Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pilasin työharjoittelussa, työpaikan pikkujouluissa, mahdollisuuteni työpaikkaan

Vierailija
12.09.2020 |

Olin viime syksynä työharjoittelussa työpaikassa, jossa viihdyin erinomaisesti. Tein työni todella hyvin ja pärjäsin hienosti, olin oikeastaan esimerkillinen harjoittelija. Sain todella hyvää suullista palautetta ja kaikki meni siis hienosti, paremmin kuin hyvin. Osoitinkin viihtyväni. Nappisuoritus.

Minut kutsuttiin mukaan työpaikan pikkujouluihin, kun harjoittelu oli juuri loppumassa. Menin mielelläni. Hyvää ruokaa, hyvää seuraa, paljon juomaa.

Ja sitten lähti lapasesta.

Olin niin kännissä, etten ole koskaan ollut. En tiedä mitä oikeastaan tapahtui, mutta ei jäänyt epäselväksi, että join aivan liikaa.

Muisti meni, ja hataran muistikuvani perusteella eräs työntekijä talutti minut taksiin kun juhlat vielä jatkuivat. En voi sanoin kuvailla, millaista p**seilyä se ilta oli. Katastrofi.

Nolasin siis itseni ja pilasin kaiken. Seuraavalla viikolla töissä osa työntekijöistä ei edes tervehtiessään katsonut silmiin, ja sitten harjoittelu jo loppuikin. Arviointi oli neutraali ja niukka. Hyvä, muttei erinomainen.

Nyt olen valmistunut ja olisin pätevä menemään töihin. Paikka on auki. En voi hakea sitä.

Ja jos hakisin, en pääsisi.

Haluan korostaa, etten puhu mistään höpsänkeikkaa-humalahulluttelusta, vaan totaalisesta känniörveltämisestä. En kehtaa kertoa yksityiskohtia, mutta se oli totaalinen munaus.

Tunne siis on, etten edes voi hakea paikkaa. Jos kuitenkin hakisin, niin voisiko olla niin, että työnantaja ajattelisi että on tytöllä ainakin asennetta kun kehtaa! Vai onko tuhoontuomittua ja täydellisen noloa yrittää? Jättääkö suosiolla hakematta, kun tilanne näyttää toivottomalta?

Mitä te tekisitte?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä että mikä tää juttu on että työpaikan´´ pikkujouluissa aina vedetään perseet ja nolataan ittensä??? Miksei sitä voi tehdä jossain muussa porukassa kuin just sen työporukan kanssa.  Miksi paskoa sinne missä syö?

No eipä se aina mene niin kuin suunnittelee. Moni on aika jännittynyt, kun menee niihin bileisiin, varsinkin jos on uusi. Vähän ilmaista alkoholia, niin tunnelma vapautuu. Sitten tulee hyvä fiilis, jota ei halua päästää karkuun. Siispä lisää juomaa. Pikkuhiljaa sitä humaltuu, mutta tunnelma säilyy, kunnes sitten käykin niin, että huomaat makaavasti kotonasi hirveässä krapulassa ja epäselvät muistikuvat syöksyvät kimppuun. Haluaisit soittaa ja kysyä, mitä tapahtui, pyytää anteeksi.. mutta et viitsi/et voi. Sitten pitää van hikoilla ja odottaa sitä töihin paluuta, tuomiota siellä, niitä ilmeitä..

Näin se menee.

Täydellinen kuvaus.

Ap

Vierailija
22/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää miksi ihmiset olisivat edelleen tuomitsevia yhden känniörveltämisen jälkeen, jos et ole ollut väkivaltainen tai ahdistellut ketään. Kaikki mokaavat joskus ja viinan kanssa sitä sattuu herkästi, paremmissakin piireissä. Kunhan ei joka juhlissa juo itseään taju kankaalle, se alkaisi olla jo vähän häiritsevää.

Olen sitä mieltä, että jos tuo tapahtuma vaikuttaa työpaikan saantiisi, niin parempi ettet paikkaa saakaan! Mukavampi olla paikassa, jossa kollegat enemmän ymmärtäväisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ainakaan työnanatajana haittaisi. Tuohan on normaalia suomalaista kulttuuria.

Vierailija
24/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulla sentään sen verran on käytöstapoja, että pyysit jälkikäteen anteeksi hölmöilyjäsi? Tai jos ei ole niin sitten se onkin aivan oikein ettet saa työpaikkaa. Nykyään ei ihmiset tunnu osaavan aivan peruskäytöstapoja.

Vierailija
25/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko niin huonossa kunnossa ettet pystynyt nussimaan pomon kanssa? Siinä tapauksessa on ymmärrettävää ettet saa paikkaa.

Vierailija
26/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oli vaan niin hauskaa, ettet huomannutkaan, kun se meni överiksi. En todellakaan normaalisti käyttäydy noin." Jos nyt joku ottaa asian esiin, muuten kannattaa olla vaan hiljaa.

Vierailija
27/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haet paikkaa. Nokka pystyyn vaan ja älä missään nimessä anteeksi pyytele asiaa. Muut ei välttämättä edes muista eikä tuollaset asiat muutenkaan kiinnosta ketään kun seuraavan viikon korkeintaan.

Pikkujouluissa sattuu ja tapahtuu aina, se on totta. Ainakin yritysmaailmassa olen nähnyt ties mitä. Mä en juo ikinä firman tapahtumissa, tiedän että itsekin voisin mokailla.

Vierailija
28/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinulla sentään sen verran on käytöstapoja, että pyysit jälkikäteen anteeksi hölmöilyjäsi? Tai jos ei ole niin sitten se onkin aivan oikein ettet saa työpaikkaa. Nykyään ei ihmiset tunnu osaavan aivan peruskäytöstapoja.

