Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä pukeutumisesta kiinnostunut nainen! Tulotasosi ja paljonko kulutat muotiin?

Vierailija
03.11.2013 |

Tuli kaverin kanssa pientä kinaa aiheesta..

Itse tienaan noin 20 000 vuodessa käteen, ja voin hyvin ostaa 700 euron jakun tai 1500 maksavan nahkatakin, ja tein näin jo opiskeluaikoina vaikka elin hyvin pienillä tuloilla. Kulutan rahaa hyvin tietoisesti, eli ostan vain sellaista jonka tiedän kestävän minulla useita vuosia ja josta todella paljon pidän. Tällaisia vaatteita ei tule edes kovin usein vastaan, enkä muuten elä ollenkaan materialistista elämää, joten minulla on yleensä rahaa hankkia se täydellinen vaate kun se osuu kohdalle. Ostan vaatteita keskimäärin 2500 eurolla vuodessa ja lisäksi keskimäärin yhden parin kenkiä tai saappaita, joka voi maksaa 200-1200 euroa. Tämä tarkoittaa yleensä 2-5 vaatekappaleen hankintaa. Käytän sitten samoja vaatteita pitkään ja tyylini päivittyy kun yhdistelen uusimpia hankintoja vanhoihin.

Ystäväni väittää minun olevan erittäin harvinainen poikkeus, suorastaan ainoa laatuani koko maassa, jos julkkikset jätetään pois laskuista (itse olen ihan tavis ja suht. tavallisessa työssä). Minä en siihen usko. Totta kai on paljon muullakin tavalla kuluttavia ihmisiä, ja myös paljon niitä joita pukeutuminen ei juurikaan edes kiinnosta. Mutta täytyyhän minun lisäkseni olla joku muukin, joka rakastaa muotia ja laadukkaita, omaan tyyliin sopivia vaatteita!

Ilmoittautukaa siskot, jos olette linjoilla. :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:06"]

Tienaat tosi vähän arkkitehdiksi! Ei muuta.

Asun eurooppalaisessa pääkaupungissa, en Suomessa. Tienaan 3 700 euroa kuussa, käytän ehkä 200 - 500 euroa kuussa kenkiin ja vaatteisiin. En osta mitään hirveän kallista, en mitään kertakäyttörytkyjä. Merkkeinä COS, Hope, Acne, jne.

[/quote]

Totta, että tienaan vähän. Syynä se, että en ole (vielä) kokoaikaisena.

Kiitos vastauksestasi! Käytät ehkä hieman enemmän vaatteisiin kuin minä, mutta ilmeisesti ostat kuitenkin selvästi edullisempia vaatteita. Itse saatan ostaa vaikka Sportmaxia täältä Helsingistä tai sitten Chloén kengät jostain ulkomaisesta verkkokaupasta. Minusta on sääli, että Suomessa on niin vähän tarjontaa kaltaiselleni asiakkaalle. Ystäväni mukaan tämä johtuu siitä, että olen ainoa Suomessa joka kaipaa laadukkaita ja muodikkaita merkkejä. Sinäkin asut jossain muualla kuin Suomessa.. :(

Täällä tuntuu olevan näitä keski-ikäisiä, jotka haluavat kyllä laatua mutta eivät muodikkuutta vaan hyvin klassista ja perinteistä tyyliä, ja sitten ns. trendien "orjia", jotka shoppailevat H&M:llä ja joiden tyyli vaihtuu puolen vuoden välein. Ainakin näin on, jos kauppojen tarjonnasta voi päätellä jotain. Mutta entä jos onkin niin, että tarjonta ohjaa kysyntää? Kun täältä ei juuri muuta saa, niin ihmiset ostavat sitten sitä mitä saa.

ap

Vierailija
2/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan n. 80 000e vuodessa bruttona. Käytän vaatteisiin hyvin satunnaisen määrän rahaa kuukaudessa, saattaa mennä useampi kuukausi, etten osta mitään, mutta sitten esim. matkalla saatan laittaa ostoksiin vaikka 1500 euroa, ja sillä summalla ostaa siis esim. pari neuletta ja kengät. Ostan harvoin, mutta hinnakkaampaa.

