Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menetän hermoni kun näen uuden, naiivin harjoittelijan tulevan harjoitteluun (hoitoala)

Vierailija
12.09.2020 |

Minulla palaa jostakin syystä käämit heti kun näen uuden opiskelijan, erityisesti jos tämä on aran ja naiivin oloinen. Johtunee siitä, että siinä katsoo minua aikapeilin läpi oma itseni 20 vuoden takaa ja tiedän, että se nöyrä maahantuijottaminen ja alistuminen johtaa vaan ongelmiin työkavereiden ja potilaiden taholta ennen pitkää. Mutta sitähän näille ei voi suoraan sanoa, etteivät luhistu henkisesti. En jaksa yhtään, mutta silti minulle näitä aina silloin tällöin tulee. Parin kuukauden sisällä taas yksi.. voi kun siinä olisi edes vähän ryhtiä ja luonnetta.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun sairaanhoitajaksi opiskelin, niin oli ihan kivoja paikkoja ja sitten näitä ihan sysipaskoja paikkoja, joissa opiskelija nähtiin vain ja ainoastaan rasittavana taakkana eikä mahdollisena tulevana työparina. Ihan oikeasti jotkut jopa HUUSI opiskelijalle ja haukkuivat jopa ulkonäköä, kun ei miellyttänyt. Niin itseään täynnä olevia akkoja. Osastonhoitajat vaan hyssyttelivät eivätkä puuttuneet ihan kunnolliseen kiusaamiseen ja todella epäasialliseen käytökseen. Ehkä sille raivo-Ritulle sanottiin vaan, että rauhoitu vähän, koita kestää.

Vierailija
102/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa. Hoitoala ei kaipaa yhtään arkoja lampaita jotka eivät osaa pitää puoliaan niin ilkeiden esimiesten kuin potilaiden kanssa. On myös todella ärsyttävää olla tuollaisen lapamadon kollega joka ei saa ääntään kuuleviin kun esim. astuu sisään potilashuoneeseen, ei uskalla tervehtiä potilaita ja hiljaa angstisen näköisenä alkaa hääräämään potilaan luona.

Yksi syy miksei hoitoala muutu on nämä arat esimiesten pompoteltavissa olevat marttyyrit.

Jos hakeutuu hoitoalalle ja joutuu olemaan ihmisten lähellä koko ajan niin pitäisi olla sosiaalinen ja reipas, ei arka ja introvertti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani ne, jotka eivät halua perehdyttää eivätkä siitä kunniallisesti selviä vaikka silloin tällöin pakotetaan, ovat niitä jotka eivät itsekään täysin hahmota mikä on heidän oman työnsä syy, seuraus ja tarkoitus. 

Vierailija
104/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan oikeassa. Hoitoala ei kaipaa yhtään arkoja lampaita jotka eivät osaa pitää puoliaan niin ilkeiden esimiesten kuin potilaiden kanssa. On myös todella ärsyttävää olla tuollaisen lapamadon kollega joka ei saa ääntään kuuleviin kun esim. astuu sisään potilashuoneeseen, ei uskalla tervehtiä potilaita ja hiljaa angstisen näköisenä alkaa hääräämään potilaan luona.

Yksi syy miksei hoitoala muutu on nämä arat esimiesten pompoteltavissa olevat marttyyrit.

Jos hakeutuu hoitoalalle ja joutuu olemaan ihmisten lähellä koko ajan niin pitäisi olla sosiaalinen ja reipas, ei arka ja introvertti.

Onpas kategorista.

Hoidettavia kun on kaikenlaisia, niin on tarvetta myös kaikenlaisille hoitajille. Paras tiimi onkin sellainen, jossa on paljon erilaista osaamista.

Vierailija
105/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että hoitoalalle on niin paljon tulijoita, että on varaa häätää sieltä sopimattomat pois. Toivottavasti en enää ikinä kuule sanaakaan työvoimapulasta.

Vierailija
106/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pääsin hoitoalasta eroon! Uskomattoman hierarkista meininkiä! Juuri tuo asenne, että tulokkaalta pitää ottaa luulot pois ja tehdä selväksi ettei hän osaa mitään. Työpaikkakiusaaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus ja siihen saattavat osallistua myös esimiehet. Jatkuvasti korostetaan työn rankkuutta ja kitistään kahvihuoneessa, sen sijaan, että tsempattaisiin toista.

