Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LÄHIHOITAJISTA

Vierailija
30.10.2013 |

Juu, on kulunut ja parjattu aihe.

Olen tässä parin päivän aikana lukenut mm. sellaisia väitteitä, että lähihoitajakoulutuksen tehtävät ovat jopa vaativampia ja monialaisempia, kuin yliopistossa. Opiskelumäärä on valtava, samoin tenttien.

Tämä on suuressa ristiriidassa sen kanssa, millaisia lähihoitajia olen itse tavannut. Yleissivistys näillä on useimmiten nolla, toki yleisimmistä lääkkeistä osataan kertoa, ja muistuttaa, miten ne lääkelaskut onkin muuten vaikeita.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:43"]

Sairaanhoitajille on noussut pissa päähän kun entisestä opistoasteen tutkinnosta tehtiin oikein AMK niitä ylijäämä ylioppilaita varten jotka eivät pääse yliopistoon:D Tirsk...

[/quote]

Suomi on kylläkin maailman ainoa maa, jossa sairaanhoitajan koulutus ei ole yliopistossa järjestettävä koulutus. Meillä hoitotiede on yliopistossa, ja sairaanhoitajat ovat sisään päästessään hoitotieteen kandeja (täytyy kirjoittaa kandi, mutta lähes kaikki muut opintopisteet saa sairaanhoitajan koulutuksesta). Suomi on maailman ainoa maa, jossa sairaanhoitajan koulutus on jaettu amk:hon ja yliopistoon. Muualla sairaanhoitaja opiskelee yliopistossa. 

Vierailija
22/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:45"]

Mun terveysasemalla oli uusi lähihoitaja asiakaspalvelussa, näin hänet ensimmäistä kertaa neljä kk sitten. Hänellä oli siinä perehdytys käynnissä. Ok.

Mutta kun kävin viime viikolla terveysasemalla uudemman kerran, tämä sama lh oli vieläkin perehdytyksessä. Ei osannut vastata itse mihinkään yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiini. Siis ei näyttänyt oppineen mitään neljässä kuukaudessa.

[/quote]

Asutko jossain petähikiällä?? Ei terveysasemilla lähihoitajat tee mitään asiakaspalvelutyötä. Siinä mollaat, etkä edes tuota tiedä. Noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terveysasemalla oli uusi lähihoitaja asiakaspalvelussa, näin hänet ensimmäistä kertaa neljä kk sitten. Hänellä oli siinä perehdytys käynnissä. Ok.

Mutta kun kävin viime viikolla terveysasemalla uudemman kerran, tämä sama lh oli vieläkin perehdytyksessä. Ei osannut vastata itse mihinkään yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiini. Siis ei näyttänyt oppineen mitään neljässä kuukaudessa.

[/quote]

Asutko jossain perähikiällä?? Ei terveysasemilla lähihoitajat tee mitään asiakaspalvelutyötä. Siinä mollaat, etkä edes tuota tiedä. Noloa.

Vierailija
24/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Asutko jossain perähikiällä?? Ei terveysasemilla lähihoitajat tee mitään asiakaspalvelutyötä. Siinä mollaat, etkä edes tuota tiedä. Noloa.

Vierailija
25/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:54"]Eilisen islamillan osanottajista se huiviin sonnustautunut suomalaispullero oli, yllätys yllätys, lähihoitaja! Ja kutsui itseään tiedeajattelijaksi :DDD

[/quote]Sama sana särähti munkin korvaan. muslimiuskoon kääntynyt lähihoitaja sanoi pokkana olevansa "tiedeajattelija". :)

Vierailija
26/34 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajat juurikin tekevät terveysasemalla asiakaspalvelutyötä,mutta lähihoitajat tekevät paljon muutakin kuin pyörittelevät mummoja ja pappoja.Mikähän siinä on,että vanhuksia kunnioittavaa hoitoa ei pidetä minään??

Vierailija
27/34 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan työ ei ole mitenkään mukavaa, mutta koulutus oli kyllä melko helppo. Jopa jonninjoutavaa askartelua ja pääsiäismunien huovutusta. Kun valmistuin, ajattelin, ettei käteen jäänyt juuri mitään. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi ja toivon, että tästä koulusta jäisi enemmän päähän teoriatietoa, jota voi soveltaa käytäntöön. Lääkelaskut ei ollut vaikeita lähihoitajakoulussa ja miten vaikeaa voi muka olla kirjoittaa essee, jonka pituus on vain 3-4 sivua?? Ei se koulu läpihuutojuttu ollut, mutta ei mitään rakettitiedettäkään.

Vierailija
28/34 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se koulutuksen helppous/vaativuus ole lähinnä opiskelijan omasta kunnianhimosta ja motivaatiosta kiinni lähes joka alalla ja koulutusasteella. Ei se amk autuaaksi tee, jos tavoitteena on luistella läpi mahdollisimman vähällä ja kuvittelee että se osaamattomuus on sitten koulun vika.