En kuitenkaan osta enää kohtuuttoman kalliita brändejä, koska jopa Chanel käyttää tuotannossaan hikipajoja, ja silti käsilaukut maksavat sen 3000e. Eli jos tietäisin, että tuolla 3000 eurolla saa eettisesti ja muutenkin kestävän klassikkotuotteen, voisin sen hinnan joskus irroittaakin, mutta koska hintakaan ei takaa enää sen enempää laatua kuin eettisyyttäkään, olen luopunut näistä överibrädeistä kokonaan. Maksan siis mielelläni laadusta, mutten pelkästä merkistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan bruttona 4500 e/kk. (lapsia on 3, joiden vaatteet ostan myös).

Ostan itselleni 100-200 euron hintaisia kenkiä ehkä noin kahdet vuodessa.

Uuden takin ostan 5-10 vuoden välein. Hinta on noin 300-500 euroa. Lisäksi ostan keskihintaisia perusvaatteita noin 3 settiä vuodessa (tyyliin Espritiltä) ja alusvaatteita. Urheiluvaatteet ja juhlavaatteet uusin 5-10 vuoden välein.

Olisi mulla varaa kalliinpiinkin vaatteisiin, mutta en näe mitään syytä ostaa kalliimpia. Vuodessa menee ehkä 1500 e omiin vaatteisiini. Joinain vuosina enemmän, jos uusin esim. laskettelupuvun. 

Syy, miksi mulla menee niin vähän rahaa vaatteisiin on se, että en tarvitse edustuskelpoisia vaatteita töissä.

Vierailija
4/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toimittaja ja tienaan 3800€ kuussa. Myös minä satsaan merkkituotteisiin ja mottoni onkin ostaa vähän mutta hyvää. Opiskelin aikoinaan Ranskassa ja meidän koko silloinen kaveriporukkamme osti tuolloin merkkivaatteita säästämillään rahoilla. Kävimme siis kaikki töissä opiskelujemme ohella. Olen sitten työelämässä tavallaan jatkanut samalla injalla, tosin nyt summat ovat isompia. Annan rahaa anteliaasti myös hyväntekeväisyyteen, sekä teen vapaaehtoistyötä lasten, vanhusten ja eläinten parissa.Nuo kaksi puolta elämässäni tasapainottavat toisiaan.

Vierailija
5/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan noin 2300 e / kk eli aika vähän. Ostelen kalliita laukkuja, kenkiä yms. Tosin en nyt kauhean usein, mutta kuitenkin. Minulla on kallis maku enkä koskaan osta mitään tekonahkaista tai halpismerkkejä, paitsi ehkä jotain perustoppeja tai alushousuja H&M:ltä. Minulla on kylläkin minua huomattavasti paremmin tienaava mies, joka tykkää siitä, että näytän hyvältä ja kannustaa käyttämään rahaa ulkonäköön...

Vierailija
6/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palkka 4100 e/kk brutto. Ostan vaatteita vähän, koska perheessä myös kaksi teinityttöä, joihin kuluu rahaa. YLeensä ostan Espritin vaatteita, koska ne ovat kivoja ja sopivat. En kuitenkaan tykkää laadusta. Jos löydän sopivia, ostan myös keskihintaisia merkkivaatteita, kuten Marco Polo (ei näitä montaa kaapista löydy). 

Paljon olisi jotain tarvitsisin, mutta pitää odotella lasten kasvamista.

Vierailija
7/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänävuonna mennyt reilu 500€. Tuosta osan vei laskettelutakki ja -monot. Suurin osa vaatteista ostettu ulkomailta.

Talvitakki ja saappaat voisi olla seuraavana listalla mutta vasta alesta.

Vierailija
8/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päätoiminen opiskelija, ja opintotuen lisäksi tienaan vuosittain noin 7000 euroa, suurin osa kaikista tuloistani menee elämiseen (asuminen, ruoka, muut pakolliset menot). Hankin vaatteet ja asusteet lähinnä kirpputoreilta ja vintageliikkeistä, eli kustannukset eivät ole kovin suuret, vaikka hyväkuntoisesta vintagesta saa kyllä välillä maksaa paljonkin. Ainoastaan alusvaatteet ostan uutena, ja jotkut kengät. Vuositasolla käytän ehkä sellaisen 500-700 euroa vaatteisiin ja asusteisiin, riippuu siitä millaisia löytöjä teen tai mitä tarvitsen. Toisaalta samat vaatteet ja asusteet ovat käytössä parhaimmillaan vuosia, ja hyvin hoidettuna niiden arvo ei juurikaan laske.

