Vierailija

Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?   

Onko teillä kokemuksia?

Sivut

Kommentit (172)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos vastauksista. Laittakaa mielellään lisää kokemuksianne!

Lasta itseään harmittaa kovasti, kun pelkää jäävänsä hyvin lyhyeksi.

ap

Aivan höpöhöpöä, minä ainakin sain vasta 13 vuotiaana kasvuspurtin, vaikka oli 11 vuotiaana alkanut kuukautiset, omituinen ajatus että ala-asteikäinen lapsi olisi jo koko aikuisuuden mitassaan. Kyllä sen ikäiset ovat vielä lapsia, ja lapsen kokoisia, en tiedä ketään jonka kasvu olisi kuukautisiin pysähtynyt. Minä kasvoin yli 10cm kasvuspurtin aikana, ja senkin jälkeen vielä muutaman sentin, en muista kuinka pitkä minä olin kun kuukautiset alkoin, mutta 172cm musta tuli, luulen että kasvoin lähes parikymmentä senttiä kuukautisten alkamisen jälkeen.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Laittakaa mielellään lisää kokemuksianne!

Lasta itseään harmittaa kovasti, kun pelkää jäävänsä hyvin lyhyeksi.

ap

Sehän riippuu paljon vanhempien pituudesta, geenit ratkaisee eikä mitkään kuukautiset, se luulo on vanhanajan luuloa kun kuukautiset alkoi myöhään kun oli köyhää ja huonoa ruokaa. Ja muutenkin huonon ruuan takia ihmiset oli ennen tosi lyhyitä.

Vähän riippuu siitäkin, milloin kuukautiset alkavat. Jos 10-vuotiaana, niin kyllä siinä voi kasvaa vielä 10 senttiäkin, mutta jos 15-vuotiaana, niin yleensä alkaa olla pituuskasvu jo tapahtunut. 12-vuotias kyllä vielä kasvaa kuukautisten alkamisesta huolimatta, muttei mitään 20 senttiä. Muutama sentti on kyllä ihan realistinen odotus, eli n. 163 cm tai vähän yli teillä voi olla se lopullinen pituus.

Itse kasvoin reilusti kuukautisten alettua. Olin luokan lyhimpiä aina siihen asti, mutta sitten venähdin vuodessa lähes 15 cm, spurtti siis alkoi samoihin aikoihin kuukautisten kanssa.

Meidän 12-vuotias on 158 cm, kuukautiset olleet jo vuoden. Onko siis tosiaan odotettavissa ettei saavuta edes 170 pituutta, vaikka molemmat vanhemmat ovat ~174 cm?

Minä olin 12v ja 159cm kun menkat alkoivat, ja saman pituinen olen edelleen nyt 22 vuotiaana. Muutama kaverini on kasvanut vielä jopa 10cm, mutta kyllä suurin osa on kasvanut enää korkeintaan muutaman sentin. Mutta mitä sen on väliä? Ei lyhyenä olemisessa ole mitään vikaa, voin sanoa kokemuksesta :)

Mulla alkoi kuukautiset vähän ennen kuin täytin 12. Pituutta on tullut lisää sen jälkeen noin sentti. Riippuu ihan ihmisestä miten kasvaa, jotkut kavaa 10-15 senttiä menkkojen alun jälkeen.

Kiinnostavia vastauksia teillä. Lisääkin luen todella mielelläni!

Olen itse 169 cm ja kuukautiseni alkoivat 14-vuotiaana (eli paljon myöhemmin kuin lapsellani, joka juuri vasta täytti sen 12 v.) Lapsen isä on 175 cm.

Olisipa lapseni tyytyväinen, jospa vielä sitten olisi toivoa kasvamisesta. (Häntä lähinnä kamalasti harmitti kuukautisten alkaminen, kun pelkää juuri tuota kamalan lyhyeksi jäämistä.)

ap

Pituuteni on 160.5 cm. Tässä noita kasvukäyriäni katselen... Minulla alkoi kuukautiset viikko 12-vuotissynttäreiden jälkeen, pituutta tuolloin 150,5 cm. 14-vuotiaana pituutta 158.5 cm (2 kk 14-vuotissynttäreiden jälkeen) ja 1 kk ennen 15-vuotissynttäreitä pituutta 159 cm. Viimeisin mittaus on tehty 17.5-vuotiaana jolloin pitudeksi on saatu sen 160.5 cm.

Kiitos myös 15:lle, kun viitsit katsoa kasvukäyriäsi. Toivottavasti lapsenikin kasvaa vielä.

En tiedä, vaikuttaako tämä asiaan, mutta lapsellani on kyllä ollut jo nopean kasvun kautta parisen vuotta. Eli se kasvureservi lienee jo käytetty?

ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat