Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perinnöstä luopua lastensa hyväksi, jos itsellä ulosottovelkaa?

Vierailija
13.09.2020 |

Itselläni ei ole tällaista tilannetta, mutta entinen puolisoni ja lasteni isä on pahasti velkaantunut, eikä pysty maksamaan ulosottovelkoja koko elämänsä aikana. Hänellä on lapseton sisarus, jolla on omaisuutta. Sitten kun tämä sisarus kuolee, niin voiko lasteni isä luopua perinnöstä lastensa hyväksi niin, että lapset saavat hänen perintöosuutensa, vai estääkö ulosotossa olevat velat tällaisen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Kannattaa kertoa sisarukselle, että testamenttaa omaisuutensa veljensä lapsille. Mikäli se on hänen tahtonsa.

Vierailija
2/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstä voi luopua vaikka olisi mitä velkoja. Tosin luopuja ei voi määrätä mitä tapahtuu luopumastaan perintöosasta, eli se menee lain kirjaimen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sisarus on tehnyt testamentin jo muualle. Minä testamenttasin kaiken muualle kuin sukuun

Vierailija
4/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli ei välttämättä peri.

Vierailija
5/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sisarus on tehnyt testamentin jo muualle. Minä testamenttasin kaiken muualle kuin sukuun

Silloinhan tätä ongelmaa ei tietenkään ole, ja oman omaisuutensa saa toki testamentata ihan mille taholle itse haluaa.  Kysyinkin nyt sillä oletuksella, että jos mitään testamenttia ei ole tehnyt, jolloin perintö olisi tulossa aikoinaan ex-puolisolleni. 

Vierailija
6/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan tätä ongelmaa ei tietenkään ole, ja oman omaisuutensa saa toki testamentata ihan mille taholle itse haluaa.  Kysyinkin nyt sillä oletuksella, että jos mitään testamenttia ei ole tehnyt, jolloin perintö olisi tulossa aikoinaan ex-puolisolleni. 

Rimpautan paikkakuntasi oikeusaputoimistoon. Moni järjestö tarjoaa myös lakimiehen neuvontaa, saat varmasti oikeaa tietoa sitten ja neuvoja miten toimia.

Vierailija
7/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ei voi luopua lastensa HYVÄKSI vaikka ei olisi ulosottovelkaa.

Perinnöstä luopuja LUOPUU perinnöstä, eikä näin voi luopua yhtään kenenkään hyväksi, vaan silloin mennään lain mukaan niin kuin luopuja olisi jo kuollut.

Vierailija
8/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Ei voi luopua lastensa HYVÄKSI vaikka ei olisi ulosottovelkaa.

Perinnöstä luopuja LUOPUU perinnöstä, eikä näin voi luopua yhtään kenenkään hyväksi, vaan silloin mennään lain mukaan niin kuin luopuja olisi jo kuollut.

Yleensä lapset ovat siinä järjestyksessä ensimmäisenä. Joten luopuu lastensa hyväksi halusi tai ei.

Vierailija
9/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuminen pitää tehdä kirjallisesti ennen pesäosuuden ulosmittauspäätöstä sille pesän osakkalle jonka hallussa pesä on, tai ennakkoon perittävän eläessä todistettavasti esim. tallettamalla maistraattiin. Luopumisen pitää olla ehdoton, siis ettei määrää kenelle on menevä, mutta sinänsä jos onkin lausunut sen mukaisesti kuin se lain mukaan toteutuu ko. ajankohtana, sillä ole sitten merkitystä.

Vierailija
10/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaton saa täsmälliset oikeudelliset neuvot oikeusavustajalta maksutta. Oikeudellisissa asioissa on aina konnankoukkuja, joten ne kannattaa selvittää. Perinnöstä voi kieltäytyä jo henkilön eläessä. Perinnöstä voi luopua kahdella tapaa, joista toisesta ei mene veroa ja toisesta menee. Jos luopuu ei pesään pidä "ryhtyä" jne.

Vierailija
11/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sori nyt epäselvät sanavalinnat, ei ole onneksi itsellä vielä kokemusta perintöasioista. Tarkoitin tietysti juuri sitä, että jos vanhempi luopuu perinnöstä, ovat lain mukaan perimisjärjestyksessä seuraavana hänen lapsensa, eli käytännössähän perinnöstä luopuja tuolloin tekee sen siksi, että perintö menisi hänen lapsilleen.

Vierailija
12/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö sisarusosuudesta vielä lakiosuus sisarukselle, mutta sisaruksen lapselle lakiosa ei enää kuulu?

Vierailija
13/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinhän tuon sisaren perivät hänen vanhempansa, jos he ovat elossa.

Ja mistä tiedätte, ettei sisarella ole testamenntia?

Sisar voi sinkkuna ja lapsettomana tehdä testamentin kenelle haluaa, eli suoraan veljensä lapsille.

Tuskin miehesi sisar haluaa koko omaisuutensa menevän jollekin velkojille.

Miten joku voi pitääkin jotain perintöä itsestään elvyytenä, nykyisin useimmilla ihimsillä on testamentti, etenkin yksinelävillä, että voivat varmistaa sen mihin heidän omaisuutena kuolemansa jälkeen menee.

Vierailija
14/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät ap, mihin miehen sisar haluaa omaisuutensa menevän?

Tuskin ainakaan teille, kun olette molemmat veloissa korvia myöten.

Hänhän voi testamenta kaikki rahansa ja muun omaisuutensa kelle haluaa.

Vierailija
15/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö sisarusosuudesta vielä lakiosuus sisarukselle, mutta sisaruksen lapselle lakiosa ei enää kuulu?[/quote

Sisar voi tehdä testamentin kenen tahansa hyväksi, eikä muilla sisaruksilla ole lakiosuutta. Lakiosuus on vain suoraan alenevassa polvessa oleville.

Vierailija
16/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisar testamenttaa kaikki veljen lapsille, niin lapsilla tulee sitten edunvalvoja, jos he ovat alaikäisiä.

Eikä ulosotossa oleva äiti voi olla edunvalvoja.

Edunvalvoja tulee olla siksi, että he valvovat lasten rahoja siihen saakka, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

Vierailija
17/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinhän tuon sisaren perivät hänen vanhempansa, jos he ovat elossa.

Ja mistä tiedätte, ettei sisarella ole testamenntia?

Sisar voi sinkkuna ja lapsettomana tehdä testamentin kenelle haluaa, eli suoraan veljensä lapsille.

Tuskin miehesi sisar haluaa koko omaisuutensa menevän jollekin velkojille.

Miten joku voi pitääkin jotain perintöä itsestään elvyytenä, nykyisin useimmilla ihimsillä on testamentti, etenkin yksinelävillä, että voivat varmistaa sen mihin heidän omaisuutena kuolemansa jälkeen menee.

Tietenkään ei voi tietää, onko hänellä testamenttia. Tässähän mietinkin lähinnä tilannetta, että JOS lasteni isä perii sisaruksensa, niin voiko perinnön suojata ulosotolta niin, että itse kieltäytyy siitä, jolloin se menee lapsille. Ei tässä kukaan pidä mitään itsestäänselvyytenä. Ainahan sekin on mahdollista, että sisarus vielä itse tuhlaa rahansa ja omaisuutensa, ja mikäli niin tahtoo tehdä, niin siitä vaan :D 

Vierailija
18/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ennenaikaista, jos perintöä ei edes ole olemassa. Kuten mainittiin niin hyvin suurella todennäköisyydellä yksinelävä on tehnyt testamentin, varsinkin, jos veli on velkaongelmissa. Silloin omaisuus menee kaikki sille, jolle se on testamentattu, koska mitään lakiosaa ei tässä tapauksessa ole. 

Jos veli luopuu perinnöstä ja testamenttia ei ole, tulevat sijaan veljen lapset.

Vierailija
19/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisar testamenttaa kaikki veljen lapsille, niin lapsilla tulee sitten edunvalvoja, jos he ovat alaikäisiä.

Eikä ulosotossa oleva äiti voi olla edunvalvoja.

Edunvalvoja tulee olla siksi, että he valvovat lasten rahoja siihen saakka, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

Lasten äiti ei ole ulosotossa, vaan isä. Vanhemmat asuvat erillään. Olen itse tuo äiti, ja tämähän on oikeasti vain teoreettista pohdiskelua. Mitään perintöä ei ole todennäköisesti lähiaikoina odotettavissakaan, eikä sillä sen kummempaa merkitystä ole. Kunhan kiinnostaa, miten asiat tällaisessa tilanteessa menevät. On todennäköistä, että mikäli asia tulisi ajankohtaiseksi, olisivat lapset itsekin jo aikuisia, koska eihän heidän isänsä sisarus nyt vielä mikään ikäloppu ole. Ja pitkää ikää toki hänelle toivonkin. 

Vierailija
20/26 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Kannattaa kertoa sisarukselle, että testamenttaa omaisuutensa veljensä lapsille. Mikäli se on hänen tahtonsa.

Jaa, että oikein kertoa miehen sisarelle, että kelle testamennti pitää.

No jopas on!

Mistä kukaan tietää, kenelle tämä sisar itse haluaa omaisuutensa menevän.

Tuskin ainakaan ulosottovelkaiselle veljelleen.

On röyhkeys kyllä hupuissaa, jos menee käskemään, että testamentaspas nyt kaikki omaisuutesi meille, meidän lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi