Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kellään muulla eskarilaista, joka ei osaa laskea/luetella numeroita?

Vierailija
29.10.2013 |

tai onko jollakin ollut? Minkä ikäisenä oppi? Laitettiinko kuitenkin tavalliselle luokalle?? Miten voisi auttaa lasta oppimaan matematiikkaa ja kirjoittamaan ja lukemaan leikin varjolla?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini aina päivittelee tätä nykyistä eskarikäytäntöä, ei kuulemma olisi ikimaailmassa saanut villiä isoveljeäni minkäänlaisessa eskarissa pysymään, naureskelee, että olisiko itse edes kiinni saanut. :D Niinpä me penskat juoksenneltiin pitkin metsiä, eikä meille opetettu yhtään mitään ennen ekaluokkaa.

Tuosta villistä isoveljestä tuli näppäräsorminen kirurgi ja ite olen aineopettaja. ;) Eli sanoisinpa, että huoli pois! Ja ihanaa, että ap:n lapsella on ollut oikea, pitkä lapsuus, jota ei ole vanhempien epävarmuus ja sitä seurannut suorituskeskeisyys varjostanut.

Vierailija
2/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. 23 ja 24.

N

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 22:23"]

Hei 11, tässä ei taida olla nyt kyse kasvatuksesta. Hienoa, että sinun lapsesi osaa laskea jo 2-vuotiaana. Meillä sitä ei olla koskaan harjoiteltu, koska olen antanut lapsen tehdä sitä mistä pitää, eli rakentaa legoilla päivät pitkät, leikkiä toisten lasten kanssa ja ulkoilla. Ap

 

[/quote]

 

Meillä tehty ihan samoin, ei olla yhtään "opetettu" matematiikkaa, tms. ja poika ollut kotihoidossa paria lyhyttä jaksoa lukuunottamatta, ja kas vain. meillä on matikassa edistyneellä tasolla oleva poika. Pukeminen ja muu onkin sitten kömpelömpää...  Tsemppiä ap:lle, näissä asioissa voi olla tukena, mutta ei ominaisuuksia varsinaisesti aiheuttaa...

Vierailija
4/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oppi luettelemaan numerot 20 asti 2-vuotiaana. Asumme kerrostalossa ja noin monta rappusta pitää mennä ennenkuin ollaan koti ovella. Laskeskeltiin ne aina jotta sain portaiden nousemisesta mielenkiintoisen.

jos keksit kaikkia arkisia laskuja?

-meitä on syömässä 3, kuinka monta haarukkaa tarvitaan?

-monta kenkää on kenkähyllyssä?

jne. Sama kirjaimissa. Jos lapsen nimi on vaikka Kaisa. 

-monta kirjainta sinun nimessäsi on?

-Monta samaa kirjainta?

Jos näette jossain K:n tai s:n voit sanoa että eikös tuo ole Kaisa sinun kirjain kun sinun nimessäsi on samanlainen?

-magneettikirjaimet ja numerot jääkaapin oveen ja niitä tutkailemaan

Vierailija
5/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, lähdenkin tästä magneettinumero ja kirjainostoksille :-) ap

K

Vierailija
6/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:51"]

5, ei luettele numeroita aina oikein edes 10 asti, eikä osaa lukea yhtään. Muutaman kirjaimen tunnistaa. Ei olla kyllä koskaan edes harjoiteltu niitä.. Nyt vasta aloitettu.. Ap

[/quote]

 

Miksi ihmettelet kun lapsi ei osaa mitään jos ette ole niitä edes harjoitelleet???

Käsittämätöntä.

Itselläni eskarilainen ja kolme nuorempaa sisarusta ja kaikissa arjen touhuissa lasketaan ja luetaan, ihan vaikka kaupassa pyydän eskarilaista laittamaan ostoskärryyn kymmenen maitoa yms... Ei se nyt hyvänen aika mitään ihmeitä vaadi, että numerot ja kirjaimet tulevat tutuiksi ja lapset tykkäävät kaikesta niihin liittyvästä. Keittiön pöydän ääressä kirjoittavat isovanhemmille kirjeitä jne.

 

Vierailija
8/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap meillä myös eskarilainen, jota ei kirjaimet ja  numerot vielä kiinnosta, joten ei hän niitä vielä osaakkaan, kun emme ole niitä vielä kovin paljon harjotelleet. Osaa kirjoittaa oman nimen, mutta ei osaa nimetä vielä kovin monta aakkosta. 

Laskea osaa kahteenkymppiin, mutta jos näyttää numeroita, ei osaa nimetä niitä. 

 

Ja en todellakaan ole tästä huolestunut! Hän saa olla vielä hetken lapsi. 

Eskarilaisella on 3sisarusta, jotka ovat koulussa ja heillä ei mitään ongelmaa, vaikka eskari meni leikkiessä! :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/56 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 31, onko teillä eskariope huolissaan? Saako lapsi erityistä tukea eskarissa? Meillä ope ja erityisope on huolissaan, kun poika ei osaa laskea vielä.. Puhuivat jo erityisluokalle laittamisesta, vaikka muuten taitava ja ikätasoinen lapsi..

 

Vierailija
10/56 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:51"]

5, ei luettele numeroita aina oikein edes 10 asti, eikä osaa lukea yhtään. Muutaman kirjaimen tunnistaa. Ei olla kyllä koskaan edes harjoiteltu niitä.. Nyt vasta aloitettu.. Ap

[/quote]

 

Minuakin kyllä vähän ihmetyttää, miksi AP ajattelit että lapsesi ehkä ei ole terve tai on jotenkin muuten jäljessä, jos tiedät että kotihoidossa olevan lapsen kanssa ei ole mitään numeroihin tai kirjaimiin liittyvää ikinä tehty...? Eihän se sitten ole mikään ihme. Harmi ettette ole aloittaneet aikaisemmin, mutta onhan lapsella vielä aikaa niitä juttuja opetella.

 

Uskon että moni oppii ja voi olla lahjakaskin, vaikka ihan pystymetsästä tempaistaisiin ekaluokalle. Mutta ei se matemaattisen hahmottamisen pikkuhiljaa opettelu arkielämässä ja leikkien ohessa mitään haittaa pienemmilläkään lapsilla. Joku lahjakas varmaan oppii opettamattakin, mutta luulisi että erityisesti jos lapsella ei oikein näytä olevan omaa innostusta kysellä numeroista tai kirjaimista, sitä mielenkiintoa alkaisi herätellä kiinnittämällä lapsen huomiota niihin. Opetetaanhan lapsille paljon muutakin tärkeää ilman, että aina ja joka kerta se opettelu lähtee lapsen aloitteesta. Innostus voi herätä vähän viiveelläkin, jos puuha

 

Ei sillä väliä, osaako luetella 1-20 numerot tai vaikka osaisi viidellä kielellä sen loruilla, vaan on muita hahmotusjuttuja, jotka on tärkeämpiä. Jos osaa ne numerot, onhan se hyvä, mutta vielä parempi jos ymmärtää lukumäärien ja numeroiden suhdetta. Matikassa on paljon muutakin kuin numeroita, on erilaisia muotoja ja ryhmiä ja suuruusjärjestyksiä ja vaikka mitä. Plus- ja miinuslaskuja, jakolaskuja ja kertolaskuja voi konkreettisesti harjoitella vaikka aamupalaleipää tehdessä.

 

Monia matematiikkaan liittyviä hahmotustehtäviä lapsi tekee ihan huomaamatta, ja siitä varmaan johtuukin se että moni pärjää ja ymmärtää matikkaa, vaikkei vanhemmat ikinä olisi aiheesta välittäneetkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän eskarilainen on vuosia osannut isosisaruksen takia mut sitä ihmettelin keskusteluissa kun vähän ihmeteltiin kun meidän lapsi ei vielä osaa lukea että johtuu varmaan siitä kun joulukuussa syntynyt.. Olin ihan sanaton kun tähän asti olen luullut et ekalla opetellaan lukemaan.

Vierailija
12/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla lapsia on matematiikan spesifinen oppimisvaikeus. Yleensä se huomataan jo varhaiskasvatuksessa ja viimeistään eskarissa, jos lapsi niitä käy. Koska suurin osa lapsista osallistuu niihin, voidaan oppimisvaikeuksiin puuttua jo ennen kouluikää joten koulualoitus sujuu jouhevammin, 

 

Lasten matemaattinen ajattelu - luokittelu, vertailu ja sarjoittaminen niiden osina, alkaa jo hyvinvarhain kehittyä, ja se on jatkumo. Jo pienen lapsen mielenkiintoa kannattaa ohjata lukumääriin ja tekemään havaintoja: missä jokin sijaitsee, minkä värinen ja muotoinen joku esine tai asia on jne. On havaittu, että ne lapset jotka kiinittävät huomiota numeroihin oppivat matematiikkaa koulussakin paremmin, ja siksi on tärkeää alkaa ohjata jo pieniä lapsia havaitsemaan pieniä lukumääriä sekä vertailemaan määriä: mitä on paljon, mitä vähän, mitä on enemmän tai vähemmän tai yhtä paljon yms.  Tämä kaikki luo pohjan matemaattiselle ajattelulle ja matemaattisille taidoille. Lukutaidossa lasten on mahdollista ottaa kiinni ikätason mukainen kehitysvaihe alkuopetuksen aikana eikä eskariaikainen osaaminen ennusta tulevaa osaamista, mutta matemaattisissa taidoissa taitojen eriytyminen vain kasvaa kouluiässä. Kannattaa tosiaankin auttaa lapsia lukumäärien havaitsemisessa ja niiden leikinomaisessa käsittelyssä, varsinkin jos lapsi ei osallistu ohjattuun päivähoitoon, missä siihen osataan kiinnittää huomiota. Netistä löytyy googlaamalla paljon erilaisia leikkejä ja pelejä yms. tapoja auttaa lasta matemaattisten käsitteiden - kuten lukujen - ymmärtämisessä. Lukimatin ja Niilo Mäki -instituutin sivuilta löytyy esim. tietoa.Ikäheimolla on kirja aiheesta: http://www.opperi.fi/09_kirjat/92_opi_matematiikkaa.html suosittelen myös kirjaa: http://www.earlylearning.fi/product_details.php?p=772 . Matikasta moneksi -kirjassa on paljon hyviä ideoita alle kouluikäisten lasten leikkeihin ja peleihin ja toiminnalliseen matematiikkaan.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo matikkaan (numeroihin, luokitteluun, vertailuun) huomion kiinnittäminen tosiaan vaatii vanhemmilta pientä viitseliäisyyttä, mutta loppujen lopuksi monen asian "opettaminen" voi käydä ihan helposti. Jotkut lapset kyselevät asiasta paljn itse (ja oppivat helposti) toisille pitää vanhemman tarjoilla enemmän mahdollisuuksia oppimiseen.

 

Tärkeintä on ehkä oppia itse puhumaan ääneen aina kun laskee tai kun luokittelu on mahdollista ja kysellä lapselta. Esim. kahvia mitatessaan aina laskee yksi-kaksi-kolme... mitallista. Eteistä siivotessa toteaa että onpa meillä paljon kenkiä täällä yksi-kaksi.... 16 kenkää. Kenenkäs kenkiä on eniten? Sukkia on pesukoneessa 10, eli 5 paria. On 6 mustaa sukkaa ja 4 harmaata sukkaa, kumpia on vähemmän? Pyydetään lasta painamaan telkan kaukkarista nelosta tai kakkosta.  Kauha on ylimmäisessä laatikossa ja kansi on alempana. Mietitään missä onnittelukortissa olisi numero 3, joka sopii 3-vuotiaalle. Jne.

 

Meillä esikoinen tuntui oppivat numerot itsestään, mutta toki olen em. "menetelmää" käyttänyt luonnostaan. Kuopuksen kohdalla on hommaa pitänyt tehdä tietoisemmin, koska hän ei ole ollut itse niin kiinnostunut numeroista. 

Vierailija
14/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet lapset oppivat numerot ja kirjaimet "itsestään". Jos näin ei käy, täytyy aikuisten herätellä mielenkiintoa, esim. edellä kuvatuilla arkikeskusteluilla.

 

Suosittelen näitä ilmaisia verkkopelejä, ne on kehitetty oppimisen tueksi.

http://www.lukimat.fi/matematiikka

 

Usein se, ettei eskarilainen tunnista numeroita tai kirjaimia, enteileen jonkinlaista oppimisvaikeutta, mutta ne ovat kuntoutettavissa! Ekapeli eskari ja matikka heti vaan käyttöön, juttele huolestasi ehdottomasti eskarissa ja neuvolassa. Joissakin kunnissa järjestetään lukituki-tms. ryhmiä lapsille tukemaan luki-valmiuksien kehittymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 06:52"]

Aika monet lapset oppivat numerot ja kirjaimet "itsestään". 

[/quote]

Minusta on tärkeää muistaa, että vaikka monet lapset oppivat numerot "itsestään", he kuitenkin todellisuudessa oppivat ne jostain. Taito ei ole sisäsyntyinen ja ei siis synnyt oikeasti itsestään, ilman mallia.

 

Sama kuin jotkut lapset oppivat uimaan itsestään (ja toiset tarvitsevat paljon harjoittelua). Kukaan ei varmasti ole kuitenkaan oppinut uimaan jos ei kertaakaan ole ollut järvessä, meressä, uima-altaassa tms. pulikoimassa.

 

Tässä ketjussa voisi viitata kunnon av-tyyliin myös juuri lehdissä olleeseen tutkimukseen (lähde?), jossa kerrottiin "luokkatasojen" eroista siinä miten paljon lapselle jutellaan ja tämän vaikutuksesta lapseen.

 

Vierailija
16/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 07:12"]

 

Minusta on tärkeää muistaa, että vaikka monet lapset oppivat numerot "itsestään", he kuitenkin todellisuudessa oppivat ne jostain. Taito ei ole sisäsyntyinen ja ei siis synnyt oikeasti itsestään, ilman mallia.

 

Sama kuin jotkut lapset oppivat uimaan itsestään (ja toiset tarvitsevat paljon harjoittelua). Kukaan ei varmasti ole kuitenkaan oppinut uimaan jos ei kertaakaan ole ollut järvessä, meressä, uima-altaassa tms. pulikoimassa.

[/quote]

 

Tuo uimaan oppimisen vertailu on aika turha, koska ympärillämme on aina asioita, joita voi laskea. Jo parivuotias lapsi osaa laskea, että autossa on neljä rengasta tai kissalla neljä jalkaa ja ihmisellä kaksi. Ei normaalia lasta voi pitää niin tyhjiössä, ettei hän oppisi laskemaan ainakin kymmeneen leikki-iässä. Ellei hänellä sitten ole oppisvaikeuksia, ja se vaatii tukitoimia.

 

Minullekin eräs äiti, jonka viisivuotias poika ei osannut laskea viiteen, sanoi ettei sitä ole treenattu. Miten normaaleilla matemaattisilla taidoilla varustettua lasta voi estää laskemasta viiteen? Ei mitenkään. Lapsella oli selvästi häikkää hahmottamisessa.

Vierailija
17/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 08:49"]

Tuo uimaan oppimisen vertailu on aika turha, koska ympärillämme on aina asioita, joita voi laskea. Jo parivuotias lapsi osaa laskea, että autossa on neljä rengasta tai kissalla neljä jalkaa ja ihmisellä kaksi. Ei normaalia lasta voi pitää niin tyhjiössä, ettei hän oppisi laskemaan ainakin kymmeneen leikki-iässä. Ellei hänellä sitten ole oppisvaikeuksia, ja se vaatii tukitoimia.

[/quote]

Saatat yllättyä siitä kuinka paljon Suomessa on lapsia, joiden kuullen ei koskaan käytetä lukusanoja (ymmärrettävästi). Joillekin vanhemmille tulee ihan yllätyksenä, että lapselle voisi sanoa noita tässäkin ketjussa mainittuja juttuja. Esim. laita 4 haarukkaa pöydälle, mummolan talon numero on 4, paina hedelmävaa'asta lukua 45, eli 4 ja 5, paina kaukosäätimestä numeroa 6 jne.

 

Lapsi ei opi lukusanoja, jos niitä ei hänen kuultensa koskaan käytetä. Samoin kuin meidän lapsemme eivät osaa numeroita italiaksi kun niitä ei koskaan olla heille kerrottu. 

 

 

Vierailija
18/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 09:22"]

 

Saatat yllättyä siitä kuinka paljon Suomessa on lapsia, joiden kuullen ei koskaan käytetä lukusanoja (ymmärrettävästi). Joillekin vanhemmille tulee ihan yllätyksenä, että lapselle voisi sanoa noita tässäkin ketjussa mainittuja juttuja. Esim. laita 4 haarukkaa pöydälle, mummolan talon numero on 4, paina hedelmävaa'asta lukua 45, eli 4 ja 5, paina kaukosäätimestä numeroa 6 jne.

 

Lapsi ei opi lukusanoja, jos niitä ei hänen kuultensa koskaan käytetä. Samoin kuin meidän lapsemme eivät osaa numeroita italiaksi kun niitä ei koskaan olla heille kerrottu. 

[/quote]

 

Olen kyllä tavannut pieniä lapsia, joiden puheenkehitys on viivästynyt ihan siksi, että ovat kotihoidossa ja siellä ei ilmeisesti heille juuri jutella. Mutta sellaisessa tilanteessa on kyse jo pahemmasta henkisestä laiminlyönnistä, kuten kuvaamassasikin tilanteessa. Jos lapsen kanssa eletään normaalia arkea, numerot tulevat kyllä puheeseen mukaan luonnollisesti. Tuollaisessa tilanteessa lapsi jää paitsi paljon muutakin kasvatusta ja ohjausta kuin numeroiden opettamista, ja olisin hyvin huolissani.

Vierailija
19/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vielä huolestua.  Eskarissa harjoitellaan näitä taitoja päivittäin eivätkä kaikki ekaluokkalaiset kouluun tullessaan osaa kaikkia numeroita.  Harvinaisempaa se toki nykyaikana on, mutta lapsen kehityks on aina yksilöllistä.  Hyvä ja helppo keino opettaa numeroita ja kirjaimia kotona on hankkia jääkaapin oveen kirjain-ja numeromagneetit.  Niitä saa joka marketista.  Sitten on helppo siinä ruokaa laittaessa pyytää lasta tuomaan jääkaapin ovesta esim. a-kirjaimen tai numeron 6.  Monesti nämä kirjaimet herättävät kiinnostuksen kirjoittaa hölynpölysanoja, joita sitten äiti tai iskä pyydetään lukemaan :)  Tämä juuri auttaa kirjainten oppimista, omaehtoinen kiinnostus!  Asiasta ei kannata tehdä suurta numeroa tai ongelmaa, muuten lapsi alkaa itsekin stressata asialla.  Opettajat auttavat varmasti, jos sinua asia mietityttää ja tarvittaessa voidaan tehdä oppimisvaikeuksista tutkimukset, mutta ei tuo todellakaan tarkoita sitä, etteikö lapsesi aloita koulua tavallisella luokalla.  Nykyään vältetään kaikin keinoin erityisluokilla tai erityiskouluun siirtoja, ensin yritetään mahdollisuuksien mukaan tavallista luokkaa.  Tsemppiä teille!  terv ekaluokan ope

Vierailija
20/56 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan äitejä jotka ovat pitkään kotona, mutta kyllä siellä kotonakin pitäisi opettaa tiettyjä taitoja eli samoja kuin tarhassakin oppivat. On sitten paljon helpompaa siellä eskarissa, kun sinne menee pitkän kotona olon jälkeen.

MInä en ymmärrä, että monet pitävät sitä opettamista jonkinlaisena pakkona ja luullaan, että pakotetaan lapsi istumaan koulumaisesti pöydän ääressä.

Meillä poika täyttää huomenna 4 ja meillä on ollut pitkään käytössä kirjain ja numero magneetit pakastimen ovessa. Niistä tehdään yhdessä sanoja ja poika tykkää tästä ja käy itsekseen katsomassa kirjaimia ja numeroita. Osaa numerot todella hyvin ja tuntee kirjaimia. Itse pidän siitä, että seurataan lasten kiinnostusta ja innostetaan lasta oppimaan uusia asioita. Kotona olevilla luulisi olevan aikaa opettaa kädentaitoja, sosiaalisia taitoja ja muita taitoja mitä tarvitaan elämässä.