Vierailija
107/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala on täynnä aloittajan kaltaisia k*sipäitä, joiden takia lukematon määrä kokemattomia harjoittelijoita joutuu lähtemään aamuisin ahdistuneena sorvin ääreen.

Toivottavasti osaat edes peittää kiukkusi viattomia harjoittelijoita kohtaan. Tulevat varmaan itse huomaamaan alan säännöt ja kehittymään sitä mukaan.

Vierailija
108/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia vaihdoin hoitoalalta pois. Vihaisia narsisti äm miä täynnä koko paikka. Hyi

Vierailija
109/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkodissa harjottelussa. Mun arvosana laski tämän asian takia : päiväkodissa oli yks venäläinen lapsi. Päiväkodista osa lähti kirjastoon retkelle tarkoituksena lainata lapsille myös omat kirjat. Lapset oli pieniä, että 3-5 vuotiaita. Ilmoittaudun mukaan koska toki halusin nähdä mah paljon ja se oli ok. Mukaan lähti myös yksi venäläinen lapsi joka ei suomea puhunut. No mentiin kirjastoon ja lapset löysivät itselleen kirjat, tämä venäläinen lapsi sen sijaan seisoi yksinään eikä ollut ottanut itselleen vielä kirjaa, kysyin sitten mun ohjaajalta "hei muuten, onkohan täällä eri kielillä kirjoja, hänelle hän voisi ottaa ehkä venäläisenkin kirjan?" sit johon ohjaaja tokasi "ei ton ikäinen osaa lukee" johon vastasin että "niin, tarkoitin kirjaa jossa paljon kuvia mutta olisi mielenkiintosta tietää onko täällä venäjäksi kirjoja ylipäätään ja ehkä se voisi jotenkin ns sopeuttaa lasta" johon ohjaaja vastasi "nii, ihan miten vaa" no otettiin sitten kuitenkin suomalainen kirja.

Arvioinnissa ohjaaja otti tämän esille ja kärkkäästi sanoi "esim se tilanne kun halusit sille venäläiselle lapselle venäläisen kirjan, Hei oikeesti ton ikä en lapsi ei ees lue!!!!!!!"

Olin että just. Että mun tarkoitus tossa tilanteessa oli paremminkin huomioida lapsi😀🙄 koska sitä lasta ei edes ohjaaja huomioinut vaan hän oli vähän ulkopuolinen.

Että tällasta.

Ja tää ei ole pahimmasta päästä mun harjottelukokemuksia. Yhdessä paikassa yksi vanhempi nainen huusi ja huusi. Päiväkodit pahimpia. Antoi palautetta että olen arka. Sitten kun tartuni toimeen, huusi pää punaisena kuinka en saa olla oma-aloitteinen. Joku ulkopuolinen tuli kysymään ollaanko me äiti ja tytär ja hän oli silminnähden otettu tuosta mutta siitä alkoi se kyykytys siltikin eli vika ei taida mun naamassakaan olla.

Yhdessä paikassa mut tahalteen väärinymmärrettiin ihan kaikessa. Sain huonoimman arvosanan kuntoutuksesta.seuraava paikka mihin menin, oli kuntoutusyksikkö ja siellä sairaanhoitaja sanoi että minun kuntouttava ote on parempi kuin hänellä itsellään ja sain heti 2 työtarjousta. Silti edellinen paikka niin sain tosiaan juuri sanoista asioista huonoimman mahdollisen arvosanan ja aistin kyllä että opettaja ei minusta pitänyt.

Vierailija
110/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, just sinunkaltaisten ohjaajien takia harjoittelut välillä pelottaa. Meitä luonteeltaan rauhallisia opiskelijoita on, yritä hyväksyä. En ymmärrä miksi juuri räväkkyys ja "luonteikkuus" tekee ihmisestä hyvän hoitajan? Pitäiskö opiskelijan olla koko ajan vänkäämässä vastaan ja nurista kaikesta? Opiskelija on yleensä aika nöyrällä asenteella liikkeellä, oppimassa kokeneemmilta. Eikö se ole hyvä?

