Miten suhtautua anopin päätökseen?
Olemme mieheni kanssa eroamassa ja meille tulee lapsi joulukuussa. Anoppi on tehnyt selväksi, että jos tai kun mieheni lähtee yhteisestä asunnostamme, josta anoppi on myös maksanut takuuvuokran, hän perii samantien sen takaisin vuokranantajalta. Hän on tehnyt selväksi, että ei maksa mun takuuvuokria missään vaiheessa. Sen ymmärrän, mutta aloin miettimään asiaa lapsemme kannalta.
Onko anopilla oikeus kohdella lapsenlastaan näin ja jättää hänen äitinsä puille paljaille? Voinko mä taas rajoittaa anopin suhdetta lapsenlapseen tai sanoa, että tää sun asenne ja päätös tulee vaikuttamaan sit sun lapsen lapsen näkemiseen. Hän ei edes sanonut asiaa suoraan minulle vaan miehen kautta sain kuulla koko asiasta. Ei edes kysynyt, että oletko ajatellut, että miten olen ajatellut hankkia uuden takuuvuokran. Jos edes olisi puhunut asiasta myös mun kanssa, olisin ottanut asian eri lailla ja miettinyt vaihtoehdot valmiiksi. Hän vain sanoi miehelleni, että joko äitini tai joku muu hoitaa asian. Mies sitten kertoi tän pari päivää sitten mulle.
Olen miettinyt muutenkin eroprosessin aikana näin alkuun lapsen synnyttyä yksinhuoltajuutta, sillä miehelläni on suuria velkoja ja oma talous epävakaa. Hän tuhlasi aikoinaan säästörahansa kaikkeen turhaan ja silti ätinsä tukee lasta kuin kuuta nousevaa. Yksinhuoltajuus olisi voimassa, kunnes isä saisi asiat kuntoon ja taloudellisen vakauden ilman, että äiti ostaa ruokaa ja maksaa laskut hädän tullen. Tapaamisoikeudet olisivat kuin yhteishuoltajilla, mutta hänellä ei olisi oikeus kaikkiin lapseen liittyviin asioihin.
Miehen ja anopin on muutenkin ollut tapana keskenään puhua asioista ja tehdä päätöksiä, joista ei ole kerrottu mulle mitään, vaikka ne ovat koskeneet myös parisuhdettamme ja tulevaa lasta. Jotkut asiat olen joutunut ottamaan väkisin selville itse.
Kommentit (46)
Näinpä, ei anopin TARVITSE maksaa niitä elareita, mutta jos kerran maksaa muutenkin poikansa elannon, niin saattaisi olla halukas maksamaan myös nuo. Varsinkin, jos se menisi käytännössä lapsenlapselle.
Toki tuo vaatii sen, että exäa anoppi ylipäätään ovat halukkaita olemaan mukana lapsen elämässä.
Hohhoijakkaa, tää on taas näitä. Sano anopille se takuuvuokra-asia on hänen ja vuokranantajan välinen asia, katsotaan miten hyvin saa perittyä sen takaisin. Kaverin mies uhkasi irtisanoa naisystävänsä lainan takauksen, jos tulee ero. Pankissa kysyivät mieheltä että mitä hän tarjoaa nimitakauksen tilallle, vai aikooko maksaa lainan pois ja kun mitään ei löytynyt niin ohjasivat pihalle.
Mikäpä olisi sen kätevämpää kuin irtisanoa vakuus, näin voisi aina kiertää kaikki takaukset.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:38"]
Näinpä, ei anopin TARVITSE maksaa niitä elareita, mutta jos kerran maksaa muutenkin poikansa elannon, niin saattaisi olla halukas maksamaan myös nuo. Varsinkin, jos se menisi käytännössä lapsenlapselle.
Toki tuo vaatii sen, että exäa anoppi ylipäätään ovat halukkaita olemaan mukana lapsen elämässä.
[/quote]
Kuinka niin? Sen isyyden tunnustamisen ja elarit voi nainen yksinkin vaatia, ei siinä mitään isän suostumusta tarvita, saati nyt anopin.
"Ellei mies vapaaehtoisesti tunnusta lasta, lastenvalvoja vie asian äidin aloitteesta käräjäoikeuteen, jossa käynnistyy isyysoikeudenkäynti. Tarvittaessa oikeus määrää isän oikeusgeneettisiin tutkimuksiin ja vahvistaa isyyden isän vastustuksesta huolimatta."
http://www.taloustaito.fi/fi-FI/u/taloustaidon-uutiset/lapsella-on-oikeus-isaan
16
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:38"]
[/quote]
Kuinka niin? Sen isyyden tunnustamisen ja elarit voi nainen yksinkin vaatia, ei siinä mitään isän suostumusta tarvita, saati nyt anopin.
"Ellei mies vapaaehtoisesti tunnusta lasta, lastenvalvoja vie asian äidin aloitteesta käräjäoikeuteen, jossa käynnistyy isyysoikeudenkäynti. Tarvittaessa oikeus määrää isän oikeusgeneettisiin tutkimuksiin ja vahvistaa isyyden isän vastustuksesta huolimatta."
http://www.taloustaito.fi/fi-FI/u/taloustaidon-uutiset/lapsella-on-oikeus-isaan
16
[/quote]
Sitä suuremmalla syyllä tuntuisi fiksuimmalta , että ap ja exä & anoppi sopisivat asian jotenkin avoimesti. Jos ap on "velkaa" anopille takuuvuokran verran ja exä (eli käytännössä anoppi) maksaa kuukausittain jotain ap:lle, niin saisi tuosta jotain varmasti wörkittyä, jos on halua kaikilla osapuolilla.
Toki kaikista selkeintä ap:n kannalta olisi katkaista yhteys anoppiin hoitamalla takuuvuokra jotenkin muulla tavalla ja kuitata ne elarit erikseen sovulla tai ilman.
46, minustakin asiasta kannattaa neuvotella, mutta ei ap:n tarvitse anella elareita, mies joutuu ne tavalla tai toisella maksamaan TAI ap saa ne Kelasta.
Joku itse sovittu elarisysteemi pitää joka tapauksessa sitten takuuvuokran takaisinmaksun jälkeen korvata virallisella elatussopimuksella.
16
Minäkin laittaisin säästöni tuohon takuuvuokraan, sehän palautetaan sinule takaisin, kun muutat pois asunnossta.