Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudesta kertominen ahdistaa kaverien reaktioiden takia - mitä tehdä?

Vierailija
13.09.2020 |

Odotan nyt esikoistani, olemme mieheni kanssa kolmekymppinen pariskunta vakaassa parisuhteessa ja lapsi on molemmille hyvin toivottu. Elämäntilanteemme on tasainen, on vakityöt, olemme molemmat aikamoisia kotihiiriä jne. Raskaus alkoi molempien iloiseksi yllätykseksi jo parin kuukauden yrittämisen jälkeen, vaikka olimme varautuneet yrittämisen kestävän kauankin muutamien terveydentilaan liittyvien seikkojen vuoksi. Nyt tilanne on se, että olemme muuttamassa isompaan asuntoon toiselle paikkakunnalle ja odotamme innoissaan vauvan syntymää ensi vuoden puolella.

Raskaus on jo siinä vaiheessa, että olen alkanut kertomaan raskaudesta kavereilleni. Kaverini ovat minun tavoin kolmekymppisiä, osa hieman yli ja osa alle. Muutamien reaktiot ovat olleet aidon onnellisia, riippumatta siitä, onko kaveri itse perheellinen vai ei. Nämä ihmiset ovat onnitelleet ja heidän kanssaan olen puhunut raskaudesta enemmänkin, kun he ovat siitä kyselleet. Tottakai puhumme paljon muustakin, kaverien kuulumisista, työjutuista jne. On kiva, että näiden kaverien kohdalla raskaus ei ole ollut ongelma, vaan on tavallaan jatkettu siitä mistä ennenkin.

Muutamat kaverit ovat kuitenkin reagoineet eri tavalla, kuin olisin heiltä odottanut. Minulle on kommentoitu mm. "minun täytyy sulatella tätä raskauttasi", "vai että muutatte uuteen kotiin, noh, etköhän sä ole jo riittävän kauan asunut "Helsingissä", "mä en sitten ole raskaana", "eipä teidän koira tiedä vielä, mikä sitä odottaa kun vauva syntyy ja koira jää paitsioon", "sua ei enää kannata kysyä minnekään mukaan, kun oot vaan kotona raskaana/vauvan kanssa". Osa on samaan hengenvetoon onnittelujen kanssa kysynyt suoraan, kauanko yritimme lasta. En ole nähnyt syytä valehdella, vaan olen sanonut raskauden alkaneen parissa kuukaudessa yrityksen aloittamisesta, vaikka epäilimme yrityksen kestävän kauemmin terveydentilaamme liittyvien seikkojen vuoksi. Tämä on saanut osan kavereista happamaksi ja keskustelu on jäänyt siihen.

Huomaan nyt ahdistuvani, kun raskaudesta pitäisi kertoa lopuille kavereille, työkavereille ym. tulevina viikkoina (raskaus näkyy jo). En ollut ajatellutkaan, kuinka paljon "ei niin kivoja" kommentteja voisin saada kavereiltani raskauteen liittyen. Osa kärsii ilmeisesti salaa (eivät ole puhuneet) tahattomasta lapsettomuudesta, joku on huolissaan siitä, että raskaus muuttaa meidän välejämme jne. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Tuntuu kurjalta, että elämässäni tapahtuu todella toivottu ja iloinen asia ja reaktiot ympärillä ovat tuollaisia.

Ap

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

näät ketkä oikeasti ovat kavereitasi ja ketkä eivät. aidot kaverit iloitsevat puolestasi.

Vierailija
2/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa! Mun ystäväpiirissä paljastui useampikin tahattomasti lapsettomaksi kertoessani tulevasta lapsesta. Osa ilmaisi hyvin avoimesti vihaa, turhautumista ja pettymystä minua kohtaan. Osa koki, että oli väärin kun saimme puolisoni kanssa lapsen niin pian kun he olivat yrittäneet paljon kauemmin. Osa myös jotenkin koki meidän lapsen olevan heiltä pois. Osalla helpotti lapsen syntyessä nuo tunteet, mutta muutamien kanssa viileni välit. Tajuan lapsettomuuden tekevän kipeää, mutta en tajua, miksi se pitää purkaa siihen perheellistyvään ystävään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta "kaverit" on joka tapauksessa nihkeilleet raskausuutisesi kanssa, niin eikö ole se ja sama kertoa? Ei se niiden reaktiota muuta vaikka kuinka yrittäisit olla mielin kielin.

Vierailija
4/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamia sanoi kettu...

kateellisiltahan nuo jotkut kommentit kuulostaa. Jätä omaan arvoonsa.

Vierailija
5/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiiviset kommentoijat eivät ole tasapainossa oman elämänsä kanssa, jätä heidät omaan arvoonsa.

Vierailija
6/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tahattomasti lapseton ja joka kerta toisen raskaudesta kuuleminen tekee todella kipeää. Fiksuimmat ovat laittaneet tiedon viestillä tms jotta olen saanut rauhassa käsitellä asiaa ja itkeä kotona. Sitten kun on nähty, niin olen jo kyennyt onnittelemaan eri tavalla. Voisitko laittaa kavereillesi tiedon raskaudesta viestillä, niin sinun ei tarvitsisi kohdata tökeröitä kommentteja ja mahdollisesti lapsettomat kaverit saisivat rauhassa käsitellä asiaa?

Vierailija
7/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä raskaudesta tarvitse kenellekään toitottaa, tulee ilmi sitten aikanaan jos tulee.

Vierailija
8/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa päähän puolestasi kavereiden/ystävien nihkeilyt. Aivan törkeää. Sen verran täytyy aikuisen ihmisen osata olla toisen puolesta onnellinen, että pystyy vilpittömästi onnittelemaan toista suuresta uutisesta. Tai edes niellä kiukkunsa.

Vierailija
9/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noilla samoilla teemoilla (ja sanamuodoilla) ollut jo ainakin yksi keskustelu?

Ap on hyvä ja sopeutuu vain siihen omaan elämäänsä ja raskauteensa. Ei tarvitse lisäksi raskauttaa itseään ympäristön reaktioilla.

Kerrot asiasi (raskaus) ja jatkat juttua niiden kanssa, joita se kiinnostaa positiivisesti. Muista ei tarvitse välittää.

Vierailija
10/10 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Ole onnellinen että näet nyt ketkä ovat aitoja läheisiä ja ketkä ei. Toisten onni ei ikinä ole pois toiselta. Tökeröt vastaukset kertoo niiden sanojien asioista, eikä sillä ole mitään tekemistä teidän onnenne kanssa. Paljon onnea raskauteen ja tulevaisuuteen muutenkin <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän