Tarjoaako työkkäri koulutusta vastaamatonta työtä ?
Olen kotihoidontuella, ja eihän tämä mihinkään riitä, ylläri ylläri.
Minulla amk-tutkinto, jos ilmoittaudun työkkäriin, voivatko he tarjota työtä, joka ei vastaa koulutustani? Entä ihan muulta alalta?
Kertokaas vielä miten pian "työtarjouksia" / kursseja on alkanut tulemaan kun olette ilmoittautuneet...
Montako kertaa paikasta saa kieltäytyä ilman sanktioita, vai tuleeko se karenssi heti jos kieltäytyy??
Kommentit (15)
Mun veljellä on kolme ammattitutkintoa, viimeisin on AMK tietotekniikka-alan insinööri. Hän on aina kouluttautunut uudelle alalle, kun entisestä on työt loppuneet, siis muualtakin kuin omalta paikkakunnalta. Töitä miltään alalta ei ole nyt puolentoista vuoden aikana "tarjottu". Hän on hakenut kursseille, josta saisi ammatin, mutta niihin on ollut niin paljon hakijoita, ettei ole päässyt. Yhdelle kurssille oli liki sata hakijaa ja alle 20 otettiin, luulen, että veljellä tutkintojen määrä on esteenä. Millekään pilipalikurssille hän ei halua eikä niitä ole ehdotettu. Omalla rahalla kouluttautuminen ei veljeä enää kiinnosta eikä ihme, kun ikää alkaa olla kohta 50 v.
Mietin myös millaisia kursseja tarjotaan, jotenkin tulee mieleeni sellainen että harjoitellaan vain työhakemusten tekoa, ei paljon nappais...!
Heti työttömäksi jäätyäni ilmoittauduin työttömäksi ja varasin ajan työkkäriin, sain sen kahden kuukauden päähän. Kun tapaaminen vihdoista viimein oli, päivitettiin minun tietoihini vain viimeisin työpaikkani ja siihen liittyvät asiat, ja katsottiin molin sivuilta muutama paikkaa mihin minun pitää hakea. Eli siis tuosta tapaamisesta ei ollut mitään hyötyä, olisin voinut niitä nettisivuja kotonakin selata. No, eipä tärpännyt kumpikaan paikka. Jatkoin työnhakua itsekseni, kunnes muutaman kuukauden kuluttua postiluukusta kopsahti työkkäriltä työtarjous, eli 'kokeile hakea tänne' (vaihteeksi taas tällainen mikä on myös molin sivuilla). No, työ oli oman alan hommia, mutta minulla ei olisi ollut riittävästi kokemusta kyseistä paikkaa varten, lisäksi muutaman kuukauden pituisen osa-aikaisen työn samaan aikaan kun tuo työtarjous minulle tuli. En sitten hakenut, mutta unohdin ottaa yhteyttä työkkäriin tästä asiasta. Kahden kuukauden karenssihan siitä napsahti, vaikka perustelin tuon etten minä kuitenkaan olisi työtä saanut, minulla kun ei ole vastaavan pätevyyttä, ja sain toisen työn, mutta ei kelvannut työkkärille ei. ONNEKSI oli se osa-aikainen työ juuri sen karenssin ajan, niin en joutunut täysin pennittä elämään...
no silloin viimeksi kun olen itse työkkärin asiakkaana ollut (n. 2v. sitten ja sitä edellisellä kerralla vuonna 2009), sain aluksi päättää hakevani vain oman alani töitä ja sain myös ensimmäiset kuukaudet hakea töitä vain omatoimisesti (eli työkkari ei lähettänyt ilmoituksia työpaikkailmoituksista). Minulle kyllä sanottiin, että muutaman kuukauden päästä työkkäri rupeaa laittamaan ilmoituksia ja olisiko ollut sitten noin vuoden kuluttua työttömyyden alusta he haluaisivat/vaatisivat minun hakevan myös muuta kuin oman alani työtä. Löysin kuitenkin molemmilla kerroilla oman alani töitä muutamassa kuukaudessa, joten en koskaan edennyt "seuraavalle tasolle" työvoimapalveluiden kanssa.
Vuosi työttömänä ja takana yksi "tarjous", siis työpaikka jota on pakko hakea. En päässyt edes haastatteluun. Ja viikon olin turhaakin turhemmalla kurssilla!
Töitä ei tarjota, mutta tämäkin akateeminen ja pitkän työhistorian omaava keski-ikäinen nainen sai pitkään perustella, miksi siivoustyöt ei käy. Työhön oli siis fyysinen este, mutta ilmeisesti virkailijan mielestä muuten olisi ollut täysin luontevaa, että korkeasti koulutettu pilaa lopullisesti työuransa. Minusta niihin siivoustöihin kannattaisi ensisijaisesti ohjata vähän koulutettuja ja hyväkuntoisia nuoria tai kielitaidottomia maahanmuuttajia.
Minulle sattui ymmärtäväinen, ihana työkkärin nainen, joka ei pakottanut mihinkään kun jäin työttömäksi. Sain rauhassa miettiä muutaman kuukauden, mitä haluan. Kävin kurssin "väärältä" alalta, mutta lopulta päädyin juuri sopivaan työpaikkaan.
Ammattisuoja on kolme kuukautta, sen jälkeen voi tulla työhönosoituksia mihin vain. Käytännössä noita osoituksia (jotka ovat siis osoituksia hakea työtä, ja osoitus samaan työpaikkaan lähtee useammalle henkilölle) ei hirveästi oman osaamisen ulkopuolelta tule, koska työnantajat haluavat osaavaa työvoimaa.
Sen sijaan cv-kursseja sun muuta tyrkytetään enemmän. Esim. mulle tarjottiin puolitoista kuukautta kestävää työnhakukurssia, jolle olisi ollut pakko mennä tekemään cv ja kuuntelemaan työllistymisvalmentajan vinkkejä. Luojan kiitos sain töitä pari viikkoa ennen sen kurssin alkamista, joten ilmeisesti ihan omalla järjellä tehdyssä cv:ssä ei ollutkaan sellaista vikaa, että sitä olisi pitänyt vääntää kuukauden päivät.
"No, työ oli oman alan hommia, mutta minulla ei olisi ollut riittävästi kokemusta kyseistä paikkaa varten"
Mulla ois jäänyt parikin paikkaa saamatta, jos olisin toiminut niin kuin sinä! Kaksi eri työpaikkaa olen saanut siitä huolimatta, vaikka luulin ettei minua ikinä valittaisi. Mitään et menetä siinä, jos haet paikkoja!!! Lisäksi on mahdollista, että myöhemmin samassa firmassa tarvitaan lisää ammattilaisia. Rekrytointi on kallista, joten monet firmat säilyttävät työnhakijoiden tiedot ja etsivät ensin niiden joukosta soveltuvia hakijoita.
Kuopion työkkärissä olen ollut nyt 3v. Asiakkaana. Kertaakaan en ole hakenut mihinkään töihin eikä asiasta ole koskaan mitään kysytty. En varmasti edes osaisi tehdä cv:tä. ole huoletta, ei niitä kiinnosta paskaakaan !
Kyllähän sieltä ehdotetaan kaikkia työpaikkoja joita pystyisit tekemään, mutta kyllä niihin pitää ihan itse hakea, ei nykyään työkkäristä tule mitään työosoituksia joihin olisi pakko mennä. Nuorille ehkä, kun on tämä nuorisotakuu.
Minä olen ollut työttömänä siitä asti kun lapset täytti 3, ja siitä on jo puolitoista vuotta, muutaman kuukauden välein käyn työkkärissä, ja täti katsoo koneelta mollin sivuja ja kyselee että voisitko vaikka tuonne hakea, sitten sanon että joo voisin hakea, tai sanon syyn miksi se ei käy mulle. Kerron myös tädille mitä töitä olen hakenut sen jälkeen kun viimeksi kävin. Sitten täti katsoo koneelta olisiko mitään kursseja joista mulle olis hyötyä, eikä koskaan sellaisia ole. Elokuussa kävin viimeksi, ja joulukuussa on seuraava käynti.
Millä vuosisadalla sinä ole työkkärissä asioinut, kun kuvittelet, että sieltä jollekin töitä tarjotaan?
Vai oletko sinä niin nuori ja muutenkin mahdoton työnhakija, että ovat ottaneet haasteen vastaan ja yrittävät tosissaan tarjota sinulle työtä kun pitävät täysin toivottomana tapauksena? Ei tavallisille työttömille ole tarjottu töitä enää vuosikymmeniin.
En ole ikinä kuullut kenestäkään, joka olisi saanut työkkärin kautta töitä.
En minäkään.
Itsellekin oli mahdottomasti hyötyä, kun vastavalmistuneelle äikänopelle lähettävät ilmoituksen kaupungin ainoasta avoimesta virasta, siihen on 146 hakijaa joihin myös se vastavalmistunut on jo hakenut, tietenkin turhaan. Mutta kiitos vain työnhakuavusta.
Lisää kokemuksia?