Äitisi yleisimmät lauseet kasvatuksessasi?
Mitä sanontoja ja lauseita äitisi käytti eniten kun olit lapsi ja nuori?
Oma äitini käytti:
"Tarvitseeko tuon asian takia nyt märistä tirruuttaa"
"Älä sitten itke, kun..." (jos aioin vaikka tehdä jotain joka hänen mielestään oli vaarallista niin esim. "Älä sitten itke kun jalka on katki")
"Sitten tulet minulle itkemään, että kävi niin"
"Koveta itsesi, äläkä märistä tirruuta"
"Sulla on aivan utopistisia kuvitelmia"
"No näkis vaan että teet"
"Lopeta tuo ilmanaikuinen höpötys"
"Sydän loppuu sinun kanssas"
"Seisot vaa tumput suorina ja öö aapisen laidasa"
Nämä on jääneet eniten mieleen.
Kommentit (71)
Mulle tulee ensimmäisenä mieleen "laita sillain sopivasti" (ohjeena esim. ruuanlaitossa) vaikka ei sinänsä kasvatusta olekaan :)
Oho, ei täällä näköjään muidenkaan lapsuus ole mennyt ihan putkeen.. Ei myöskään mun. Kuultu on mm
- sä oot syntynyt väärään perheeseen (jos ei ollut esim varaa johonkin, jota pyysin)
- otan avioeron tästä perheestä (äidin uhkailua meidän lasten jättämisestä, isä olikin jo nostanut kytkintä)
- sun pitää vaan oppia tulemaan sen kanssa toimeen (äiti sanoi veljestäni, joka pahoinpiteli mua lähes päivittäin)
Lisäksi meillä on aina huudettu ja rangaistu vahingoista. Tätä en milloinkaan ymmärtänyt, enkä edellenkään hyväksy. Lisäksi olen nähnyt mun vanhemmat miljoona kertaa sikakännissä, sekä myös naimassa että nyrkkitappelussa. Äiti lapsellinen ja vastuuntunnoton, isä alkoholisti-narsisti. Asuinpaikkana kaupungin vuokrakämppä kämäsellä alueella.
Ei jäänyt kultaisia lapsuusmuistoja.
En voi muuttua rahaksi/makkarakeitoksi/uudeksi leluksi/siksi/x
- Käytän tätä itsekin jatkuvasti.
"Sinä olet ihan mahdoton kakara"
"Ei tuosta tule lasta ei paskaa" kun odotti jotain tehdyksi.
"Ja kaikki jätetään kuin koira paskansa" kun lapset eivät siivonneet jälkiään HETI.
"Sinua saan hävetä silmät päästäni"
"Häpeä vähän!"
jne..
Itse toivon olevani aivan erilainen äiti lapselleni, kuin mitä äitini oli minulle.
Raha ei kasva puussa.
Rumat ne vaatteilla koreilee.
Tikulla silmään joka vanhoja kaivaa.
"Mitähän teistäkin tulee tässä maailmassa ..." -> jos esim. pukeminen ei onnistunut halutussa tahdissa, ja oli ihan kaksi viikkoa sitten sanonut saman tyttärelleni joka on 6v.
"Se on vähintä mitä voit tehdä", oli kiitoksena monesti jos kertoi että oli esim. imuroinut koulusta tullessa.
"Näissä roskapusseissa lukee ilmeisesti *maija mehiläinen*, kun kenenkään muun ei näitä tarvitse vaihtaa." Ja tuon kuulin usein, usein, usein vuosien aikana.
"Vhoi vittu!" turhautuneesti, kun alkoi toisinaan häviämään väittelyjä minun tullessa murrosikään.
"Tuo mulle kalja!" Kaljoja pidettiin ulkona että ovat viileitä, jääkaappiin ei päkki mahtunut. Ja minä toin kaljan. Aina.
Siinäpä niitä. Riesoja varmaan olimme, neljä lasta. Mietin että miksi tehny meidät kaikki, kun jatkuvasti valitti ja napisi kotona siitä että on rankkaa, hänen täytyy siivota ja lapset ei tottele, eikä jaksanut ruokaa laittaa töistä tullessa meille. Mietin, että missä on oillut arjen oraganisointi?
