Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?
Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Miksi suolistosyöpiä ei seulota?
Multa ja mun mieheltä seulottiin keväällä. Ei tarvinnut käydä missään vaan ulostenäytteen sai ottaa itse kotona ja kiikuttaa kuoressa postilaatikkoon. Papa-kokeen tarpeellisuutta mietin, kun ei mulla ole edes kohtua eikä kohdunkaulaa. Kutsu tuli loppukesästä, mutta en ole aikaa varannut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin kerran bakteerivaginoosi joukkopapassa, joten sillä kerralla koin sen hyödyllisenä. Mutta nyt vaihtoivat sen sellaiseksi, että analysoidaan ensisijaisesti pelkkä hpv-testi, ja jos se negatiivinen, koko otettu papakoesetti heitetään tutkimatta roskiin. Ainoastaan jos hpv positiivinen, analysoidaan myös otettu papa-näyte.
Tämä menetelmämuutos aiheutti sen, etten enää koe joukkopapaa lainkaan niin hyödylliseksi kuin aiemmin.
Jos tämä on totta, tuossa joukkoselonnassa ei ole kyllä yhtään mitään järkeä. Tuon HPV testinhän kun voi tehdä itsekin ja lähettää analysoitavaksi. Olen ymmärtänyt, että papa-näytteessä idea olisi nimenomaan tutkiia niitä soluja.
Minulle tuli nyt ensimmäinen kutsu ja ahdistaa ihan kauheasti ajatus, etenkin kun niin monilla on huonoja kokemuksia kunnalliselta puolelta. Saisikohan tuota tietoon mistään mikä tekniikka on missäkin käytössä? Jos pelkkä HPV en näe tarpeelliseksi kyllä mennä seulottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy. Täälläpäin seulonnassa tutkitaan vain, löytyykö näytteestä HPV:tä, ja sehän taas on sukupuolitauti. Olemme mieheni kanssa toistemme ensimmäiset, joten on aika lailla mahdotonta että tuossa testissä löytyisi yhtään mitään. Sisätutkimusta en sinänsä jännitä.
HPV:n voi saada aika monella tapaa muutenkin kuin yhdynnässä. Sen voi saada jo synnytyksessä äidiltä, tai näljyttämällä päiväkodissa muiden lasten kanssa samoja leluja vuoron perään. Tuo on erittäin yleinen eikä varsinaisesti sukupuolitauti. Käykää nyt ihmeessä nissä seulonnoissa.
Miten se synnytyksessä tai lasten leluista päätyisi juuri kohdunkaulaan?
Olet kyllä harvinaisen tyhmä
Ehkä, mutta kerropas sitten? Tuota pakkopapaa kun naisille perustellaan aina sillä, että yhdynnässä tarttuu.
Kutsuttu kerran jolloin en ollut Suomessa ja aikoja ei voinut varata parin kuukauden päähän.
Voisihan tuon papa-nimen muuttaa, vaikkei pappoihin viittakaan.
Ot
Vierailija kirjoitti:
Olen 25-vuotias ja sain kutsun, mutta nyt kun googlettelin asiaa niin ilmeisesti minun ikäiseni ei ole niin tärkeää käydä seulonnassa tämän asian takia? Ei huvittaisi käydä terveyskeskuksella näin koronan aikaan + muutenkin jännittää...
Seli seli. Nimenomaan ikäisesi ovat hpv:n riskiryhmäläisiä. "Ei huvittaisi, kun on toi koronakin"...olet todella lapsellinen, kyse on sinun terveydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy, ei haittaa jos kuolen.
Samat ajatukset.
Ap
Niin, mitäpä siitä mitä tuskia ennen kuolemaa, kun kasvaimet leviävät keuhkoihin, eikä voi hengittää.
Olen lapsesta asti toivonut päivittäin vain olevani kuollut, joten en käy seulonnoissa, koska ei halua että jokin vakava sairaus löydetään ajoissa, ja sille ehditään tehdä jotain. Luotan siihen, että jos joskus saan tietää sairastavani syöpää tms. vakavaa sairautta, niin se on edennyt niin pitkälle, että elinaikaa ei ole enää paljon jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli juuri ensimmäinen kutsu ja ajattelin mennä vaikka jännittääkin. Kyselläänkö seulonnassa jotain (muutakin kuin mitä siinä täytettävässä lomakkeessa on)? Joutuisinko maksamaan jotain jos en menisikään paikalle? Ei huvittaisi alkaa selostamaan seksisuhteitani yhtään kenellekkään jos ei ole aivan pakko...
Ei multa ole koskaan mitään seksisuhteita kysytty, enkä muista mitään lomakettakaan täyttäneeni. Mutta n. vuosi sitten kävin joukkopapassa ja se otti niin kipeää ja oli hankalaa että mut laitettiin lääkärille joka ultrasi, ja siellähän näkyi kaikenlaista kystä ja myoma oli näkynyt jo aikaisemminkin, mutta nyt laitettiin magneettiin ja kappas vaan, sieltä löytyi endometrioosi. Eli se että papan ottaminen on kivuliasta on luultavasti hyvinkin todennäköisesti siitä johtuvaa että siellä ei ole kaikki hyvin, endometrioosi todennäköisin syy.
Menkää nyt hyvät ihmiset niihin teille tarjottuihin seulontoihin!
Joku sanoi, että ei viitsi mennä, koska on ihan sama vaikka kuolisi. No oletko varma, että kun olet tekemässä kivuliasta syöpäkuolemaa, olisit ihan samaa mieltä vielä?
Se papan ottaminen kestää max minuutin. Lyhyt aika. Palkitkaa itsenne sen jälkeen jollain mukavalla asialla.
Kyllä on ihmisen sietoikkuna aika pieni jos siihen ei yksi jalkojen levitys ja pieni puikon pyöräytys sovi. Oletteko samoja, jotka ei kestä rokotuspiikkejä? Hei haloo.
Ja ps. Ymmärrän kyllä, jos jollain on seksuaalitrauma, joka vaikeuttaa. Mutta te, joilla ei ole, niin ajattelisitte edes meitä muita veronmaksajia, jotka maksamme teidän typeryydestä aiheutuvat syöpähoidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy. Täälläpäin seulonnassa tutkitaan vain, löytyykö näytteestä HPV:tä, ja sehän taas on sukupuolitauti. Olemme mieheni kanssa toistemme ensimmäiset, joten on aika lailla mahdotonta että tuossa testissä löytyisi yhtään mitään. Sisätutkimusta en sinänsä jännitä.
HPV:n voi saada aika monella tapaa muutenkin kuin yhdynnässä. Sen voi saada jo synnytyksessä äidiltä, tai näljyttämällä päiväkodissa muiden lasten kanssa samoja leluja vuoron perään. Tuo on erittäin yleinen eikä varsinaisesti sukupuolitauti. Käykää nyt ihmeessä nissä seulonnoissa.
Mitenhän sen voi saada juuri alapäähän noista mainitsemistasi?
Kyse on viruksesta. Se on veressä. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se sitten ole mikään papakoe, vaan hpv testi. Papa on sitä kun katsotaan onko solumuutoksia, sehän ei liity mitenkään siihen että onko sulla juuri nyt hpv.
En ole harrastanut seksiä kuin kerran 18-vuotiaana, joten en koe sitä tarpeelliseksi, enkä myöskään halua, että minuun kosketaan ennen kuin olen saanut kokea mitä olisi oikeasti rakastella jonkun tärkeän kanssa. Sydän särkyy, jos vain lääkärit minuun koskisivat.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsesta asti toivonut päivittäin vain olevani kuollut, joten en käy seulonnoissa, koska ei halua että jokin vakava sairaus löydetään ajoissa, ja sille ehditään tehdä jotain. Luotan siihen, että jos joskus saan tietää sairastavani syöpää tms. vakavaa sairautta, niin se on edennyt niin pitkälle, että elinaikaa ei ole enää paljon jäljellä.
Minä olen toivonut kuolemaa vasta muutaman vuoden. Mitkään terveyttä edistävät asiat eivät enää kiinnosta enää vähääkään. Jos minulla todettaisiin jokin vakava sairaus, tietenkin järkyttyisin ensin, mutta saisin samalla kimmokkeen itse**rhalle. Vielä en siihen ole pystynyt, mutta jos syöpä löydettäisiin, tilanne olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
En ole harrastanut seksiä kuin kerran 18-vuotiaana, joten en koe sitä tarpeelliseksi, enkä myöskään halua, että minuun kosketaan ennen kuin olen saanut kokea mitä olisi oikeasti rakastella jonkun tärkeän kanssa. Sydän särkyy, jos vain lääkärit minuun koskisivat.
Ja koska joku alapeukutti, niin hitto, koen että mulla on oikeus päättää kuka muhun koskee tai on koskematta.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt hyvät ihmiset niihin teille tarjottuihin seulontoihin!
Joku sanoi, että ei viitsi mennä, koska on ihan sama vaikka kuolisi. No oletko varma, että kun olet tekemässä kivuliasta syöpäkuolemaa, olisit ihan samaa mieltä vielä?
Se papan ottaminen kestää max minuutin. Lyhyt aika. Palkitkaa itsenne sen jälkeen jollain mukavalla asialla.
Kyllä on ihmisen sietoikkuna aika pieni jos siihen ei yksi jalkojen levitys ja pieni puikon pyöräytys sovi. Oletteko samoja, jotka ei kestä rokotuspiikkejä? Hei haloo.Ja ps. Ymmärrän kyllä, jos jollain on seksuaalitrauma, joka vaikeuttaa. Mutta te, joilla ei ole, niin ajattelisitte edes meitä muita veronmaksajia, jotka maksamme teidän typeryydestä aiheutuvat syöpähoidot.
Ymmärrän kyllä, että sinusta on ihan kiva levittää jalkasi ja antaa puikon pyöriä, mutta kaikki eivät ole mieleltään ja värkeiltään yhtä väljiä kuin sinä.
Käyn kyllä ja käyn seulontojen välissäkin. Ja onneksi käyn, koska muuten saattaisin noin 30% todennäköisyydellä olla syöpäpotilas tai jopa kuollut.
Kävin, eikä ollut edes mitenkään erityisen epämukavaa. Eli viitsin sitten jatkossakin käydä seulonnoissa.
(Olen siis tuo sama 25v kommentoija.)