Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua on alkanut kiinnostamaan kasvisruoka

Vierailija
02.11.2013 |

Ainaisen jauhelihan ja kanasuikaleiden sijaan tekisi mieli esim. kasvispihvejä, helppoja keittoja tms..

Onko kasvisruuan tekeminen hirmu työlästä? Mitkä hyviä apuvälineitä kasvisten käsittelyyn - kuvittelisin että raastaminen, pilkkominen + kokkaus vie kovin paljon aikaa.

Maustaminen, jotta tulee makuja, perusmausteet?

Mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan musta ole hirmu työlästä, tosin en ole juuri kokkaillut liharuokia sitten yläasteen jälkeen.

Pilkkomiseen hyvä leikkuulauta ja veitsi, raastamiseen helpoin apuväline on yleiskone. Maustaminen varmaan lähtee siitä, mistä mausteista ja mauista itse tykkää!

Vierailija
2/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset ovat olleet osa ruokavalitani aina. En ole ajatellut kuitenkaan luopua lihasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No googlaa ruokia munakoisosta, sienistä, vihreistä linsseistä, punaisista linsseistä, kikherneistä, mustapavuista, soijarouheesta..Kyllä sieltä ne maustamisetkin löytyy.

Ja on olemassa muitakin kasvisruokia kuin kasvispihvit.:)

Vierailija
4/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tehdä elämästään tahallaan vaikeaa. kasviruokavaliossa esimerkiksi proteinien riittävä saanti vaatii vaivaa. Olen pari vuotta laskeskellut kaloreita ja pudotellut painoa ja minulla tahtoo sekaruokavaliossakin olla ongelmana että proteinit tahtoo jäädä helposti hieman vähälle niin päivinä kun ei ole selkästi runsaslihaista ruokaa.

Vierailija
5/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy hurjasti hyviä reseptejä! http://chocochili.net/

Kasvisruuan tekeminen ei ole mitenkään vaikeampaa kuin lihaisan ruuan :)

Vierailija
6/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispihvit onnistuu ilman raastamistakin: pakastevihanneksia ja purkkipapuja sauvasekoittimella soseeksi ja vähän munaa ja jauhoo joukkoon. Esim. herneet+kikherneet on hyvä yhdistelmä. Palstan yleensä uunissa, kun en jaksa seistä pannun vieressä.

Vierailija
7/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen vaihtanut kanasuikaleet ja jauhelihakastikkeet kasvisruokaan. Nyt meillä syödään enemmän kalaa ja kasviksia.

Helpointa on korvata jauheliha soijarouheella. Nopeaa ja helppoa kun mitään esivalmisteluja ei tarvita, rouhe vain turvotetaan vedessä ja maustetaan hyvin. Mä maustan yleensä mm. paprikajauheella ja ehkä grillausmausteella, chilimauste on sekin hyvä.

Punaiset linssit ovat suosikkejani, niitä tarvitsee keittää vain kymmenisen minuuttia. Vihreät vaativat pidemmän keittoajan, mustista ei tietoa.

Kikherneitä saa säilykepurkista tai kuivattuna. Kuivatut vaativat yön yli liotuksen ja tunnin keittämisen, joten jos siihen hommaan ryhtyy niin kannattaa tehdä kunnon satsi pakkaseen. Mä en oikein jaksa kikherneitä käyttää niiden työläyden takia.

Esim. kasvissosekeitto on aina hyvä, proteiinia siihen saa lisäämällä vaikka niitä linssejä. Vegelasagne on toinen hyvä ja helppo - korvaat jauhelihan soijarouheella, itse myös lisään aina jotain kasviksia, esim. kesäkurpitsaa. Kasvispastat on muutenkin helppoja, pastaa ja jotain kasviksia joukkoon ja sitten vaikka kikherneitä tai linssejä tuomaan proteiinia.

Vierailija
8/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän yhteishyvän ruokaliitteessä oli porkkana-linssikeiton ohje. Suosittelen! Siitä hyvä aloittaa tutustuminen linsseihin, jotka ovat herkullisia.

Vierailija
9/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:10"]

Turha tehdä elämästään tahallaan vaikeaa. kasviruokavaliossa esimerkiksi proteinien riittävä saanti vaatii vaivaa. Olen pari vuotta laskeskellut kaloreita ja pudotellut painoa ja minulla tahtoo sekaruokavaliossakin olla ongelmana että proteinit tahtoo jäädä helposti hieman vähälle niin päivinä kun ei ole selkästi runsaslihaista ruokaa.

[/quote]

Ei todellakaan ole vaikeaa saada riittävästi proteiinia. Soijarouhe ja linssit sisältävät suunnilleen yhtä paljon proteiinia kuin liha. Tietysti jos mieltää kasvisruoan vain peruna-porkkana-kukkakaali-linjaksi niin sitten asia on toki eri.

Vierailija
10/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista hyvistä vinkeistä. Esim. nuo linssit ovat mulle aivan vieras juttu..

Vierailija
11/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoat valmistuvat helposti. Perustarvikkeita (kuten muussakin ruoanlaitossa) ovat terävät, hyvät veitset ja leikkuulauta, kattilat ja pannut, sekä kasvisten käsittelyyn kuorimaveitsi, raastinrauta, juuresharja. Kattilaan voit hankkia lisäosan höyrytkseen, jos haluat. Jos sosekeittoja ajattelit tehdä, niin sitten kannattaa hankkia sauvasekoitin, jolla saat keitetyt vihannekset / juurekset mukavasti pehmeäksi sosekeitoksi.

Maustamiseen kokeile kuivattuja tai tuoreita yrttejä, esim basilika, oregano, timjami, rosmariini, korianteri, meirami, persilja... Ja sitten tietysti ihan perusmausteet pippurista paprikamausteeseen.

Muista lisätä kasvisruokaasi jokin proteiinin lähde, esimerkiksi soijaa (suikaleina, rouheena tms, vaihtoehtoja löytyy), tofua (marinoitu maistuu myös useimmille lihansyöjille), quornia, linssejä, papuja, pähkinöitä tai siemeniä. Tietysti jos kasvisruoka on lihan lisäkkeenä tai aiot jatkaa lihan / eläinperäisten tuotteiden syömistä esim. päivän muilla aterioilla ei tarvitse niin paljon kiinnittää huomiota proteiinin saantiin.

Vierailija
12/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä elämänsä helpoksi eikä jaksa liotella linssejä, papuja sun muita niin monista kaupoista saa gogreen-merkkisissä tetrapakkauksissa kikherneitä, linssejä ja erilaisia papuja valmiina käyttöön.

Vierailija
13/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaiset linssit ovat hyvä kohta aloittaa kasvisruokaan tutustuminen. Niistä saa runsaasti proteiinia, eivätkä ole prosessoitua ravintoa kuten soijarouhe (jos tällä on merkitystä). Linssit huuhdellaan huolella (voi olla hiekkaa) ja keitetään, noin reilu kymmenen minuuttia yleensä riittää. 

Papuja kannattaa ostaa valmiiksi keitettyinä (purkkeina ja pahvipakkauksina löytyy), koska niiden liottamiseen ja keittämiseen menee paljon aikaa. Mutta linssit on kuivinakin terveellistä ja nopeaa ruokaa.

Vierailija
14/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha -> tumma soijarouhe

Kanasuikaleet -> soijasuikaleet

Siitä on hyvä aloittaa. Soijatuotteet ovat aika neutraaleja maultaan, joten pitää opetella käyttämään yrttejä ja muita mausteita vähän avokätisemmin. Soijasuikaleet voi kiehauttaa kasvisliemessä. pursitella liiat nesteet pois ja paistaa kuumalla paistinpannulla rapeiksi ja tarjoaa vaikka perunamuussin kanssa.

Vierailija
15/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssejä muuten ei tarvitse liottaa. Liotettuja ja keitettyjä papuja voi pakastaa, ei niitä tarvitse joka kerta erikseen valmistaa.

Vierailija
16/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt kasvisruokaa yli 20 vuotta, enkä ole kokenut sitä mitenkään työlääksi valmistaa. Purkkipapuja ja soijarouhetta käytän proteiinin lähteenä. Myös pakastealtaista löytyy herkullisia soijapihvejä ja soija(liha)pullia yms.

Lapsille en ole uskaltanut syöttää soijatuotteita, koska olen kuullut niiden aiheuttaneen syöpää eläinkokeissa. Soija on lisäksi kasviestrogeeni, joten en tiedä onko poikien sitä terveellistä syödä. Itselläni ei ole vaihtoehtoja, koska lihaa en halua syödä ja proteiini on jostain saatava. Ja aiheuttaahan lihakin syöpää.

Vierailija
17/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia ei tarvitse raastaa, jollet nimenomaan halua sellaisia ruokia joihin tarvitaan raastetta. Kasvisruokaa voi hyvin laittaa muutenkin. Puhdistaa ja pilkkoa kasvikset tietysti täytyy.

Musta kasvisruuan tekeminen ei ole työlästä verrattuna liharuokaan. Kasvisruuan proteiinilähteitä on myös helpompi säilyttää kotona perusvarastona, kuivina ja säilykkeinä. Liha taas pitää ostaa erikseen ja käyttää nopeasti. Tietysti aluksi varmaan tuntuu työläämmältä, kun pitää opetella uutta, mutta sitten kun jutusta pääsee jyvälle, kokkaaminen tuntuu tosi helpolta, kun voi töiden jälkeen vaan suunnata suoraan kotiin ja kiskaista kaapista linssejä, tomaattimurskaa ja spagettia ja jääkaapista pari porkkanaa -> linssispagettia :) 

Vierailija
18/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat syödä soijaa niin mä suosittelen tofua ennemmin kuin soijarouhetta. Tofussa on hyvä suosiolla ostaa valmiiksi marinoitua kaupasta. Myös savutofu voi olla hyvä vaihtoehto jos tykkäät (itse en siitä välitä) sillä tofun maustaminen/marinointi voi alkuun olla vähän haastavaa eikä itsessään maistu oikein miltään. Tuo tofu on mielestäni paljon parempaa kuin soijarouhe ja siitä voi tehdä kastikkeita, patoja, käy hyvin vaikka kasvislasagneen tai -makaronilaatikkoon. On myös hyvää niin, että ihan vain viipaloi ja paistaa uunissa ja lisänä vaikka uunijuureksia.

Papuja ja linssejä kannattaa myös opetella käyttämään.

Vierailija
19/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa myös kotimaista hernerouhetta, jos soijarouhe ei nappaa.

Vierailija
20/30 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:10"]

[/quote]

Oih, olisikin varmaan todella raskasta avata pari papupurkkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän