Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LÄHIHOITAJISTA

Vierailija
30.10.2013 |

Juu, on kulunut ja parjattu aihe.

Olen tässä parin päivän aikana lukenut mm. sellaisia väitteitä, että lähihoitajakoulutuksen tehtävät ovat jopa vaativampia ja monialaisempia, kuin yliopistossa. Opiskelumäärä on valtava, samoin tenttien.

Tämä on suuressa ristiriidassa sen kanssa, millaisia lähihoitajia olen itse tavannut. Yleissivistys näillä on useimmiten nolla, toki yleisimmistä lääkkeistä osataan kertoa, ja muistuttaa, miten ne lääkelaskut onkin muuten vaikeita.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pusi pusi.

Vierailija
2/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo väsynyt aihe ja annankin nykyisin ihmisten leijailla rauhassa yläpuolellani. Mä kun oon vaan lähihoitaja.

Työtehtävissäni kuitenkin edellytetään päivittäin kolmen kielen sujuvaa hallintaa ammattitermein, tietoteknistä osaamista, sairauksien hoito-ohjeita/hoitoon ohjausta. Organisaatio tuntemus, terveydenhuollon tuntemus itsestään selviä. Labrojen koodit ja arvot, kohtalainen lääketietämyskin edellytetään. Elvytys ehdoton. Haavahoito ja alan välineet hienoine termeineen hallittava.

Mutta kaikkihan nämä osaa ja me muuhun kykenettömät nyt vaan saamme tästä säälistä nimellisen palkkakorvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:39"]

Joo väsynyt aihe ja annankin nykyisin ihmisten leijailla rauhassa yläpuolellani. Mä kun oon vaan lähihoitaja.

Työtehtävissäni kuitenkin edellytetään päivittäin kolmen kielen sujuvaa hallintaa ammattitermein, tietoteknistä osaamista, sairauksien hoito-ohjeita/hoitoon ohjausta. Organisaatio tuntemus, terveydenhuollon tuntemus itsestään selviä. Labrojen koodit ja arvot, kohtalainen lääketietämyskin edellytetään. Elvytys ehdoton. Haavahoito ja alan välineet hienoine termeineen hallittava.

Mutta kaikkihan nämä osaa ja me muuhun kykenettömät nyt vaan saamme tästä säälistä nimellisen palkkakorvauksen.

[/quote]

En mä leijaile kenenkään yläpuolella, vaan ihan aidosti ihmettelen, miten nää asiat voi olla niin ristiriidassa. Sinäkin mainitset kolmen kielen sujuvan hallinnan - onko se tavallistakin lähihoitajan työssä? Tässä kun pääsen siihen, ettei tuntemani lähihoitajat osaa äidinkieltäkään sujuvasti (yhdys sanat, mikä on genetiivi jne.) saati ruotsia tai englantia.

Sitten se, että väitetään niiden tehtävien olevan haasteellisempia kuin yliopistossa... Mun mielestä se halventaa yliopiston opiskelua, vaikka en siellä opiskelekaan.

ap

Vierailija
4/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähihoitajakoulutuksen käyneenä voin kertoa, että ihan pelleilyä oli koko homma, enkä ole koskaan aiemmin tai sen jälkeen tavannut yhtä montaa niin  tyhmää ihmistä kokoontuneena yhteen, kuin "koulukaverini".

Täydet pisteet joka kurssista sai vaan olematta ihan täysin imbesilli, ei siihen mitään lahjakkuutta tarvita.

Peruskoulukin on haastavampi.

Vierailija
5/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:11"]

Olen tässä parin päivän aikana lukenut mm. sellaisia väitteitä, että lähihoitajakoulutuksen tehtävät ovat jopa vaativampia ja monialaisempia, kuin yliopistossa. Opiskelumäärä on valtava, samoin tenttien.

Tämä on suuressa ristiriidassa sen kanssa, millaisia lähihoitajia olen itse tavannut. Yleissivistys näillä on useimmiten nolla, toki yleisimmistä lääkkeistä osataan kertoa, ja muistuttaa, miten ne lääkelaskut onkin muuten vaikeita.

[/quote]

Ja tulla nyt tänne nillittämään omaa inhoaan tiettyä ammattiryhmää kohtaan, voi lapsiparkaa että säälin sinua!