-huomenta/hyvää yötä kulta!
-tänään mennään/tehdään.... (äiti kertoi aina mitä tulee sinä päivänä tapahtumaan ja niin tapahtui).
-olet rakas
-älä jahkaile
"Se on kuule paljon parempi, että oma äitis sulle sanoo tästä asiasta, eikä joku vieras tuolla" (tämä siis aina jostakin negatiivisesta tai sellaisesta, minkä äitini koki negatiiviseksi, kuten muutama finni murrosiässä, mukamas liian kireät housut tai epäsiisti paita, jne)
Ole sinä nyt se aikuisempi osapuoli.
- Ajattele ennekuin teet!
- Nyt silmä käteen!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:46"]
"Minua ei kiinnosta kumpi aloitti, minua kiinnostaa kumpi lopettaa." (Kun riideltiin pikkusiskon kanssa)
[/quote]
Voi kauheeta, meidän 8v palstailee täällä!
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:10"]
Mä en muista äitini sanoneen mitään tuollaista.
Itse käytän valitettavasti näitä:
Varovasti!
Noin siinä käy, kun .... (eli kun joku on pelleillyt esim sohvalla ja kolhaisee päänsä)
Siksi kun minä sanon niin. (tää on tosi huono, mutta koetapa keksiä jokin järkevä selitys aina kaikkeen..)
[/quote]
Minäkään en muista oman äidin hokeneen mitään erityistä. Itsellä tulee hoettua kanssa
Varohan vähän (ja selitys mitä tapahtuu jos jatkaa vaarallista tekemistään, kuten juoksemista hammasharja suussa)
Tuon takia minä olen kieltänyt (kun se vahinko tapahtuu enkä ole ehtinyt sanoa tuota varohan vähän)
Viimeisen vieritän äitini niskoille, en siis sano koska minä sanon vaan koska mummi on opettanut minullekin tämän näin niin minä opetan sinulle vuorostani =)
Myös asioiden opetteluun kun lapsi toteaa ettei osaa ennen kuin on kokeillutkaan totean etten minäkään osannut ennen kuin opettelin.
Sitten on vielä liian vaikeisiin kysymyksiin vakiovastaukseni "sinun pitää kysyä minua viisaammalta tuota".
Löytääköhän lapsi tämän ketjun joskus isompana ja tunnistaa minut =D
"Minua ei kiinnosta kumpi aloitti, minua kiinnostaa kumpi lopettaa." (Kun riideltiin pikkusiskon kanssa)
"Ajattele nyt mitä muut ihmiset ajattelee!!"
Sehän se aina tuntui tärkeintä olevan, tajusin vasta hiljattain että niin olen tosiaan viimeiset 20 vuotta tehnytkin, tiedostamattani.
Aika paljon turhaa stressiä on aiheuttanut.
Älä väpytä!
muista, että voi antaa löyttä toisellekin kuminauhan toisesta päästä.
"Siksi kun minä sanon niin." Jos kysyin, miksi jotakin piti tehdä.
"Kaikki jätetään kuin paska perseestä." Jos oli kovin sottaista emmekä siivonneet jälkiämme. :D
Oli varmaan muitakin, nämä tulivat ekana mieleen.
"Älä välitä." (Ihan kivasti sanottu mutta parempi olisi ollut opettaa puolustamaan itseä.)
"No mitä sinä itse sanoit?" (Itsetarkastelua, omien virheiden myöntämistä riitatilanteessa.)
Ethän vaan... oli eniten sanottu lause, mutta tärein ele oli otsanrypistys
Voi vittulan väki sun kanssas, ota silmä käteen ja kato, kaikki pitää sulle käteen ettiä, olkaa varovaisia ja soittakaa, mä en jaksa, no niin, kiitti vitusti ( jos esim. kaatoi jotain vahingossa), älä,älä tee mitään, mene pois (jos yritti itse korjata sotkujaan tai auttaa jossakin), kaikki pitää ite tehdä ( tein mitä tahansa, koskaan ei ollut oikein ).