Oikeasti jos ihmiset tietäis miten nykypäivänä joudutaan siivoamaan..
Ei kukaan enään kävis missään tai koskis mihinkään.Olen siivooja ja aikataulut nykyään on niin tiukkoja,ettei hengittämäänkään kerkeä.Lehdessäkin oli työn rasittavuudesta artikkeli ja siivouspäivä oli 8 tunnin jalkapallo pelin tasolla.Kuka jaksaa pelata putkeen niin kauan? No me.Ja työtä ei arvosteta.
On toki opetettu miten pitää oikeaoppisesti pestä esim. wc tilat.Kuka kerkiää kun samaan aikaan pitäisi revetä 5 eri paikkaan?Siistiltä näyttää,mutten paljasta miten sen siinä kiireessä joudun pesemään.
Ei kukaan kysy tiskikonetta tyhjentäessä,mitä olen niillä kumihanskoilla juuri tehnyt.
Luulisi sairasteluidenkin vähentyvän,kun saisi inhimilliset työajat,eikä jalkojen tarvitsisi jo lähteä kävelemään seuraavaan etappiin,kun kädet vielä viimeistelee edellistä urakkaa.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:53"]
Miksi ette mene lakkoon? Sopikaa, että teette vain kaikkein välttämättömimmät työt kuten vessan siivouksen mutta kaiken mitä ette ehdi tehdä kunnolla jätätte tekemättä.
[/quote]
No vaikka suomalaiset siivojat menis lakkoon, kaikki mamusiivoojat suostuu tekemään työtä vaikka minkälaisilla palkoilla ja työehdoilla:(
Erään kaupungin lääketieteellisen tiedekunnan vessat pestään yhdellä rätillä per vessa, vaikka koppeja olisi useampia. allas, pönttö, allas pönttö, allas pönttö. Viimeisenä peilit ja käsienpesuallas. Parhaassa tapauksessa, jos vessarättejä ei sattunut tarpeeksi mukaan, pestään samalla rätillä vielä seuraavakin vessa.
Mites aloittaja laittais vaikka julkisella sektorilla rahat riittämään mitoitusten höllentämiseen? Palkkoja ei voi laskea ja joka neljäs euro on nyt jo lainattua.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:15"]
Olin takavuosina Ruotsissa ketjuhotellissa töissä ja siellä kylpyhuoneen siivous suoritettiin edellisen asukkaan pyyhkeillä :).
[/quote]
Sama kokemus toisesta eurooppalaisesta maasta. Lopuksi tiskattiin minibaarin astiat ja kuivattiin nekin niillä pyyhkeillä. Tiskaukseen käytettyä sientä säilytettiin samassa astiassa kuin vessaharjaa (huoneissa ei siis ollut omia harjoja vaan yksi kulki siivoojan mukana).
Nykyään huuhtelen keitetyllä vedellä aina hotellien astiat itse ennen käyttöä (Jos on keitin huoneessa, muuten vähintään huuhdon huolella.)
Kyllä mä siivoan kunnolla ja oikeaoppisesti vaikka se tarkoittaakin sitten sitä, että ylimääräisiä taukoja ei ehdi pitää. Tiedän kyllä monia jotka hutaisevat nopeasti jo ihan siksi, että kukaan ei huomaa eroa. Itse en pysty niin tekemään. Se on kyllä totta että arvostus tällä alalla on ihan olematonta. Siivoojaa ei kukaan huomaa ennen kuin silloin kun sitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 23:13"]
Kyllä mä siivoan kunnolla ja oikeaoppisesti vaikka se tarkoittaakin sitten sitä, että ylimääräisiä taukoja ei ehdi pitää. Tiedän kyllä monia jotka hutaisevat nopeasti jo ihan siksi, että kukaan ei huomaa eroa. Itse en pysty niin tekemään. Se on kyllä totta että arvostus tällä alalla on ihan olematonta. Siivoojaa ei kukaan huomaa ennen kuin silloin kun sitä ei ole.
[/quote]
Kun riittäisikin se, että jättää tauot pitämättä. Vaan kun kohteesta toiseenkin pitäisi teleportata itsensä, kun siirtymisiin ei ole yhtään aikaa, jos tekee perusteellisesti.
Mä tein joiskus 10v sitten SOLin kautta porrassiivousta kesätyönä. Taisin olla juuri sen 18 tai 19, ajokortti oli. Ja ihan hullun hommaa. Porraskäytävät piti luututa nihkeällä, matot ravistella ja imuroida, lasit ja ovet muutenkin pyyhkiä tahrattomiksi päivittäin ja siivota perusteellisesti sauna ja pesutilat kerran viikossa. Eihän siitä tullut mitään vaikka kuinka paiski hiki roiskuen menemään.Miettikää nyt kuinka kauan menee vaikka kotisaunan lauteiden perusteelliseen pesuun ja huuhteluun ja lattian kuivaukseen ja pisarajälkien hikuttamiseen ovilasista. Käsittääkseni monet pitävät pikkuisen kotisaunan pesua facebookissa hehkuttamisen arvoisena useamman tunnin urakkana. SOLin aikataulussa taisi olla aikaa kylpytilojen siivoamiseen 30min/talo. Totta kai oli pakko tyytyä vaan pikahuuhtaisuun ja siihen että pahimmat paskaläjät, hiustupot, kaljapullot ym vaan nakkelee roskiin. Niistä lauteista ja penkeistä olisi varmaan todella voinut saada jonkun kupan.
Meillä töissä on kokopäiväinen siistijä, joka ei edes pöytiä pyyhi. Kuukausipalkka on yli kaksi tonnia, enkä tiedä mihin se päivänsä käyttää. Sijaiset hankitaan SOL:lta ja tekevät kahdestaan kahdessa tunnissa moninkertaisesti enemmän. Jos on lyhyt poissaolo aikaa menee tietysti ensin pinttyneimpiin kohteisiin, mutta siistijän kesäloman jälkeen on todella puhdasta.
Siivoojat ovat suomalaisia ja maahanmuuttajia, mitäpä sillä väliä kun lopputulos kaikilla on hyvä. Arvostan ja kiittelen kovasti kaikkia työssään taitavia ja tunnollisia, mutta en niitä joiden työn jälki on kehnoa. Mitoituksesta se ei aina ole kiinni.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:44"]
Ei kukaan enään kävis missään tai koskis mihinkään.Olen siivooja ja aikataulut nykyään on niin tiukkoja,ettei hengittämäänkään kerkeä.Lehdessäkin oli työn rasittavuudesta artikkeli ja siivouspäivä oli 8 tunnin jalkapallo pelin tasolla.Kuka jaksaa pelata putkeen niin kauan? No me.Ja työtä ei arvosteta.
On toki opetettu miten pitää oikeaoppisesti pestä esim. wc tilat.Kuka kerkiää kun samaan aikaan pitäisi revetä 5 eri paikkaan?Siistiltä näyttää,mutten paljasta miten sen siinä kiireessä joudun pesemään.
Ei kukaan kysy tiskikonetta tyhjentäessä,mitä olen niillä kumihanskoilla juuri tehnyt.
Luulisi sairasteluidenkin vähentyvän,kun saisi inhimilliset työajat,eikä jalkojen tarvitsisi jo lähteä kävelemään seuraavaan etappiin,kun kädet vielä viimeistelee edellistä urakkaa.
[/quote]
Missä siivooja koskee tiskeihin? Ilmoitus ja äkkiä tästä ylemmälle tasolle. Laitonta.
Tästä tuli mieleen, että jos näkisitte, minkälaista elintarvikealalla on, ette varmaan enää söisi mitään kaupasta ostettua... Mutta puheenaiheena olevaan asiaan. On ihan totta, että siivoajat tekevät tärkeää työtä liian pienellä palkalla ja vähällä ajalla. Ystäväni siivosi joskus päiväkotia iltaisin. Aikaa oli varattu 1,5 tuntia, eihän se riittänyt mihinkään. Varsinkin, kun hoitajat eivät välipalan jälkeen enää siistineet esim. kaatunutta mehua pöydältä ja lattialta tai lelut olivat raivaamatta.
Niin totta! Kaikista kauheimpia lienevät hotellit. Monissa ketjupaikoissa hotellihuoneen siivoamiseen saa mennä 15 min. Siitä voi moni päätellä, ettei moisessa ajassa ihmeitä tehdä. Yhdessäkin paikassa työnohjaaja sanoi minulle suoraan, että siivousjäljen ei tarvitse olla oikeasti hygieenistä ja puhdasta, vaan pääasia on, että näyttää edes jotenkin siistiltä.
Hotelleista kunnollista siivousta tehdään ainakin Best Western -hotelleissa. Lisäksi joissain kejuihin kuulumattomissa paikoissa siisteyteen panostetaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:26"]
Olin töissä hotelissa, jossa WC-harjalla siivottiin ensin paskat pöntöstä ja sitten loput koko vessasta. Lavuaarit, peilit, lattiat. Kaikki...
[/quote]
Laivalla hytti vessan normaali siivous tehdään noin. Vedellä suhkutus päälle vaan ja valmista.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:11"]
Meillä töissä on siivooja 8h eikä se saa edes pölyjä pyyhityks. Mikään tiskikoneen tyhjennys tai jääkaapin siivous ei edes kuulu sen mummon toimenkuvaan. Siitä on tehty monen monta valitusta, mut mikään ei auta.
[/quote]
Meilläpä onkin sellanen siivooja, joka tyhjentää roskikset ja nukkuu sosiaalitiloissa piilossa loppu päivän.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:58"]
Meillä ei ole töissä siivoojaa vaan siistijä. Enkä oikeasti ymmärrä, pitääkö ne lavuaarit oikeasti joka päivä hinkata. Kotona syntyy hammastahnatahroja jne. ja silti riittää vähempi siivous.
[/quote]
Lavuaarista riittää, että hanan pyyhkii desinfioivalla aineella (klooriliuos) kerran päivässä. Muu on sitten kosmetiikkaa.
Lakkasin töissä pitämästä eväsleipiä pöydällä,kun näin kerran ruokapöydällä leipäni vieressä HÄPYKARVAN.Voitte arvata millä liinalla se pöytä pyyhittiin.Nykyään laitan eväsleivät paperin päälle.
Olen saanut jonkun kammon,koska töissä myös tiskaan työpaikan haarukat myös ennen käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 23:13"]
[/quote]
Tauot eivät ole ylimääräisiä,vaan lakisääteisiä.Kyllä ihmisen syödä pitää 8 tunnin raadannan aikana.
Voitte arvata mikä soppa syntyi,kun olin raskaana ja tein siivous työtä.Pakkohan se oli siinä vaiheessa saada työpäivän mittaan aamupala,lounas ja tarpeeksi nestettä.Oikeasti sitä aikaa ei olisi ollut moisiin hömpötyksiin,mutten halunnut kiusata kasvavaa lasta ilman ravintoa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 08:27"]
Voitte arvata mikä soppa syntyi,kun olin raskaana ja tein siivous työtä.Pakkohan se oli siinä vaiheessa saada työpäivän mittaan aamupala,lounas ja tarpeeksi nestettä.Oikeasti sitä aikaa ei olisi ollut moisiin hömpötyksiin,mutten halunnut kiusata kasvavaa lasta ilman ravintoa.
[/quote] Onpa sulla huono tieto sikiön ravinnonsaannista.
Teen teollisuussiivousta eräässä tehtaassa ja siellä aikaa on varattu riittävästi siivoukseen. Pidän työstäni, minua arvostetaan ja saan kiitosta hyvästä työstä. Työpaikkani on miesvaltainen, ihmiset ovat mukavia ja huumoria riittää. Menen töihin joka päivä hyvällä mielellä ja ei onneksi tarvitse stressata minkään asian takia :)
Meillä ei ole töissä siivoojaa vaan siistijä. Enkä oikeasti ymmärrä, pitääkö ne lavuaarit oikeasti joka päivä hinkata. Kotona syntyy hammastahnatahroja jne. ja silti riittää vähempi siivous.