Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti: vaikka korona leviää, se ei enää tapa, enkä jaksa pelätä

Vierailija
13.09.2020 |

Juu juu tiedän, että takeita viruksen mutaatiosta vähemmän tappavaksi ei ole.

Silti jotakin on nyt Euroopassa ainakin toisin, kun tartuntaluvut vastaavat kevään huippulukuja mutta ruumisrekkoja ja tehohoidon kaaosta ei näy missään.

Ehkä korona leviää nyt nuorempien keskuudessa, ehkä sitä osataan hoitaa paremmin ja varhaisemmassa vaiheessa, ehkä jotain muuta.

Mutta ihan rehellisesti puhuen en jaksa itse enää elää koronan pelossa, kun alkaa näyttää todennäköisemmältä että jään auton alle kuin että vammautuisin tai menehtyisin koronaan.

Pesen käsiä ja pysyn sairaana kotona (plus käyn testeissä), mutta siihen se saa nyt jäädä. Missään baareissa tms. nyt en käy muutenkaan, niin niitä ei tarvitse pelätäkään.

Alkaa olla omalle (mielen)terveydelle enemmän haitallista vältellä vaikka uimahallia, kirjastoa, kavereiden näkemistä, ravintolaillallisia tai teatterissa käymistä, kun elämä on samaa harmaata yksin nyhjäämistä päivästä toiseen. Kevät meni vielä ihan helposti, mutta miksi nyt pitäisi jatkaa?

Ja kyllä, olen riskiryhmäläinen mutta olenkin jo kauan sitten tehnyt sovinnon sairauteni kanssa ja ymmärtänyt, että elämä on tässä ja nyt ja huomenna kaikki voi olla toisin, joten jokaisesta päivästä pitäisi nauttia kuin se olisi viimeinen.

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ajattelevat melkeinpä kaikki muutkin Vauvan ulkopuolella. Tänne on pesiytyneet kaikki hullut, joiden elämän ainoa sisältö on tammikuusta saakka ollut pandemian seuraaminen.

Vierailija
2/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää tapa?

Ei tauti ole mihinkään muuttunut. Testaamisen lisääminen on tuonut esiin lievempiä tapauksia, mutta taudin kuva on pysynyt silti samana. Lisäksi Suomessakin nuoret ovat sairastuneet enemmän koronaan kuin keväällä, joten tehohoitoo joutuneita on vähemmän. On vaarallista alkaa kuvittelemaan, että tauti olisi jotenkin lieventynyt. Sellaisesta ei ole mitään todisteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varsinaisesti tähänkään mennessä ole tappanut kuin niitä jotka kuolisi johonkin muuhun kausiflunssaan. Koko yli 300 ihmisen poppoosta ehkä 20 on sellaisia jotka olisi normioloissa kuollut tai sitten ei. Todennäköisesti ei. Mutta silti lukumäärältään mahtuu siihen porukkaan nekin mitkä vuosittain kuolee ns. boxin ulkopuolelta.

Vierailija
4/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa samaa mieltä.

Olin huolissani tammikuussa kun kiinalaisten vaan annettiin matkustella ympäri maailmaa.

Silloin oltaisi päästy pienemmillä vahingoilla kun kiinalaisia ei olisi päästetty muihin maihin

Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.

Eivät kuulu ns. riskiryhmään.

Oletteko muut huomanneet samaa?

Vierailija
5/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pelännyt missään vaiheessa. Ole käynyt tapahtumissa ym.

Vierailija
6/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, ettei koronalla ole nuorille vakavia pitkäaikaisvaikutuksia?

Vierailija
7/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kanssa samaa mieltä.

Olin huolissani tammikuussa kun kiinalaisten vaan annettiin matkustella ympäri maailmaa.

Silloin oltaisi päästy pienemmillä vahingoilla kun kiinalaisia ei olisi päästetty muihin maihin

Olen tehnyt havainnon tuttavapiirissäni: jokainen joka pelkää koronaa ja on hysteerinen, omaa jotain mielenterveydellisiä ongelmia tai ovat mieleltään epävakaita.

Olen. Kaupassa nähnyt näitä hentoja, täriseviä pieniä maskinaamaisia keski-ikäisiä naisia tai toinen tyyppi on maskinaamainen South Parkin hahmo Kennyksi pukeutunut keski-ikäinen nainen. Pahimman hysterian aikana ei naisia kaupoissa näkynyt joten siellä oli lähinnä isiä lasten kanssa. Tämä korona on naisten hysteriasairaus.

Vierailija
8/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huolissani muista ihmisistä. Ei olisi kiva jos joku toipilas saisi koronan kun muuten olisi kuntoutunut normaalisti esim leikkauksesta tai syövästä.

Hoivakotien vanhukset nyt sitten odottavat vain kuolemaa muutenkin, siitä on tehty turhan traaginen juttu, ettei saisi vieraillakaan.

Vierailija
9/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää tapa?

Ei tauti ole mihinkään muuttunut. Testaamisen lisääminen on tuonut esiin lievempiä tapauksia, mutta taudin kuva on pysynyt silti samana. Lisäksi Suomessakin nuoret ovat sairastuneet enemmän koronaan kuin keväällä, joten tehohoitoo joutuneita on vähemmän. On vaarallista alkaa kuvittelemaan, että tauti olisi jotenkin lieventynyt. Sellaisesta ei ole mitään todisteita.

Niinhän minäkin sanoin. Ei lieventymisestä ole todisteita, mutta jotain on nyt toisin. AP

Vierailija
10/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin tautia on nyt todella paljon tosi nuorilla, esim jääkiekkojunnuilla ja kakskymppisillä.

Sen ikäisiä tauti ei tapakkaan, mutta esim Espanjassa tautia on saanut nyt bileväen vanhemmat ja sairaalat alkavat taas kuormittumaan.

Uhka ei ole hävinnyt mihinkään.

Vierailija
11/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap..n tavalla olen elänyt oikeastaan koko ajan. Pääkaupunkiseudulla asuvana ja työtä tekevänä on vaan pakko sopeutua ajatukseen että elettävä on.

En myöskään ota turhia riskejä mutten myöskään vaikeuta elämääni turhalta tuntuvilla asioilla.

Toisaalta on tullut jo tunne ettei virus tietyllä tavalla tartu.

Tarvitaan se tietty läheisyys, tietynlainen aika ja tila. Näitä pystyy välttelemään aika hyvin ihan normaalisti eläen.

Vierailija
12/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei malta toipua kunnolla. Hirveä haloo kun ei toivukaan kahdessa viikossa niin kuin tavallisesti. Minulla meni 3kk aikaa ennen kuin saatoin määritellä itseni terveeksi. Alkakaa huolestua vasta 4kk taudin jälkeen tai 6kk, mutta todellakaan täällä ei ole kukaan ollut vielä niin pitkään toipilas että voisi sanoa mitään.

Vierailija
13/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.

Vierailija
14/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ovat ylipainoisia.

Vierailija
15/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedäkään, ja voihan niitä vaikutuksia olla. Sairastan itse autoimmuunitautia, joten olen jo ennen koronaa ollut tietoinen virusten pitkäaikaisvaikutuksista. Ihan tavallinen flunssavirus voi laukaista kaikenlaista 1. tyypin diabeteksesta munuaisten vajaatoimintaan. Meidän ihmisten elämä ja terveys on todella paljon epävarmemmalla pohjalla kuin moni ymmärtää. AP

Vierailija
16/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei korona ole koskaan erityisen tappava ollutkaan.

Vierailija
17/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hysteerinen ollut missään vaiheessa. Keväällä en tavannut ketään ja kävin kerran viikossa kaupassa. Nyt käyn kaupassa tarpeen mukaan, en jaksa stressata, ja tapaan ihmisiä. Baareissa en käy muutenkaan. Väkijoukkoja välttelen toistaiseksi, en menisi konsertteihin, en laivalle tai hotelliin, tms. Just nyt ei ole pakko, en näe tarpeelliseksi. Eniten koronassa pelottaa se, että mitä tapahtuu jos työpaikalla joku sairastuu ja sen takia puolet joutuu karanteeniin. Aika hurjat ajat tulee niille jotka töihin jää.

Vierailija
18/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei malta toipua kunnolla. Hirveä haloo kun ei toivukaan kahdessa viikossa niin kuin tavallisesti. Minulla meni 3kk aikaa ennen kuin saatoin määritellä itseni terveeksi. Alkakaa huolestua vasta 4kk taudin jälkeen tai 6kk, mutta todellakaan täällä ei ole kukaan ollut vielä niin pitkään toipilas että voisi sanoa mitään.

Eikö muuten mykoplasma voi olla myös sellainen, jota podetaan todella pitkään? Siihenhän on monen urheilijan ura tyssännyt, kun yhden bakteerin kanssa on joutunut taistelemaan jopa vuodenkin yhtä soittoa.

Vierailija
19/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavassa tilanteessa yksi psykologinen selviytymiskeino on tosiasioiden kieltäminen ja vähättely. Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä ja kestää vallitsevaa tilannetta, joten kaikki keinot otetaan käyttöön.

Sairaalassa hoidossa olevien määrä tosin on fakta jota julkisestikin tiedotetaan.

Vierailija
20/128 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa minun kohdalla. Olen yrittänyt mässäillä mielessäni tällä koronalla ja saada itseni pelkäämään sitä. Mutta ei, en pelkää.

Minun psyyke vain kestää tällaisen ihmiskunnan "uhan". Ehkä tämä on sitä tervettä maalaisjärkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän