Oikeasti jos ihmiset tietäis miten nykypäivänä joudutaan siivoamaan..
Ei kukaan enään kävis missään tai koskis mihinkään.Olen siivooja ja aikataulut nykyään on niin tiukkoja,ettei hengittämäänkään kerkeä.Lehdessäkin oli työn rasittavuudesta artikkeli ja siivouspäivä oli 8 tunnin jalkapallo pelin tasolla.Kuka jaksaa pelata putkeen niin kauan? No me.Ja työtä ei arvosteta.
On toki opetettu miten pitää oikeaoppisesti pestä esim. wc tilat.Kuka kerkiää kun samaan aikaan pitäisi revetä 5 eri paikkaan?Siistiltä näyttää,mutten paljasta miten sen siinä kiireessä joudun pesemään.
Ei kukaan kysy tiskikonetta tyhjentäessä,mitä olen niillä kumihanskoilla juuri tehnyt.
Luulisi sairasteluidenkin vähentyvän,kun saisi inhimilliset työajat,eikä jalkojen tarvitsisi jo lähteä kävelemään seuraavaan etappiin,kun kädet vielä viimeistelee edellistä urakkaa.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:11"]
Meillä töissä on siivooja 8h eikä se saa edes pölyjä pyyhityks. Mikään tiskikoneen tyhjennys tai jääkaapin siivous ei edes kuulu sen mummon toimenkuvaan. Siitä on tehty monen monta valitusta, mut mikään ei auta.
[/quote]
Meilläpä onkin sellanen siivooja, joka tyhjentää roskikset ja nukkuu sosiaalitiloissa piilossa loppu päivän.
[/quo
Tälläinen on meilläkin, hyvä jos 8 tunnin työpäivästä tekee 3 tuntia töitä, jatkuvasti on saikulla ja tuuraaja siivoaa niska limassa sen jäljet.
En osaa yhtään sitä arvostaa, valittaa vain kuinka lujalla on.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:15"]
Olin takavuosina Ruotsissa ketjuhotellissa töissä ja siellä kylpyhuoneen siivous suoritettiin edellisen asukkaan pyyhkeillä :).
[/quote]
Voi ystävä, ihan sama oli käytössä Suomessakin, 4 tähden hotellissa. Sitten ne lähti pyykkiin ja pestiin kloriinilla 90 asteessa, että eiköhän siinä nyt ainakin isoimmat pöpöt kuolleet. Millään ei saa kromia kiiltämään niin kauniisti kuin froteepyyhkeellä tai kaakeleita siisteiksi. Ja yhtään tapausta en muista, että joku asiaskas olisi niistä pyyhkeistä sairastunut:)
Joo..mut hyi toi edellisen asiakkaan pyyhejuttu.Kiva jos on harrastettu seksiä ja pyyhitty alapää pyyheeseen.Siivooja sitten sillä kiillottelee hanoja ja ovenkahvoja.
Täytynee käydä ostamassa joku uv valo ja vähän tutkiskella paikkoja kun ensiviikolla pitäs mennä hotelliin yöksi.
Siivoojien pitäisi käydä joku 5 vuoden yliopistotutkinto, niin johan alkaisi arvostusta tulla. Se on kumma, kun kaikki arvotetaan aina koulutuksen määrän perusteella, oli työ millaista tahansa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 08:27"]
Voitte arvata mikä soppa syntyi,kun olin raskaana ja tein siivous työtä.Pakkohan se oli siinä vaiheessa saada työpäivän mittaan aamupala,lounas ja tarpeeksi nestettä.Oikeasti sitä aikaa ei olisi ollut moisiin hömpötyksiin,mutten halunnut kiusata kasvavaa lasta ilman ravintoa.
[/quote] Onpa sulla huono tieto sikiön ravinnonsaannista.
[/quote]
No joo..onpa.Jos ei syö ja juo hyvin,vaan rehkii 8 tuntia,niin eiköhän se vauva ime ravinnot odottajasta,joka sitten voi huonosti.Siinä alkas sokeritkin heittelemään,kun työpäivän jälkeen ahmii mahan täyteen kamalassa nälässä,muutenkin olkoon raskaana tai ei.
Hotelleissa myös edellisen asukkaan lasit saatetaan vaan huuhtasta hanan alla ja kuivata pyyhkeellä jos siivouskärryistä puhtaat lasit loppu, eikä jakseta/ole aikaa hakea keittiöstä puhtaita.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:44"]
Ei kukaan enään kävis missään tai koskis mihinkään.Olen siivooja ja aikataulut nykyään on niin tiukkoja,ettei hengittämäänkään kerkeä.Lehdessäkin oli työn rasittavuudesta artikkeli ja siivouspäivä oli 8 tunnin jalkapallo pelin tasolla.Kuka jaksaa pelata putkeen niin kauan? No me.Ja työtä ei arvosteta.
On toki opetettu miten pitää oikeaoppisesti pestä esim. wc tilat.Kuka kerkiää kun samaan aikaan pitäisi revetä 5 eri paikkaan?Siistiltä näyttää,mutten paljasta miten sen siinä kiireessä joudun pesemään.
Ei kukaan kysy tiskikonetta tyhjentäessä,mitä olen niillä kumihanskoilla juuri tehnyt.
Luulisi sairasteluidenkin vähentyvän,kun saisi inhimilliset työajat,eikä jalkojen tarvitsisi jo lähteä kävelemään seuraavaan etappiin,kun kädet vielä viimeistelee edellistä urakkaa.
[/quote]
Kokkina tuo järkyttää. Vastaan nyt ihan vaan avaukseesi, en ole vielä lukenut vastauksia tai oletko kirjoittanut lisää.. Mutta itselläni siivoaminen on ollut yksi kulmakivi ammatissani, olen saanut tutkintoni lisäksi siis paperit siivousalaankin. Ja minua JÄRKYTTÄÄ sinun työmaraalisi. Jos ajattelen omaa työtäni, jossa on värikoodattu siivousvälineet ja samoilla välineillä ei siivota vessaa ja keittiötä niin on tuo jostain ihan kivikaudelta sinun kirjoituksesi, niin kaukaa että ajattelen ihan että mahtaako kirjoitus olla jopa provo.
Itse en voisi alentua sinun tasolle. On johdon paikka hommata vaikka kellottaja laskea miten kauan menee johonkin hommaan aikaa ja sitten sen mukaan hommataan oikea määrä työntekijöitä.
Kiire on joka ammatissa ja itsestä lähtee ensin työnarvostus. Minä ainakin arvostan hyvää työntekijää ja juurikin Aamulehden jakaja ja siisti tila kuuluu ihan päivän alkuun.. Ne on ehkä asioita jotka vaan on -koska ne hoidetaan hyvin ja on valmiina. Sitten se työ itsessään tapahtuu siihen päälle ja taas tulee siivous ja lehti.
Jos siivous ei arvosta työtään ja jättää ammattitaitonsa siihen että ei vaan kiinnosta vaihtaa hanskoja välissä -sitä en arvosta. Minusta yksilöitä kuuluu arvostaa. Ei se että repii selkänahastaan ja väsyy, se on hoitajienkin ongelma. Että jää hoidettavat hoitamatta "kun ei kerkee". Se on vähän kuin lääkäri ottaa jonon vastaanotolle ja oleellista on hoitaa PALJON. Ja jälki on sen mukaista, eli hutaistua, tulee virheitä ja laatu kärsii.
Kukaan ei siivoojaa käske vaihtamaan hanskoja kuin lapselle: se on sinun oma valinta. Sinun työmoraalisi.
Hotelleissa kaukosäädin on likaisin juttu. Sen päälle kannattaa vetaista muovipussi. Koristetyynyt ja päiväpeitto kannattaa laittaa syrjään ja pyyhkäistä ovenkahvat, hanat, vessannuppi- ja rengas sekä lampunkytkin käsidesillä.
Kodissamme käy siivoojat edelleen 2 x kuussa, vaikka olen nykyään ( työtön ) kotiäiti. Arvostan heidän ammattitaitoaan todella paljon ja kiitän heitä aina tavatessamme. Kyseinen pikkufirma käyttää asiakkaan omia välineitä - jotta bakteerit eivät kulkeudu asunnosta toiseen - ja ne mahdollisimman myrkyttömät pesuaineet, jolla kotimme siivotaan, ostan myös itse. Käytäntö sopii minulle ja jälki on poikkeuksetta ollut erinomaista. Itse tietenkin siivoan vielä tarkemmin, mutta ei kai ulkopuolisilta viikkosiivoojilta voi olettaakaan, että he järjestelisivät muun lisäksi esim. työpöytäni tai kiillottaisivat kenkäni...Haluaisin kiittää meillä käyneitä siivoajia esim. Joulun alla jotenkin, mutta en oikein tiedä mikä olisi mieluista, kun en oikeasti heitä yhtään tunne. Jos täällä vielä on joku siivoojan työtä tekevä paikalla, niin vinkkaapa mulle, että mikä olis sellainen kiitos(lahja), mistä itse ilahtuisit, jos saisit sen asiakkaaltasi?
Arvostan kovasti kaikkia siivoustyöntekijöitä. En ylipäätään hyväksy minkään työn aliarvioimista. ( paitsi juristeista suuri osa on huijareita, heitä en arvosta ).
Mulla on ihan samat tuntemiset omia kotisiivoojiani kohtaan. Arvostan suuresti. Joskus olen jättänyt joululahjaksi 50 e lahjakortin tosi hyvälle työntekijälle.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:15"]
Olin takavuosina Ruotsissa ketjuhotellissa töissä ja siellä kylpyhuoneen siivous suoritettiin edellisen asukkaan pyyhkeillä :).
[/quote]Laivasiivous muuten tehdään edellisten pyyhkeillä, ainakin aiemmin. Itse otankin laivalle aina omat pyyhkeet...
Jaa, no meillä töissä ainakin siiojalla runsaasti aikaa ja jälki hyvää. Emme halua itsekään elää asiakkaiden tuomien bakteerien kanssa, että eiköhän tuo firman pomosta oo paljon riippuvainen paljonko antaa siivoukseen käyttää aikaa ja rahaa!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:14"]
Nro 9 tekin osaatte valittaa, mutta oletteko koskaan antaneet kiitosta??
[/quote] Juu, sijaiselle =). Arvasin muuten, että tulee alapeukkua siivoojilta, mut kun työn jälki on todella kehnoa. Miehet muuten on tässäkin parempia.
[/quote]
Vai niin. Entisellä työpaikallani kauppakeskuksessa naiset laitettiin pesemään miestenkin vessat, koska "eihän ne miehet osaa". Olipa mukavaa siivota niitä paskalääviä, joissa oli kuseskeltu pitkin seiniä ja lattioita, kun saman sukupuolen edustajat eivät muka osanneet. Lisäksi miessiivoojille ei valitettu kuten naisille työn jäljestä vaikka syytä olisi ollut...vieläkin pistää vihaksi se hyysääminen ja eriarvoinen kohtelu!
Eikä tietenkään ole otettu huomioon sitä, kuinka nöyryyttävää naissiivoojille on tunkea julkiseen miesten vessaan kun sisään tulevat miehet vain alkavat kusta vieressä. Hyi! Siinä sitten pitäisi olla nopea, huomaamaton ja tehokas, kun yhden ison vessan siivoamiseen on laskettu työaikaa 5-10 minuuttia. Ja jos joku oli ehtinyt kusaista taas lattioille 5 minuuttia siivouksen jälkeen, tuli taas valitukset esimieheltä huonosti tehdystä työstä.
Ikinä en palaisi tuollaiseen työhön, mieluummin olisin vaikka työttömänä!
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:44"]
[/quote]
Kokkina tuo järkyttää. Vastaan nyt ihan vaan avaukseesi, en ole vielä lukenut vastauksia tai oletko kirjoittanut lisää.. Mutta itselläni siivoaminen on ollut yksi kulmakivi ammatissani, olen saanut tutkintoni lisäksi siis paperit siivousalaankin. Ja minua JÄRKYTTÄÄ sinun työmaraalisi. Jos ajattelen omaa työtäni, jossa on värikoodattu siivousvälineet ja samoilla välineillä ei siivota vessaa ja keittiötä niin on tuo jostain ihan kivikaudelta sinun kirjoituksesi, niin kaukaa että ajattelen ihan että mahtaako kirjoitus olla jopa provo.
Itse en voisi alentua sinun tasolle. On johdon paikka hommata vaikka kellottaja laskea miten kauan menee johonkin hommaan aikaa ja sitten sen mukaan hommataan oikea määrä työntekijöitä.
Kiire on joka ammatissa ja itsestä lähtee ensin työnarvostus. Minä ainakin arvostan hyvää työntekijää ja juurikin Aamulehden jakaja ja siisti tila kuuluu ihan päivän alkuun.. Ne on ehkä asioita jotka vaan on -koska ne hoidetaan hyvin ja on valmiina. Sitten se työ itsessään tapahtuu siihen päälle ja taas tulee siivous ja lehti.
Jos siivous ei arvosta työtään ja jättää ammattitaitonsa siihen että ei vaan kiinnosta vaihtaa hanskoja välissä -sitä en arvosta. Minusta yksilöitä kuuluu arvostaa. Ei se että repii selkänahastaan ja väsyy, se on hoitajienkin ongelma. Että jää hoidettavat hoitamatta "kun ei kerkee". Se on vähän kuin lääkäri ottaa jonon vastaanotolle ja oleellista on hoitaa PALJON. Ja jälki on sen mukaista, eli hutaistua, tulee virheitä ja laatu kärsii.
Kukaan ei siivoojaa käske vaihtamaan hanskoja kuin lapselle: se on sinun oma valinta. Sinun työmoraalisi.
[/quote]
Ei me saada joka tehtävään omia kumihanskoja.Kinumalla yleensä saa ylipäätään uudet,jos vanhoissa on reikä.Säästösyitä.Yksikin siivooja joutui kerran ostamaan omat,kun ei pyynnöistä huolimatta esimies tuonut kumihanskoja.Monikaan ei ole tottunut käyttämään kumihanskoja.Karseaa katsottavaa,kun paljain käsin kuurataan pönttöä ja tuskin pestään välissä,vaan siirrytään keittiötä siivoamaan.Aikataulut ovat niin pielessä,että työvälineiden huoltamiseen/putsaukseen ei jää aikaa.Ellet tosissaan hutaise jonkun homman sinnepäin,että kerkeät vielä työpäivän lopussa huoltamaan omat työvälineet.Jos jollain vaikka kahvikuppi kaatuu ja pitää mennä siivoamaan,joutuu siinä jo miettimään asiat uusiksi,koska oikeasti tuollaisille yllättäville asioille ei olisi aikaa.Mutta eihän sitä asiakkaalle saa sanoa.
Niinpä, käsineitä ei todellakaan jaella ihan noin vain kuin todella hyvissä työpaikoissa. Joskus, kun käsineet olivat lopussa, jouduin vain siivoamaan julkisia vessojakin kokonaan ilman käsineitä. Ja niissä vessoissa oli välillä huumeneuloja yms., joten piti kyllä olla todella varovainen ja pestä sekä desinfioida käsiä neuroottisesti :(
Sen vain sanon, että kannattaa vältellä ruuhkaisten kauppakeskusten vessoja (itse olin pk-seudun tunnetussa sellaisessa), koska niitä ei oikeasti saa mitenkään pysymään puhtaina päivän mittaan, kun saman siivoojan täytyy rampata läpi koko kerros, pitää kaikki lattiat puhtaina ja roskikset tyhjinä jne. Ihmiset ovat todella saastaisia eivätkä siivoa omia jälkiään.
T: 53
Välttelen julkisisa vessoja juuri siksi että itsekin opiskelijana olen niitä siivonnut ja nähnyt missä kiireessa ne joutuu nopeasti hutaisemaan "puhtaaksi".
Mulla on myös kokemusta siivoustyöstä, ja aina on mitoitukset ollut kohdillaan. Kaikki on kerennyt tekemään mitä pitääkin, samoin tauot pidettyä. Palkka kyllä ei päätä huimaa, alle 8 euroa tunti.