Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?

Vierailija
11.09.2020 |

Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.

Kommentit (293)

Vierailija
101/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suolistosyöpiä ei seulota?

Just oli juttua, että sellanen aiotaan alottaa.

Vierailija
102/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa että näin moni ei käy. Ymmärrän toki jos on jotain traumataustaa, mutta luulisi kivuliaan kuolemanmahdollisuuden olevan hyvä syy käydä hoidattamassa traumat pois?

Itseäni pelottaa kohdunkaulansyöpä sen verran, että kun myöhästyin joukkopapasta (olin ulkomailla kun kutsu ja aika tuli) niin menin heti yksityiselle teettämään sen. Kumpikin on sattunut ihan yhtä paljon, yksityinen sattui fyysisen kivun lisäksi lompakkoon (360e).

Joko valehtelet tuosta summasta tai sitten onnistuit kyllä löytämään Suomen kalleimman gynekologin. Aina olen käynyt yksityisellä papassa (en tykkää siitä, että julkisella puolella en voi valita itse näytteenottajaa ja gynen tekemänä ei satu yhtään) ja olen maksanut ehkä puolet tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan kaikilla uskaltaisi käydä, koska henkilökuntaan mahtuu väärällä alalla oleviakin. Onneksi nykyään on sellainen gyne, jolla uskallan käydä, mutta ennen en uskaltanut moneen vuoteen huonon kokemuksen takia.

Vierailija
104/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata jättää papakokeita väliin vaikka tuntuisivat kuinka ikäviltä.

Sekään ei ole mukavaa että on sairastanut tietämättää vaikka kuinka kauan kohdunkaulansyöpää ja mitä pidemmälle sekin pääsee etenemään, sitä vaikeampaa siitä on parantua. Papakokeiden ansiosta koko syövän saattaa välttää, kun muutokset huomataan ajoissa ja hoidetaan.

No ei missään joukkoseulonnoissa silti kannata käydä. Valitsee itse mieleisenä lääkärin ja sopivan ajankohdan ja otattaa sen papan omilla ehdoillaan. Hulluutta alistua johonkin liukuhihnaronkintaan.

Puhuinkin papakokeista. Sama se minulle on kuinka joku ne omalla kohdallaan hoitaa, mutta en todellakaan suosittele skippaamaan.

Tänne muutama on kirjoittanut että ei haittaa, vaikka kuolisivat sen takia että eivät testaa itseään, mutta olen 100% varma ettei kukaan heistä halua kuolla kohdunkaulansyöpään. Eihän se syöpä sinne kohtuun jää, vaan leviä virtsateihin, keuhkoihin jne

Vierailija
105/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut on tullut.

En ole koskaan käynyt.

Syy: koska olen neitsyt.

Vierailija
106/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Joskus nuorena kävin ja se sattui niin paljon ettei meinannut onnistua. Enkä edes jännittänyt ollenkaan koska kaikki sanoi ettei se satu.

Eikä minulla ole seksielämä joten siitäkin syystä oletan, että aika turhaa olisi käydä kidutettavana. En myöskään halua seksielämä koska sitten joutuu tuollaistakin kestämään, plus muut gyniskäynnit ehkäisyn takia.

Ei ole tullut sellaista miestä vastaan, että olisin halukas kestämään kipuja yhtään enempää mitä niitä muutenkin naisena joka kuukausi on.

Vierailija
107/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette varmaan ole myöskään synnyttäneet, joiden mielestä papa sattuu niin paljon, ettei voi mennä?

Olen synnyttänyt 3x. Siinä saa ilokaasua, kipupiikin ja selkäydin puudutuksen, joten helppo homma. Papkokeeseen ja kierukan laittoon ei saa mitään!

Ap

Jaa, minä sain kyllä kierukan asetukseen puudutuksen (yksityisellä). Lisäksi olin ottanut etukäteen Buranaa ja Panacodia. Olen todella kipuherkkä, mutta papa-koe on ollut minusta lähinnä epämiellyttävä, ei kivulias. Kierukan asetus kuitenkin sattui noista varotoimenpiteistä huolimatta.

Todella toivon, että kaikki kävisivät seulonnoissa. Ei kovin yleistä maailman mittakaavassa, että on järjestetty kattavasti ilmaiseksi. Mielestäni pieni haitta, kun vertaa hyötyyn.

Vierailija
108/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska miehilläkin on suolisto. Siinä vaiheessa voisi naisillakin alkaa pikkuhiljaa raksuttamaan että "hei, miksikäs miesten ei tarvitse käydä tutkituttamassa suolistoaan? Miksi vain naisten täytyy"?

Vierailija
109/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska miehilläkin on suolisto. Siinä vaiheessa voisi naisillakin alkaa pikkuhiljaa raksuttamaan että "hei, miksikäs miesten ei tarvitse käydä tutkituttamassa suolistoaan? Miksi vain naisten täytyy"?

No ei tietenkään vain naisilta, vaan miehiltäkin tietysti.

Tulisi ehkä liian kalliiksi.

Vierailija
110/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D :D :D :D :D

Oikeastiko kuvittelet miesten alkavan käydä jossain suolisyöpäseulonnoissa :D :D :D

Kyllä ne suolistotutkimuksetkin jäisivät naisten harteille. Sitten naisia syyllistettäisiin ja haukuttaisiin siitäkin, jos ei joka vuosi käy näyttämässä lääkärille peräsuoltaan. Miehille ei kukaan uskaltaisi sanoa mitään.

Vierailija
111/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suolistosyöpiä seulotaan yli 60-vuotiailta:

https://www.ilmansyopaa.fi/suolistoseulonnat-alkavat/

Vierailija
112/293 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy. Täälläpäin seulonnassa tutkitaan vain, löytyykö näytteestä HPV:tä, ja sehän taas on sukupuolitauti. Olemme mieheni kanssa toistemme ensimmäiset, joten on aika lailla mahdotonta että tuossa testissä löytyisi yhtään mitään. Sisätutkimusta en sinänsä jännitä.

HPV:n voi saada aika monella tapaa muutenkin kuin yhdynnässä. Sen voi saada jo synnytyksessä äidiltä, tai näljyttämällä päiväkodissa muiden lasten kanssa samoja leluja vuoron perään. Tuo on erittäin yleinen eikä varsinaisesti sukupuolitauti. Käykää nyt ihmeessä nissä seulonnoissa.

Miten se synnytyksessä tai lasten leluista päätyisi juuri kohdunkaulaan?

Olet kyllä harvinaisen tyhmä

Vierailija
113/293 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa että näin moni ei käy. Ymmärrän toki jos on jotain traumataustaa, mutta luulisi kivuliaan kuolemanmahdollisuuden olevan hyvä syy käydä hoidattamassa traumat pois?

Itseäni pelottaa kohdunkaulansyöpä sen verran, että kun myöhästyin joukkopapasta (olin ulkomailla kun kutsu ja aika tuli) niin menin heti yksityiselle teettämään sen. Kumpikin on sattunut ihan yhtä paljon, yksityinen sattui fyysisen kivun lisäksi lompakkoon (360e).

Joko valehtelet tuosta summasta tai sitten onnistuit kyllä löytämään Suomen kalleimman gynekologin. Aina olen käynyt yksityisellä papassa (en tykkää siitä, että julkisella puolella en voi valita itse näytteenottajaa ja gynen tekemänä ei satu yhtään) ja olen maksanut ehkä puolet tuosta.

Terveystalossa Helsingissä kävin. Minulla on sattunut papan otto joka ikinen kerta, ihan sama kuka sen on ottanut.

Vierailija
114/293 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveystalossa Helsingissä kävin. Minulla on sattunut papan otto joka ikinen kerta, ihan sama kuka sen on ottanut.

Täytyy lisätä vielä että toki yksityisellä käydessä samalla tulee myös ultra ja sisätutkimus teetettyä mitä ei julkisella tule, mutta en ole kuvitellutkaan että tekisivät pelkän papan. Tietysti sekin varmasti onnistuu jos välttämättä haluaa?

Vierailija
115/293 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn, eikä kyllä satu juuri koskaan. Toimenpide kestää max 10 sekuntia. Ja onneksi kävin, olisin muuten nyt kuollut. Kohdunkaulan syöpä on nuorten naisten yleisin kuolinsyy. Siihen ei kuolisi kukaan, jos papassa käytäisiin.

Vierailija
116/293 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

endometrioosi, voisi olla älyttömän kivuliasta

joskus aiemmin olen käynyt, tulos normaali

Vierailija
117/293 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsut on tullut.

En ole koskaan käynyt.

Syy: koska olen neitsyt.

ai eikö neitsyille voi tulla syöpää? hah

Vierailija
118/293 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt viimeksi.

Tää ei ole minkään pervoPAPAN tarinaa, mutta joskus aiemmin oli myös hiton noloa, kun kostuin siitä toimenpiteestä niin, että näytteenottaja voivotteli: "ei tästä mitään tule, kun täällä on tätä limaa näin kauheasti..." Ei siinä mitään kiihottavaa ollut, mutta alapää oli toista mieltä.

Vierailija
119/293 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt aina kun kutsu tulee. Kerran löytyi poikkeavia solumuutoksia joita sitten syynättiin kolposkopiassa tarkemmin. Mitään sen enempää ei onneksi tarvinnut tehdä silloin, mutta tilannetta seurataan edelleen, käyn papassa joka vuosi. Kohta taas tulee aika toivottavasti viimeiseen vuosittaiseen papaan, jos tästä tulee puhdas tulos niin voidaan palata takaisin normaaliin seulontarytmiin. Itsellä on ollut useampi eri näytteenottaja eikä koskaan ole sattunut, tuntunut aina vain vähän epämukavalta, kolposkopia oli paljon epämukavampi ja oikeasti sattui jonkin verran ja kestikin paljon kauemmin kuin papa. Aion tulevaisuudessakin käydä aina kun kutsu tulee, ikinä kun ei tiedä... Minulta ei ole koskaan vastaanotolla kyselty mitään seksielämästä sen enempää. On vain kysytty milloin viimeiset kuukautiset ovat olleen, onko ollut mitään epänormaalia (esim ylimääräisiä vuotoja, kipuja yms), ehkäisy, onko mahdollista että olisin raskaana jne. Eli siis toimenpiteen kannalta aivan välttämättömimmät kysymykset. Kyselyineen ja näytteenottoineen hommaan on mennyt alle 5 min joka kerta.

Vierailija
120/293 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käy. Täälläpäin seulonnassa tutkitaan vain, löytyykö näytteestä HPV:tä, ja sehän taas on sukupuolitauti. Olemme mieheni kanssa toistemme ensimmäiset, joten on aika lailla mahdotonta että tuossa testissä löytyisi yhtään mitään. Sisätutkimusta en sinänsä jännitä.

HPV:n voi saada aika monella tapaa muutenkin kuin yhdynnässä. Sen voi saada jo synnytyksessä äidiltä, tai näljyttämällä päiväkodissa muiden lasten kanssa samoja leluja vuoron perään. Tuo on erittäin yleinen eikä varsinaisesti sukupuolitauti. Käykää nyt ihmeessä nissä seulonnoissa.

Mitenhän sen voi saada juuri alapäähän noista mainitsemistasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi