Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua anopin päätökseen?

Vierailija
29.10.2013 |

Olemme mieheni kanssa eroamassa ja meille tulee lapsi joulukuussa. Anoppi on tehnyt selväksi, että jos tai kun mieheni lähtee yhteisestä asunnostamme, josta anoppi on myös maksanut takuuvuokran, hän perii samantien sen takaisin vuokranantajalta. Hän on tehnyt selväksi, että ei maksa mun takuuvuokria missään vaiheessa. Sen ymmärrän, mutta aloin miettimään asiaa lapsemme kannalta.

Onko anopilla oikeus kohdella lapsenlastaan näin ja jättää hänen äitinsä puille paljaille? Voinko mä taas rajoittaa anopin suhdetta lapsenlapseen tai sanoa, että tää sun asenne ja päätös tulee vaikuttamaan sit sun lapsen lapsen näkemiseen. Hän ei edes sanonut asiaa suoraan minulle vaan miehen kautta sain kuulla koko asiasta. Ei edes kysynyt, että oletko ajatellut, että miten olen ajatellut hankkia uuden takuuvuokran. Jos edes olisi puhunut asiasta myös mun kanssa, olisin ottanut asian eri lailla ja miettinyt vaihtoehdot valmiiksi. Hän vain sanoi miehelleni, että joko äitini tai joku muu hoitaa asian. Mies sitten kertoi tän pari päivää sitten mulle.

Olen miettinyt muutenkin eroprosessin aikana näin alkuun lapsen synnyttyä yksinhuoltajuutta, sillä miehelläni on suuria velkoja ja oma talous epävakaa. Hän tuhlasi aikoinaan säästörahansa kaikkeen turhaan ja silti ätinsä tukee lasta kuin kuuta nousevaa. Yksinhuoltajuus olisi voimassa, kunnes isä saisi asiat kuntoon ja taloudellisen vakauden ilman, että äiti ostaa ruokaa ja maksaa laskut hädän tullen. Tapaamisoikeudet olisivat kuin yhteishuoltajilla, mutta hänellä ei olisi oikeus kaikkiin lapseen liittyviin asioihin.

Miehen ja anopin on muutenkin ollut tapana keskenään puhua asioista ja tehdä päätöksiä, joista ei ole kerrottu mulle mitään, vaikka ne ovat koskeneet myös parisuhdettamme ja tulevaa lasta. Jotkut asiat olen joutunut ottamaan väkisin selville itse.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka kertoo säästöistään yleensä? Eri asia jos niistä kertoo toki. 

Onko palkkasi se 2000 vai päälle 2000€? 

Jos alle, niin verojen jälkeen on totta, että tuskin maksat kuin sen yhden kuun takuun., koska takuun  jälkeen jää vuokra ja vesi ellei sulla sisälly vuokraan. 

Vierailija
22/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammojen mielestä tämmöinen on ok, mutta larppaajat eivät saisi hankkia lapsia :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:43"]

kuka kertoo säästöistään yleensä? Eri asia jos niistä kertoo toki. 

Onko palkkasi se 2000 vai päälle 2000€? 

Jos alle, niin verojen jälkeen on totta, että tuskin maksat kuin sen yhden kuun takuun., koska takuun  jälkeen jää vuokra ja vesi ellei sulla sisälly vuokraan. 

[/quote]

Säästöt otetaan aina toimeentulotukea määritettäessä huomioon. Tulot lasketaan pidemmältä ajalta, ja ajatellaan, että niistä on jäänyt säästöä - plus pankkitilin tilanne tarkistetaan.

Vierailija
24/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600-1700€ paikkeilla on ja siksi en mielelläni riskeera talouttani. olemme asuneet pitkään asunnossa ja työkin melko tuore, joten  ennen muuttoa olisin pystynyt maksamaan oman osuuden takuusta, mutta koska ei ollut silloin työtä, niiin ei ollut heti vara maksaa  takuuta ja anoppi ei silloin suostunut siihen, että 680€ maksettaisiin mun säästöistä. Se  kun oltais palautettu kuitenkin suoraan anopille, koska rahan siirto olisi helpompaa hoitaa näin. 

Ja ja kyllä meillä on kaksi erillistä sopimusta. Jolaiselke oma paperi tehty.

Vierailija
25/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Olen tällä hetkellä puhelimella liikenteessä.

Vierailija
26/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistetaanko muka kaikki tilit?! Kappas kun me muutettiin aikoinaan exäni kanssa erilleen, niin ei kyllä tarkistettu, kun uusia tukia haettiin ja toinen meistä joutui sossun asiakkaaksi. Piti ilmoittaa itse tileistä. 

-eron itsekin kokenut

Vierailija
27/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:36"]

Mitä tästä opimme. No minä ainakin sen, että olen tosi varovainen laittamaan rahaa poikani ja jonkun morsmaikun elämään. Jos jotakin lainaan niin sillä tavalla, että saan rahani pois jos pojan muija päättääkin häippästä.

[/quote]

Ja sulkeaa lastenne puolisot pois testamentilla. Tämä on myös ehdottoman tärkeää.

Me olemme sulkeneet miniät pois testamentilla heti, kun kuulimme poikien menevän naimisiin

Vierailija
28/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anoppi ei suostunut, että vakuus maksetaan sun säästöistä? Mä nyt ihmettelen, että mitä helvettiä sillä anopilla on ylipäänsä ollut tekemistä teidän asunnonvuokrauksen kanssa? Oletteko alaikäisiä?

Jos ne vakuudet olisi maksettu sun säästöistä, niin tietysti ne olisi palautettu sulle eikä anopille, tilinumero olisi vaihdettu sun tilinumeroksi.

Vierailija
29/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sitä mieltä että ihmisten, jotka ajattelevat ja toimivat kuten sinä, ei saisi hankkia lapsia. 

Herranjestas mikä ajatusmaailma.

Vierailija
30/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole alaikäisiä. Olimme silloin kaksikymppisiä ja nyt päälle 25, vaikka mies onkin pari vuotta nuorempi.  Ei ollut vain kummallakaan säännöllisiä tuloja tai muutakaan varallisuutta paitsi säästötilit.

mun lapsen hankkimiset eivät kuulu kellekään.  Juuri vähiten kaipaan saarnausta siitä. Olen aina halunnut äidiksi vaikka ero tulisi vastaan. Yksinhuoltajuutta mietin myös siksi, koska mies ei yhteishuoltajana pysty elättämään täysin lastamme velkojen ja pienen palkan  vuoksi. Itse en ole innostunut elättämään yhteishuollossa lasta yksin. Mieluummin sitten yksinhuoltajana. 

Vierailija
31/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Anoppi päättää itse, mitä tekee. Keskity sinä asioihin, joihin voit vaikuttaa.

Vierailija
32/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:35"]

Emme ole alaikäisiä. Olimme silloin kaksikymppisiä ja nyt päälle 25, vaikka mies onkin pari vuotta nuorempi.  Ei ollut vain kummallakaan säännöllisiä tuloja tai muutakaan varallisuutta paitsi säästötilit.

mun lapsen hankkimiset eivät kuulu kellekään.  Juuri vähiten kaipaan saarnausta siitä. Olen aina halunnut äidiksi vaikka ero tulisi vastaan. Yksinhuoltajuutta mietin myös siksi, koska mies ei yhteishuoltajana pysty elättämään täysin lastamme velkojen ja pienen palkan  vuoksi. Itse en ole innostunut elättämään yhteishuollossa lasta yksin. Mieluummin sitten yksinhuoltajana. 

[/quote]

Ai sun lapsen hankkimiset ei kuulu kellekään? No miksi ne sitten kuuluisi sun anopille???

Ole sitten yksinhuoltaja oikeasti jos sitä niin olet aina halunnut, silloin sun ei tulekaan tarvita/haluta mitään apua joltain ex-anopilta. 

Kuuntele nyt itseäsi. Kyllä on kasvamisen paikka myös sulla, ei vaan sun miehelläsi.

Vierailija
33/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita nyt ottaa ensin selvää mitä eroa on yhteishuollolla ja yksinhuollolla. Kun teillä on yhteishuolto, niin miehellä on oikeus esim. saada lapsesta tietoa neuvolasta, koulusta jne. Tarvitset mieheltä nimen lapsen passia ja pankkitiliä varten. Tapaamisesta ja elatuksesta on ihan omat sopimuksensa ja niihin ei vaikuta pätkääkään onko teillä yhteis- vai yksinhuolto. Lapsen etävanhempi on aina elatusvelvollinen riippumatta noista asioista. Ja se elatus lasketaan niin, että siinä katotaan sun ja sen lapsen isän tulot ja menot. Jos isän rahat ei riitä, niin maksaa mahdollisesti vähemmän, kuin sen minimin (n.150) ja Kelalta tulee sitten erotus. Korjatkaa joku, jos jokin ei nyt pitänyt paikkaansa.

Vierailija
34/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:07"]

Mä en vaadikaan herraisä sentään mitään elattämisiä keneltäkään. Mietin vain, että mikä järki on ottaa asunnosta vakuudet pois, jos siellä asuu hänen lapsenlapsensa ja tapaamisoikeudet isän kanssa saadan sovittua. Toki voin hakea sossulta 1350 € takuja, mutta että pitää tehdä päätös selän takana, niin ottaa aivoon.

Ymmärtäisin, jos ei lasta olisi. Jos jotakuta niin kiinnostaa, että mitkä velat muka eivät olisi peruste yksinhuoltajalle, niin kerron, että miehelläni on tonneja velkaa äidilleen pelivelkaa.

Meillä on omat tilit ja mun raha-asiat ovat kunnossa, mutta masennuksen ja huonojen aikojen iskiessä hänelle tulee tarve pelata edelleen. Hoidossa hän on ollut, mutta kesken jäänyt ja syyttää siitä mua, etten tukenu tarpeeksi! Pitääks mun olla holhooja vai? Äitinsä tukee vaa minkä kerkee totakin asiaa.

[/quote]

Niin ap, missäs vaiheessa olet itse ajatellut hylätä tulevan lapsesi? Kun se täyttää 18, pärjätkööt omillaan vai miten? Sillon kun sillä on vaikeaa?

Niin ja missä kohtaa ajattelit alkaa paapoa lapsesi ex-puolisoita? Ihan oikeasti?

Otapa nyt se pääsi sieltä perseestäsi ja vastuu itsestäsi. Hävettäisi olla noin avuton.

Vierailija
35/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran eroatte, niin miksi ihmeessä anopin pitäis maksaa sinun vuokratakuusi?

Sinä alat elää omaa elämääsi, jossain vaiheessa kuvioihin tulee mukaan uusi mies ja elät sen kanssa.

Jokainen vanhempi, jos on kunnon vanhempi, pitää loppuun asti lapsensa puolia. Aivan naurettavaa väittää jotain muuta, tulet sen itsekin oppimaan kunhan se lapsi nyt syntyy ja jos et ole aivan tunnevammainen.

Taitaa ap olla taas näitä itsenäisiä naisia, jotka ei kuitenkaan mitenkään pärjää omillaan.

Vierailija
36/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinun asemassasi, tekisin anopille selväksi, että lasta on turha odottaa näkevänsä moisen tempun jälkeen. En siksi, että olisi rahasta kiinni, vain siksi että vihaan tuollaisia pikkumaisia ihmisiä, joiden pitää päästä päsmäröimään joka tilanteeseen.

Ja jos ette ole naimisissa, niin huoltajuushan tulee automaattisesti sinulle. Sitten vasta, kun mies on käynyt tunnustamassa isyytensä, voi hänestä tulla toinen huoltaja. Muuten ei hänellä ole mitään oikeuksia lapseen. 

Vierailija
37/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla näin tietämättömiä ihmisiä; minulla on säästöjä, mutta en minä niitä tähän halua käyttää, haenpa sossusta rahat!

Aina ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Mitenkähän se anoppi saa ne rahat, kun asunnosta ei ole muutettu pois, jos sopimuksen mukaan vasta silloin maksetaan takuurahat?

Vierailija
38/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne sossuun pitää kaikki tilit ilmoittaa, säästöt otetaan huomioon. On sekin varallisuutta, jolla ruuan voi maksaa..

Sosiaalitoimiston tarkoitus ei ole pitää raha-asioita mukavina  vaan auttaa viimeisenä keinona vähävaraisia joilla ei oikeasti ole rahaa, edes säästörahaa... Vähän naiivi kuva mulla? Ei ole meille ainakaan tippunut avokin kanssa tukia ; ei säästöjä, avopuoliso työtön ja karenssi (0e/kk) ja itse saan käteen noin 1300.

Sitä vaan ettei ole välttämättä niin yksinkertanen homma se sossukaan, tietty joku muu osaa varmaan "pelata tilanteen" paremmin kun me. :) Rupes vaan naurattamaan, oma mies pelaa ja on myöskin veloissa, vauvaa odotetaan tammikuussa! Anopin kanssa ongelmia, tosin miehellä itsellään. Tsemppiä!!! Ja pidä puolesi.

Vierailija
39/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mtenkäs täällä on taas moni niin ilkeä? Aika lailla selvästi ap tuo ongelmallisen tilanteen esille, eikä vaadi / oleta mitään kohtuutonta.

Maallikkona näen tuossa pari vaihtoehtoa.

Jos niitä säästöjä on, niin kyllähän ne kantsii tuohon takuuvuokraan laittaa, elleivät ole missään tosi tuottavassa sijoituksessa. Oletusarvo kuitenkin on, että takuuvuokranakin ne ovat säästössä, nollakorolla, mutta kuitenkin. Tavallisella pankkitilillä toi 1350 tuottaa kuitenkin vain niin hiluja, ettei sillä hirveesti ole väliä.

Jos isä haluaa olla syntyvälle lapselle isä eli haluaa ja saa huoltajuuden, niin eikös siinä tule sitten kyseeseen elatusmaksutkin. Ja jos mies on varaton, niin käytännössä ne maksaisi kyseinen anoppi. Ja kun anopilla on saatavia sen vakuuden muodossa, niin eiköhän tuosta saisi sovittua jonkun diilin, jolla elatusmaksujen myötä takuuvuokra siirtyy vähä vähältä ap:n omaisuudeksi. Tämä tietenkin vaatii sen verran hyviä välejä, että sopimus saadaan tehtyä. Byrokratian kannalta helpointa olisi varmaan sopia tämä jotenkin epävirallisesti, missä on omat riskinsä.

Vierailija
40/46 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

40, ota huomioon, että ap:n mies on aikuinen - ei tarvitse anopin maksaa elareita. Siinä tapauksessa, että elatusvelvollinen eli ap:n eksä ja lapsen isä ei kykene maksamaan elareita, ap hakee elatustukea Kelalta ja Kela karhuaa velan lapsen isältä, mikäli tämä ei maksuvaikeuksien vuoksi ole saanut niihin vapautusta.

http://www.kela.fi/elatustuki

http://www.kela.fi/elatustuki_elatusvelvolliselle

16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi