Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein ovuloitte (35-40v.) ?

Vierailija
13.09.2020 |

Olen jo yli 35 v. ja raskautta yritetty pitkään. Ovulaatiota olen tikuttanut satunnaisesti, mutta kertaakaan ei ole näkynyt testeissä. Mutta siis en joka kierrossa, koska testitkin on kalliita. Ultrassa sen sijaan aina näkyy, että follikkeleita on. Mutta niitä on hiukkasen keskiarvon alapuolelta. Mietin, että voiko olla ihan normikuukautiset (siis sen 24-35 pvä välillä) mutta ei koskaan ovuloi, vaikka follikeleita näkyisikin. Luulin aina, että pysyvä ovuloimattomuus meinaisi automaattisesti vaihdevuosia. Miten muilla tän ikäisillä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias ja ovuloin joka kierrossa. Kokeile mitata aamulämpöjäsi, niin saat selville ovuloitko. Eli joka aamu samaan aikaan digitaalinen lämpömittari kielen alle ennen sängystä nousemista. Ennen ovulaatiota lämmöt ovat suht alhaiset, mutta ovulaation jälkeen lämpö nousee pysyvästi vähintään 0,2 astetta, kunnes kuukautisten alkaessa putoavat jälleen. Googlaa "basal body temp" niin löydät paljon tietoa. Ovulaatiotikut mittaavat lh-hormonin piikkiä, mutta se ei tarkoita, että ovulaatio välttämättä tapahtuisi.

Tsemppiä

Vierailija
4/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireista (limaisuus, kova kipu ovulaation hetkellä) päätellen toistaiseksi vielä liki joka kuukausi.

N37

Vierailija
5/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi. Aamulämmöistä ja säännöllisistä menkoista tämän päättelen. Tiedoksi muuten, että nuo etukäteen tulevat oireet eikä testitkään kerro siitä irtoaako munasolu lopulta.. Ne kertoo vain siitä, että ainakin keho yrittää käynnistää ovulaation.

T. N42

Vierailija
6/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen tulevat ehkä ei, mutta kipu ja menkkojen alku ovat aina tasan 14 vuorokautta. Huomaan myös yleisvoinnistani sen, että ovulaatio on tapahtunut ja hormonitoiminta muuttunut.

N37

Vierailija
7/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tuota aamulämpöä voisi tosiaan mittailla. 

Olisi kiinnostava kuulla, onko ketään, jolla on säännölliset kuukautiset, mutta ei ovuloi. Ja onko saanut siihen apua, tai kuullut syytä? Minulla ainakin kaikki on siis tutkittu niin, että lisääntymiselimissä ei löytynyt mitään erikoista ongelmaa.

ap

Vierailija
8/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Ennen mulla oli aivan säännöllinen 28-29 päivän kierto ja selkeät ovisoireet. Sitten yhtäkkiä, kun olin noin 36,5 vuotta kierto lyheni 26-27 päivään ja tuntuu, etten enää koe ovulaatiokipua. Ennen se kipu oli niin selkeä jomminkummin puolin. Kävin gynelläkin kysymässä, että alkoiko nyt varhainen esimenopaussi, mutta gyne ei uskonut siihen. Nyt pitkästä aikaa viime kierrossa tunsin ovulaatiokipua. Olen nyt tasan 37. Kierto on jäänyt pysyvästi pari päivää lyhyemmäksi kuin ennen. Mutta siis omiin tuntemuksiin perustuen, olen ehkä ovuloinut nyt kerran 4-5 kuukauden aikana.

Vierailija
9/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Ennen mulla oli aivan säännöllinen 28-29 päivän kierto ja selkeät ovisoireet. Sitten yhtäkkiä, kun olin noin 36,5 vuotta kierto lyheni 26-27 päivään ja tuntuu, etten enää koe ovulaatiokipua. Ennen se kipu oli niin selkeä jomminkummin puolin. Kävin gynelläkin kysymässä, että alkoiko nyt varhainen esimenopaussi, mutta gyne ei uskonut siihen. Nyt pitkästä aikaa viime kierrossa tunsin ovulaatiokipua. Olen nyt tasan 37. Kierto on jäänyt pysyvästi pari päivää lyhyemmäksi kuin ennen. Mutta siis omiin tuntemuksiin perustuen, olen ehkä ovuloinut nyt kerran 4-5 kuukauden aikana.

Mulla on ollut yksi kierto viimeisen vuoden sisään, kun tunsin ihan jäätävät oviskivut. Jos siis luottaisin omiin tuntemuksiin, olen ovuloinut kerran vuoden aikana. Pelottava ajatus noin lisääntymisen kannalta... Mutta minulla on myös kystia, joten ajattelin, että ehkä siellä joku kysta vihloi oviksen sivutuotteena. Mutta ehkä on toivoa. Ainoa vaan, että sillä kipuilu ovisviikolla ei edes tärpännyt hedelmöittyminen. Huokaus... Mutta kiva tietää, että sulla ei ollut esimenopaussi. Kestän jotenkin vielä sen ovuloimattomuuden, mutta ei nyt menopaussia ihan tähän samaan. Vähän aikaa voisin vielä olla "hedelmällisessä iässä" mielellään. Vaikka eihän se ole omasta päätöksestä kiinni. 

ap

Vierailija
10/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikkujen perusteella n 3x vuodessa. Pari kertaa tarkistettu ultralla. Olen 40v, ja nyt raskaana ilman hoitoja (rv20).

Mulla ne kierrot joissa oli oviskipuja, oli niitä jolloin en ovuloinut...

Vierailija
11/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tikkujen perusteella n 3x vuodessa. Pari kertaa tarkistettu ultralla. Olen 40v, ja nyt raskaana ilman hoitoja (rv20).

Kääk, toi on hyvä tieto että kipu ei ole välttämäti yhtä kuin ovis! Siis helpottaa mieltä. Ja onnea, hienoa, että on sulla tärpännyt luomuna!

ap

Vierailija
12/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostava kuulla, onko ketään, jolla on säännölliset kuukautiset, mutta ei ovuloi. Ja onko saanut siihen apua, tai kuullut syytä? Minulla ainakin kaikki on siis tutkittu niin, että lisääntymiselimissä ei löytynyt mitään erikoista ongelmaa.

ap

Taitaa olla ihan normaalia, että on säännöllinen kierto mutta ei joka kuussa ovuloi. Itsellä meni niin, että läehmpänä vaihdevuosien alkua ovulaatio oli vain pari kertaa vuodessa, vaikka kierto oli säännöllinen. Hoitojen avulla tulin raskaaksi, muuten ei olisi enää onnistunut.

Vierailija
13/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama kokemus, jos on oireilua paljon ovulaation tienoolla niin ovulaatio ei onnistu. Ultrassa näkyy aina follikkeleja, mutta ovulaation jälkeen näkee ettei ole puhjenneet siinä kuussa.

Vierailija
14/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Taitaa olla ihan normaalia, että on säännöllinen kierto mutta ei joka kuussa ovuloi. Itsellä meni niin, että läehmpänä vaihdevuosien alkua ovulaatio oli vain pari kertaa vuodessa, vaikka kierto oli säännöllinen. Hoitojen avulla tulin raskaaksi, muuten ei olisi enää onnistunut.

Jees, hoidot meilläkin mahdollisesti tuloillaan. Hetki armonaikaa annettiin, jos onnais ilman hoitoja.

ap

Vierailija
15/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääk, toi on hyvä tieto että kipu ei ole välttämäti yhtä kuin ovis! Siis helpottaa mieltä. Ja onnea, hienoa, että on sulla tärpännyt luomuna!

ap

kiitos onnitteluista! 1v 9kk siihen meni että plussa saatiin. Hoidot olis alkaneet seuraavassa kierrossa.

Vierailija
16/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan, kuinka usein ovuloin. En varmaan joka kuukausi, koska minulla on epäsäännölliset menkat.

Vierailija
17/20 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tieto tuo että jos on ovulaatioireita, niin ovulatiota ei tapahdu. Selittää sen että miksi viime vuodet, kun olen ollut muutenkin hyvin sairas, ovulaatioireet on olleet todella voimakkaat ja pitkäkestoiset. En yritä lasta, mutta olen 37, niin piti tulla lukemaan ketjua.

Vierailija
18/20 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten muut käyttäny CB digi ovulaatiotestiä ja osaisi vastata seuraavaan? Käytin siis tässä kierrossa, ja näytti vain nollaa. Mutta huomasin parina päivänä, että se testitikku näytti poistettaessa kaksi paksua sinistä viivaa, ja sitten toinen viiva alkoi haaleta testeissä päivien myötä. Ohjeessa sanotaan, että niillä viivoilla ei ole mitään väliä eikä niitä saa tulkita itse. Mutta kun oon käyttäny niitä ya-tikkutestejä, niin niissähän tulkitaan just testiviivan paksuutta. Eli onko se toinen paksu viiva merkki siitä, että edes jotakin nousua on ollu niinä päivinä LH-tasossa?

ap

Vierailija
19/20 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/20 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen tänne, jos jotakuta tieto auttaisi. Eli sain tänään ensimmäistä kertaa ikinä ovulaatiotestiin hymynaaman (positiivisen)! Täällä oli puhetta näistä ovulaatio-oireista. Minulla on nyt sellaista ihan pientä nipistelyä vasemmassa munasarjassa ja kyljessä. Ei kuitenkaan todellakaan sellaista isoa "oviskipua", mitä välillä on ollut. Yhdynnässä huomasin, että myös munasarjat hieman hellät, mutta ei varsinaista kipua. Ei ole myöskään niitä kunnon ovulaatiolimoja, mitä olen myös joskus yrittänyt bongailla. Eli kenties tällainen pieni nipistely ja pieni limojen lisääntyminen voisi olla sitä ovulaatiotuntemusta ja ne jäätävät kivut ovulaation aikoihin just merkkaisi, että ovulaatio ei onnistukaan. 

Olen kuitenkin super iloinen, että tuli vihdoin tikkuun jotain muutakin kuin negaa, ainakin elimistö yrittää parhaansa!

-ap