Vierailija
9/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hirveän tarkka vaatteiden hinnan suhteen ja ostan kaikki vaatteeni alusvaatteita lukuunottamatta kirpparilta. Siispä ei mene kuussa vaatteisiin kuin korkeintaan 20e :)

Vierailija
10/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja vastauksia tullut! Tähän mennessä näyttää kyllä pahasti siltä että ystäväni oli oikeassa. :(

Ehdin jo kehitellä haaveen alanvaihdosta, olisin perustanut Helsinkiin vaateliikkeen joka palvelisi kaltaisiani kuluttajia. Tällä hetkellä täällä ei ole kuin pari hassua liikettä, joista saa pieniä määriä sellaisia merkkejä ja tuotteita, joita ainakin periaatteessa voisin ajatella ostavani. Tuo Sportmax Max Maran liikkeessä on ehkä ainoa merkki, jota on tarjolla hieman suuremmassa mittakaavassa, tosin en ole käynyt sielläkään katsastamassa tarjontaa aikoihin.

Nyt minua alkoi myös kiinnostaa, mistä syystä olen saanut miinuspeukkuja jokaiseen viestiini. Viitisisikö joku vaivautua selittämään?

ap

Vierailija
11/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja vastauksia tullut! Tähän mennessä näyttää kyllä pahasti siltä että ystäväni oli oikeassa. :(

Ehdin jo kehitellä haaveen alanvaihdosta, olisin perustanut Helsinkiin vaateliikkeen joka palvelisi kaltaisiani kuluttajia. Tällä hetkellä täällä ei ole kuin pari hassua liikettä, joista saa pieniä määriä sellaisia merkkejä ja tuotteita, joita ainakin periaatteessa voisin ajatella ostavani. Tuo Sportmax Max Maran liikkeessä on ehkä ainoa merkki, jota on tarjolla hieman suuremmassa mittakaavassa, tosin en ole käynyt sielläkään katsastamassa tarjontaa aikoihin.

Nyt minua alkoi myös kiinnostaa, mistä syystä olen saanut miinuspeukkuja jokaiseen viestiini. Viitisisikö joku vaivautua selittämään?

ap

Vierailija
12/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosissasi haaveilet vaateliikkeestä, tee toki markkinointitutkimusta muuallakin kuin av:lla. Vaikka arvelisin kylläkin, että kaltaisiasi kuluttajia on niin vähän, ettei heidän tarpeitaan vastaava liike kannattaisi. Liiketilan saattaisi tässä taloustilanteessa saada edullisestikin, mutta riittävä varasto voi tulla liian kalliiksi. Ikävä tosiasia nimittäin on, että he joilla on varaa maksaa tuhat euroa tai ylikin yhdestä vaatekappaleesta, lähtevät mieluummin ostoksille ulkomaille, kaupunkeihin joissa tarjontaakin on enemmän.

Hatusta heittämällä sanoisin, että käytännössä ainoa mahdollisuus myydä Suomessa kallista muotia on luoda sitä itse ja lyöttäytyä yhteen muiden saman alan yrittäjien kanssa osuuskunnaksi tai yhteiseen liiketilaan.

12

Vierailija
13/17 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki aihetta täytyisi tutkia kunnolla ennen mitään suurempia siirtoja. Tänne hyppäsin kyselemään lähinnä siksi, että kaverini oli sitä mieltä ettei kannata edes sen tutkimisen eteen nähdä vaivaa, asia kun kuulemma on selvääkin selvempi tutkimattakin.

Olet 15 varmaankin oikeassa siinä, että varakkaat henkilöt yhdistävät mielellään matkustamisen ja shoppailun. Itselläni ei kuitenkaan ole varaa matkustella joka vuosi, vaan käytän ne rahat mieluummin vaatteisiin, kun molempia en saa. Toisaalta en varmaan tule olemaan tässä tilanteessa ikuisesti, joten voi olla että ystäväni oli tosiaan oikeassa, ja toivomalleni muotiliikkelle ei riittäisi asiakkaita kuin satunnaisesti. Harmi!

ap

Vierailija
14/17 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, voin sanoa, ettet ole  vaatekauppahaaveinesi ihan yksin sentään. :-D Itse olen töissä erikoiskaupan alalla. Pidän työstäni, mutta ala on sellainen, johon en mitään huikeata intohimoa tunne. Pukeutuminen sen sijan on intohimoni. Vaatekaupassa en ole töissä ainoastaan niinkin proosallisesta syystä kuin että alan palkat ovat parhaimmillaan 2/3 siitä, mitä itse nykyään ansaitsen ns.  huonona kuukautena (hyvänä palkka saattaa provisioineen olla sitten jo kaksinkertainen vaatemyyjän vastaavaan). Mutta siis monta vuotta olen ihan tosissani pohtinut jonkinlaisen vaatekaupan perustamista. 

Perusperiaate kuitenkin kaikessa myyntitoiminnassa on, että itseään ajatellen ei kannata sitä kauppaa perustaa. Itse esim. tiedän olevani kuta kuinkin kaikkien vaatekauppiaiden painajaisasiakas. Käytän kyllä rahaa ostoksiini, vaateisiin ja kenkiin, hyvinkin sen 2000-2500 euroa vuodessa, joka on n. kaksi kertaa enemmän kuin suomalaisten keskimäärin vaatteisiin käyttämä summa (900 euroa) vuodessa. Olen laatutietoinen, mutta myös erittäin hintatietoinen. Tämä tarkoittaa sitä, että maksan ostamastani tuotteesta sen täyden hinnan todella harvoin. Shoppailen lähinnä alennusmyynneistä ja outleteista, myös ulkomailta ja ulkomaisista verkkokaupoista. Täyteen hintaan ostan vain alle 50 euron nopeasti kuluvia perusvaatteita.  Tokihan kauppiaat saavat omansa takaisin myös ale-tuotteista, mutta ymmärrän osaltani vaikuttavani normaalihintojen nousuun, koska kauppiaille tulee painetta nostaa katteita. 

Lisäksi nykyinen markkinatilanne kaupanalalla on oikeasti  haastava. Tämä ei ole vain paikkansa puolesta pelkäävien johtajien puhetta.  Paitsi että tässä tilanteessa ihmiset panttaavat niitä isoja, monen sadan euron kertaostopäätöksiä, ne ostokset siirtyvät nettiin. Voin sanoa, että omalla alallani niitä onnistuneita kauppoja joudutaan pohjustamaan han toisella tavalla kuin pari-kolme vuotta sitten. Lisäksi ilmiö, jossa tuotetta kokeillaan liikkeessä, ja se tilataan sitten netistä ulkomailta, on tuttu meillekin. 

En oikeasti sano, etteikö jonkinlaisen suht' menestyvän vaatealan yrityksen perustaminen olisi mahdollista Suomessakin. Mutta konsepti pitää kyllä miettiä todella tarkasti, ja myös sen kuuluisan laatikon ulkopuolelta asiakaskuntaa ajatellen. Enempää en tähän sano, koska ihan tosissani kuitenkin jonkinlaista alalle siirtymistä ajattelen, ja liikeidea on hautomassa. ;-)

Vierailija
15/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan myös vaikka ammattinne ja asuinpaikkanne. Minä olen arkkitehtitoimistossa ns. riviarkkitehtina. Asun Helsingissä.

ap

Vierailija
16/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaat tosi vähän arkkitehdiksi! Ei muuta.

Asun eurooppalaisessa pääkaupungissa, en Suomessa. Tienaan 3 700 euroa kuussa, käytän ehkä 200 - 500 euroa kuussa kenkiin ja vaatteisiin. En osta mitään hirveän kallista, en mitään kertakäyttörytkyjä. Merkkeinä COS, Hope, Acne, jne.

Vierailija
17/17 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen sihteeri eikä tulot ole kummoisetkaan joten hankin klassisen tyylin vaatteeni kirpputoreilta. Uutena kaupasta ei tarvi ostaa oikeastaan kuin alusvaatteet ja sukat.