Äitisi yleisimmät lauseet kasvatuksessasi?
Mitä sanontoja ja lauseita äitisi käytti eniten kun olit lapsi ja nuori?
Oma äitini käytti:
"Tarvitseeko tuon asian takia nyt märistä tirruuttaa"
"Älä sitten itke, kun..." (jos aioin vaikka tehdä jotain joka hänen mielestään oli vaarallista niin esim. "Älä sitten itke kun jalka on katki")
"Sitten tulet minulle itkemään, että kävi niin"
"Koveta itsesi, äläkä märistä tirruuta"
"Sulla on aivan utopistisia kuvitelmia"
"No näkis vaan että teet"
"Lopeta tuo ilmanaikuinen höpötys"
"Sydän loppuu sinun kanssas"
"Seisot vaa tumput suorina ja öö aapisen laidasa"
Nämä on jääneet eniten mieleen.
Kommentit (71)
Minä tein sinun ikäisenä jo sitä ja tätä ja tuota.
Ei meillä sinun ikäsenä ollu tuommosia!
Kiittämätön penikka.
Mene huoneesees! (Tämä silloin, kun menin ala-aste ikäisenä isän ja äidin huoneeseen vinkumaan seuraa. Muistan itkeneeni joskus, että en KOSKAAN saa olla vanhempieni kanssa. Ja niin olisin halunnut viettää aikaa..)
Se siitä kasvatuksesta..:-D
"Minä en voi muuttua rahaksi."
"Minä luulin, että tämä päivä menisi kunnolla, mutta ei!"
"Voi hyvänen aika!"
Toki äitini sanoi myös positiivisia asioita, mutta eivät ne olleet hokemia, kuten nämä mitkä mainitsin. :)
'ne on vaan kateellisia', kun kaverit kiusasivat uusista, itse tehdyistä vaatteista.
Hyvä tuo "Ne on vaan kateellisia." Se oli kommentti myös siihen kun kerroin että kiusataan... Huooh.
"Jumala rankaisee"
"Itku pitkästä ilosta"
"Kun minä olin lapsi, minulla ei ollut niin paljon leluja / vaatteita kuin teillä"
Kissan viikset
Opiskelu kannattaa aina
Sinusta voi tulla jotain suurta, olet niin sinnikäs
Ei ole työllä väliä, kunhan sen tekee hyvin
Saat tehdä näin, kun olet itsekin äiti
Porskuta eteenpäin, älä mieti mitä muut ajattelevat
Synnytyksestä: ei se satu (pelkäsin synnytystä jo lapsena, mutta haaveilin äitiydestä sitten joku päivä...)
Älä vaan valita ja mätkätä (murrosiässä)
Tulet vielä kiittämään, että olen ollut kotiäitinä ja sinulla on aina ruoka valmiina ja joku, jolle kertoa asioita (häpesin, koska kaikkien muiden äidit olivat töissä) nyt jälkikäteen ajatellen olen ollut kyllä tytyväinen äitini päätöksestä. Sain paljon aikaa ja huomiota
Mulle sanottiin aina: muista olla varovainen.
Siskolle sanottiin: muista olla kiltisti.
Ja molemmat ollaan tyttöjä että siitä ei johdu ero.
En muista kyllä mitään hokemaa eli tuskin äitini sellaisia käyttikään. Eikä isäkään. Ja mulla oli ihan hyvät keskiluokkaiset kotiolot, ei väkivaltaa eikä alkoholia.
- ensin työ, sitten huvi (ja sitä työtähän oli niin paljon, ettei huviteltu juuri koskaan)
- ei raha puussa kasva
- työtä tekemällä oppii
- ei Jumala laiskoja palkitse (tai jotain sinnepäin)
- kiitä, kun saat jotain
- ole nätisti
- ymmärrät, kun olet vanhempi
- kun jotain teet, tee se kerralla kunnolla
- minä hoidin ikäisenäs navetan aamulla ja hiihdin kesät talvet vastatuuleen kouluun
- rehellisyys kannattaa
Älä veny ja vanu kuin laiska räkä! (jos esim. katseli sohvalla tv:tä eikä tehnyt mitään hyödyllistä)
Pata kattilaa soimaa
Koska minä sanon niin (mihin tahansa asiaan, jonka kyseenalaistin)
"Kyynerpäät pois pöydältä"
"Vain yhtä sorttia leivälle"
"Ei saa juosta sisällä"
Voitte uskoa että omassa kodissani leivän päälle laitetaan juustoa, kinkkua ja jotain vihreää.
kyynerpäät saa olla kotona pöydällä, mutta ohjeistamme että juhlissa niin ei ole soveliasta toimia.
Mitään juoksukieltoa ei ole tarvinnut asettaa.
"Koska minä sanon" oli vanhempieni mielestä tyhjentävä vastaus,
"Taas on hiirillä saunapäivä" ivallisesti lausuttuna, kun itkin. Koskaan ei lohdutettu.
"Te olette sentään saaneet olla aina kotona" äitini oma lausahdus. Hänen teki mielestään suuren uhrauksen hoitaessaan meitä kotona teineiksi asti. Itse olisin mielelläni ollut päiväkodissa. Kotona oli yksinäistä ja tylsää. Äiti hoiti kotia, ei lapsia.
Koska minä sanon niin.....
Älä tee niinkuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon!
Itku pitkästä ilosta
Aina pitää olla rehellinen
Aina pitää yrittää parhaansa
"Vahingolle ei voi mitään" sanoi/sanoo jos joku meni rikki vahingossa, ja tää on jäänyt niin hyvin mielen sopukoihin. Jos esimerkiksi kaveri rikkoo minulle tärkeän esineen vahingossa olen kun viilipytty enkä suutu ollenkaan, ei edes ota päähän koska vahingoille ei nyt vaan voi mitään.
Itse kolhin äitini auton ihan kunnolla huolimattomuuksissani tolppaan, ei suuttunut ollenkaan. Se oli vahinko :D
"Vahinko ei tule kello kaulassa."
"Jos ei se mitenkään järjesty, niin aina se jotenkin järjestyy."
"Muissa perheissä on kahden aikuisen tulot, meillä on vain yhden." (äitini oli yh)
"Tekemällä oppii."
"Pienenä olit niin kiltti."
"Älä ny, koita ny" oli yleinen lohdutus kaikkiin vastoinkäymisiin. Jos tein jotain arveluttavaa, kuului "varros kun iskä tulee kottiin." Kannustus ilmaistiin iloisella "katos vaan!" Ei oltu kovin keskusteleva perhe...
"Aina pitää puhua totta."
"Selkä suoraksi!"
"Nyt mukulat pellolle!"
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 08:14"]
Älä turhaan siivoa, ehdit kyllä sitten, kun sinulla on oma huusholli.
Naurava naama on nätimpi kuin itkevä. (Ks. Seuraava, iloinen ilme auttaa elämässä)
Ulkonäkö on Jumalan luoma, käytöstavat niinkuin itte tahtoo. (Kannattaa käyttäytyä kauniisti, niin pieni rumuuskin menee, kun ihmiset muistavat hyvän käytöksen)
Hyvä ryhti on tärkeä! (tämän allekirjoitan, moni kaunis ihminen menee pilalle huonolla ryhdillä, iltapuku ja lysyhartiat, huh!)
Ja se tärkein: älä ota juoppo miestä, tai älä ota miestä ollenkaan, lue ittes opettajaksi ja matkustele!
[/quote]
Ja jatkan: äitini kannusti ja ymmärsi, hän oli aina hyvällä tuulella ja hyvä äiti. Huolimatta siitä, että isä joi eikä rahaa juuri ollut.