Vierailija
6/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän tuossa koulussa mitään yleissivistäviä aineita opiskella. Ei niille mummoille ja papolle mitään äidinkieltä opeteta tms. Niitä hoidetaan ja niille ollaan seurana. Niiltä opitaan sitä elämää.

Vierailija
7/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis ihanko totta, joutuuko jossakin ammateissa tietämään oman alan ammattitermit. Oikeesti? Ja mitä, jopa tietotekniikkaa, sitäkään kun ei tarvitse nykyään joka työssä! Ja vielä jopa organisaatiotuntemuskin, huh huh että on vaativaa hommaa!

Vierailija
8/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:44"]

[/quote]

En mä leijaile kenenkään yläpuolella, vaan ihan aidosti ihmettelen, miten nää asiat voi olla niin ristiriidassa. Sinäkin mainitset kolmen kielen sujuvan hallinnan - onko se tavallistakin lähihoitajan työssä? Tässä kun pääsen siihen, ettei tuntemani lähihoitajat osaa äidinkieltäkään sujuvasti (yhdys sanat, mikä on genetiivi jne.) saati ruotsia tai englantia.

Sitten se, että väitetään niiden tehtävien olevan haasteellisempia kuin yliopistossa... Mun mielestä se halventaa yliopiston opiskelua, vaikka en siellä opiskelekaan.

ap

[/quote]

Enhän olisi päässyt edes lukiosta, jos en ruotsia tai englantia hallitsisi.

Lähihoitaja

Vierailija
9/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut lähihoitajajaksi. Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta AMK:ssa, hoitoalaa edelleen. Ja mitähän tähän nyt kommentoisi...

Kun opiskelin lh:ksi, oli muissa opiskelijoissa niin fiksuja, kuin vähemmän fiksuja. Ja paljon siltä väliltä. Osa oli kyllä suoraan sanottuna sellaisia, että olisi luullut heidän kuuluvan ennemminkin sinne hoidettavien ja avustettavien puolelle. Siis luokkaa sellaisia, joilla on itsellään kaikenmaailman oppimis- ja keskittymishäiriötä, mt-ongelmia, päihdeongelmia.. Ja sitten ihan vaan ei niin fiksuja -yksilöitä ja tunne-elämältään soveltumattomia. Mutta kyllä silti väittäisin, että suurin osa oli sellaista ihan perusfiksua porukkaa. Ja ajatelkaa: oli siellä niitä ylioppilaitakin.

Opintojen vaativuudesta sitten. Eivät lähihoitajaopinnot kyllä järin vaativia olleet. Keskivertoälykäs selviää niistä kohtalaisella vaivalla. Opintojen vaativuudesta valittajat lienevät joko niitä, joilla on jotain oppimisvaikeuksia tai sellaisia aikuisopiskelijoita, jotka ovat olleet koulun penkillä viimeksi 20-30-vuotta sitten. Osa teki hommat tunnollisesti (ja tällöin oppikin jotain) ja osa työnnettiin systeemistä läpi (tällöin osaamisen taso jäi tietysti heikoksi).

Mitä työelämään sitten tulee. Tunnen monta lähihoitajaa, jotka ovat todella hyviä työssään. Sellaisia, joille uskaltaisin hyvillä mielin päästää omaiseni hoitoon. Tässä kohtaa on todettava, ettei lähihoitajan ole tarkoituskaan tehdä mitään lääkärin hommaa vaan sitä omaa arvokasta työtään. Ja onhan siellä työelämässä niitä vähemmän hyviäkin, joilla esim. tietotaito on aika hataralla pohjalla. Mutta nämä henkilöt yleensä päätyvät pätkähommiin tai sellaiseen työhön, jossa selviää yksinkertaisten rutiinien opettelulla.

Itse en henk.koht. ymmärrä joidenkin lähihoitajien tarvetta yrittää väittää olevansa joku yliopistotason osaaja. Ei lähihoitajan työssä sellaista tarvita. Mutta en myöskään ymmärrä niitä ihmisiä, jotka jaksavat mollata jatkuvasti lähihoitajia. Arvokasta työtähän se on. Miksi ei siis voi arvostaa lähihoitajan ammattia sellaisena kuin se on? Kaikki ovat varmasti ainakin yhtä mieltä siitä, että erittäin tärkeä ammattikunta on kuitenkin kyseessä. Ei tämä yhteiskunta ilman heitä pyörisi.

