Mulla todettiin kondylooma... Tekis mieli kuolla
Oon 20v tyttö, harrastanut seksiä kolmen kanssa, ja joltain noista oon saanut kondylooman... Ja kondylooma voi tarttua kortsunkin kanssa ja ei ikinä parane, eli miten ikinä voin alkaa parisuhteeseen ja kertoa tulevalle kumppanille et mulla on ikuinen sukupuolitauti... Tunen oloni niin likaiseks huoraks.
Kommentit (51)
Virus voi poistua elimistöstä kokonaan, jälkiä jättämättä. Suurimmalla osalla ihmisistä käy juuri näin.
http://www.cancer.org/acs/groups/cid/documents/webcontent/002780-pdf.pdf
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:27"]
Tuossa tutkimuksessa puhutaan hpv-infektion paranemisesta, se ei tarkoita sitä, että virus poistuisi elimistöstä.
[/quote]
siellä oli tutkittu hpv olemassaolo dna:sta luotettavalla menetelmällä ja todettu ettei kys virusta enää ole.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:27"]
Tuossa tutkimuksessa puhutaan hpv-infektion paranemisesta, se ei tarkoita sitä, että virus poistuisi elimistöstä.
[/quote]
lisään vielä että tietenkään ihan jokaisella elimistö ei kykene virusta tuhoamaan, mutta enemmistöllä näin tapahtuu. joten ei voida puhua parantumattomasta taudista kun suurin osa siitä parantuu.
siellä oli tutkittu hpv olemassaolo dna:sta luotettavalla menetelmällä ja todettu ettei kys virusta enää ole.
[/quote]
Monesti kondyloomaa koskevissa keskusteluissa näkee väitettävän, että se on tarttunut 80 %:lle ihmisistä. Todellisuudessa arviolta 80 %:lla noin viisikymppisistä ihmisistä on yksi tai useampi papilloomavirus, joita on olemassa yli sata erilaista tyyppiä. Kondyloomaa aiheuttaa papilloomavirusten alatyypit. Kondylooman yleisimpiä tyyppejä (2) on arviolta alle 25 %:lla väestöstä. Ne aiheuttavat 90 % kondyloomista. Saman suuntainen arvio pätee genitaaliherpekseen (HSV2), mutta huuliherpes (HSV1) on huomattavasti useammalla, noin 80 % aikuisista.
Täällä kohtalotoveri!
Seksiä olin harrastanut yhteensä 5 miehen kanssa (joista kaksi ilman kondomia) ja lahjaksi sain kondylooman. Se, että keneltä niin on mahdotonta sanoa. Olimme mieheni kanssa seurustelleet silloin 1,5 vuotta kun molemmille ilmestyi näppyjä (miehetkin siis saavat näppyjä).
Näpyt olivat pieniä, alle nuppineulan pään kokoisia ja niitä oli n. 20, minun tapauksessani kaikki onneksi ulkoisia. Sain lääkäristä aldara voidetta ja myöhemmin jotain toistakin, mutta kummastakaan ei mitään apua, vain haavoille revenneet limakalvot ja tuskan ja epätoivon kyyneleet. Samoin tein minä, että poltin syyliä etikalla ja syylille tarkoitetulla penslausaineella, mutta aina tulivat vain takaisin ne, jotka olin onnistunut hävittämään. Revin niitä ja poltinkin, mutta aina kelmit palasivat takaisin. Yritin lisätä kaikkia vitamiineja ruokavalioon, että ne lähtisivät.
Sitten tulin jo epätoivoiseksi ja etsin netistä "ihan mitä vain" ja löysin vocca syylille -nesteen, joka tekee alueesta niin emäksisen ettei näpyt siellä viihtyisi, käytin sitäkin, mutta en huomannut mitään muuta eroa, kuin että se kutitti, tottakai koska myös kuivatti.
MUTTA
Olisiko nesteen käytöstä mennyt n. 1kk (olin jo lopettanut sen), niin yksi aamu kaikki todella _kaikki_ näpyt olivat poissa. Tämä kertoo siitä että elimistön oma vastustuskyky voitti tämän katalan kaverin. Saattoi vocallakin olla osuutta asiaan, ainakin sen toimintaperiaate kuulostaa järkevältä (?)
14kk kesti koko taistelu, mutta nyt se on ohitse, eikä vuoteen ole ollut näpyn näppyä. Papakin on jo kahdesti näyttänyt puhdasta ja lääkärikin totesi minulle, että näppyjä tekevä hpv on yleensä kaikkein kiltein muoto.
Tottakai jos joskus vaihdan miestä niin asiasta täytyy kertoa, mutta toivotaan että nykyinen on rinnalla niin pitkään, ettei asiaa tarvitse murehtia.
Minä myös itkin ja poljin tasajalkaa, toistelin että miksi juuri minä, miksi ei minun ystävät jotka metsästävät yhden illan juttuja joka vklp. Se vain meni näin, eikä sille mitään voi, täytyy ottaa opiksi.
