Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos joudun yllättäen sairaalaan

Vierailija
06.07.2022 |

voinko ennakkoon laittaa johonkin, ettei vointiani saa kertoa kenellekään - edes lähiomaisille? Esimerkiksi jos joutui teholle koronassa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako koronamyrkkypiikkiä tullut otettua?

Vierailija
2/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia haluaisit sitä? Jos sairaalassa ei ole läheistesi yhteystietoja, miten voisivat ilmoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako koronamyrkkypiikkiä tullut otettua?

Tää on vähän vanha vitsi jo.

Vierailija
4/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia haluaisit sitä? Jos sairaalassa ei ole läheistesi yhteystietoja, miten voisivat ilmoittaa?

Koska haluan, siihen ei tarvita sen enempää perusteluja. Onko siis esimerkiksi omakannassa kohtaa, jossa ilmoitetaan vain kuoleman sattuessa? Muusta voinnista ei?

Vierailija
5/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne sieltä soita kuin lähiomaiselle

Vierailija
7/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin se, jos on uteliaita debiilisukulaisia jotka tiedustelevat vointia sairaalasta! Kuinka näiden informoiminen estetään!

Vierailija
8/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan vointia ei tarvitsisi kertoa edes hänelle. Sitten jos kuolema korjaa.

Vierailija
9/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin se, jos on uteliaita debiilisukulaisia jotka tiedustelevat vointia sairaalasta! Kuinka näiden informoiminen estetään!

Kuulostat aika hankalalta sukulaiselta...

Vierailija
10/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko "kokonaan" poistaa (=jättää tyhjäksi) mutta sairaalan tietoihin kohtaan "lähiomainen" voi laittaa kenet tahansa.

Esim. tutulla on kaveri, ja "vahvistanut" tuon aina kun käynyt sairaalassa. Siellähän usein kysytään onko tiedot oikein jne. kun ilmottautuu.

Myös hoitotahtoon voi kirjata asioita, siis esim. ei saa elvyttää tmv.

Tuskin on haittaa jos tuonne laittaa että "Kaija Kaveri" se joka saa tarvittaessa päättää hoidosta jos itse tilassa missä ei päätöksiä pysty tekemään. Muutenhan lähiomainen on se joka merkitty/suvusta lähin.

Tiedän esim. tapauksen missä (synnytys tmv. edellinen kerta sairaalassa) lähiomaisena edelleen oli ex-mies) vähän jopa noloa/kiusallista jos erosta vuosia/uusi kumppani jne. eli hyvä nuo on ajan tasalla pitää.

Vierailija
11/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat aika hankalalta sukulaiselta...

Oliko sinulla vastausta kysymykseen? Suurin osa suomalaisista on aivan jäätävän uteliasta p-sakkia. Mitään empatiaahan tällä utelulla ei haluta osoittaa, vaan ollaan tiedonjanoisia ja halutaan juoruilla. Ja tämä on fakta.

Vierailija
12/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten edes tiedä! Jos ei itse ole osastolle mennessä siinä kuosissa, että sanoo ettei tarvitse voinnista laulaa kenellekään tiedusteltaessa, niin kerrotaanko sieltä kaikille?

Vierailija
13/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalasta ei saa antaa tietoja kenellekään muulle kuin sille henkilölle, jonka ao. potilas itse on nimennyt lähiomaisekseen tai yhteyshenkilöksi. Jos et ilmoita ketään, niin silloin ei anneta tietoja kenellekään.

Oletko käynyt esim. terkkarissa tai sairaalassa jossain asiassa, tuolloin henkilötietoja kyseltäessä yleensä kysytään myös lähiomainen ja antamasi tieto kirjataan sitten henkilökortillesi.

Ja ne tiedot kirjataan sinne sairaalaan tai terveyskeskuksen potilastietojärjestelmään, ei Kantaan.

Vierailija
14/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalasta ei saa antaa tietoja kenellekään muulle kuin sille henkilölle, jonka ao. potilas itse on nimennyt lähiomaisekseen tai yhteyshenkilöksi. Jos et ilmoita ketään, niin silloin ei anneta tietoja kenellekään.

Oletko käynyt esim. terkkarissa tai sairaalassa jossain asiassa, tuolloin henkilötietoja kyseltäessä yleensä kysytään myös lähiomainen ja antamasi tieto kirjataan sitten henkilökortillesi.

Ja ne tiedot kirjataan sinne sairaalaan tai terveyskeskuksen potilastietojärjestelmään, ei Kantaan.

Eli jos vaikka minun osastolla oloani tiedustellaan, sitä ei saa kertoa?

Vierailija
15/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä voiko "kokonaan" poistaa (=jättää tyhjäksi) mutta sairaalan tietoihin kohtaan "lähiomainen" voi laittaa kenet tahansa.

Esim. tutulla on kaveri, ja "vahvistanut" tuon aina kun käynyt sairaalassa. Siellähän usein kysytään onko tiedot oikein jne. kun ilmottautuu.

Myös hoitotahtoon voi kirjata asioita, siis esim. ei saa elvyttää tmv.

Tuskin on haittaa jos tuonne laittaa että "Kaija Kaveri" se joka saa tarvittaessa päättää hoidosta jos itse tilassa missä ei päätöksiä pysty tekemään. Muutenhan lähiomainen on se joka merkitty/suvusta lähin.

Tiedän esim. tapauksen missä (synnytys tmv. edellinen kerta sairaalassa) lähiomaisena edelleen oli ex-mies) vähän jopa noloa/kiusallista jos erosta vuosia/uusi kumppani jne. eli hyvä nuo on ajan tasalla pitää.

Pakkohan se on tyhjäksi jättää, jos ei oikeasti ole ketään.

Vierailija
16/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilastiedot ovat salassa pidettäviä, eikä niitä saa luovuttaa sivulliselle ilman potilaan suostumusta tai luovuttamiseen oikeuttavaa lain säännöstä. Myös potilaan omaiset ovat sivullisia, eikä heillekään yleensä voida luovuttaa potilastietoja ilman potilaan suostumusta.

Jos täysi-ikäinen potilas ei pysty päättämään hoidostaan esimerkiksi mielenterveyden häiriön, kehitysvammaisuuden tai muun syyn vuoksi, ennen tärkeän hoitopäätöksen tekemistä on kuultava potilaan laillista edustajaa, lähiomaista tai muuta läheistä sen selvittämiseksi, millainen hoito parhaiten vastaisi potilaan tahtoa. Hoitoon on tällöin saatava potilaan laillisen edustajan, lähiomaisen tai muun läheisen suostumus. Jotta tällainen henkilö kykenee arvioimaan suostumuksen antamista, hänellä on oikeus saada kuulemista ja suostumuksen antamista varten tarpeelliset tiedot potilaan terveydentilasta.

https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-terveydenhuolto

Vierailija
17/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse olen ainakin saanut lähisukulaisen voinnista tietoa, kun soitin omaistiedustelunumeroon ja sieltä yhdistettiin oikealle osastolle. Enkä usko, että siellä kukaan tarkisti siinä yhteydessä lukeeko mun nimi lähiomaisensa vai ei. Sillä jos olisi tarkistanut, niin olisi siinä ainakin pieni hetki mennyt.

Vierailija
18/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse päätät kuka on lähiomaisesi ts. kenelle ilmoitetaan jos joudut sairaalaan. Sairaala ei voi kertoa mitään voinnistasi paitsi niille ketkä olet ilmoittanut lähiomaisiksesi

Vierailija
19/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla ilmoittamatta. Moni kaappihomo ei ilmoita, kun tulevat peräsuolen korjaukseen.

Vierailija
20/32 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä kerro kenellekään että Meet sairaalaan