Hoas: kuinka monesta varoituksesta häätö?
Tietääkö joku montako varoitusta tulee ennen häätöä? Nyt on jo yksi plakkarissa :/
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:28"]
Miksette järjestä asioitanne niin, että voisitte asua lähempänä toisianne? Elämä on valintoja, joita ei voi maksattaa muilla. Jos kyseessä on opiskelupaikat, niin siinäkin kyse on valinnoista. Useimpia aloja voi opiskella monella eri paikkakunnalla. Ihan aikuisten elämässä moni joutuu tekemään valintoja perhe-elämän ja opiskelun tai työn toisella paikkakunnalla välillä.
[/quote]
No voi helvetti taas näitä puusilmiä. Jos suhde on niin hyvä, että kestää kaukosuhteilunkin, niin sitä ei todellakaan kannata heittää romukoppaan sen vuoksi, että kämppistä voi hieman häiritä muutaman viikon vuodesta! Saati sitten, että pitäisi vaihtaa oppilaitosta ja todennäköisesti pilata koko opinnot sen takia. Ei todellakaan voi kaikkea opiskella kaikkialla. Kiva sulle, jos voit asua samalla paikkakunnalla rakkaasi kanssa, mutta kaikilla ei ole sama tilanne. Opiskelu on kuitenkin väliaikainen asia, joten sen takia ei kannata elämäänsä uudelleen järjestää.
[/quote]
En kai väittänyt, että kaikkea voi opiskella kaikkialla? Monien opiskelualojen kohdalla on kuitenkin mahdollista tehdä valintoja. Sitten jos haluaa opiskella jotain tiettyä vain yhdessä paikassa tarjolla olevaa alaa, niin on hyväksyttävä se, että tämä valinta vaikuttaa elämään. Omaan elämään, ei jonkun muun.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:40"]
Öö, juurihan ap selitti miten hänen parisuhteensa ei kestä sitä, että miehen vierailu olisi vain viikon mittainen. Kummasti tässä tuijotetaan nyt vain ap:n tilannetta eikä oteta huomioon kämppistä. Mitä jos hänen opiskelunsa häiriintyvät ylimääräisestä väestä?
[/quote]
No ei ne nyt niin paljon häiriinny, jos ei ole mieleltään häiriintynyt ihminen kyseessä. Olen itse asunut HOASin solussa, ja seinät eivät todellakaan olleet ohuet ja ovet oli äänieristettyjä. Siis kämppisten huoneista ei kuulunut juuri mitään edes yhteiseen tilaan, saati sitten toiseen asuinhuoneeseen. Olin itse alkujaan hyvin ujo ja jännitin kämppisten sukulaisten ja poikaystävien vierailuja, mutta silti ei tullut mieleenkään alkaa valittamaan asiasta, kun eivät ne loputtomasti siellä viipyneet. Eikä todellakaan ollut mitään vaikutusta itse opiskeluun. Paremmin se opiskelu onnistuu muutenkin esim. kirjastossa, joten korkeintaan paransi opiskelua, jos ei huvittanut kotiin mennä vieraan takia. Tosin eipä tuota ongelmaa ollut, kun omassa huoneessa on ovi ja siellä voi rauhassa olla. Kylppäriin on tietenkin etuoikeus varsinaisilla asukkailla, mutta ei miehet siellä paljon aikaa kuluta. Ja lomailevat harvoin herää samaan aikaan kun kouluun menevät.
[/quote]
Sinun kokemuksesi asiasta voi olla tuo, mutta kämppiksen kokemus taas voi olla erilainen, ilman että hän olisi häiriintynyt. Sitä paitsi häiriintyneilläkin on yhtäläinen oikeus opiskella.
Öö, juurihan ap selitti miten hänen parisuhteensa ei kestä sitä, että miehen vierailu olisi vain viikon mittainen. Kummasti tässä tuijotetaan nyt vain ap:n tilannetta eikä oteta huomioon kämppistä. Mitä jos hänen opiskelunsa häiriintyvät ylimääräisestä väestä?
