Mua on alkanut kiinnostamaan kasvisruoka
Ainaisen jauhelihan ja kanasuikaleiden sijaan tekisi mieli esim. kasvispihvejä, helppoja keittoja tms..
Onko kasvisruuan tekeminen hirmu työlästä? Mitkä hyviä apuvälineitä kasvisten käsittelyyn - kuvittelisin että raastaminen, pilkkominen + kokkaus vie kovin paljon aikaa.
Maustaminen, jotta tulee makuja, perusmausteet?
Mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:28"]
Jauheliha -> tumma soijarouhe
Kanasuikaleet -> soijasuikaleet
Siitä on hyvä aloittaa. Soijatuotteet ovat aika neutraaleja maultaan, joten pitää opetella käyttämään yrttejä ja muita mausteita vähän avokätisemmin. Soijasuikaleet voi kiehauttaa kasvisliemessä. pursitella liiat nesteet pois ja paistaa kuumalla paistinpannulla rapeiksi ja tarjoaa vaikka perunamuussin kanssa.
[/quote]Soijahan ei maistu miltään -> siksi lihaa.
Ihan yhtä typerää olisi päättää että en syö mitään mikä myydään sinisessä pakkauksessa. Keinotekoinen ruoka-ainevammaisuus on pelkkää typeryyttä.
Asuin naisen kanssa joka ei syönyt lihaa ja höyrähdin itsekkin vähän kasvissyöjäksi. Haittapuolena oli se että seksuaalinen aktiivisuus alkoi laske ja pian huomasin saaneeni erektiovaikeuksia. Siihen loppui meikäläisen kasvis-hössötys. Syön kyllä kasviksia, hyvinkin runsaasti, mutta lihaakin pitää saada.
t. karju 34v
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:28"]
Jauheliha -> tumma soijarouhe
Kanasuikaleet -> soijasuikaleet
Siitä on hyvä aloittaa. Soijatuotteet ovat aika neutraaleja maultaan, joten pitää opetella käyttämään yrttejä ja muita mausteita vähän avokätisemmin. Soijasuikaleet voi kiehauttaa kasvisliemessä. pursitella liiat nesteet pois ja paistaa kuumalla paistinpannulla rapeiksi ja tarjoaa vaikka perunamuussin kanssa.
[/quote]Soijahan ei maistu miltään -> siksi lihaa.
Ihan yhtä typerää olisi päättää että en syö mitään mikä myydään sinisessä pakkauksessa. Keinotekoinen ruoka-ainevammaisuus on pelkkää typeryyttä.
[/quote]
Ruualla on minulle ainakin kolme ulottuvuutta: ravitsemuksellinen, eettinen ja kulinaristinen, tässä tärkeysjärjestyksessä. Kulinarismikin toteutuu yleensä, joskin ravitsemuksen ja etiikan toteutuminen on oleellisinta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 10:01"]
Asuin naisen kanssa joka ei syönyt lihaa ja höyrähdin itsekkin vähän kasvissyöjäksi. Haittapuolena oli se että seksuaalinen aktiivisuus alkoi laske ja pian huomasin saaneeni erektiovaikeuksia. Siihen loppui meikäläisen kasvis-hössötys. Syön kyllä kasviksia, hyvinkin runsaasti, mutta lihaakin pitää saada.
t. karju 34v
[/quote]
Psyyke vaikuttaa erektiokykyyn oleellisesti. Jos ajattelet kasvisruuan olevan naisille, niin käyhän se miehiselle itsetunnolle popsia papuja.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:46"]
Nykyään saa myös kotimaista hernerouhetta, jos soijarouhe ei nappaa.
[/quote]
Ja myös härkäpapurouhetta saa ainakin esim. ruohonjuuresta yms. kaupoista. Lassilan tila Tuusulassa on se, joka valmistaa tätä ja heillä on monia muitakin ihania kasvisjalosteita valikoimissa. Mielestäni härkäpapurouhe on tosi hyvää. Mausta sen itse kaupan valmiilla luomupastakastikkeella (saa olla vaikka yön yli tässä kastikkeessa) ja keitän vähäsen ja käytän sitten makaronilaatikossa soijarouheen asemasta kun en välitä itse soijarouheesta.
Ja näille ei maistu miltään kommentoijille eihän vaikka kanakaan miltään maistu (muistini mukaan, siitä kun olen syönyt muuta lihaa kuin kalaa on kyllä yli kymmenen vuotta). Maustaminen on a ja o kaikessa ruuanlaitossa söisi sitten kasvis- tai sekaruokaa, kukaan tuskin pelkkää lihaa popsii.
Aloittajalle voisin neuvoa kokkaamaan linssikeittoa. Se on helppoa ja muunneltavaa. Itse teen sitä jossain muodossa usein. Ensin se on keittoa, seuraavana päivänä lämmittäessä yleensä muhennosta :)
Reseptejä löytyy googlaamalla, mutta pari versiota:
kattilaan öljyä ja pilkottu valkosipulinkynsi, vähän chiliä ja pari pilkottua porkkanaa, kuullotetaan. pari purkkia tomaattimurskaa ja reilusti vettä, ripaus suolaa. huuhdellaan punaiset linssit ja nekin kattilaan. Keitetään välillä sekoitellen parikymmentä minuuttia (syötävää heti kun linssit ovat kypsiä, mutta maku paranee mitä pidempään keittää).
öljyä kattilaan, kuullotetaan pari pilkottua porkkanaa. Puolet vettä ja huuhdotut vihreät linssit kattilaan keittymään. Pilkotaan ja huuhdellaan parsakaali, kattilaan. Pari pussia pakastepinaattia kattilaan. Pippuria ja suolaa, tai kasvisliemikuution puolikas. Keitellään kunnes kaikki on kypsää.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 10:01"]
t. karju 34v
[/quote]
Jos vielä vaihdat sen naisenkin ihan normiruokia syövään niin taatusti ei ole erektio-ongelmia.
Mun lempimauste kasvisruokiin on lipstikka eli liperi, kun ruoka kaipaa vähän "lihaisaa" makua ilman lihaliemikuutiota. Esim keitoissa se on ihan ehdoton.
Laitoin noi versiot kun monesti linssikeittoreseptit on aika itämaistyylisiä, ja kaikki ei tykkää. Ainakin itse tykkään enemmän "länsimaisesta" mausta.
27
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:15"]Ei todellakaan ole vaikeaa saada riittävästi proteiinia. Soijarouhe ja linssit sisältävät suunnilleen yhtä paljon proteiinia kuin liha. Tietysti jos mieltää kasvisruoan vain peruna-porkkana-kukkakaali-linjaksi niin sitten asia on toki eri.
[/quote]
Onko se prosessoitu geenimanipuloitu soijarouhe sitten autuaaksi tekevää?