On hyvin kiisteltyä myös se, onko kondylooma ylipäätänsä edes sukupuolitauti, sillä sitä tavataan myös lapsilla. Tiesitkö? Ilmeisesti käsien välityksellä erittäin huonolla tuurilla saattaa levitä. Sen kerroin vain siksi, että älä huoli et ole ainoa murheesi kanssa. Ehkä suomen yleisimpiä tauteja, mutta niin kovin vähän puhuttu sillä onhan se melkoisen nolo. En minäkään ole kertonut kellekään.
Tsemppiä ei se maailma siihen kaadu, vaikka hoitomuodot kuulostavatkin julmilta, on taistelu ehkä henkisesti raskainta. Mutta muista, että joskus tulee kuitenkin se päivä, kun kaikki lähtevät, paha muisto vain jää.
Rauhoitu nyt hyvä nainen, esimerkiksi mä olen saanut tuon tartunnan luultavasti vessanpöntöstä tai saunan lauteilta koska kun se mulla todettiin, olin vielä neitsyt. Selvisi sillä tavalla että mun pyllyä kutitti ja menin äitin kanssa lääkäriin ja otettiin koepala. Lääkäri sanoi että olen saanut jostain pinnoilta tartunnan.
Se aktivoitui uudestaan kun tulin raskaaksi mutta häipyi itsestään synnytyksen jälkeen.
Olen kertonut viruksesta miehelleni, mutta ei häntä näytä kiinnostavan. Eikä ällöttävän. Ei sun tarvi koko virusta miettiä. Ja et todellakaan ole likainen huora.
No se on suurimmalla osalla aktiivisesti seksiä harrastavista :D Älä nyt luoja soikoon murehdi tota!
Itse sain ensimmäiseltä poikaystävältä sen 15-vuotiaana. Se mitään ole estänyt ikinä.
Rauhallisin mielin :)
ps. kärsin oireista pari kuukautta ja nyt 24-vuotiaana ei ole vieläkään ollut uusia oireita. Rokotteen otin vasta vuoden tartunnan jälkeen :(
Ja eniten tosiaan itkettää tulevat parisuhteet ja tää ongelma (et missä vaiheessa kerron pojalle et mulla on tää?) ja sit toiseksi vasta kohdunkaulansyövän mahdollisuus ja sit se, et lähteekö nää näpyt ikinä pois...
Mä sain saman taudin omalta aviomieheltä viime keväänä. Minulla oli aluksi ihan samat fiilikset kuin sulla. Hävetti kamalasti, vaikka syy ei ollut mitenkään minun.
Lohdutukseksi, ne lääkkeet tehoaa todella hyvin. Käytä vaan säännöllisesti ohjeen mukaan ja muista huolellinen käsihygienia sen jälkeen. Itse pesin alushousut ja pyyhkeet 60 asteessa ja käytin lisäksi desinfioivaa pesuainetta niille.
Ja jatkossa kannattaa muistaa säännölliset papakokeet, ehkä kerran vuodessa, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä myöhemmin.
Hmm ^ mistähän kuvittelet sen saaneen aviomieheltäsi, kun kys. tauti voi piileä jopa vuosikymmeniä elimistössä...
Sä sentään oot jo parisuhteessa, tuntuu et pojat vaan juoksis karkuun jos ennen sänkypuuhia kertoisin tästä. MIten tää ees oireilee miehellä?
Sain jotain condyline-penslausliuosta, toivottavasti se auttaa... Oon vaan itkenyt sen jälkeen kun tulin gyneltä kotiin, niin monta muutakin ongelmaa täl hetkel :(
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:15"]
Hmm ^ mistähän kuvittelet sen saaneen aviomieheltäsi, kun kys. tauti voi piileä jopa vuosikymmeniä elimistössä...
[/quote]
Siitä, kun mulla ei ole ollut muita seksikumppaneita.
^ Ok, ei sitten mitään. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:16"]
Sä sentään oot jo parisuhteessa, tuntuu et pojat vaan juoksis karkuun jos ennen sänkypuuhia kertoisin tästä. MIten tää ees oireilee miehellä?
Sain jotain condyline-penslausliuosta, toivottavasti se auttaa... Oon vaan itkenyt sen jälkeen kun tulin gyneltä kotiin, niin monta muutakin ongelmaa täl hetkel :(
[/quote]
Kävimme miehen kanssa yhdessä gynekologilla ja sitten urologilla keskustelemassa asiasta. Miehillä tauti ei yleensä anna mitään oireita. Se on myös hyvin yleinen, yli 80% suomalaisista saa sen, mutta vain hyvin pienellä osalla tulee niitä näppylöitä. Miehillä tuskin koskaan. Tosin kondyloomatartunann saanut mies voi saada myöhemmin penissyövän, mutta se on harvinaisempi kuin kohdunkaulansyöpä.
