Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hävetkö hävikkiruuan tai punalaputettujen (-30 - -50% alennettuja) tuotteiden ostamista, ajatelkaa päinvastoin että niiden ostaminen on trendikästä nykyään.

Vierailija
11.09.2020 |

Ihan fiksu ajatus Jutta Larmilta.

– Kun latasin pelkästään niitä punalaputettuja tuotteita koriin, niin mietin, että mitähän ihmiset ajattelee, että miksi tuo ostaa vain noita punalappuisia ruokia.

Larm käänsi ajatuksen kuitenkin ennemmin siihen, miten trendikästä nykyään on suosia hävikkiruokaa, eivätkä ihmiset ehkä enää ajattele, että se liittyisi jotenkin niitä koriinsa valitsevan taloudelliseen tilanteeseen.

Itsekin ostan paljon ”punalaputettuja” tuotteita, ihan hygieniatuotteista alkaen, esim. vauvan vaippoja ja itselleni kasvojenpesuaineita ja deodorantteja. Myös leipää ja muuta ruokaa tulee ostettua alennuksesta usein.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/7d547e44-671b-44a9-bb42-499…

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ostan hyllystä aina kaikki luomut punalappuiset lihat pakkaseen, etenkin jos satun olemaan Prismassa klo 20. Muutenkin jos on jotain hyviä tuotteita, mitä muutenkin tulee käytettyä, niin ostan kyllä sen punalappuisen jos sattuu olemaan. Ei minua ole koskaan asia hävettänyt, vaikka voisin periaatteessa ostaa normaalillakin hinnalla. Ei minua myöskään hävetä tyhjentää niitä kaikkia luomuksesi kerralla, koska käyn niin harvoin kaupassa ja teen kerralla viikon ostokset.!Leipää en osta punaisella tarralla, koska sitä syödään muutenkin niin vähän ja tykkään silloin ihan tuoreesta leivästä.

Vierailija
22/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, anteeksi mun nakkisormet ja autocorrect!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun latasin pelkästään niitä punalaputettuja tuotteita koriin, niin en miettinyt ollenkaan, että joku muukin olisi niitä voinut tarvita. Joku minua pienituloisempi.

Noin siinä olisi pitänyt lukea.

Vierailija
24/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kamalan vaikeata konstaapeli Larmin elämä.

Vierailija
25/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katson aina ne laputetut ja otan sen mukaan mitä löytyy ja usein suoraan pakkaseen.

Ajattelen sen hävikin kautta enemmän, ettei ruokaa mene roskiin.

M47

Vierailija
26/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mitä tykkään ja mulle on ihan sama mitä muut ajattelee. Ostan punalappuisia, jos löytyy sellaista mitä muutenkin söisin. 

Vierailija
27/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite en muuten häpee noitten ostamista mut kun lappaan korin ihan täpötäyteen punalaputettuja, ahistaa et muut kattoo et toi ahne on varastanu heidän mahdolliset löytönsä :D Sit yritän vaivihkaa käännellä niitä korissa niin ettei näy ne punalaput

Oma kassi/kori vaan kärryyn niin ei näy.

Vierailija
28/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaankaan häpeä! Varaa olisi ostaa normaalihinnallakin mutta jos sopivaa laputettua tuotetta

nään niin totta kai ostan. Samalla vähennän ruokahävikkiä, roskiinhan ne heitettäisiin jos kukaan ei osta.

Väärin. Ylijäämäruoka lahjoitetaan eteenpäin ruokajalelijoille, jotka jakaa ne vähävaraisille.

Roskikseen ei heitetä kuin pilaantuneet elintarvikkeet.

Ruokajonot alkaa nykyään olemaan pulassa, kun alennusten myötä ruokaa jää entistä vähemmän jaettavaksi.

Vierailija
29/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat kertomassa taas sitä, mitä köyhemmät arjessaan päivittäin kokevat.

Nyt vielä sanotaan, että välillä on vaikea tarjonnan puutteen takia ostaa hävikkiä ja ylpeänä viedään se mahdollisuus köyhemmältä, vaikka varaa olisi ostaa normaalihinnallakin.

Ja Chafak on keksinyt, että leipää voi pakastaakin!

Siis wow, kuinka ikinä pärjäsinköön ilman näitä messiaita!

Vierailija
30/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rohmuan punalaput kärryyn ja ostan paljon lihoja, jugurtteja, maitoja, leipää, joitain eineksiä ( nuorisolle) juustoja ja leipää/leipomotuotteita, kananmunia. Ne eivät mene miksikään. Vasta löysin jääkaapista rainbow rahkan, jonka päivämäärä oli 10.7. Ääntä kohti meni ja hyvää oli.

Olen myös löytänyt karkkeja, suklaata ja limpparia, hunajaa, tuoremehuja ja jotain valikoimasta poistuvia perusruoka-aineita kuten jauhoja, tomaattimurskaa, perunoita, hedelmiä jne punalaputettuna. Eli -60%. En osta -30prosentilla mitään. Pitää vaan tuntea parhaat apajat ja olla valmis viettämään kaupassa pari tuntia aikaa.

Vierailija
31/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä hävennyt, koska se on pakko.

Mutta jos mulla on viikon ruokiin 10 euroa ja toisella tonni, niin anteeksi, musta se on vaan epäreilua ja itsekästä että se tonni taskussa kulkeva nappaa ne -60 tuotteet vaan kun haluaa olla trendikäs ja muodikas. Sen budjetissa se ei tunnu missään, pikkurahalla pärjäävällä tuntuu.

Toisille se on tiukkaa budjetointia pakosta ja toinen lesoaa trendikkyydellään 🙄

Vierailija
32/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tsekata ensin ketä on kassoilla koska ei voi mennä näyttämään rahallista heikkoutta jollekin söpölle kassatytölle.

Vierailija
33/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rohmuan punalaput kärryyn ja ostan paljon lihoja, jugurtteja, maitoja, leipää, joitain eineksiä ( nuorisolle) juustoja ja leipää/leipomotuotteita, kananmunia. Ne eivät mene miksikään. Vasta löysin jääkaapista rainbow rahkan, jonka päivämäärä oli 10.7. Ääntä kohti meni ja hyvää oli.

Olen myös löytänyt karkkeja, suklaata ja limpparia, hunajaa, tuoremehuja ja jotain valikoimasta poistuvia perusruoka-aineita kuten jauhoja, tomaattimurskaa, perunoita, hedelmiä jne punalaputettuna. Eli -60%. En osta -30prosentilla mitään. Pitää vaan tuntea parhaat apajat ja olla valmis viettämään kaupassa pari tuntia aikaa.

Muut ymmärrän kyllä, mutta missä on myyty perunoita punalaputettuna? Ite en ainakaan ole kertaakaan nähny.

Vierailija
34/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut ymmärrän kyllä, mutta missä on myyty perunoita punalaputettuna? Ite en ainakaan ole kertaakaan nähny.

Tai hedelmiä? Ehkä jossain hävikkilaatikossa voi tirtenkin näitäkin olla. 🤔

Vierailija
35/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaankaan häpeä! Varaa olisi ostaa normaalihinnallakin mutta jos sopivaa laputettua tuotetta

nään niin totta kai ostan. Samalla vähennän ruokahävikkiä, roskiinhan ne heitettäisiin jos kukaan ei osta.

Väärin. Ylijäämäruoka lahjoitetaan eteenpäin ruokajalelijoille, jotka jakaa ne vähävaraisille.

Roskikseen ei heitetä kuin pilaantuneet elintarvikkeet.

Ruokajonot alkaa nykyään olemaan pulassa, kun alennusten myötä ruokaa jää entistä vähemmän jaettavaksi.

Ilmeisesti pitäisi siis jättää ostamatta ja hakea ilmaiseksi ruokajaosta? Minä elätän yksin kolme lasta pienellä palkallani ja ilman noita lapputuotteita, söisimme huomattavasti huonommin ja vähemmin. Poika 15 v on alkanut pituuskasvunmyötä syömään paljon.

Eikö ole ensisijaisesti tarkoitus, että jokainen saisi ostettua ruokaa perheelleen? Minä veikkaan että siellä leipäjaossa käy paljon myös sellaista porukkaa, joilla olisi hyvinkin varaa ostaa -60% tuotteita, mutta eivät halua maksaa sitäkään kun ilmaiseksikin saavat.

Itse haluan valita ruokani kaupasta ja näiden alennusten myötä ruokalaskumme viikossa on 30€. En osta viinaa enkä tupakkaa, joten ruokajakoon ei tarvitse mennä.

Vierailija
36/36 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä löytyy puikulaa ym pussipottua. Hedelmistä ananasta on ollut usein ja juureksia myös. Pitää tietää vaan apajat.