyykinpesu ei todellakaan mene harrastuksien, velvollisuuksien ja muiden ihan oikeasti tärkeiden asioiden edelle, ei ikinä.
Kuolen ehkä sitten ne pyykkikasat siellä kodarissa, mutta vannon,että sen ajan olen ainakin käyttänyt sellaiseen, jota ei kukaan kadu.
Minua ei muisteta siitä että hoidin pyykit tip top vaan ihan muusta, ja saanen lisätä, on ehkä naurettavaa olettaa että pyykkivuori kertoo sinusta IHMISENÄ jotain, jos mielestäsi kertoo, olet ihminen jolla on aidot arvot hukassa.
t, se jolla ei ole aikaa pyykkiin.
No minulla on sellaisia vaatteita jotka on pakko silittää. Ei voi laittaa suoraan kaappiin. Ja kun ei heti ehdi ja jaksa silittää niin sitten ne odottaa sitä silitystä. Onko oikeasti noin vaikea käsittää. Ja vaatteita minulla on todella paljon.
Meillä käy siivooja vain kahden viikon välein, mutta pyykkikonetta käytetään päivittäin. Silittämiset ja viikkaamiset voivat odotuttaa pitkäänkin. Puhtaan pyykin vuoret ovat kyllä kodinhoitohuoneessa ja hengareilla vaatekomerossa, eli ei joka puolella näkyvissä.
Mulla se aika, jolloin parhaiten ehtisin viemään pyykkiä yläkertaan (aikuisten vaatteet ovat kylmässä sivukkaassa, lapsen makuuhuoneen lipastossa) on lapsen uniaika. Mutta koska lapsi nukkuu makuuhuoneessa, joka sijaitsee yläkerrassa, en voi silloin siellä kolistella. Ja lasta en ota mukaan pyykinlajitteluhommaan, on kokeiltu ja siitä ei seuraa mitään hyvää!
Usein myös viikkailen pyykkiä telineiltä kassiin siihen aikaan, kun lapsi nukkuu yöunia. Edelleenkään ei onnistu silloin viedä niitä suoraan kaappiin.
Niin, siksi minäkin panostin kodinhoitohuoneeseen, se on todella iso, ei toimi pukuhuoneena eikä ole muutenkin kodin keskipiste, sinne mahtuu kasat ja eivät todellakaan häiritse silmää eikä muuten arkeakaan millään muotoa.
T: jolla ei ole aikaa.
Te jotka silitätte kaikki vaatteet: miksi :o??? Ymmärrän jos joku käyttää työvaatteina esim. pukua / kauluspaitoja tms. ja ne on pakko silittää, mutta että kaikki vaatteet? Trikoopaidat, farkut, t-paidat, neuleet, hupparit, urheiluvaatteet??
En ole koskaan edes omistanut silitysrautaa, eikä todellakaan normivaatteet kaipaa silitystä. Ja normivaatteet sisältävät myös (hyvää kangasta olevia) suoria housuja, jakkuja, mekkoja jne. En siis todellakaan pukeudu pelkkiin verkkareihin. Ei mulla ole vaatteet rytyssä vaikkei niitä silitäkään. Miksi käytätte aikaa johonkin täysin turhaan, ja osa vielä sitä inhoten? Sama kuin kiillottaisi astiat pesun jälkeen, toimenpide joka vie aikaa ja jonka lopputulosta ei kukaan huomaa.
Kiva, jos joku kaveri olis vierailunsa jälkeen täällä heti kommentoimassa. Ehkä ottaisin sen kohteliaisuutena. Eli vieras oli kateellinen talosta ja yritti sanoa jotain negatiivistä. Luulin, että kodinhoitohuoneet on rakennettu just sitä varten, että siellä voi olla rauhassa niitä kasoja.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 08:44"]
Kiva, jos joku kaveri olis vierailunsa jälkeen täällä heti kommentoimassa. Ehkä ottaisin sen kohteliaisuutena. Eli vieras oli kateellinen talosta ja yritti sanoa jotain negatiivistä. Luulin, että kodinhoitohuoneet on rakennettu just sitä varten, että siellä voi olla rauhassa niitä kasoja.
[/quote]
Joo, oliskin kodinhoitohuone!
Terv. 53
Miten ap:n ja muutaman muun on niin vaikea ajatella, että jokainen tekee tavallaan? Tää on suorastaan hauskaa, että ap on kertomassa neuvoja muille miten pitää toimia. :-D Meillä homma on pyörinyt niin kuin se on pyörinyt jo muutaman vuoden ja mitä todennäköisimmin jatketaan samaan malliin. Ei kukaan jaksa ottaa tästä asiasta stressiä, eivät ne kasat siellä minun mieltäni paina ollenkaan. Löysää ap vähän, huolehdi vaikka niistä omista asioistasi välillä. :)
No meillä on muutakin elämää kuin päivittäinen pyykinpesu. Ja usein sitteen pestään parina päivänä enemmän kerrallaan muiden tuohujen ohella. Tällöin syntyy helposti kasoja, joita sitten puretaan kaappeihin kun siihen löytyy sopiva hetki. No onneksi meillä on riittävästi vaatteita pitää kasoissakin :)
Jotenkin olen huomannut, että nämä vaatteiden pinoajien kodit ovat kyllä muutenkin sieltä epäsiisteimmästä päästä. Näitä joilla ei ole aikaa..Kummasti sitä aikaa kaikilla niillä riittää joilla on siisti koti. Oli lapsia, työelämää tai harrastuksia.
Kyse on siitä perussiisteystasosta johon haluaa pyrkiä.
Sohvallakin on mukavampi istuskella, kun on siisti koti ja kotityöt tehtynä.
Mutta niin tässä siisteysasiassa kuin kaikissa muissakin asioissa meitä on moneen junaan. Ja jos noiden pinojen kanssa pystyy elämään, niin mikäs siinä. Minä en pystyisi.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:02"]
Ap, mulla ei ole AIKAA!!! Elämässä kun on hiukan paljon muutakin kuin se pyykki, silloin kun on aikaa, silitän ja vien kaappiin, muuuten ne jää. Se on ihan ok, että sulla ap on omien töiden jälkeen aikaa tuohon, minulla ei ole.
[/quote]
Näin se varmaan on! Ne, joiden mielestä pyykkihuolto ja kodin siisteys ovat tärkeitä, ottavat siihen aikaa ja ne, jotka haluavat mieluummin tehdä jotain muuta, niin tekevät. Minä olen järjestänyt elämäni niiin, että mulla on aikaa hoitaa myös kotiasioita ja pidän siisteyttä tärkeänä.
Gauheeeta...Uusi talo ja siis.. kasa pyykkiä!! Eihän se oo elämää, ei näy kodinkuvalehdissä moista.