ÄLKÄÄ NAISET SUOSTUKO SIIHEN ETTÄ
mies ostaa talon ja itse maksatte muita laskuja, varsinkin jos olette avoliitossa! Kummallekin täytyy karttua kiinteää omaisuutta. Muuten saatte eron tullen lähteä tyhjin käsin ja toinen pitää talon ja tavarat.
Kommentit (11)
Yllättävän paljon on naisia jotka maksavat juuri esim ruoka, sähkö yms laskut ja mies maksaa asuntovelkaa. Sitten nainen ihmettelee kun tulee ero ja talo jää miehelle ja itselle ei mitään. Kyllä AP on ihan oikeassa!
Mulla ei ole mitään tarvetta omistaa asuntoa, asumme siis miehen omistamassa ja maksamme vastikkeen puoliksi. Mulle olisi aivan sama asua vuokra-asunnossa. Minä sitten puolestaan omistan meidän kesämökin, sillä se taas on minulle tärkeä olla olemassa, miehelle yhdentekevä. Jos ero joskus tulee, se olisi minulle ihan sama vaikka en omistaisi mitään kiinteää, en ole maallisen perään. Mutta en myöskään maksa enemmän laskuja tai ruokaa, kaikki menee puoliksi.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:23"]
Jos naiselle ei ole _myöskään yksin eläessä_ karttunut kiinteää omaisuutta, miksi sitä pitäisi alkaa kertymään siinä vaiheessa kun muuttaa avoliittoon toisen maksamaan taloon?
Ei silloin ole varaa itkeä jos ei omia rahojaan osaa sijoittaa ja joku toinen taas osaa. Tarkoitan ihan vaan sitä, että jos naisen elämäntyyli on aina ollut kädestä suuhun ja loppu muuhun kulutukseen eikä penniäkään säästöihin/sijoituksiin/mihinkään arvoansa pitävään niin mieskö ansaitsee haukut jos kumpikin maksaa suunnilleen sen mitä kuluttaa ja mies siinä sivussa makselee taloaan toisen tuhlatessa sen mitä omista jää?
[/quote]
Ymmärsit väärin. Avoliitossa tai aviolitossa jossa on tehty avioehto, ei toisen puolison kuulu maksaa toisen nimissä olevasta omaisuudesta aiheutuvia kuluja. Ihan riippumatta siitä, haluaako kerryttää omaa omaisuuttaan vai ei. Toisen ihmisen asuntolainojen makselu voi tosin estää sen oman omaisuutensa kartuttamisen, mikä siinä vaiheessa voi tuntua erityisen veemäiseltä kun huomaa kamojen olevan ulkona ja uuden lypsylehmän sisällä.
Kun muutetaan yhteen, sovitaan nämä asumiskuviot AINA etukäteen selviksi, varsinkin jos muutetaan toisen kämppään. Eli joko muuttaja ostaa puolet asunnosta nimiinsä ja maksetaan omat lainat erikseen tai vähintäänkin se vuokrasopimus ettei voi tuosta vaan potkia pihalle. Jos asunnon omistava kumppani ei suostu kumpaankaan, niin voi vaan miettiä motiivia toisen yhteemuuttohaluille.
Kyllä tämä varoitus minusta koskee yhtä lailla niin naisia kuin miehiäkin. Mutta aika usein se on mies joka olettaa, että nainen "auttaa" lainanmaksussa vailla vastinetta ja nainen se, joka tietämättömyyttään/naiiviuttaan/rakastumisen huumassa tähän suostuu.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:37"]
Ymmärsit väärin. Avoliitossa tai aviolitossa jossa on tehty avioehto, ei toisen puolison kuulu maksaa toisen nimissä olevasta omaisuudesta aiheutuvia kuluja. Ihan riippumatta siitä, haluaako kerryttää omaa omaisuuttaan vai ei. Toisen ihmisen asuntolainojen makselu voi tosin estää sen oman omaisuutensa kartuttamisen, mikä siinä vaiheessa voi tuntua erityisen veemäiseltä kun huomaa kamojen olevan ulkona ja uuden lypsylehmän sisällä.
Kun muutetaan yhteen, sovitaan nämä asumiskuviot AINA etukäteen selviksi, varsinkin jos muutetaan toisen kämppään. Eli joko muuttaja ostaa puolet asunnosta nimiinsä ja maksetaan omat lainat erikseen tai vähintäänkin se vuokrasopimus ettei voi tuosta vaan potkia pihalle. Jos asunnon omistava kumppani ei suostu kumpaankaan, niin voi vaan miettiä motiivia toisen yhteemuuttohaluille.
Kyllä tämä varoitus minusta koskee yhtä lailla niin naisia kuin miehiäkin. Mutta aika usein se on mies joka olettaa, että nainen "auttaa" lainanmaksussa vailla vastinetta ja nainen se, joka tietämättömyyttään/naiiviuttaan/rakastumisen huumassa tähän suostuu.
[/quote]
Aamen, aamen, aamen.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon puolison kuolema mikäli on avoliitossa. Jos ei ole lapsia, on mukava joutua heitetyksi ulos omasta kodistaan jota on vuosia maksanut ja laittanut, vaikkapa se ihana miehen sisko muuttaa taloon... ja vie puolet huonekaluistakin.
Avioliitossa olisi erittäin kannattava ratkaisu eron sattuessa, eikö
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:14"]
mies ostaa talon ja itse maksatte muita laskuja, varsinkin jos olette avoliitossa! Kummallekin täytyy karttua kiinteää omaisuutta. Muuten saatte eron tullen lähteä tyhjin käsin ja toinen pitää talon ja tavarat.
[/quote]
Jos naiselle ei ole _myöskään yksin eläessä_ karttunut kiinteää omaisuutta, miksi sitä pitäisi alkaa kertymään siinä vaiheessa kun muuttaa avoliittoon toisen maksamaan taloon?
Ei silloin ole varaa itkeä jos ei omia rahojaan osaa sijoittaa ja joku toinen taas osaa. Tarkoitan ihan vaan sitä, että jos naisen elämäntyyli on aina ollut kädestä suuhun ja loppu muuhun kulutukseen eikä penniäkään säästöihin/sijoituksiin/mihinkään arvoansa pitävään niin mieskö ansaitsee haukut jos kumpikin maksaa suunnilleen sen mitä kuluttaa ja mies siinä sivussa makselee taloaan toisen tuhlatessa sen mitä omista jää?
Mitä minä omaisuudella teen, tyhjin taskuin tulin suhteeseen niin yhtälailla voisin lähteä suhteesta tyhjin taskuin. Talo on miehen nimissä ja mies maksaa tätä. Ollaan avioliitossa avioehdon kera. Jos syystä tai toisesta ero tulisi niin en todellakaan haluaisi viedä puolia miehen sukutilasta vain koska ollaan oltu naimisissa. Ei se raha ole tärkeää. Varmasti saisin katon pääni päälle kun työtä tekevällä ihmisellä kuitenkin rahaa on elääkseen. Elämäni tehtävä ei ole kartuttaa omaisuutta eikä elää sen mukaan, että jos erotaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:14"]
[/quote]
[/quote]
Ööh, idea taisi tässä olla se, että MOLEMMAT maksaa sekä sitä taloa että niitä muita kuluja...
Varmaan ihan hyvä vinkki rahasta naineille. Minun omat motiivit on aivan toisaalla.
Nainen voi kartuttaa suhteessa omaisuuttaan siinä missä mieskin. Ostaa esimerkiksi sijoitusyksiön tai laittaa rahaa kiinni rahastoihin tai osakkeisiin ihan omien riskinottohalujen mukaan. Yhteinen kulutus maksetaan luonnollisesti tulojen suhteessa.