Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensi viikolla vietetään pakkoruotsiviikkoa

Vierailija
03.11.2013 |

Esimerkiksi Helsingin sanomat on mukavan tässä aivopesuviikossa, jonka tarkoituksena on saada suomenkieliset alamaiset ymmärtämään, että heidän tehtävänsä on oppia nöyrästi palvelemaan ruotsinkielistä eliittiä ruotsin kielellä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset muistutuksesta, taidetaan tyttären kanssa puhua ensi viikko ruotsia keskenämme, tekee hyvää molemmille!

Onneksi ruotsin kieli on helppo!

Vierailija
42/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:08"]

Minun ei tarvitse ajatella, sillä juuri espanjan olen opiskellut aikuisiällä ja osaan sitä kohtalaisen hyvin ruotsin ja englannin lisäksi. Ranskasta en ole koskaan ollut erikoisen kiinnostunut, italian alkeisiin sitä vastoin olen perehtynyt ja olen sitä mieltä, että kaikki kielet ovat rikkaus ja kaikille löytyy käyttöä, se on itsestä kiinni.  

[/quote]

Kerrohan mulle, mitä käyttöä minulle on ruotsin kielestä. Kukaan ei sitä täällä puhu, eikä ruotsalainen kulttuuri kiinnosta.

Mitähän hyötyä valtiolle on siitä, että pakotetaan kaikki opiskelemaan ruotsia tarpeellisempien kielten asemesta. No, tarpeeksi pitkään kun tätä jatketaan, niin ärsyyntyminen ruotsinkieliseen vähemmistöön ainakin lisääntyy. Ehkä joku pitää sitä hyvänä asiana... Itse en kehtaisi pakottaa enemmistöä opiskelemaan kieltäni, mutta minä en olekaan ylimielinen herrakansan edustaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin tarkoitus on itse asiassa ruotsinkielisten etuoikeuksien säilyttäminen. Logiikka menee niin, että niin kauan kuin kaikilla on pakkoruotsi, voidaan ylläpitää ruotsinkielisille esim. alempia pisterajoja yliopistohin, koska "suomenkieliselläkin on mahdollisuus hakea ruotsinkielisten kiintiössä, onhan hän opiskellut pakkoruotsia". Sama juttu virkoihin, joissa on aina vaatimus ruotsin taidosta, vaikka tehtävässä ei tarvittaisi sanaakaan ruotsia. Nämä vaatimukset voidaan pitää voimassa, ja aina tarvittaessa valita virkaan ruotsinkielinen ohi suomenkielisen paremman ruotsin osaaminen perusteella, koska "suomenkieliselläkin on mahdollisuus hakea, onhan hän opiskellut pakkoruotsia".

Vierailija
44/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te suhtaudutte niihin suomenkielisiin suomalaisiin, joiden mielestä kaksi kansalliskieltä on ihan jees juttu eikä pakkoruotsissa ole mitään vikaa? Ovatko ne teidän mielestänne jotenkin väärämielisiä, pettureita tms?

Vierailija
45/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:59"]

Miten te suhtaudutte niihin suomenkielisiin suomalaisiin, joiden mielestä kaksi kansalliskieltä on ihan jees juttu eikä pakkoruotsissa ole mitään vikaa? Ovatko ne teidän mielestänne jotenkin väärämielisiä, pettureita tms?

[/quote]

En ymmärrä, miksi he haluavat pakottaa muutkin opiskelemaan ruotsia, vaikka kaikki myöntävät, että suomalaisten pitäisi kollektiivisesti osata enemmän kieliä. Ilmeisesti he ovat jotenkin omaksuneet saman ylimielisen asenteen kuin ruotsinkieliset, koska vain heidän mielipiteellään pitäisi olla merkitystä. Typeriähän he ovat joka tapauksessa.

Vierailija
46/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itsekkäitä ihmisiä, jotka eivät tunne Suomen historiaa. Mistä ihmeestä tuo luku kaksi muka tulee, kun Suomen alueen alkuperäisiä saamen kieliä on jo kolme kappaletta?

Vierailija
47/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on lipputanko, olettehan jo pesseet ja silittäneet Ruotsin lipun valmiiksi, jotta se liehuu uljaana 6.11. ??

Vierailija
48/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:05"]

Te, joilla on lipputanko, olettehan jo pesseet ja silittäneet Ruotsin lipun valmiiksi, jotta se liehuu uljaana 6.11. ??

[/quote]

Voisihan sitä tietty juhlia Kustaa Aadolfin kuolemaa, ettei hän enää päässyt tapattamaan lisää suomalaisia.

Vierailija
49/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:05"]

[/quote]

Voisihan sitä tietty juhlia Kustaa Aadolfin kuolemaa, ettei hän enää päässyt tapattamaan lisää suomalaisia.

[/quote]

6.11. päivän teeman voisi muuttaa sen muistelemiseksi, miten huonosti suomen kieltä ja suomenkielisiä kohdeltiin Ruotsin vallan aikana.

Vierailija
50/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:04"]

[/quote]

Itsekkäitä ihmisiä, jotka eivät tunne Suomen historiaa. Mistä ihmeestä tuo luku kaksi muka tulee, kun Suomen alueen alkuperäisiä saamen kieliä on jo kolme kappaletta?

[/quote]

Ja Suomessa on puhuttu myös saksaa satojen vuosien ajan aivan itsenäisyyden alkupuolelle asti.

Vierailija
51/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:02"]

[/quote]

En ymmärrä, miksi he haluavat pakottaa muutkin opiskelemaan ruotsia, vaikka kaikki myöntävät, että suomalaisten pitäisi kollektiivisesti osata enemmän kieliä. Ilmeisesti he ovat jotenkin omaksuneet saman ylimielisen asenteen kuin ruotsinkieliset, koska vain heidän mielipiteellään pitäisi olla merkitystä. Typeriähän he ovat joka tapauksessa.

[/quote]

En minä ketään pakota, ei onneksi ole mun vallassa...

Vierailija
52/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 15:02"]

[/quote]

[/quote]

En minä ketään pakota, ei onneksi ole mun vallassa...

[/quote]

" eikä pakkoruotsissa ole mitään vikaa?"

Jos siinä ei ole sinusta mitään vikaa, niin sittenhän sinä kannatat sitä. Jos vaikka asiasta saataisiin kansanäänestys, niin et varmaan äänestäisi pakkoruotsia vastaan? Eli pakotat muita.

Vierailija
53/53 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 22:57"]

Ihan käsittämätöntä miten joku yksittäinen oppiaine saa aikaan tällaisia tunteenpurkauksia. En ole elämässäni montaa kertaa tarvinut ruotsin kieltä. Mutta opiskelin peruskoulussa paljon muutakin sellaista joita en ole tarvinnut, en sitäkään vähää mitä ruotsia. Mutta ei peruskoulua voi räätälöidä juuri omia tarpeita varten. On todella itsekästä ajatella että opiskelen vain sitä mikä juuri minua kiinnostaa. Ruotsi taitaa kuitenkin olla Suomen puhutuin kieli englannin jälkeen ja täällä on monta kaupunkia joissa ruotsia puhutaan yleisesti joten on vaikea asettaa esimerkiksi venäjää sen edelle jos pohditaan asiaa koko Suomen kannalta. Mutta ei pakkoruotsin poistaminen minun elämääni kaada enkä sen takia nostaisi tällaista meteliä. Asia on saanut ihan käsittämättömät mittasuhteet. Koulussa on joka tapauksessa mahdollisuus valita kolmaskin vieras kieli ja jos ei ruotsi olisi kakkosena niin sitten se tulisi viimeistään kolmosena tarpeellisuudella mitattuna.

Ja niillä puheilla Ruorsin vallan sortovuosista ei ainakaan venäjää tai saksaa puolusteta kun muistetaan mitä teki Bobrikov tai saksalaiset lapissa. Ihan typerää edes kaivella tuollaisia argumentteja.

[/quote]

Miksi minä opiskelisin ruotsia joidenkin pikkukylien asukkaiden takia? Ei sitä ruotsia kovin moni Helsingissäkään puhu ja kaikki heistäkin puhuvat suomea sujuvasti. Ja jos eivät puhu, niin puhutaan sitten englantia.

Voisit ehkä lukaista vähän myös sitä historiaa logiikan lisäksi, jos et muuta osaa sanoa kuin Bobrikov. Ruotsin valta kesti kuitenkin pari-kolme sataa vuotta, jolloin suomalaisia kohdeltiin toisen luokan kansalaisina. Miehiä vietiin sotaan, Suomi jätettiin puolustamatta, terva oli pakko myydä alihintaan, kaikki muutkin rikkaudet menivät Ruotsille tai ruotsalaiselle aatelille, suomen kielellä ei voinut opiskella tai käyttää hallinnossa jne.

Helsingin keskustassa on puolestaan suomalaisten pystyttämä tsaarin patsas. Venäjän vallan aikana maa kehittyi, saatiin oma valuutta ja kieli, suomalaisia kouluja, sotiakaan ei ollut yhtä pientä lukuunottamatta. Ja kuinka typerä on heitto Lapin sodasta? Eli jos saksalaiset varmaan lähemmäs tuhat vuotta käyneet näillä rannoilla kauppaa ja tuoneet uusia tuulia Euroopasta, monet suomalaiset yrityksetkin ovat saksalaisten perusteita, niin sinä vedät yhden pienen tapahtuman, joka on vielä täysin ymmärrettävä, sillä Suomihan sen sodan aloitti!

Kuten aikaisemmin sanoin, suomenkieliset pakkoruotsin puolustajat ovat vähintään tyhmiä, elleivät ylimielisiä. Eihän kieliä yleensäkään opiskella sen takia, että mitä täällä Suomessa saattaisi tarvita, vaan siksi, että pystyttäisiin keskustelemaan rajojen ulkopuolella olevien kanssa.