Jos ei ole loukannut ketään, miksi pitäisi pyytää anteeksi. Jos nyt sinne haastatteluun pääset, niin mitään et asiasta mainitse, mieluiten olet kuin olisit unohtanut koko asian. Jos alkoholin käytöstä kysytään, niin et silloinkaan viittaa tuohon tapahtumaan vaan kerrot vaan käyttäväsi alkoholia hyvin maltillisesti. Jos siinä ottavat tuon tapauksen esiin, niin kerrot vaan nousseen yllättävän herkästi päähän, koska et käytä alkoholia kovinkaan paljoa ja opit tuntemaan rajasi.

Vierailija
29/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet paikkaa normaalisti. Jos sinut kutsutaan haastatteluun, mietit kuinka toimit oikein

mahdollisissa tilanteissa, joissa episodi nostetaan esille.

Asiaan tuskin palataan, mutta tähänkin valmistautuneena jännität muuta haastattelua vähemmän ja suoiriudut siitä paremmin.

Olen töissä suuressa kansainvälisessä pörssiyrityksessä. Meiltä löytyy lukuisia esimerkkejä nuorena firman juhlissa näytöstyyliin "kunnostautuneista" henkilöistä, jotka ovat menestyneet urallaan hyvin.

Vierailija
30/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh tulipa kauhea myötäahdistus. En kyllä kehtaisi hakea ja etsisin jonkin toisen työpaikan.

Vierailija
31/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen ja nähnyt aika monet pikkujoulut. Myönnän, että mua välillä tympii ihmiset, jotka örveltävät firman juhlissa, MUTTA se ei silti vaikuta siihen, miten näen heidät työkavereina ja ammatillisesti. Jotkut kännissä rasittavimmat ovat olleet erinomaisia työssään ja hyviä työkavereina.

Tähän on kaksi poikkeusta, joihin erityisesti esimiehenä kiinnittävät huomiota:

- Örvellys on jatkuvaa, herättää epäilyksen alkoholiongelmasta.

- Henkilöstä tulee humalassa aggressiivinen, pahantahtoinen tms.

Rintsikoissa pöydällä tanssiminen olisi noloa, mutta "hyväntahtoista" ja harmitonta örvellystä, joten yksittäistä kertaa tuskin edes muistaisin kovin pitkään.

Vierailija
32/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksinaismoraalista työyhteisöltä, mitä yleensä kuulee työpaikalla niin siellä vannotaan vähintään punaviinin nimeen ja tissutellaan lähes päivittäin. Sitten kun sellainen, joka juo harvoin, vetää överit kerran, niin se on jotain niin kauheeta. No eipä ainakaan ole punaviinihuuruissa joka päivä. Tsemppii ap, jos et pääse sinne, niin pääset johonkin muualle.

Vierailija
33/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana, rohkaiseva ketju! Tulin hyvälle mielelle heti aamusta.

Ja ap, todellakin haet! Tsemppiä haastatteluun!

Vierailija
34/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottais kyllä mennä takaisin :/ Ei varmaan muutkaan ilolla ottaisi vastaan.

Vierailija
35/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin tuo aikaisempi kirjoittaja: olitko aggressiivinen vai et? Jos et ollut, niin ei huolta.

Vierailija
36/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, olet selvittäny elämän koulussa 1. luokan. Nyt on vuorossa sitten seuraavat asteet. Rohkeasti vaan eteenpäin luokka kerrallaan, niitä näet riittää.

Vierailija
37/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin tuo aikaisempi kirjoittaja: olitko aggressiivinen vai et? Jos et ollut, niin ei huolta.

Vastasinkin jo, etten ollut aggressiivinen. En fyysisesti enkä sanojen tasolla.

Aivan huippuja ja tsemppaavia kommentteja. Kiitos niistä.

Ap

Vierailija
38/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, kyllä mokailut muistetaan ja kerrotaan uusille työntekijöille myös. Ai kauhee ku se ja se silloin...muistatteko

Vierailija
39/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkujouluissa sattuu ja tapahtuu. Voin kertoa sinulle erään av-mamman kännitarinan jonka muistan yhä koska se oli myös aikamoinen! Oli mennyt työpaikan pikkujouluihin, kaatanut viinaa kuin sieni, oksennellut ja kaatuillut ympäriinsä. Muistaakseni myös ladellut "totuuksia" työkavereistaan ja haukkunut joitain. Oli muistaakseni varattu ja alkoi lähennellä miespuolista työkaveriaan kaatokännissä. Mies oli torjunut iskuyrityksen ja kännipäissään tämä oli alkanut väittämään ja rääkymään pomoille ja työkavereille että ko. mies oli rais kannut hänet vessassa. Mies tietenkin oli aivan äimänä. Lopulta oli jatkanut yrjöämistä ja kussut housuun sohvalle kunnes joku heivasi kotiin.

Itse edellisissä pikkujouluissa olin juuri SE joka veti överit. En muista juuri mitään, työkaverit olivat pitäneet pystyssä. Olin avautunut yksityisistä ja todella noloista asioista ei niin hyville työkavereille. Olin sammahdellut pöytään jatkuvasti. Toki mukana seksikkäät tanssimiset. Vaikka ja mitä tuli tehtyä ja varsinkin avauduttua. Lopulta joku tunkenut minut taksiin. Ei ollut kovin hauskaa mennä töihin.

Vierailija
40/75 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä on alapeukutettu? En minäkään kännihölmöilyistä välittäisi mutta jos tyyppi on niin ääliö ettei tajua pyytää anteeksi sitä että on mahdollisesti toisiaan käytöksellään loukannut, on sitten ollut kännissä tai ei, niin en kyllä palkkaisi. Huomenta, ole hyvä, kiitos, anteeksi jne. Onko vaikeaa?