[/quote]
No ei ne nyt niin paljon häiriinny, jos ei ole mieleltään häiriintynyt ihminen kyseessä. Olen itse asunut HOASin solussa, ja seinät eivät todellakaan olleet ohuet ja ovet oli äänieristettyjä. Siis kämppisten huoneista ei kuulunut juuri mitään edes yhteiseen tilaan, saati sitten toiseen asuinhuoneeseen. Olin itse alkujaan hyvin ujo ja jännitin kämppisten sukulaisten ja poikaystävien vierailuja, mutta silti ei tullut mieleenkään alkaa valittamaan asiasta, kun eivät ne loputtomasti siellä viipyneet. Eikä todellakaan ollut mitään vaikutusta itse opiskeluun. Paremmin se opiskelu onnistuu muutenkin esim. kirjastossa, joten korkeintaan paransi opiskelua, jos ei huvittanut kotiin mennä vieraan takia. Tosin eipä tuota ongelmaa ollut, kun omassa huoneessa on ovi ja siellä voi rauhassa olla. Kylppäriin on tietenkin etuoikeus varsinaisilla asukkailla, mutta ei miehet siellä paljon aikaa kuluta. Ja lomailevat harvoin herää samaan aikaan kun kouluun menevät.
[/quote]
Ai että ei saisi opiskella, jos on köyhä (ei varaa muuhun kuin yksiöön) ja mieleltään häiriintynyt (häiritsee ylimääräiset ihmiset)?
En ymmärrä mistä täällä riidellään, ilmeisesti HOASkaan ei pidä pitkiä vierailuja kohtuullisina, kun kerta varoituksen lähettivät. Ei kai niitä perusteetta tehdä?
Ylimääräiset ihmiset esim. lisää sähkön ja veden kulutusta, eikä se ole HOASin intressien mukaista.
Ap, oletko käynit Hoasin sivuilta lukemassa järjestyssääntöjä? Siellä kohdassa 6 sanotaan näin: Asunnon luovuttaminen toiselle. Vuokralaisella ei ole opiskelija-asunnossa ilman vuokranantajan lupaa luovuttaa huoneistoa tai sen osaa toiselle eikä pitää luonaan vuokrasuhteeseen kuulumattomia henkilöitä eikä siirtää vuokrasopimusta, koska vuokrantaja edellyttää asunnon olevan opiskelijakäytössä (AVHL 17,18,44 ja 45 §).
Kohdassa 7 sanotaan näin: Vuokralaisen velvollisuudet huoneistoa käytettäessä. Soluhuone on tarkoitettu yhdelle henkilölle (vuokralaiselle). Vuokrasopimuksessa mainitsemattomien henkilöiden majoittaminen asunnossa on kielletty.
Minusta tuo kahden viikon visiitti on niin pitkä, että nuo säännöt ovat voimassa. Viikonlopusta tuskin kukaan hermostuu, mutta järjestyssääntöjen johdannossa sanotaan suoraan, että näiden sääntöjen rikkominen on yksi syy oikeuteen sanoa vuokrasopimus irti.
Asuin aikanani Hoasin solussa kahden kämppiksen kanssa. Toisella oli poikaystävä, joka vieraili usein ja oli yötä vaikka asui samalla paikkakunnalla yksiössä. Tuli kyllä tutuksi heidän petitapansa. Verho vedettiin ikkunan eteen ennen naimisen aloittamista (josta tiesi, että kohta tapahtuu), musiikki päälle, ähinää ja puhinaa, verho pois ja sitten suihku varattiin. Joskus siellä suihkussakin naitiin niin, että kerran jouduin käymään kusella kipolla, kun vessa ei millään vapautunut ehkä kehdannut keskeyttää aktia.
Itse opiskelin tuolloin tiiviisti ja tein pitkiä päiviä ja silti tämä harmitti. Lopulta muutin pois. Ja vieläkin olen ajoittain tekemisissä ko ex-kämppiksen kanssa, joka oli muuten ihan kiva ihminen :).
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:59"]
En ymmärrä mistä täällä riidellään, ilmeisesti HOASkaan ei pidä pitkiä vierailuja kohtuullisina, kun kerta varoituksen lähettivät. Ei kai niitä perusteetta tehdä?
Ylimääräiset ihmiset esim. lisää sähkön ja veden kulutusta, eikä se ole HOASin intressien mukaista.
[/quote]Ei se ole ensimmänen kerta kun joltain taholta katoaa suhteellisuuden taju. Orijiako niissä solouissa asuu, kun voidaan määrätä niiden elämisestä?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:01"]
Ap, oletko käynit Hoasin sivuilta lukemassa järjestyssääntöjä? Siellä kohdassa 6 sanotaan näin: Asunnon luovuttaminen toiselle. Vuokralaisella ei ole opiskelija-asunnossa ilman vuokranantajan lupaa luovuttaa huoneistoa tai sen osaa toiselle eikä pitää luonaan vuokrasuhteeseen kuulumattomia henkilöitä eikä siirtää vuokrasopimusta, koska vuokrantaja edellyttää asunnon olevan opiskelijakäytössä (AVHL 17,18,44 ja 45 §).
Kohdassa 7 sanotaan näin: Vuokralaisen velvollisuudet huoneistoa käytettäessä. Soluhuone on tarkoitettu yhdelle henkilölle (vuokralaiselle). Vuokrasopimuksessa mainitsemattomien henkilöiden majoittaminen asunnossa on kielletty.
Minusta tuo kahden viikon visiitti on niin pitkä, että nuo säännöt ovat voimassa. Viikonlopusta tuskin kukaan hermostuu, mutta järjestyssääntöjen johdannossa sanotaan suoraan, että näiden sääntöjen rikkominen on yksi syy oikeuteen sanoa vuokrasopimus irti.
[/quote]
Vieraan pitäminen luonaan ei ole sama asia kuin asunnon luovuttaminen toiselle. Alivuokraskaan ei ole jälleen vuokrausta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:59"]
[/quote]Ei se ole ensimmänen kerta kun joltain taholta katoaa suhteellisuuden taju. Orijiako niissä solouissa asuu, kun voidaan määrätä niiden elämisestä?
[/quote]
Soluissa asuu useampia ihmisiä, ja jokin kompromissi pitää siedettävistä elämäntavoista saada. Säännöt on aremman ihmisen suoja.
60, tuo kahden viikon visiitti alkaa jo olemaan niin pitkä, että nuo säännöt varmaan pätevät. Käyttäähän tuo vieras vettäkin päivittäin suihkuihinsa ja varmaan vetää vessankin aina käyntinsä jälkeen. Eiköhän vesimaksutkin ole laskettu keskikulutuksen mukaan. Tuollainen pitkäaikaisvieras (asukas) lisää kulutusta ja hänestä pitäisi sitten maksaa vesimaksut. Ei ole oikein, että muut asukkaat joutuvat kohoavina vuokrina maksamaan näitä kuluja. Normaali vierailu kestää muuten pari-kolme päivää, ei kahta viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:01"]
[/quote]
Vieraan pitäminen luonaan ei ole sama asia kuin asunnon luovuttaminen toiselle. Alivuokraskaan ei ole jälleen vuokrausta.
[/quote]
No ihan selvästi sanotaan, ettei asunnon osaakaan saa luovuttaa toiselle (alivuokraus) tai majoittaa toisia luonaan (vieraan pitäminen luonaan).
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 14:13"]
60, tuo kahden viikon visiitti alkaa jo olemaan niin pitkä, että nuo säännöt varmaan pätevät. Käyttäähän tuo vieras vettäkin päivittäin suihkuihinsa ja varmaan vetää vessankin aina käyntinsä jälkeen. Eiköhän vesimaksutkin ole laskettu keskikulutuksen mukaan. Tuollainen pitkäaikaisvieras (asukas) lisää kulutusta ja hänestä pitäisi sitten maksaa vesimaksut. Ei ole oikein, että muut asukkaat joutuvat kohoavina vuokrina maksamaan näitä kuluja. Normaali vierailu kestää muuten pari-kolme päivää, ei kahta viikkoa.
[/quote]
Riippuu mun mielestä kyllä siitäkin kuinka usein noin pitkiä vierailuja on. Jos kerran tai kahdesti vuodessa, niin ihan vierailuja ne edelleen on ja kämppis kylllä aikamoinen tiukkis. Jos joka kuukausi, niin ymmärrän kämppiksen harmistuksen ja HOASin varoituksen.
Voi jööses että on taukki ap! Taidat ap olla aika nuori? Kai poikaystäväsi maksoi majailustaan 2 vkon vuokraa vastaavan summan? Et voi elää vain minäminäminä -elämää, on pakko ottaa huomioon muitakin. Tekikö kämppiksesi valituksen puhumatta ensin sinun kanssasi? Tuskin. Kai teillä oli ennen valituksen tekoa puhetta kämppiksen kanssa, että häntä ottaa majailijasi kupoliin. Tuolloin olisi sinun pitänyt jo tajuta että 2 vkoa ei tosiaankaan ole ok majoittaa poikakaveria kodissa, joka ei ole YKSIN SINUN, vaan myös kämppiksesi koti. Toivottavasti kasvat ja opit kunnioittamaan muidenkin näkemyksiä kuin vain omiasi.
Kyllähän tuossa rikotaan ihan selkeästi järjestyssääntöjen kohtaa, jossa kielletään pitämässä luonaan vuokrasopimukseen kuulumatonta henkilöä. Kaksi viikkoa on jo selvää asumista. E vierailua, ei ihme että kämppis hermostui.
Ap, minä lukisin myös nuo järjestyssäännöt ihan ajatuksella läpi niin, että ymmärtäisin, etten saisi pitää miestäni solukämpässä viikkokausia. Kaksi viikkoa on todellakin jo niin pitkä aika, että siinä rikotaan selkeästi järjestyssääntöjä. Suosittelen aina ennen kuin laittaa nimensä johonkin sopimuspaperiin tutustumaan mitä velvoitteita se tuo tullessaan, ei pelkästään oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:56"]
[/quote]
[/quote]
Ai että ei saisi opiskella, jos on köyhä (ei varaa muuhun kuin yksiöön) ja mieleltään häiriintynyt (häiritsee ylimääräiset ihmiset)?
[/quote]
Kuka sanoi, ettei saa opiskella? Toki saa, mutta voi myös opetella elämään muiden ihmisten kanssa. Huvittavaa, kun valitetaan, että AP ei ota kämppistään huomioon, vaikka omien sanojensa mukaan ovat olleet miehen kanssa hiljaa AP:n huoneessa. Eikö kämppiksen sitten tarvitse ottaa AP:ta huomioon ja keskustella asioista aikuisen tavoin? Heti vaan valitusta kehiin, kun säännöt! Tyypillistä suomalaista omaan napaan tuijotusta tuokin. Tietty, jos vierailusta on ollut oikeasti konkreettista häiriötä ja keskustelu ei ole auttanut, niin silloin kuuluukin tehdä valitus. Mutta jos on niellyt kiukkunsa ja tekee jälkeenpäin valituksen, kun vierailu kesti liian kauan, niin ei se nyt kovin huomaavaista käytöstä ole sekään. Kaksi viikkoa alkaa olla jo liian pitkä aika, mutta jos se toisaalta tarkoittaa, että mies on taas kuukausia poissa, niin onko siitä nyt järkeä nostaa haloo? Mut joo joo, ymmäretään vaan kaikki tätä kärsivää kämppistä, kun SÄÄNNÖT! Kaikki ne mun kymmenet kämppikset, joita ei ole muiden vierailut noin paljoa haitanneet ovat niitä epänormaaleja, niin se täytyy olla.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka sanoi, ettei saa opiskella? Toki saa, mutta voi myös opetella elämään muiden ihmisten kanssa. Huvittavaa, kun valitetaan, että AP ei ota kämppistään huomioon, vaikka omien sanojensa mukaan ovat olleet miehen kanssa hiljaa AP:n huoneessa. Eikö kämppiksen sitten tarvitse ottaa AP:ta huomioon ja keskustella asioista aikuisen tavoin? Heti vaan valitusta kehiin, kun säännöt! Tyypillistä suomalaista omaan napaan tuijotusta tuokin. Tietty, jos vierailusta on ollut oikeasti konkreettista häiriötä ja keskustelu ei ole auttanut, niin silloin kuuluukin tehdä valitus. Mutta jos on niellyt kiukkunsa ja tekee jälkeenpäin valituksen, kun vierailu kesti liian kauan, niin ei se nyt kovin huomaavaista käytöstä ole sekään. Kaksi viikkoa alkaa olla jo liian pitkä aika, mutta jos se toisaalta tarkoittaa, että mies on taas kuukausia poissa, niin onko siitä nyt järkeä nostaa haloo? Mut joo joo, ymmäretään vaan kaikki tätä kärsivää kämppistä, kun SÄÄNNÖT! Kaikki ne mun kymmenet kämppikset, joita ei ole muiden vierailut noin paljoa haitanneet ovat niitä epänormaaleja, niin se täytyy olla.
[/quote]
Niin ap sanoo, että he eivät ole häirinneet. Siitä on nyt vain ap:n sana, kämppiksen versiota emme ole kuulleet. Sitäkään emme tiedä varmasti, onko kämppis keskustellut ap:n kanssa (tosin ilmeisesti on, koska ap tietää että viikko olisi ollut kämppikselle vielä siedettävä) ennen valituksen tekoa, joten ei ole perustetta valittaa , että kämppis olisi tehnyt valituksen ap:n selän takana.
Säännöt yleensä laaditaan, koska on ollut ongelmatapauksia, ja halutaan luoda käytäntö näiden ratkaisuun. On nähty yleisesti hyväksi rajoittaa vierailujen kestoa.
Hankkikaa "miehesi" kanssa oma asunto. Kyllä mun mielestä se viikonkin asuminen olisi liikaa, itseäni häiritsisi todella paljon tuollainen ulkopuolinen vierailija, kokemusta asiasta on joten tiedän mistä puhun. Voisit ajatella asioita myös kämppiksesi näkökulmasta, älä ole noin itsekäs.
[/quote]