Mä oon miettinyt sairaanhoitajaopintoja kun olen työssä tunnollinen ja pyrin hyvään työn laatuun sekä asiakkaiden hyvinvointi kiinnostaa. Olen kuitenkin niin paljon nähnyt elämässä jo ravintolaopinnoissa näitä "kyykyttäjiä" yms. muissa paikoissa, että en tiedä kestänkö sitä ruljanssia taas tältä kannalta.

En tiedä mikä vika Suomen työmarkkinoilla on. Tuollaisia kyykyttäviä kyynärpäätaktikoita riittää. Kukaan ei tartu tähän järkyttävään työpaikkojen kiusaamisongelmaan. Sama koskee koululaitosta. Monet hyvät tyypit syrjäytyvät kun kiusaaminen alkaa jo tarhasta, jatkuu koulussa, jatkokoulutuksessa ja sitä on vielä työpaikoilla!

Tämä on oma henkilökohtainen kokemukseni. Olen aivan rättiväsynyt näihin ankeuttajiin. Ei se kaikkia täysin riko, mutta ei se hyvääkään tee. Lopputuloksena voi olla syrjäytynyt ihminen, selviytyjä tai aloittajan kaltainen tyyppi joka jatkaa huonon käyttäytymisen kierrettä kaatamalla huonot kokemuksensa uuden sukupolven niskaan.

Tajuatko ap, että toimit aivan kuten sinua kohtaan on toimittu? Asenteesi ajaa opiskelijoita pois alalta joka on mahdollisesti heidän unelmansa. Se on ainakin potentiaalinen tapa maksaa vuokra ja syödä jos ei sen kummempaa.

Hiljainen ja rauhallinenkin voi olla jämäkkä. Arka voi olla hyvä työntekijä. Introvertti on hyvä kuuntelija ja kun asiakas puhuu tarpeistaan niin kumpi on tärkeämpää: omiaan kailottava vai kuunteleva hoitaja?

Tärkeää ei ole se, että onko se hoitaja puhelias vai kuunteleva, vaan tärkeää on se, että hän on tehokas ja hallitsee ammattinsa. Liian usein tuo "kuuntelen potilasta" - mentaliteetti kääntyy itsetarkoitukseksi ja voi muuttua tehtävien välttelyksi. Samoin kuin tauoton paskanpuhuminen. Yrittäköö nyt tajuta, että siellä ei ole aikaa tai mahdollisuuksia mihinkään unelmointiin, on oltava tehokas, täsmällinen ja tervejärkinen, että pärjää. Siksi idealistit ym. eivät sovi alalle.

Valitettavasti tämä usko, ettei idealistit sovi alalle, myös on jättäny idealistit pois alalta ja siksi terveydenhuoltoala on arvostuksessaan ja työnkuvassaan jämähtänyt sinne talvisodan aikoihin.

Vierailija
111/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin rohkaisemaan arkojakin opiskelijoita ja suhtautumaan heihin avoimen kannustavasti, koska tuoreessa muistissa on vielä ne työhönsä kyllästyneet vttupäät, joita itse tapasin harjoittelupaikoissa. Olen muutamia vuosia sitten valmistunut sh ja töissä leikkausosastolla, joka on monelle opiskelijalle jännä ja pelottava paikka ja usein he ovat kuulleet ennalta kauhutarinoita suorapuheisista ja vaativista leikkurihoitajista. Suhtaudun heihin, niinkuin olisin toivonut itseeni suhtauduttavan harjoitteluissa. Heistähän voi tulla joskus kollegoitamme. Itsevarmuus tulee kyllä kokemuksen mukana.

Vierailija
112/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n asennetta. Miksi olet ohjaaja jos et osaa tai jaksa?

Vierailija
113/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansa Kynttilä

Vierailija
114/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n asennetta. Miksi olet ohjaaja jos et osaa tai jaksa?

Opiskelijoiden ohjaus on pakollista ja tämä sattuu vuorotellen jokaiselle hoitajalle. Ei ole haluttu homma, koska tuottaa niin paljon ylimääräistä työtä sen perushomman päälle eikä siitä saa mitään korvausta. Yhtälöön kun lisäät nyyhkivän ja aloitekyvyttömän opiskelijan, niin ei ihme jos pinna kiristyy.

Vierailija
115/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos vaihdoin alaa!

Vierailija
116/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet pheitä kouluttamassa mutta et voi sanoa sitä heille??? Kummassakohan se vika on?

Ei voi sanoa, kun opiskelijan suu alkaa väpättämään ja sitten mennään liinavaatevarastoon itkemään. Pitäisi vaan kannustaa, vaikka olisi toivoton tapaus. Alkukarsinnan olisi oltava kovempi, niin liian herkät karsittaisiin heti pois.

Kai sinä aikuisena ihmisenä osaat sanoa asiasta rakentavasti?

Vähän on eri asia sanoa: "Sä olet liian pehmo ja arka.", kuin että otat asian yleisellä tasolla puheeksi kahvihuoneessa. Ensin kyselet miten on viihtynyt ja mikä mielestään on vaikeaa. Jos ei uskalla mitään kommentoida, kannusta siihen. Anna lupa kysyä. Jos itsekin olit aluksi ujo ja arka, anna siitä esimerkki huumorin keinoin. Kerro mitä hassua olet tehnyt väärin. Kerro millaiset potilaat/tilanteet on alussa vaikeita, mutta siihen yleensä tottuu.

Ja muista itse, että eri taloissavoi olla erilaiset säännöt/toimintatavat. Edellisessä paikassa on ehkä kielletty tekemästä jotakin asiaa omin päin.

Vierailija
117/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri alalla, mutta joka harjoittelussa ja kesätyöpaikassa on ottanut eniten pattiin ne vakkarit, joilla "palaa heti käämit", kun opiskelija tulee näköpiiriin. Aloittaja voi ihan suoraan sanoa harjoittelijalle, että älä niele ihan kaikkea vaan pidä puolesi. "Luonne ja ryhti" paranevat kyllä, kun harjoittelija oppii, saa rakentavaa palautetta ja pikkuhiljaa vastuuta.

. . . ja fiksut tajuavat että "rakentava palaute" on muutakin kuin kritiikkiä ja vikojen etsimistä.

Keltä se jukolauta on pois jos vaihteeksi rohkaisee ja kehuu jostakin ?

Vierailija
118/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet pheitä kouluttamassa mutta et voi sanoa sitä heille??? Kummassakohan se vika on?

Ei voi sanoa, kun opiskelijan suu alkaa väpättämään ja sitten mennään liinavaatevarastoon itkemään. Pitäisi vaan kannustaa, vaikka olisi toivoton tapaus. Alkukarsinnan olisi oltava kovempi, niin liian herkät karsittaisiin heti pois.

Kai sinä aikuisena ihmisenä osaat sanoa asiasta rakentavasti?

Vähän on eri asia sanoa: "Sä olet liian pehmo ja arka.", kuin että otat asian yleisellä tasolla puheeksi kahvihuoneessa. Ensin kyselet miten on viihtynyt ja mikä mielestään on vaikeaa. Jos ei uskalla mitään kommentoida, kannusta siihen. Anna lupa kysyä. Jos itsekin olit aluksi ujo ja arka, anna siitä esimerkki huumorin keinoin. Kerro mitä hassua olet tehnyt väärin. Kerro millaiset potilaat/tilanteet on alussa vaikeita, mutta siihen yleensä tottuu.

Ja muista itse, että eri taloissavoi olla erilaiset säännöt/toimintatavat. Edellisessä paikassa on ehkä kielletty tekemästä jotakin asiaa omin päin.

Juuri näin! Näitä ohjeita noudattamalla yksikään ohjattava opiskelija ei päädy liinavaatevarastoon itkemään, tai jos päätyy, ei ainakaan sinun takiasi.

Toimimalla ikävällä tavalla ja antamalla ymmärtää opiskelijan olevan pelkkä taakka varmistat, että opiskelija saa ikävän kuvan sekä teidän työpaikasta, että pahimmassa tapauksessa koko hoitoalasta. Moni vaihtaa alaa tai ei tule ikinä työskentelemään ko. alalla juuri ilkeiden työkavereiden ja tylyjen ohjaajien vuoksi.

Häviävän pieni osa opiskelijoista ei pysty mihinkään. Suurin osa pystyy, kun heille antaa aikaa ja sopivasti tukea ilkeilyn ja vähättelyn sijaan.

Vierailija
119/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP;

OLET VÄÄRÄLLÄ ALALLA.

Uudelleenkouluttaudu!

Vierailija
120/143 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota niitä.