Vierailija
29/34 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen lähihoitajaksi ja ei kyllä paljoa ole tarvinnut kotona opiskella, riittää kun on koulussa aktiivinen. Anatomia, fysiologia ja lääkehoidon teoria ainoat, joissa joutunut vähän töitäkin tekemään. Itse työstä pidän todella paljon ja vihdoinkin olen löytänyt oman alani. Ryhmässäni (aikuiskoulutus) lähinnä miehet sellaisia ei-niin-järjenjättiläisiä, naisilla monilla takana amk-tutkinto ja muutenkin fiksua porukkaa. Mielestäni lähihoitajaksi sopii paremmin vähän vanhempi, elämää jo nähnyt ihminen, kuin 19v tyttönen, näitä tullut paljon vastaan työpaikallani ja vaikka ovat jo valmistuneet, luistavat vaikeista työtehtävistä, eivät halua vastuuta jne.

Vierailija
30/34 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiksiä on paljon, siksi mukaan mahtuu monenlaista. Jotkut työt ovat vaikeita mutta niissä harjantuu kun tekee. Joskus olen ihmetellyt kun huomasin omaisen hoitavan dementikkoa paremmin kuin yliopistosairaala.. niin että ei se titteli kaikkea kerro. Jos on muutaman vuoden kogilla töissä on kokemusta niin osaahan sitä paremmin tehdä kuin toinen vain pareia lukenut. Toki lukemisella on oma merkitys kun pitää ymmärtää kokonaisuutta. Mitä yleissivistykseen tulee niin yleensä lähiksillä on sitä niin paljon kuin työ edellyttää.

Aiemmin olin metallitöissä nyt antoisammassa työssä ihmisten parissa, tosin pienemmällä palkalla.

Vierailija
31/34 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:11"]

Juu, on kulunut ja parjattu aihe.

Olen tässä parin päivän aikana lukenut mm. sellaisia väitteitä, että lähihoitajakoulutuksen tehtävät ovat jopa vaativampia ja monialaisempia, kuin yliopistossa. Opiskelumäärä on valtava, samoin tenttien.

Tämä on suuressa ristiriidassa sen kanssa, millaisia lähihoitajia olen itse tavannut. Yleissivistys näillä on useimmiten nolla, toki yleisimmistä lääkkeistä osataan kertoa, ja muistuttaa, miten ne lääkelaskut onkin muuten vaikeita.

[/quote]

Ihminen on aika monimutkainen lihamöykky. Opiskeltavaa riittää siksi ilman yleissivistäviäkin asioita

Vierailija
32/34 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitotiede ei ole sama asia kuin lääketiede. omenia ja appelsiineja ei voi verrata. asenne ratkaisee eniten niin hoitsuilla kuin lääkäreilläkin.

Vierailija
33/34 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käyty molemmat lähihoitaja- ja sairaanhoitajakoulutus. En pidä kumpaakaan koulutusta mitenkään vaikeana tai kovin vaativana, mutta se työnteko on sitten eri juttu. Kyllä minun on pitänyt aina työskennellessäni kumpana vaan olla erittäin skarppina ja ottaa vastuuta kaikenlaisten potilaiden hoidossa. Kyllähän niitä hoitajia näkee, jotka eivät viitsi tehdä oikeastaan juuri mitään eivätkä ole niinkään kiinnostuneita muuta kuin siitä rutiinista... Siinä voi jäädä moni asia huomaamatta ja muut joutuu sitten korjaamaan jälkiä ja jotkut huomaamattomuudet saattavat olla ihan hengenvaarallisia!

Esimerkiksi hoitaja on aina se, joka näkee potilaan tilanteen vierestä 24/7. Hoitaja huomaa, jos lääkityksessä on joku pielessä tai on muuta elintärkeää asiaa, josta pitää informoida lääkäriä. Lääkärit aika paljon tekee hoitopäätöksiä ym. hoitajan kertoman pohjalta. Ja aika usein ainakin meillä lääkärit "tenttaa" hoitajia moninaisilla kysymyksillä, että mites se ja se lääke on tehonnut, tarvisikohan jotain muuttaa, millaisella sidoksella kannattaisi tuota haavaa hoitaa jne. Ei noihin kysymyksiin voi hoitaja vastata "emmää vaan tiedä". 

Vierailija
34/34 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:01"]

Opiskelen lähihoitajaksi ja ei kyllä paljoa ole tarvinnut kotona opiskella, riittää kun on koulussa aktiivinen. Anatomia, fysiologia ja lääkehoidon teoria ainoat, joissa joutunut vähän töitäkin tekemään. Itse työstä pidän todella paljon ja vihdoinkin olen löytänyt oman alani. Ryhmässäni (aikuiskoulutus) lähinnä miehet sellaisia ei-niin-järjenjättiläisiä, naisilla monilla takana amk-tutkinto ja muutenkin fiksua porukkaa. Mielestäni lähihoitajaksi sopii paremmin vähän vanhempi, elämää jo nähnyt ihminen, kuin 19v tyttönen, näitä tullut paljon vastaan työpaikallani ja vaikka ovat jo valmistuneet, luistavat vaikeista työtehtävistä, eivät halua vastuuta jne.

[/quote]

Sama täällä, opiskelen nyt juuri lähihoitajaksi ja ihan on fiksua porukkaa luokallani, muutama amk-taustainen, opistotasoisia valtaosa. Aikuiskoulutuksessa minäkin, enkä lähtenyt kouluun työttömyyden takia. Tykkään tosi paljon. Ja juuri vanhustenhoidosta :) Tulen tekemään tulevaisuudessa monin verroin arvokkaampaa työtä kuin viimeisen parinkymmenen vuoden aikana - tosin hyvin paljon pienemmällä palkalla. Silti en kadu valintaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan