Onko jonkun lapset välttyneet korvatulehduksilta?
Onko harvinaista, että korvatulehduksia ei lainkaan tule? Onko jonkun lapsi välttynyt niiltä täysin? Kun mietin vain, että milloin voi oikeasti huokaista helpotuksesta. Nyt pitää vielä koputtaa puuta, kun lapsi on vasta kolmevuotias.
Kommentit (46)
Meidän tytöt nyt 4v ja 2v ja toistaiseksi ovat välttyneet.
Mun 20-, 17- ja 11-vuotiailla tytöillä ei ole ollut yhtään.
Esikoisella ei ole ollut yhtään, kuopus oli korvatulehduskierteessä ensimmäiset 5 vuotta.
Viisi lasta eikä yhtään korvatulehdusta ennen kouluikää. Yhdellä oli 11-vuotiaana yksi.
Välttyi kokonaan, tyttö 5 v. Isommalla oli kahdesti. Ekalla kerralla söi antibiootit ja sairaus uusi heti. Tokalla kerralla ei otettu antibiootteja, tauti lähti nopeasti eikä uusinut koskaan.Vinkkinä, että antibiootit eivät yleensä ole korvatulehduksissa välttämättömiä, kipuun voi ottaa myös kipulääkettä. Tulehduskierteeseen pääsee ylilääkitsemällä, kun antibiootit lamaa kehon omat puolustautumiskeinot.
4 lasta ja vain yhdellä ollut pari kertaa ja nekin vasta kouluiässä.
Mulla ei lapsena ollut koskaan korvatulehduksia. Tai no, yksi oli, joskus 11-vuotiaana, eikä siinäkään ollut korva kipeänä, se vain soi. Mulla on ollut aikuisella iällä toinen korvatulehdus, eikä siinäkään korva ollut kipeänä. Molemmat nuo olivat poskiontelontulehduksen yhteydessä.
2-vuotiaallani ei ole vielä ollut korvatulehduksia.
Esikoisella oli yksi korvatulehdus, joka paljastui vahingossa neuvolan 1,5v lääkärintarkastuksessa. Toisella lapsella oli yksi alta vuoden ikäisenä ja yksi pitkän sitkeä eskari-iässä, jouduttiin tekemään se tärykalvopisto. Kolmas on nyt 2v eikä ole ollut korvatulehdusta vaikka jatkuva räkis nyt päällä hoidon aloitettuaan.
Toki uskon, että osa korvatulehduksista paranee itsekseen ja varmaan sellaisia meidän lapsilla on joku ollut, mutta sen verran vähäoireisena että ei olla huomattu.
Meillä 9 v. jolla ei ole ollut koskaan. Isosiskolla 11 v. oli kerran
Minulla 14- ja 11-vuotiaat tytöt, kummallakaan ei ole ollut koskaan korvatulehdusta.
4. lapsella ollut 2 korvatulehdusta. Muilla ei yhtään.
Meilla lapset välttyivät korvatulehdukselta kunnes alkoi päiväkoti.
Sairastivat kotihoidossa todella vähän, mutta nyt tänä syksynä tuli sitten ensimmäinen molemmille, lapset 4v ja 2v. Toisaalta me ollaan koko perhe oltu tässä kovassa flunssassa minkä jälkitautina lapset sitten tuon sai.
5-vuotiaallani ei ole ollut yhtään korvatulehdusta, 3-vuotiaallani yksi vuoden iässä, ei sittemmin. Minä ja veljeni myös olemme sairastaneet lapsina jonkin yksittäisen korvatulehduksen vain, eli taitaa olla jossain määrin geeneissä tämä alttius korvatulehduksille.
Kohta kuusivuotias tyttö, ja korvatulehduksia on ollut varmaan viisi tai kuusi. Meillä on noudatettu ihan tavallisia ruokailutottumuksia jne. mutta lapsi oli täysimetyksellä 4,5 kk ikäiseksi, eikä ole imenyt koskaan tuttia.
Meidän lapsilla ei ole koskaan (toistaiseksi) ollut, nyt 3,5v ja 8kk. Heidän isällään ei myöskään koskaan ole ollut korvatulehdusta. En tiedä onko asialla vaikutusta, mutta molempien lasten korvat ovat vaikkua täysi, saa olla koko ajan ottamalla topsilla. Niihin vaikkusuihkeisiin ei olla kuitenkaan lähdetty, kun olen miettinyt josko ne vaikut suojaisi niitä korvia? En tiedä, omaa pohdintaa vain.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:30"]
Onko harvinaista, että korvatulehduksia ei lainkaan tule? Onko jonkun lapsi välttynyt niiltä täysin? Kun mietin vain, että milloin voi oikeasti huokaista helpotuksesta. Nyt pitää vielä koputtaa puuta, kun lapsi on vasta kolmevuotias.
[/quote]
En tiedä, mutta meillä ei ainakaan ole noita vielä ollut. Lapsi 3,5v ja nuorempi veli 2,5v - ei flunssiakaan, mutta eipä ole otettu rokotuksiakaan.
[/quote]
et ole ottanut mitään rokotusta? Me ollaan otettu kaikki ja silti ei ole ollut korvatulehduksia
Minulla 4 poikaa. Vain vanhimmalla on ollut kerran korvatulehdus ollessaan taapero. (nyt jo koululainen)Muilla ei olekoskaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 08:29"]
Mun toinen lapsi ei ole sairastanut ainuttakaan korvatulehdusta. Nyt on jo 15v.
Toisella sen sijaan oli alle 1.5 vuotiaana jo 6 tulehdusta ja sitten laitettiin putket.
Tämä jolla ei ole ollut ainuttakaan, ei ole koskaan juonut/käyttänyt lehmänmaitoa missään muodossa. Väitän, että tässä on syy tulehduksettomuuteen.
[/quote]
Meillä korvikevauva ei sairastanut ikinä mitään ja terve on ollut isonakin. Nyt 10v
Mun lapsilla ei ole ollut.
Molemmat on kyllä saaneet antibiootit korvatulehdukseen varmuuden vuoksi kun korvakäytävät on punoittaneet. Molemmilla kerroilla olen jättänyt antibiootit ostamatta ja käyttänyt 2pv myöhemmin lapset uudelleen lääkärissä. Punoitus on kadonnut aina.
Käsittääkseni korvakäytävä punoittaa myös jos lapsi on juuri itkenyt kovasti, hikoillut tai jos lapsella on kuumetta.
Jos lääkäri korviin katsoessaan sanoo että täällä on tulehdusta, niin kysyisin tarkoittaako että korva märkii - vai onko käytävä vain punainen.
Mun 4v tytöllä ei koskaan ole ollut...isommilla sisaruksiallakin vain kerran tai pari