Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensi viikolla vietetään pakkoruotsiviikkoa

Vierailija
03.11.2013 |

Esimerkiksi Helsingin sanomat on mukavan tässä aivopesuviikossa, jonka tarkoituksena on saada suomenkieliset alamaiset ymmärtämään, että heidän tehtävänsä on oppia nöyrästi palvelemaan ruotsinkielistä eliittiä ruotsin kielellä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:18"]

Mahtavaa!!!

[/quote]

Vantaalla kouluja suljetaan ja ovat huonossa kunnossa muutenkin, mutta keinotekoisen kaksikielisyyden ylläpitämiseen riittää aina rahaa !

http://www.uusisuomi.fi/63730-ampareita-vantaalaiskoulun-lattialla-paattaja-tietoja-pimitetaan

Vierailija
22/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te luuserit taas valitatte tyhjää. Ja jos saatte ruotsin kielen poistettua pakollisten oppiaineiden joukosta, mistä valitatte seuraavaksi - pakkomatematiikasta? Vai pakkouskonnosta? Eikö koko koulun voisi kerralla poistaa, niin ei tarvisi ollenkaan vaivata pientä päätään?

Mulla oli aina todella hyvät arvosanat ruotsista. Enkä todellakaan tunne, että ruotsalaisia/ruotsinkielisiä pitäisi nöyristellä sen takia. En tunne myöskään muuttuneeni ruotsalaiseksi sen takia, että osaan lukea ruotsia. Tämä on tällaista teidän mielikuvamarkkinointia. Eli täyttä höttöä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:28"]

Kyllä te luuserit taas valitatte tyhjää. Ja jos saatte ruotsin kielen poistettua pakollisten oppiaineiden joukosta, mistä valitatte seuraavaksi - pakkomatematiikasta? Vai pakkouskonnosta? Eikö koko koulun voisi kerralla poistaa, niin ei tarvisi ollenkaan vaivata pientä päätään?

Mulla oli aina todella hyvät arvosanat ruotsista. Enkä todellakaan tunne, että ruotsalaisia/ruotsinkielisiä pitäisi nöyristellä sen takia. En tunne myöskään muuttuneeni ruotsalaiseksi sen takia, että osaan lukea ruotsia. Tämä on tällaista teidän mielikuvamarkkinointia. Eli täyttä höttöä!

[/quote]

RKP:n edustajat ovat itse todenneet, että pakkoruotsi pitää olla, jotta suomenkieliset voivat palvella ruotsinkielisiä. Ja hemmetti minä kun en lapisistani halua kasvattaa mitään palvelijoita. Kyllä kieliopintojen motiviin pitää olla jokin ihan muu.

Vierailija
24/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletko vähän yksinkertainen ja tyhmä? Jos ruotsin tilalle voisi valita vaikkapa venäjän, niin vähentääkö se jotenkin pienen pään vaivaamista? Kukaanhan ei ole ehdottanut B-kielen pakollisuuden poistamista, vaan ainoastaan ruotsin pakollisuuden poistamista. Edelleen pitäisi lukea vähintään kahta vierasta kieltä. Halutessaan toki toinen niistä voisi olla myös ruotsi.

Vierailija
25/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on AINOA pakollinen aine JOKAISELLA kouluasteella peruskoulusta yliopistoon.

Vierailija
26/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:39"]

Ruotsi on AINOA pakollinen aine JOKAISELLA kouluasteella peruskoulusta yliopistoon.

[/quote]

Ja Ahvenanmaalla (joka kuuluu SUOMEEN ja jossa on suhteessa saman verran suomenkielisiä kuin esim. Helsingissä ruotsinkielisiä), ei tarvitse lukea suomea millään opintojen tasolla. This is what we call reilu meininki.

Vierailija
27/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa laittaa lapsille sellaiset kivat Ruotsin liput mukaan kouluun, niin he voivat heilutella koko viikon niitä!

Vierailija
28/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:31"]

[/quote]

RKP:n edustajat ovat itse todenneet, että pakkoruotsi pitää olla, jotta suomenkieliset voivat palvella ruotsinkielisiä. Ja hemmetti minä kun en lapisistani halua kasvattaa mitään palvelijoita. Kyllä kieliopintojen motiviin pitää olla jokin ihan muu.

[/quote]

Vaihda lapsesi äidinkieli englanniksi. On vain kirjallinen muodollisuus, viranomaiset eivät saa kysyä mitään syytä tai perusteluja eikä kieltä tarvitse osata. Meillä lasten äidinkieli on vaihdettu englanniksi ja he käyvät normaaleilla äidinkielen(suomi) tunneilla ja normaaleilla A-ryhmän enkun tunneilla, lisäksi he opiskele(i)vat B-kielen saksan (Espoo). Vanhin lapsi on yliopistossa, hänen ei tarvinnut opiskella lukiossakaan ruotsia ja kun on vapautettu lukiossa ruotsista, vapautus koskee myös yliopistoa (sama koskee esim. myös kiinalaisia opiskelijoita suomen yliopistopissa). Äidinkielen voi vaihtaa netissä jos lapsellasi on henkilökortti, ei maksa mitään ja vapaudut ruotsin opetuksesta.

Vierailija
29/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen äärettömän kiitollinen siitä, että minutkin pakotettiin lukemaan ruotsia silloin aikoinaan vaikka ei se kyllä minusta koskaan pakolta tuntunut, siinähän se meni muiden aineiden ohessa ja on tuottanut paljon iloa myöhemmin elämässä.

Vierailija
30/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:55"]

[/quote]

Olen äärettömän kiitollinen siitä, että minutkin pakotettiin lukemaan ruotsia silloin aikoinaan vaikka ei se kyllä minusta koskaan pakolta tuntunut, siinähän se meni muiden aineiden ohessa ja on tuottanut paljon iloa myöhemmin elämässä.

[/quote]

Ajattelepa, miten paljon enemmän iloa esim. espanjan tai ranskan opiskelu olisi voinut tuottaa? Siis, eihän kukaan kiellä sitä, etteikö minkä tahansa kielen osaamisesti olisi hyötyä, miksi väkisin pakolla jokaiselle ja jokaisella opintojen tasolla juuri ruotsi ?!?!?!?

Vierailija
31/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa fysiikan opiskelijan on pakko opiskella ruotsia, mutta ruotsin opiskelijan ei tarvitse opiskella fysiikkaa. Miksi ???

Vierailija
32/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ai sinä olet kiitollinen. No sittenhän on asia selvä, kyllähän tuo nyt perustelee pakkoruotsin kaikille suomalaisille. Samalla se mullakin meni muiden aineiden ja kielten ohessa, mutta ei siitä mitään iloa ole ollut. Ranskaa olen aina toivonut osaavani paremmin kuin sitä koulussa ehdin pakkoruotsin takia oppia.

Vierailija
33/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa pitkä matematiikka, pitkä fysiikka, pitkä kemia ja valinnainen saksa. Lukujärjestykseen ei pystynyt ottamaan lisää kieliä! Eli pakkoruotsittajille tiedoksi: RUOTSI ON POIS muiden kielten opinnoista. Olisi halunnut lukea ruotsin tilalla ranskaa, mutta se ei ollut mahdollista.

Vierailija
34/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glada svenska dagen!

Vierailija
35/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:31"]

[/quote]

[/quote]

Vaihda lapsesi äidinkieli englanniksi. On vain kirjallinen muodollisuus, viranomaiset eivät saa kysyä mitään syytä tai perusteluja eikä kieltä tarvitse osata. Meillä lasten äidinkieli on vaihdettu englanniksi ja he käyvät normaaleilla äidinkielen(suomi) tunneilla ja normaaleilla A-ryhmän enkun tunneilla, lisäksi he opiskele(i)vat B-kielen saksan (Espoo). Vanhin lapsi on yliopistossa, hänen ei tarvinnut opiskella lukiossakaan ruotsia ja kun on vapautettu lukiossa ruotsista, vapautus koskee myös yliopistoa (sama koskee esim. myös kiinalaisia opiskelijoita suomen yliopistopissa). Äidinkielen voi vaihtaa netissä jos lapsellasi on henkilökortti, ei maksa mitään ja vapaudut ruotsin opetuksesta.

[/quote]

Ei kai se ihan noin mene kuitenkaan? Pakko tämän on olla jonkin sortin trolli...vai?

Vierailija
36/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tuo ole mikään ratkaisu tähän ongelmaan. Toki se vapauttaa ihmisen yksilötasolla ruotsin kielen opiskelusta, mutta se ei poista esimerkiksi sitä että esimerkiksi moniin valtion ja kunnin virkoihin vaaditaan molempien kotimaisten osaamista, vaikke itse työssä tarvittaisi ruotsin osaamista, tai ainakin riittäisi, että vain osa työntekijöistä olisi ruotsin kielentaitoisia. Toivottavasti nuo nuoremmat lapsesikin tulevat sitten valitsemaan ammattinsa niin, ettei julkinen sektori ole mahdollinen työnantaja. Olet nimittäin tuolla äidinkielen vaihdolla sulkenut sen oven heiltä. Ruotsiahan ei julkisen sektorin viroissa välttämättä tarvitse osata puhua tai ymmärtään, mutta sen suorittamisesta on oltava merkintä.  

Vierailija
37/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:32"]

[/quote]

Ei tuo ole mikään ratkaisu tähän ongelmaan. Toki se vapauttaa ihmisen yksilötasolla ruotsin kielen opiskelusta, mutta se ei poista esimerkiksi sitä että esimerkiksi moniin valtion ja kunnin virkoihin vaaditaan molempien kotimaisten osaamista, vaikke itse työssä tarvittaisi ruotsin osaamista, tai ainakin riittäisi, että vain osa työntekijöistä olisi ruotsin kielentaitoisia. Toivottavasti nuo nuoremmat lapsesikin tulevat sitten valitsemaan ammattinsa niin, ettei julkinen sektori ole mahdollinen työnantaja. Olet nimittäin tuolla äidinkielen vaihdolla sulkenut sen oven heiltä. Ruotsiahan ei julkisen sektorin viroissa välttämättä tarvitse osata puhua tai ymmärtään, mutta sen suorittamisesta on oltava merkintä.  

[/quote]

Mutta jos olet sopivan puolueen jäsen, voidaan virkaan valita vaikka ei mitään vaatimuksia täyttäisikään. Esim. RKP:n Biaudet valittiin vähemmistövaltuutetuksi ilman yliopistotutkintoa, vaikka se on kyseisen viran vähimmäisvaatimus. Mutta suomenkielisiä ei tietenkään vapauteta ruotsin vaatimuksestä, härregyyyd, ei tietenkään koskaan!

Vierailija
38/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, meillä taas vietetään pojan synttäreitä, meidän hääpäiväämme ja isänpäivää.

Vierailija
39/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 13:09"]

Ai, meillä taas vietetään pojan synttäreitä, meidän hääpäiväämme ja isänpäivää.

[/quote]

Muistakaa puhua kaikkina noina juhlapäivinä pelkästään ruotsia! Muuten ette ole kunnon kansalaisia!

Vierailija
40/53 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:09"]

[/quote]

[/quote]

Ajattelepa, miten paljon enemmän iloa esim. espanjan tai ranskan opiskelu olisi voinut tuottaa? Siis, eihän kukaan kiellä sitä, etteikö minkä tahansa kielen osaamisesti olisi hyötyä, miksi väkisin pakolla jokaiselle ja jokaisella opintojen tasolla juuri ruotsi ?!?!?!?

[/quote]

Minun ei tarvitse ajatella, sillä juuri espanjan olen opiskellut aikuisiällä ja osaan sitä kohtalaisen hyvin ruotsin ja englannin lisäksi. Ranskasta en ole koskaan ollut erikoisen kiinnostunut, italian alkeisiin sitä vastoin olen perehtynyt ja olen sitä mieltä, että kaikki kielet ovat rikkaus ja kaikille löytyy käyttöä, se on itsestä kiinni.