Mitä laitatte täytekakun täytteeksi?
Tulossa on siis lasten synttärikemut, paikalle tulee kymmenen lapsen luokkakaveria, ovat 8-vuotiaita.
Teen synttärikakun tänä vuonna, synttärisankari itse sitä toivoi.
Oon käyttänyt jo monessa kakussa aina samaa täytettä, mansikkakermarahkaa, mut nyt kelpaisi jo joku vaihtelukin vaikka hyvää toikin on.
Olisko jotain ideoita? :)
Kommentit (22)
Mustikkahilloa, banaania ja kermavaahtoa.
Olen kokeillut monenlaisia täytteitä, mousseja ja ties mitä, mutta mikään ei kerää kehuja kuten se vanha, perinteinen. Eli yhteen väliin mansikkaa, toiseen banaania ja kermavaahtoa. Tylsä, mutta hyvä.
Olen sekoittanut vaniljarahkaan vadelmahilloa ja hyvin on kauppansa tehnyt.
Banaani & kermavaahto
Vadelmahillo & kermavaahto
Suklaata en laittaisi, osa lapsista ei suklaasta välitä.
Olen myös korvannut täytekakun jäätelökakulla... :) Vaikka et tätä kysynytkäään.
Ei banaania, ei missään nimessä banaania. Itse laitan joskus lemon curdia ja kermavaahtoa tai kahvilla maustettua kermavaahtoa ja aprikoosihilloa (ainakin meidän lapset tykkäävät tästä.) Olen käyttänyt myös Nutellaa joskus täytteenä pähkinäsuklaakakuissa. (Kivittäkää kun ei ole rahkaa ja banaania...)
mä laitan usein ainakin yhteen väliin kuorittuja ja silputtua tuoretta appelsiinia. Mut on tärkeää, että lohjoista kuorii sen kalvon. Ja kakku pitää kostuttaa myös.
Toiseen väliin voi sit laittaa esim sitä mansikkaa ja kermaa. Appelsiinin kanssa kerma ei toimi, se juoksettuu. Rahka toimii, jos haluaa.
Minusta sitrukset ei sovi kahvin kanssa. Sitten ehkä ok jos on vain lapsia ja teen juojia. Banaani on tylsä ja tuttu, mutta tuo kakkuun vähän enemmän kosteutta. Ostokakuissahan sitä ei ole, kun se ei pysy hyvän näköisenä ja ostokakut on usein sitten vähän kuivakoita (kostutettunakin). Mutta makuasioitahan nämä on.
Ihan ystävyydellä kysyn; mihin sitä rahkaa aina tarvitaan kakuissa? Itse haluan että täytekakku on todella makea eikä mitään "raikasta" tai terveellisen oloista. Miksi supermakea kermaleivos ei voisi olla ihan vain sitä eikä mitään kevennettyä tai raikastettua? Eihän sitä jättipaloja mätetä kuitenkaan, vai? (ällöttää kaikki pullapitkot ja sokeroimattomat omena/puolukka/mustikka leivonnaiset..)
Anopin tekemää raparperihilloa ja paksua vaniljakastiketta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:47"]
Ihan ystävyydellä kysyn; mihin sitä rahkaa aina tarvitaan kakuissa? Itse haluan että täytekakku on todella makea eikä mitään "raikasta" tai terveellisen oloista. Miksi supermakea kermaleivos ei voisi olla ihan vain sitä eikä mitään kevennettyä tai raikastettua? Eihän sitä jättipaloja mätetä kuitenkaan, vai? (ällöttää kaikki pullapitkot ja sokeroimattomat omena/puolukka/mustikka leivonnaiset..)
[/quote]
Minun mielestäni se ihana ällömakeus tulee parhaiten esille kun on raikasta mukana ;) Mutta ehkä me tarkoitetaan raikkaudella eri asioita (minulle raikkautta tuo esim. sitrushedelmät). Ei rahkatäytteet mitään terveysruokaa ainakaan ole?
Sorry vaan, mutta maistamatta kuulosti toi mansikkarahka parhaimmalta:-)
Tässä yksi mun lemppareista
ekaan väliin appelsiinituorejuusto, suklaarouhe +kermavaahto(2dl) -sotku
tokaan väliin ohut kerros appelsiinimarmeladia ja sen päälle suklaamoussea
suklaa moussen teen ohjeella
2 munaa
0,5 dl sokeria
2,5 dl Flora vispiä
200 g suklaata
5 liivatelehteä
tilkka vahvaa kahvia
Meillä on yleensä välissä kermavaahtoa ja siihen sekoitettuna yhdessä välissä hilloa (lemppareitamme ovat boysenmarjahillo sekä mansikka-raparperihillo) sekä toisessa välissä säilykehedelmiä (muussattuja aprikooseja tai päärynöitä, ne on raikkaampia) ja kermavaahtoa. Kakun päälle, kermavaahtokuorrutteen alle, laitetaan usein esim. kiivin- tai mansikansiivuja, paperinohuita.
Meillä ei tykätä banaanista tai rahkasta täytekakun täytteenä.
Jos tekee suklaakakkupohjan, niin kirsikat ja kermavaahto on hyvä täyteyhdistelmä.
Hyvän täytteen saa myös, kun itse keittää marjoista ja hillosokerista tiiviin marmeladin. Aikuisille sitä voi maustaa jollain alkoholilla, esim. konjakilla.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:38"]
Ei banaania, ei missään nimessä banaania. Itse laitan joskus lemon curdia ja kermavaahtoa tai kahvilla maustettua kermavaahtoa ja aprikoosihilloa (ainakin meidän lapset tykkäävät tästä.) Olen käyttänyt myös Nutellaa joskus täytteenä pähkinäsuklaakakuissa. (Kivittäkää kun ei ole rahkaa ja banaania...)
[/quote]
En kivitä. Ällöän rahkaa ja banaania täytekakuissa! Kysyn aina vieraisilla, millä kakku on täytetty. Jos siinä on rahkaa ja/tai banaania, otan kakkua hyvin hyvin vähän.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 10:43"]
mä laitan usein ainakin yhteen väliin kuorittuja ja silputtua tuoretta appelsiinia. Mut on tärkeää, että lohjoista kuorii sen kalvon. Ja kakku pitää kostuttaa myös.
Toiseen väliin voi sit laittaa esim sitä mansikkaa ja kermaa. Appelsiinin kanssa kerma ei toimi, se juoksettuu. Rahka toimii, jos haluaa.
[/quote]
Kuulostaa hyvältä, kokeilen ensi kerralla. Säilykemandariinitkin on hyviä kakussa.
Minusta sitrukset ei sovi kahvin kanssa. Sitten ehkä ok jos on vain lapsia ja teen juojia. Banaani on tylsä ja tuttu, mutta tuo kakkuun vähän enemmän kosteutta. Ostokakuissahan sitä ei ole, kun se ei pysy hyvän näköisenä ja ostokakut on usein sitten vähän kuivakoita (kostutettunakin). Mutta makuasioitahan nämä on.
[/quote]
Meidän kakku ei ole kuiva, vaikkei ole banaania. Jo kakkupohja pitää osata leipoa kuohkean-kosteaksi. Ja kostuttaa se sitruunalimonadilla. Hyvin. Myös hillo tuo kosteutta.
Kakkujani kehutaan ja aina loppuu, vaikka ovatkin AV:n mukaan tappotylsiä ja pahoja.
Keitän vaniljakiisseliä (2 keltuaista, 1 vaniljatangon siemenet, 1 rkl perunajauhoja, 3 dl maitoa ja 3 rkl sokeria, kaikki kylmänä kattilaan, kiehauta kunnes sakenee), ja annan jäähtyä, sitten sekoitan kermavaahtoon.
Ostan Pakkasmarjan mansikkasosetta, ja muussaan sekaan banaania.
Kostutan mansikkamehulla.
Täyte siis vaniljakerma-mansikka-banaani =) (ja joskus ananastakin sekaan)
[/quote]
Mun mielestä rahka on tympeänmakuista täytekakussa. Muuten kyllä tykkään marjarahkoista sinällään. Mutta kakun välissä se rahka on hapanta ja pahaa. En ole koskaan syönyt hyvänmakuista täytekakkua, jossa olisi rahkaa välissä.
Miehen sisko ja äiti aina tekee näitä "terveellisiä" rahkatäytteisiä täytekakkuja. Ja sitten ihmettelevät, kun miehelle ja mulle ei kelpaa kuin yksi kapea pala. Vedotaan aina siihen, että me laihdutetaan. :)
tämä on hyvää
DAIM-MOUSSE
2½ dl Flora vispiä
1 prk vaniljarahkaa
200g Daim suklaata
1 kananmuna
½dl sokeria
4 liivatetta.
Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää rahka ja sulatettu suklaa. Vatkaa muna ja sokeri vaahdoksi.
Lisää vaahto rahkaseokseen. Lisää lopuksi kuumaan vesitilkkaan liotetut liivatteet.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:30"]
Kakkujani kehutaan ja aina loppuu, vaikka ovatkin AV:n mukaan tappotylsiä ja pahoja.
Keitän vaniljakiisseliä (2 keltuaista, 1 vaniljatangon siemenet, 1 rkl perunajauhoja, 3 dl maitoa ja 3 rkl sokeria, kaikki kylmänä kattilaan, kiehauta kunnes sakenee), ja annan jäähtyä, sitten sekoitan kermavaahtoon.
Ostan Pakkasmarjan mansikkasosetta, ja muussaan sekaan banaania.
Kostutan mansikkamehulla.
Täyte siis vaniljakerma-mansikka-banaani =) (ja joskus ananastakin sekaan)
[/quote]
Tuo vaniljakiisseli-kermayhdistelmä voisi ollakin tosi hyvä! Kiitos vinkistä.
Minunkin kakkuja aina kehutaan ja viimeisestä palasta taistellaan, vaikkei niissä ole koskaan ollut banaania. Useat vieraat toivoo, että tekisitkö jälkkäriksi sitten täytekakun.
Banaania ja suklaakermavaahtoa.