Miksi jotkut ihmiset luulevat, että heillä on oikeus rikkoa lakia?
En nyt siis tarkoita mitään suuria rikollisia, vaan ihmisiä, joiden mielestä normaalit lait ja säännöt arjessa eivät koske heitä. Mikä juttu tämä on?
Kommentit (33)
Narsisteja. Niiden mielestä säännöt eivät koske heitä.
Ylinopeus on suomalaisen tyypillisin rike.
”Säännöt ovat keskitason ihmisille” – Näin narsisti oikeasti ajattelee
Narsistisen ihmisen piirteet on helppo tunnistaa, mutta mitä hänen mielessään todellisuudessa liikkuu? Psychology Today listasi narsistin ajattelumalleja, jotka perustuvat narsistien uhrien kertomuksiin. Poimimme niistä muutaman:
1. Minun ei tarvitse pyytää anteeksi. Sinun täytyy ymmärtää, hyväksyä ja sietää minua riippumatta siitä, mitä teen tai sanon.
2. Maailmassa on vain harvoja minun vertaisiani, ja toistaiseksi en ole kohdannut vielä yhtäkään. Olen paras (johtaja, kumppani, opiskelija jne.).
3. Arvostan sitä, että on olemassa sääntöjä ja velvoitteita, mutta ne koskevat eniten sinua, koska minulla ei ole aikaa eikä aikomusta noudattaa niitä. Sitä paitsi säännöt ovat keskitason ihmisille, ja itse olen huomattavasti keskiarvoa korkeammalla.
4. Minä voin kritisoida sinua ja oletan, että otat kritiikin vastaan. Mutta jos sinä arvostelet minua, varsinkin julkisesti, raivostun. Vielä yksi juttu: en koskaan unohda enkä anna anteeksi, ja kostan sinulle tavalla tai toisella.
Narsistiselle persoonallisuudelle ovat ominaisia erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen sekä voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
Mikäs narsistiobsessio täällä on meneillään?
Ymmärtääkö narsisti olevansa narsisti jos saa diagnoosin Psykiatrilta?
Mitä tarkoittaa "olla oikeus"? Tuskin he useinkaan luulevat, että heillä on oikeus (lain tai yleisen moraalitajun näkökulmasta) sen enempää kuin muillakaan, mutta he eivät vain välitä siitä. Eli tavallaan antavat itse itselleen "oikeuden", koska haluavat ja voivat.
Katsoin BBC:n Rooma-dokkarin.
Caesarin kenraali: "Mutta Caesar! Sinähän rikot lakia!"
Caesar: "Lakeja voidaan aina muuttaa."
Itse tiedän kyllä että rikokset ovat väärin mutta teen niitä koska tuntuu että elämä on muutenkin merkityksetön ja meistä ei jää tänne mitään jokusen vuosikymmenen päästä, joten periaatteessa kaikki mitä teemme on yhdentekevää.
Kuitenkaan en kajoa toisen terveyteen koska en ole ihmisvihaaja.
Mä olen tänään viimeksi ollut narsistin kanssa tekemisissä yhdistystoiminnassa. Päättää itse mitä tekee ja ei kuuntele neuvoja, eikä muut tiedä mistään mitään. Kaikenlisäksi näitä on kaksi. Toisesta päästiin eroon, toisesta luultiin, mutta palasi - kun sai lähdöt toisesta paikasta. Mä en jaksa näitä enää, lähden itse vaikka tarve meille normaaleille olisi. Näiden takia mennyt aikaa ja yöunet.
Laki ei ole aina sama asia kuin se mikä on moraalisisesti oikein.
Mm KEPU;n puoluejohto on syyllistynyt kiihottamiseen kansanryhmää vastaan
Vierailija kirjoitti:
Narsistiselle persoonallisuudelle ovat ominaisia erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen sekä voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.
Kyllä, tuossa yhdistystoiminnassa jossa pitäisi puhaltaa yhteen hiileen ja ollaan kaikki samanarvoisia, yksi vaatii, että häntä pitää muiden ihailla. Hän on parasta mitä ikinä on tapahtunut, unohtaen kaikkien muiden työtunnit, perustamisen jne. Eikä hän oikeasti saanut paljon mitään aikaan, enemmänkin tuhoa kuin hyvää.
Suuri osa palstalaisista on sitä mieltä, että vieraan lapsen kännykästä saa poistella kuvia oman mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa palstalaisista on sitä mieltä, että vieraan lapsen kännykästä saa poistella kuvia oman mielensä mukaan.
Ja puolison kännykkään ei saa koskea.
On sitä pahempiakin ihmisiä kun joku v##un narsisti..
Kyllä me saadaan koskea toistemme kännyköihin, ihan luvan kanssa molemmat.
Narsisti luulee että laki ei koske häntä , on niin ylivertainen. Maaginen ajattelu.
Teen niinkuin itsestäni tuntuu parhaalta.
Ei kiinnosta