Onko täällä muita, jotka EI käy papan joukkoseulonnoissa? Mikä syy?
Itsen en käynyt 30v seulonnassa, enkä nyt 35v vaikka tuli kutsu. Papa näytteen otto sattuu ja pelkään sisätutkimusta.
Kierukkaa en uskalla ottaa asennuskivun vuoksi.
Kommentit (293)
En ole käynyt vielä, mutta seuraavan kerran menen, jos kutsu tulee. Ensimmäinen kutsu tuli ylä-asteella, mutta silloin en halunnut sisätutkimusta vielä kokea. Toisen kerran kutsu tuli nyt aikuisiällä, mutta juuri vaihdettiin paikkakuntaa, joten en siellä ehtinyt käydä. Ikää nyt vasta 25, joten eiköhän niitä kutsuja vielä tule.
En ole kokenut sitä vielä, mutta en usko sen olevan kivuliasta minulle. Omaan kai ihan kohtalaisen kipukynnyksen. Läpi on käyty lapsettomuushoidot aukiolotutkimuksineen, punktioineen ja icsi-hoitoineen, joten monenlaista sisätutkimusta ollut eikä mikään noista ollut kivulias. Myös synnytys oli käynnistettynä (ballonki) eikä aiheuttanut kipua. Ja itse synnytyksenkin meni ilman kipulääkkeitä, kun en osannut niitä ajoissa pyytää eikä se edes ollut paha. Onnekas saan siis kai olla.
Eli uskon selviäväni aikoinani papa näytteestä ja menen e´hdottomasti ensi kerralla siihen.
Viimeksi jäi väliin kun oli juuri kuukautta aikaisemmin otettu muiden tutkimusten yhteydessä.
Ja kyllä se mulla sattuu. Ei hirveän paljon ja tottakai sen kestää ja esim synnytys sattuu enemmän, mutta mua ärsyttää tuollainen jatkuva vähättely. Jätättekö itse särkylääkkeen päänsärkyyn ottamatta koska se sattuu vähemmän kuin synnytys? En mä sen vähäisen kivun takia sitä silti jättäisi ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on otettu papakoe vuosia sitten ja se oli puhdas. Sattui, mutta kyllä sen kesti.
Käyn gynellä kerran vuodessa mutta hän on sanonut että jos papa on ollut puhdas ja sen jälkeen ei ole ollut yhdynnässä, niin uutta ei tarvitse ottaa. Luotan siis tähän.
Nimim. Viisikymppinen jonka pankki on ollut kiinni useita vuosia.
Onko tämä totta? Tarviiko mennä, jos koko elämän aikana (50v) ollut vain kolme seksikumppania eikä kymmeneen viimeiseen vuoteen seksiä ollenkaan? Ja tähän asti viisivuosittain kaikki näytteet olleet puhtaita. En haluaisi kuormittaa turhaan labrajonoja tai mennä hakemaan koronaa. Voinko jättää jo väliin?
Nuorempana jätin vain yhden väliin, mutta nyt keski-ikäisenä kun olen ollut henkisesti huonossa vireessä (masennus ja ahdistus), jätin viime kerran väliin enkä usko enää koskaan pystyväni menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on otettu papakoe vuosia sitten ja se oli puhdas. Sattui, mutta kyllä sen kesti.
Käyn gynellä kerran vuodessa mutta hän on sanonut että jos papa on ollut puhdas ja sen jälkeen ei ole ollut yhdynnässä, niin uutta ei tarvitse ottaa. Luotan siis tähän.
Onko tämä totta? Tarviiko mennä, jos koko elämän aikana (50v) ollut vain kolme seksikumppania eikä kymmeneen viimeiseen vuoteen seksiä ollenkaan? Ja tähän asti viisivuosittain kaikki näytteet olleet puhtaita. En haluaisi kuormittaa turhaan labrajonoja tai mennä hakemaan koronaa. Voinko jättää jo väliin?
Ei kannata jättää väliin, lue aiemmat vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Saako tutkimuksessa jonkun kaavun päällensä? Kannattaako sukat ottaa pois?
Itse ainakin laitan tunikan papaan mennessä, se jotenkin auttaa ettei ole niin alaston olo.
Käyn kaikissa papa-kokeissa ja myös mammografiassa. Ne ovat ilmaisia Suomessa. Näin ei todellakaan ole monissa maissa.
Papa-kokeella löytyi kohdunkaulan syövän esiaste jo alle kolmekymppisenä.
Menkää sinne testiin älkääkä iniskö!
Menkää naiset ihmeessä seulontoihin. Ei niitä kiusalla oteta! Suomella alkaa olla rahat niin vähissä että nämäkin toimet kohta lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaikissa papa-kokeissa ja myös mammografiassa. Ne ovat ilmaisia Suomessa. Näin ei todellakaan ole monissa maissa.
Papa-kokeella löytyi kohdunkaulan syövän esiaste jo alle kolmekymppisenä.
Menkää sinne testiin älkääkä iniskö!
Ei se ole mitään inisemistä, jos asian kivuliaisuudesta keskustellaan avoimesti. Se ei tietenkään tarkoita, ettei sinne menisi.
Aika hurjaa että näin moni ei käy. Ymmärrän toki jos on jotain traumataustaa, mutta luulisi kivuliaan kuolemanmahdollisuuden olevan hyvä syy käydä hoidattamassa traumat pois?
Itseäni pelottaa kohdunkaulansyöpä sen verran, että kun myöhästyin joukkopapasta (olin ulkomailla kun kutsu ja aika tuli) niin menin heti yksityiselle teettämään sen. Kumpikin on sattunut ihan yhtä paljon, yksityinen sattui fyysisen kivun lisäksi lompakkoon (360e).
Minulla todettiin kerran bakteerivaginoosi joukkopapassa, joten sillä kerralla koin sen hyödyllisenä. Mutta nyt vaihtoivat sen sellaiseksi, että analysoidaan ensisijaisesti pelkkä hpv-testi, ja jos se negatiivinen, koko otettu papakoesetti heitetään tutkimatta roskiin. Ainoastaan jos hpv positiivinen, analysoidaan myös otettu papa-näyte.
Tämä menetelmämuutos aiheutti sen, etten enää koe joukkopapaa lainkaan niin hyödylliseksi kuin aiemmin.
En käy. Ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Pari vk sitten seulonnassa käyty. Muutaman sekunnin tuntui hieman epämukavalta, mutta ei voi sanoa että se olisi varsinaisesti sattunut. Osui vielä kohdalle mukava joitakin, joten näytteenottotilannekin oli rento :)
Vierailija kirjoitti:
Te ette varmaan ole myöskään synnyttäneet, joiden mielestä papa sattuu niin paljon, ettei voi mennä?
Täysin eri asia. Olen synnyttänyt, ilman kivunlievitystäkin, mutten käy papassa, koska sen ottaminen sattuu ja on kammo sisätutkimuksia kohtaan.
En häpeältäni käy ollenkaan gynellä. Nivustaipeeni ja pakarani ovat täynnä paiseita ja arpia jo parantuneista paiseista.
Ottaja oli viimeksi aika ammattitaidoton, pelkäsin lopulta että tekee ihan omiaan, kuhnasi näytteenoton kanssa ja levitin sattui enemmän kuin kohdunkaulan limakalvonäyte konsanaan, sain pahan virtsatieinfektion siitä ronkkimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Te ette varmaan ole myöskään synnyttäneet, joiden mielestä papa sattuu niin paljon, ettei voi mennä?
Olen synnyttänyt 3x. Siinä saa ilokaasua, kipupiikin ja selkäydin puudutuksen, joten helppo homma. Papkokeeseen ja kierukan laittoon ei saa mitään!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/kaytko-papakoeissa-turhaan-asiantun…
"Valtaosa kohdunkaulan syöpään menehtyvistä naisista on seulontaiän ohittaneita eli yli 65-vuotiaita.
– HPV-infektio ei oikeastaan parane koskaan, vaan jää limakalvon soluihin ei-aktiiviseen muotoon. Se saattaa aktivoitua varsinkin vanhemmalla iällä, kun elimistön puolustuskyky heikkenee, Maija Jakobsson huomauttaa."
(Huom. Kuten koronavirustesteissä, myös HPV-testistä voi tulla negatiivinen tulos, vaikka virusta on elimistössä.)
No mitä väliä jos mummona siihen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan kuitenkin käydä välillä, ei se niin yksioikoista välttämättä ole. Voisiko olla niin, että gyne on tarkoittanut, ettei sillä kertaa tai vähään aikaan tarvitse ottaa? Sanoiko hän tosiaan, ettei sinun tarvitse käydä edes joukkopapassa enää koskaan?
Olen käynyt samalla gynellä yli kymmenen vuotta. Käyn yksityispuolella. Noissa joukkoseulonnoissa en käynyt edes nuorempana.
Kyllä hän on noin sanonut. Kysyy aina haluanko että otetaan papakoe. Kun sanon että tilanne on entisellään, eli ei yhdyntöjä, niin hän sanoo että eipä sen ottaminen sitten ole tarpeen. Näin on menty jo ainakin kolme käyntiä.
Ehkä seuraavalla kerralla annan sitten ottaa, varmuuden vuoksi.
Ihan mielenkiinnosta, millaisia ovat omat ehtosi tilanteessa?
ohis