Muista oikeasti käydä usein papakokeessa tästä lähtien. Ja elä muutenkin terveellisesti, että sulla on hyvä yleiskunto. Näin elimistö pystyy paremmin puolustautumaan tuota virusta vastaan. Selvitä vaikka netistä, mitä voit tehdä immuunipuolustusjärjestelmäsi eteen.
Jos tuo saamasi lääke ei tuota tulosta, pyydä Alderania. Mulla hävisi puolet näpyistä ekan kahden viikon käytön aikana ja lopullisesti pääsin niistä eroon kahdessa kuukaudessa. Mutta uskotaan, että tuo lääke auttaa. Käytät sitä vaan säännöllisesti.
Kyllä sun täytyy kertoa asiasta seksikumppaneillesi. En usko, että kukaan tuon takia sinua hylkää, jos sinua rakastaa. Tartunta on niin yleinen, että hyvin epätodennäköistä löytää kumppani, jolla sitä ei ole (n. 2 ihmistä kymmenestä).
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:23"]
^ Ok, ei sitten mitään. Tsemppiä!
[/quote]
Nih. Luulin pelaavani varman päälle, kun en suostunut seksiin kuin vasta sen miehen kanssa, jonka kanssa aioin mennä naimisiin. No, se strategia ei toimi, jos mies valehtelee seksikumppaniensa määrän.
"jos mies valehtelee seksikumppaniensa määrän."
Ei se seksikumppanien määrä, mäkin sain sen yhdeltä kolmesta. Yks oli pitkäaikainen säätö, toinen lyhyehkö säätö ja yks yhenillan juttu. Kukaan ei maininnut sanallakaan mistään kondyloomasta.
Itelläni oli sellaiset kuvitelmat, et hpv-viruksen saa vaan sellaiset kenellä on tosi aktiivnen seksielämä.
Nro 8, kun ekan kerran sait näpyt pois, niin onko sulle tullut niitä enää uudestaan? Gyne peloteli mua ihan hitosi, koko ajan pauhasi tosta kohdunkaulansyövästä (oon aatellut et meen vuoden välein papakokeeseen, haluisin kl useemmin mut gyne sanoi ettei se oo tarpeen) ja hoki, et vaiks ne näpyt paranis, niin ne voi aina tulla uudesaan ja se virus on mussa loppu elämän.
Oon aina tiennyt et herpes-virus on kans jollain 70% prosentilla ihmisistä, mut vaan harvalla se oireilee, mut en silti osaa suhtautuu kondyloomaan samalla tavalla...
Miks just mulle...
No mitäs järkee on enää harrastaa seksiä. Nythän sä voit tehdä sitä työksesi.
Wikipedian kertomaa: Jos potilaalla ei ole ollut 6 kuukauteen oireita niin hän voi pitää itseään terveenä. HIV-potilailla tai muilla joilla elimistön immuniteettikyky on jostain syystä heikko kondyloomat ei välttämättä parane, mutta yleensä terveillä alle 40-vuotiailla paranenminen tapahtuu spontaanisti. Paranemisen nopeus riippuu yksilöllisistä eroista immuunipuolustuksessa, se voi kestää 6-12 kuukautta,joskus vieläkin pidempään. Virusta vastaan kehittyy immuniteetti, joka estää saman virustyypin tarttumista uudelleen, aivankuten vesirokonkin voi sairastaa vain kerran.On myös mahdollista, että virustartunta ei havaittavien muutosten kadottua välttämättä olekaan poistunut elimistöstä kokonaan, vaan arviolta vajaa viidennes tai mahdollisesti vain kymmenesosa tartunnan saaneista jää viruksen kantajaksi.
Eli voi olla, että tuo paraneekin, ap. :)
Mulle gynekologi sanoi, että näppyjä voi tulla uudestaan - tai olla tulematta enää koskaan. Se on niin ihmisestä ja ihmisen elimistöstä kiinni. Eihän isolle osalle tule niitä näppyjä koskaan.
Mulle ei ole näppyjä enää tullut. Yritän elää mahdollisimman terveellisesti. Kävin tuon jälkeen verikokeissa, joissa tutkittiin, mitä aineita mun elimistöstä puuttuu ja olen nyt sitten yrittänyt parantaa ruokavaliotani, jotta antaisin elimistölle mahdollisimman hyvät rakennusaineet puolustautumiseen. Ja jos näppyjä joskus tulisi uudestaan, niin sitten menen uudelleen lääkäriin pyytämään tuota lääkettä.
Yritä nyt saada itsesi rauhoittumaan. Olet hyvässä hoidossa. Elät maassa, jossa saat tarvittaessa kaiken mahdollisen hoidon ja lääkkeet. Ne näpyt voidaan poistaa myös kirurgisesti, jos eivät muuten suostu lähtemään. Mutta lähdet nyt vaan siitä, että kyllä se lääke auttaa. Positiivinen suhtautuminen vaikuttaa parantumiseen ja lääkkeiden tehoon todella suurella prosentilla.
Lisää kokemuksia tai muuta juttua, ois kiva lukee :)
t ap