Mä en tiedä kumpi meistä on oikeassa?
Meillä on yhteinen tili johon menee kummankin palkat. Sieltä maksetaan laskut ja ruuat ja lainanlyhennykset. Lapsilla on omat tilit. Mies on sitä mieltä että lapsilla ei saa olla omia tilijä vaan ne rahat on laitettava yhteiselle tilillemme. Hän ei luota minuun raha-asioissa. Joka kk melkein otan lasten tileiltä rahaa lasten menoihin ja vaatteisiin. Joskus jos omat rahat ei riitä niin olen maksanut jotain laskuja lasten tileiltä.
Minun pitäisi kuulemma kaikista hankinnoistani ja ostoksistani kertoa miehelle ja näyttää kuitit.
Aiemmin meillä oli erilliset tilit ja yhteinen tili. Molemmilta meni yhteiselle tilille 1000€/kk. Kuitenkin mies oli joskus ottanut yhteiseltä tililtämme vaikka 500€ omalle tililleen kertomatta minulle. Ei kertonut etukäteen että nostaa rahaa tai mihin se on mennyt. Tämän takia en itsekään oikein luota miehen rahankäyttöön vaikka ihanne tilanne olisi että molemmat olisi rehellisiä ja kaikista ostoksista näytetään kuitit. Ja isommat osokset suunnitellaan yhdessä.
Lasten tileillä ei ole mitään suuria summia eli hyvin nopeasti ne menisi ihan normaaliin elämiseen huomaamatta jos ne ei olisi erillisellä tilillä.
Kommentit (25)
Mistä rahat lasten tileille tulee?
Olisikohan syytä palata siihen omat tilit -käytäntöön?
Ja kyllä lasten tileiltä saa ottaa rahaa vaikka mihin, jos on käyttöoikeus, heh.
yhteiselle tilille laitettiin rahat sen takia että kumpi vaan voi maksaa laskuja. Meillä lainanlyhennys menee minun palkastani ja loput palkastani menee ruokaan ja bensoihin. Mies on maksanut laskut. Tupannut vaan jättämään omalla nimelläni varustettuja laskuja maksamatta. Ja myöskään en näe koskaan hänen palkkakuittejaan, omani on nähnyt ja kerron avoimesti mitä saan palkkaa. Olen siis huonompi tuloinen vaikka kouluja olemme käyneet saman verran.
ap
Ja mies siis painostaa nyt koko ajan siihen että lasten tilit lopetetaan ja siirretään yhteiselle tilille. Meillä ollut riitaa asiasta ja ei oikein halua edes sopia kun en tee hänen ohjeiden mukaan. Lähettelee kännykkään koko ajan viestejä aiheesta miten minun tulee tehdä.
ap
Mutta oleelista on: mistä rahat lasten tileille on tullut?
Jos ne on saatu lahjaksi, ne kuuluu kyllä lapsille, eikä teidän kulutusmenoihin.
Miksi sinun pitää tietää, mitä mies tienaa tai miksi miehen täytyy tietää, mitä sinä tienaat? Yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa vaikka 1000 e/kk ja sieltä ostetaan ja maksetaan kaikki yhteinen. Loput rahat on omia.
Lopeta osteleminen lasten rahoilla, ne rahat kun eivät ole sinun lainkaan, eivätkä miehesi.
Kertookohan miehen omasta epäluotettavuudesta tuo että sinua epäilee...?
Laittakaa vaan kaikki rahat yhteiselle tilille, mutt sitten on miehenkin näytettävä kaikki kuittinsa.
Miksi haluaa sulkea lasten tilit?
Jos syynä on se, että pelkää sinun hassaavan rahat, tehkää niin että tili on LAPSEN nimellä niin, ette sieltä kukaan muu kun lapsi itse (tietyn ikäisenä, esim. 20-v) pysty nostamaan rahoja.
Yksi mahdollinen syy on myös "alistaa" sinua, eli JOS vaikka ero tulisi tmv. niin mieshän voisi tehdä niin että nostaisi KAIKKI rahanne ulos ja siinä olisit sitten lasten kanssa 0€ tilillä, ja mitään et voisi tehdä...
Sinuna hankkisin itselleni (ihan varmuuden vuoksi) OMAN tilin (vaikka sellaisen josta mies ei saa tietää mitään!) johon säästäisit joka kuukausi pienen summan rahaa.
Minusta jokaisella pitää olla ns. omaa rahaa, sellaista mihin EI KENELLÄKÄÄN toisella ole mitään tekemistä.
Miksi et maksa niitä lasten vaatteita siltä yhteiseltä tililtänne?
Niin tuo oma rahahan olisi hyvä. Ainut vaan että omalla palkallani sen rahan säästämiseen menisi vuosia. Minulla jää lainanlyhennyksen jälkeen rahaa käyttöön vähän yli 500kk ja sillä maksan aika pitkälti ruokia. Bensaan menee noin 80-100€/kk. Eli saanko itseni ja lapset ruokittua tuolla 400€ ja vaatetettua? Maksan siis kaikki lasten vaatteet ja kengät itse. Ja voinko luottaa että mies maksaa laskut jotka minun nimelläni? Esim. kännykkälaskun, lasten puhelin liittymätkin piti minun hakea omalla nimelläni ja laskut tulee minun nimelläni.
Siis nyt huomaan että meillä on varmaan molemminpuolinen luottamuspula. Itse pelkään juuri puille paljaille jäämistä lasten kanssa ja sitä että mies käyttää lastenkin rahat omiin juttuihinsa. Mies taas ei luota minuun rahankäyttäjänä yhtään. Varmaan loputon kierre. Nyt oli taas laittanut viestiä lasten rahojen siirtämisestä....saa nähdä millä tuulella on kun tulee kotiin.
ap
Teillä on vähän oudon kuuloinen suhde, jos suoraan sanon.
Meillä on näin: molemmilla omat tilit, joille toisella ei pääsyä. Lisäksi yhteinen taloustili, jonne molemmat pääsevät. Palkat tulevat omille tileille, josta siirretään tietty summa taloustilille. Taloustililtä maksetaan yhteiset laskut ja lainat, ruokakauppalasku ja lasten kulut. Mitä jää omalle tilille voi hassata miten lystää. Tuonhan voisi tehdä myös niin, että tilit tulisivat yhteiselle tilille josta molemmille siirrettäisiin tietty summa omiin kuluihin.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 18:07"]
Teillä on vähän oudon kuuloinen suhde, jos suoraan sanon.
Meillä on näin: molemmilla omat tilit, joille toisella ei pääsyä. Lisäksi yhteinen taloustili, jonne molemmat pääsevät. Palkat tulevat omille tileille, josta siirretään tietty summa taloustilille. Taloustililtä maksetaan yhteiset laskut ja lainat, ruokakauppalasku ja lasten kulut. Mitä jää omalle tilille voi hassata miten lystää. Tuonhan voisi tehdä myös niin, että tilit tulisivat yhteiselle tilille josta molemmille siirrettäisiin tietty summa omiin kuluihin.
[/quote]
Mikä tässä on outoa jos saan kysyä? Se että palkat menee yhteiselle tilille vai mikä?
Vai se että miehen palkka on suurempi? Mies maksaa laskut yleensä, tosin jättää joitain maksamattakin mitkä on menneet perintään. Laskuihin menevä summa on suurempi kuin lainanlyhennys. Tästä mies aina jurputtaa. Haluaisi että kaikki maksetaan puoliksi vaikka ei tajua että minulla paljon huonompi palkka. Miehellä menee myös monta sataa euroa kuussa omiin bensalaskuihin jotka on pakollisia töiden takia. Ei juurikaan saa verotuksellisesti näistä takaisin.
Tuollainen yhteinen säästäminen tai yhteinen suunnitteleminen raha asioissa toimii jos on luottamus molemmin puolin ja molemmat sitoutuu siihen. Hommahan menee ihan plörinäksi jos toinen ei joskus noudatakaan sitä vaan sooloilee. Siirtää vähemmän rahaa yhteiselle tilille tai nostaa yhteisesti säästettyjä rahoja omaan käyttöön. Ihannehan tuo on.
ap
Hmm... Meillä on kummallakin omat tilit ja asuntolaina maksetaan minun tililtä, mutta niin että mies laittaa oman puolikkaansa ja vastikerahat tililleni. Minusta on tärkeää että minulla on oma tili ja saan ihan rauhassa välillä humputella rahojani vaikkapa kirpparilla..! :D Vastikkeet mksaa hän, koska minä maksan yleensä lasten vaatteet ja muut tavarat. Lapsilisät tulee minun tililleni. Lapsilla on omat rahastotilit jonne minun vanhempani maksavat kuukausittain, kuulemma ennakkoperintöä. Sen saavat hallintoonsa kun tulevat täysi-ikäisiksi.
Mies ostaa useammin ja enemmän ruokaa, koska hän kulkee autolla. Miehellä on 3x parempi palkka kuin minulla, joten olisi todella hassua ellei hän osallistuisi enemmän kuluihin. Se tarkoittaisi sitä että hänellä olisi eri elintaso tai ainakin hän keräisi säästöjä ja paljon... Toki hän saakin kuluttaa itseensä enemmän, mutta mielestäni ei olisi järkeä olla yhdessä, perheenä ellemme toimisi tiiminä vaan omaa etua tavoitellen.
Ollessani hoitovapaalla mies maksoi minunkin lainaosuuteni, mikä oli minusta ihan kohtuullista, sillä minulle ei kerry siltä ajalta juurikaan eläkettä, ja hoidin myös lapsiamme illat ja paljon enemmän kuin hän viikonloppuisinkin.
Maksan itse kaikki henkilökohtaiset laskuni ja mies maksaa vakuutukset ja sähköt. Joskus kun olen saanut yllättäen rahaa, sain mm. "ennakkoperintöä" vanhemmiltani, niin olen maksanut asuntolainaamme yksin pari kuukautta.
Ihan kamalalta tuntuisi jos mies alkaisi kontrolloimaan ja kyttäämään tekemisiäni ja ostoksiani. En minäkään kyttää häntä, vaikka joskus olen kyllä sanonut jonkun kalliin ostoksen jälkeen, etten pidä siitä että mies ostaa jatkuvasti jotain kallista vempainta.
Kyllä toiseen pitää voida luottaa, ja jos et ei ole mikään shoppailuaddikti vaan ihan järkevä, normaali ihminen, niin tuo miehesi käytös kuullostaa kontrolloillta, ehkä jopa henkiseltä väkivallalta. Tsemppiä, koittakaa neuvotella molempia tyydyttävä ratkaisu..Onkohan miehelläsi jokin suurempi unelma/hankinta johon hän säästää rahaa? Mun mies haluaisi kesämökin joskus, mutta toisaalta noita haaveita riittää jenkkiautosta Himalajan matkaan....
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 17:29"]
Ja kyllä lasten tileiltä saa ottaa rahaa vaikka mihin, jos on käyttöoikeus, heh.
[/quote]
Käyttöoikeus tiliin on eri asia kuin käyttöoikeus rahoihin.
Joko puitte raha-asianne kunnolla tai ne eskaloituvat ennen pitkää.
Rahalla on taipumus aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ihmissuhteissa. Älkää antako sen tuhota perhettänne. Lapsilla on oikeus omiin rahoihinsa. Jos muut rahat eivät riitä elämiseen, teidän on vähennettävä menojanne. Jos mies ei kustanna mitään lasten vaatteita tai muuta, hänellä ei välttämättä ole edes käsitystä paljonko siihen menee rahaa.
Kiitos nro.15 järkevästä vastauksesta. Tuota henkistä väkivaltaa itsekin olen miettinyt. Miehellä taipumus siihen. On suurimman osan ajasta ihan ok mutta jos meillä tulee riitaa niin ei osaa neuvotella asiasta vaan alkaa huutamaan ja kiroilemaan minulle vihaisena. Tai jos minä suutun hänelle niin hän kostaa sen huutamalla lapsille.
En todellakaan ole mikään shoppailuaddikti. Sen ymmärtäisin jos ostelisin ihan vastuuttomasti ja en tietäisi miten paljon rahaa on tilillä. En tee niin. Minä ostan lasten tavarat ja vaatteet. Mies katsoo sen ns. itselleni ostamiseksi. Eihän se ole minulle vaan lapsille tarpeelliset mitkä pakko ostaa. En ostele merkkivaatteita edes lapsille vaan tavallisia perusjuttuja h&m ym.
Mies taas ostaa yhteiseltä tililtä kallista ruokaa ja ei suunnittele rahankäyttöä yhtään. Kun sanon että onko meillä varaa niin sanoo että joo joo on. Ja toisena päivänä huomaakin että tili on tyhjä ja pyytää äidiltään rahaa. Hänen äitinsä on vaan höveli ja pitää lapsiaan maailman parhaimpina ja antaa aina kyselemättä rahaa. Minun vanhempani taas haluavat tietää mihin rahaa tarvitsen. Muutenkin minut opetettu vastuulliseksi. En voi odottaa että vanhempani attavat minut tai perheeni pulasta. Meillä on erilainen kasvatus. Mies pienituloisemmasta perheestä kuin minä mutta onnella päässyt hyvään työhön ja ansaitsee enemmän ja ei osaa suhteuttaa rahankäyttöä. Itse taas keskituloisesta perheestä ja omat tuloni nyt pienemmät. Tajuan että pitää olla suunnitelmallisuutta.
ap
Minusta tuntuu kummalta, että mies jättää maksamatta laskuja, ja vielä niin että AP:n kännykkälaskun! Jos ajatellaan asiaa, niin mies voisi jättää laskut maksmaatta (esim. nuo AP:n ja lasten kännykkälaskut) ja ottaa rahat tililtä pois, ja kappas vaan kohta AP olisi luottotiedoton ja pennitön!
Tehkää muutoksia noihin, huolehdi AP siitä että maksat itse omat laskusi, eli ne jotka ovat sinun nimelläsi.
Yhteiset kulut jaatte pakan suuruden suhteessa, eli jos mies tienaa kuussa nettona 4000€ ja sinä 2000€, niin mies maksaa 2/3 pakollisista menoista ja sinä sen 1/3:n. Pakolliset menot =asumisen kulut ja ruoka ja lasten menot.
Sitten ylijäävällä maksatte omat menot, esim. kännykkkälaskun jne. Lasten kännykkälaskut voitte jakaa, eli toinen maksaa toisen ja toinen toisen, tai jakaa niin että toinen maksaa kännykkälaskut ja toinen harrastusmaksut (jos ovat noin suunnilleen saman verran vuodessa).
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 19:03"]
Joko puitte raha-asianne kunnolla tai ne eskaloituvat ennen pitkää.
Rahalla on taipumus aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ihmissuhteissa. Älkää antako sen tuhota perhettänne. Lapsilla on oikeus omiin rahoihinsa. Jos muut rahat eivät riitä elämiseen, teidän on vähennettävä menojanne. Jos mies ei kustanna mitään lasten vaatteita tai muuta, hänellä ei välttämättä ole edes käsitystä paljonko siihen menee rahaa.
[/quote]
Niin en tiedä miten tätä asiaa alkaisi puimaan ja millä sanoilla ettei se mene riitelyksi. Mieshän pitää oman kantansa ja hän on oikeutettu siihen. Mutta ei hän voi olettaa että minä pienituloisena voisin maksaa oman itseni kulut ja lasten kulut ja asunnon kulut ja vielä maksaa laskuja. Se vaan on mahdotonta ja hän ei ymmärrä tätä. Hän monesti on suuttunut minulle siitä että joutuu maksamaan kuluja enemmän suurituloisena. Minun pitäisi pystyä maksamaan siis yhtä paljon kaikesta kuin hän ja vielä lasten kulut päälle. Hän vaan tarvitsisi suurituloisemman puolison. =(
ap
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 19:11"]
Minusta tuntuu kummalta, että mies jättää maksamatta laskuja, ja vielä niin että AP:n kännykkälaskun! Jos ajatellaan asiaa, niin mies voisi jättää laskut maksmaatta (esim. nuo AP:n ja lasten kännykkälaskut) ja ottaa rahat tililtä pois, ja kappas vaan kohta AP olisi luottotiedoton ja pennitön!
Tehkää muutoksia noihin, huolehdi AP siitä että maksat itse omat laskusi, eli ne jotka ovat sinun nimelläsi.
Yhteiset kulut jaatte pakan suuruden suhteessa, eli jos mies tienaa kuussa nettona 4000€ ja sinä 2000€, niin mies maksaa 2/3 pakollisista menoista ja sinä sen 1/3:n. Pakolliset menot =asumisen kulut ja ruoka ja lasten menot.
Sitten ylijäävällä maksatte omat menot, esim. kännykkkälaskun jne. Lasten kännykkälaskut voitte jakaa, eli toinen maksaa toisen ja toinen toisen, tai jakaa niin että toinen maksaa kännykkälaskut ja toinen harrastusmaksut (jos ovat noin suunnilleen saman verran vuodessa).
[/quote]
Miten pakottaa toinen osallistumaan suurituloisena enempi kustannuksiin? muten se tehdään? Minulle ei ole valjennut tämä.
Lain mukaan et saisi lasten tileiltä mitän laskuja maksella.