Mulla todettiin kondylooma... Tekis mieli kuolla
Oon 20v tyttö, harrastanut seksiä kolmen kanssa, ja joltain noista oon saanut kondylooman... Ja kondylooma voi tarttua kortsunkin kanssa ja ei ikinä parane, eli miten ikinä voin alkaa parisuhteeseen ja kertoa tulevalle kumppanille et mulla on ikuinen sukupuolitauti... Tunen oloni niin likaiseks huoraks.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:54"]
Mitäs oot sekstaillu. Joko ymmärrät että rakastelu on avioliiton juttu. Jumala loi niin.
[/quote]
Tuollaiset kommentit varmasti todella paljon auttaa ja lohduttaa nuorta, hätääntynyttä ihmistä. Ei taudit ole mikään jumalan langettama rangaistus. Jumalan ohjauksella ja suojaamisella pitäisi pyrkiä rohkaisemaan ja lohduttamaan ihmisiä, ei syyllistämään heitä.
Tartunta oli hirveä uutinen, mutta neljä vuotta myöhemmin eivät näpyt ole uusineet. Älä siis sure liikaa, pidä itsesi terveenä ja muista papakontrollit (taisin itse aluksi käydä 6 kk välein). Tsemppiä! Yleinen vaiva, vaikkei siitä puhutakaan.
AP: Minulla todettiin tuo myös kun olin 20 v. Se oli jopa todella ärhäkäs, ja vaikka mahdollisesta tartunnasta oli mennyt vasta vuosi niin oli jo ehtinyt syövän esiasteelle. Olisipa noita HPV rokotteita ollut jo silloin..
Mutta: hyvänä uutisena voin kertoa että toimenpiteet käytyäni (laseroinnit ym), ei tauti ole enää uudistunut. Olen siis käynyt gynellä joka vuosi, mutta mitään ei tuon jälkeen ole enää löydetty. Nyt olen jo 33v ja minulla on ihana aviomies. Ehdin myös hyvin elää villiä nuoruutta. Eli älä huoli, peliä ei ole vielä menetetty.
Onneksi näkyvät syylät ei yleensä merkkaa syöpätyypin HPV-tartuntaa.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 01:13"]
Onneksi näkyvät syylät ei yleensä merkkaa syöpätyypin HPV-tartuntaa.
[/quote]
Tätä en tiennytkään. Kiitos tiedosta! Vähän tuli taas huojentuneempi olo. Luulin, että kaikki HPV-tartunnat altistaa syöpäriskille.
Itse sain yksityisellä tehdyn papakokeen jälkeen vain kirjeen kotiin, että papa-kokeessa oli todettu muutos (oli jokin asteluku) ja mulle laitettu lähete yliopistolliseen keskussairaalaan. Kirje tuli perjantaina, oltiin miehen kanssa viikonloppu ihan paniikissa, luulin, että se tarkoittaa automaattisesti syöpää.
Maanantaina sain sitten lääkärin kiinni ja tiedon, ettei se nyt ihan niin paha tilanne ollutkaan kuin ensin pelkäsin. Tuo huojennutti vielä lisää.
Mä ihmettelen, että kun meillä on peruskoulu ja kaikki, ettei näistä oikeasti tärkeistä asioista koulussa opeteta. Jotain niist sukupuolitaudeista puhuttiin, mutta aika abstraktisti ja vaan sormi pystyssä, että käyttäkää kondomia.
Oikeasti nämä asiat pitäisi koulussa käsitellä yläkoulun luokilla kunnolla, lääkärin ja / tai sairaanhoitajan kanssa. Kertoa asiat selkeästi, mitä seurauksia voi olla, miten hoidetaan, jne. Muistan, että meillä oli koulussa kirjassa vaan joku taulukko eri sukupuolitaudeista ja niiden oireista ja ne käytiin hätäiseen yhdellä oppitunnilla läpi.
Hei mäkin sain tartunnan just kun täytin 20! Entisen poikaystävän eksällä oli ollut, mutta miehelle ei koskaan tullut oireita, tarttui silti minuun. Ehti tarttua uuteen poikaystävääni, koska itämisaika on niin pitkä.
Inhottava tautihan tuo on, mutta ei edes vaarallinen (syyliä aiheuttava virustyyppi ei aiheuta syöpää) ja paranee yleensä suht nopeasti. Elimistö sammuttaa viruksen omalla tahdillaan, lääkkeet ei kai kauhean hyvin toimi (tai Aldara on kai tehokkain).
Mulla parani kokonaan muistaakseni alle puolessa vuodessa eikä ole sen jälkeen oireita tullut. Muistan kyllä kuinka ahdisti kun syylät vain on ja pysyy, paraneminen kesti aika kauan.
Tsemppiä, parempi tuo on kuin vaikka oireeton klamydia joka voi tehdä lapsettomaksi!
Vierailija 29.10.2013 klo 11:57
Pari faktaa:
-terveen ihmisen keho tappaa hpv:n n.kahdessa vuodessa eli on paraneva tauti
-se hpv virustyyppi joka aiheuttaa näkyviä muutoksia limakalvoille ei aiheuta kohdunkaulansyöpää
Itselläni oli tämä tauti, kondyloomat tuhosin etikalla itse kotona. Virus on kapseloituneena ihossa siinä kohtaa mihin muutokset tulleet ja jos tämän ihokohdan syövyttää esim.etikalla (tai penslaamalla lääkärissä) niin myös virus tuhoutuu. ei oireillut sen jälkeen ja papa.kokeet olleet puhtaita.
NO nämä faktat on kyllä ihan täyttä sontaa
eivätpäs, vaan täyttä faktaa
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:57"]
Pari faktaa:
-terveen ihmisen keho tappaa hpv:n n.kahdessa vuodessa eli on paraneva tauti
-se hpv virustyyppi joka aiheuttaa näkyviä muutoksia limakalvoille ei aiheuta kohdunkaulansyöpää
Itselläni oli tämä tauti, kondyloomat tuhosin etikalla itse kotona. Virus on kapseloituneena ihossa siinä kohtaa mihin muutokset tulleet ja jos tämän ihokohdan syövyttää esim.etikalla (tai penslaamalla lääkärissä) niin myös virus tuhoutuu. ei oireillut sen jälkeen ja papa.kokeet olleet puhtaita.
[/quote]
NO nämä faktat on kyllä ihan täyttä sontaa
[/quote]
Kyllä nuo kaksi faktaa on aiva totta, tuota kotihoitoa en kannata -Ei edellinen
Kondylooman hoito - http://shytobuy.fi
Niin ja hyvä suojautuminen seksissä kannattaa muistaa myös jatkossa. Lääkäri sanoi, että kondyloomaviruksia on vaikka kuinka monta erilaista tyyppiä ja immuniteetti yhtä virustyyppiä vastaan ei takaa, etteikö näppyjä voisi tulla jonkin toisen virustyypin tartunnasta myöhemmin.
Ja valitettavasti kondomikaan ei täysin auta tältä taudilta suojautumisessa.
Mutta nyt vaan reippaalla mielellä käyt niitä näppyjä vastaan. Inhottava juttu, mutta kyllä se siitä.