Mistä NÄKÖHÄIRIÖT voivat johtua? Onko muilla samanlaisia?
Eli näen melkeinpä varmaan joka päivä valkoisen pisteen leijuvan, mutta katoaa sekunnissa, sitten myös mustan pisteen joka kanssa häviää samantien. Silmissä leijailee päivittäin jotain ''likaa'' mutta olen kuullut, että se on ainakin normaalia. Olen käynyt silmälääkärillä, mutta ei löytänyt vikaa silmistä. Voisiko tämä johtua migreenistä? Tai jostain vakavasta? Kuka lääkäri voi diagnisoida migreenin edes? Olen avuton. :( Pitäiskö varata aika terveyskeskuksesta tämän takia?
Kommentit (10)
Veikkaan että näet kummituksia, kuolleet ilmaantuvat juuri tuollaisina pisteinä ja valopalloina...
Kaikki lienee ok, jos silmälääkäri on niin todennut.
Kantsii käydä säännöllisesti muutaman vuoden välein, ja aina jos jotain uutta kummallista ilmenee.
Osa noista jutuista on täysin harmittomia, osa vaatii nopeaa toimintaa.
Mutta jos olet hiljattain silmälääkärissä käynyt, en olisi huolissani.
Minulla on joskus näköhäiriötä, valkoisia kohtia näkökentässä, yleensä ne suurenee ja esim. autolla ajo ja lukeminen käy mahdottomaksi. Kyse on säryttömästä mikreenistä. Pari buranaa huuleen ja kohtaus on vartin pästä ohi. Jälkikäteen pää voi tuntua "turvonneelta" aivan kuin päänsäryn jälkeen.
Ainakaan mulla migreeniin ei ole liittynyt mitään "leijuvaa" näköhäiriötä vaan sellaista väreilyä niin ettei näe kunnolla.
Niin, mutta pitäisikö varata aika terveyskeskukseen? Koska silmälääkäri mukaan silmissä ei ole vikaa. Mutta en tiedä antaako terveyskeskus lääkäri lähetettä johonkin sellaselle lääkärille joka osais auttaa? Ja osaako terveyskeskus lääkäri sanoa voisiko mulla olla migreeniä?
Rasittuneet silmät? Olet muuten vain väsynyt? Liikaa näytön tuijottelua? Huono sisäilma? Niska-hartia-seudun vaivoja?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:45"]
Rasittuneet silmät? Olet muuten vain väsynyt? Liikaa näytön tuijottelua? Huono sisäilma? Niska-hartia-seudun vaivoja?
[/quote]
No mulla on aika usein noita niska hartia vaivoja mutta aika lieviä nekin... Oon ehkä liikaa koneella, kun ei oikein muutakaan elämää :(
Huono sisäilma ja poskiontelot reistaa?
Itsellä oli kroonisessa poskiontelontulehduksessa näköhäiriöitä, mutta ei ihan tuollaisia.
Onko se VALKOINEN vai KIRKAS piste? Jos se on tosi kirkas niin voi olla lasiaisen irtaumaa mutta EI se ole vaarallista. Ainakin iän myötä noita alkaa tulla ja kestävät vajaa kuukauden kerrallaan. Toi mmusta piste, onko yksittäinen? Jos on niin ne on ihan normaaleita ja niitä näkee kaikki, kaikki vaan ei kiinnitä niihin mitään huomota. Jos taas näet paljon ieniä mustia pisteitä, ns nokisadetta, niin sitten heti lääkäriin.
Migreenin oieita on yleensä
TOISPUOLEINEN päänsärky ja myös silmä on silloin usein kipeä ja niinkuin siinä olisi painetta
valon ja äänen arkuus
pahoinvointi (ei kaikilla)
puheen puuroutuminen (ei kaikilla)
kohtaus kestää n2-7 tuntia ilman lääkettä (joillain kauemminkin)
liikunta PAHENTAA migreeniä
Kerro oireesi, kerron onko sinulla migreeni! Tuo silmävaivasi pelkästään EI viittaa migreeniin.
Minulla oli tuollaista, ja silmälääkäri sanoi, että johtuu iästä ja näon huonontumisesta. Kun katsoo hetken vaikkapa kauas, ja sitten lähelle, silmän mykiö ei ehdi enää reagoida, joten näkökenttään tulee sekunniksi pariksi mustia sokeita pisteitä. Pisteet katoaa kun mykiö mukautuu. Onko sinulla silmälaseja? Minä sain lasit ja näkö parani, ja pisteet katosi.