Vierailija
10/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huuda

Vierailija
11/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:52"]

Itse lähihoitajakoulutuksen käyneenä voin kertoa, että ihan pelleilyä oli koko homma, enkä ole koskaan aiemmin tai sen jälkeen tavannut yhtä montaa niin  tyhmää ihmistä kokoontuneena yhteen, kuin "koulukaverini".

Täydet pisteet joka kurssista sai vaan olematta ihan täysin imbesilli, ei siihen mitään lahjakkuutta tarvita.

[/quote]

Olen lähihoitaja ja olen täysin samaa mieltä!

Vierailija
12/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin että tietysti helppokin koulutus on vaikea sellaiselle, jonka lahjakkuus ja älylliset resurssit ovat rajoittuneita. Siksi lähärikoulutus varmaan tuntuu vaativalta niistä, jotka ovat sen läpäisseet. Tai suurimmasta osasta ainakin. Samasta syystä vartijakoulutusta, putkimieskoulutusta, eläintenhoitajan koulutusta jne. verrataan suurinpiirtein ydinfyysikon koulutukseen vaativuudeltaan. Noihin ammatteihin hakeutuvat alunperinkin henkilöt joilla ei ole kovin paljon älyresursseja ja jotka ovat lyhytjännitteisiä ja joiden oppimiskyky on huono, joten heille helppokin koulutus on hyvin haastava.

Vierailija
13/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no johan taas..

Vierailija
14/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan tällainenkin pointti: moni opiskelee lähihoitajaksi aikuiskoulutuksena. Tällöin opiskeluajoista on vuosia, eikä opiskeluun ole sellaista rutiinia, kuin suoraan koulunpenkiltä tulleella. Sitten kun siihen lisätään vielä mahdollinen perhe ja töissä käynti, niin tämä opiskeluaika voi olla hyvinkin rankka ja väsyttävä, vaikkei itse koulutus mitään ydinfysiikkaa olekaan.

Vierailija
15/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajille on noussut pissa päähän kun entisestä opistoasteen tutkinnosta tehtiin oikein AMK niitä ylijäämä ylioppilaita varten jotka eivät pääse yliopistoon:D Tirsk...

Vierailija
16/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terveysasemalla oli uusi lähihoitaja asiakaspalvelussa, näin hänet ensimmäistä kertaa neljä kk sitten. Hänellä oli siinä perehdytys käynnissä. Ok.

Mutta kun kävin viime viikolla terveysasemalla uudemman kerran, tämä sama lh oli vieläkin perehdytyksessä. Ei osannut vastata itse mihinkään yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiini. Siis ei näyttänyt oppineen mitään neljässä kuukaudessa.

Vierailija
17/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 20:43"]

Sairaanhoitajille on noussut pissa päähän kun entisestä opistoasteen tutkinnosta tehtiin oikein AMK niitä ylijäämä ylioppilaita varten jotka eivät pääse yliopistoon:D Tirsk...

[/quote]

siis tässähän puhuttiin lähihoitajista eikä sairaanhoitajista

Vierailija
18/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:52"]

[/quote]Eilisen islamillan osanottajista se huiviin sonnustautunut suomalaispullero oli, yllätys yllätys, lähihoitaja! Ja kutsui itseään tiedeajattelijaksi :DDD

Vierailija
19/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:11"]

[/quote]

Onks tää nyt se lähärihullu :D

Sen mies on varmaan pettänyt sitä lähihoitajan kanssa, kun suoltaa näitä lähärialoituksia ihan sairaasti :D

Vierailija
20/34 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 19:14"]

[/quote]

Siis ihanko totta, joutuuko jossakin ammateissa tietämään oman alan ammattitermit. Oikeesti? Ja mitä, jopa tietotekniikkaa, sitäkään kun ei tarvitse nykyään joka työssä! Ja vielä jopa organisaatiotuntemuskin, huh huh että on vaativaa hommaa!

[/quote]

niinpä niin. Vähättelyä taas urakalla. Mutta hienoa! Näin laman alla, kun moni saa kenkää niin on sitten suojatyöpaikka sullakin varma ja taidot valmiina. Pienellä perehdytyksellä otat hommat haltuun.

Entäs mitä itse teet työksesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi