Mitä jos mikään korkeakoulututkinto ei motivoi?
Lukiossa pärjäsin ihan hyvin ja pääsin ensiyrityksellä yliopistoon. Opiskelut alkoivat takkuilla, sillä opiskelu oli vaativampaa kuin aiemmin eikä ajatus tutkinnon suorittamisesta motivoinut minua. Opintoihin kuulunut työharjoittelu vahvisti tätä ajatusta. Vaihdoin toiseen pääaineeseen ja lopputulos oli suunnilleen sama. Sittemmin olen suorittanut ammatillisen tutkinnon, ollut töissä ja nyt opiskelen toista ammattitutkintoa. Saan usein kannustusta hakeutua jatko-opintoihin. Koska olen jo käyttänyt niin paljon aikaa ja opintotukikuukausia turhaan haahuiluun, en uskalla hakeutua yliopistoon tai ammttikorkeakouluun opiskelemaan mitään, minkä mielekkyydestä en ole sataprosenttisen varma. Ammattikoulututkintoni eivät myöskään ole olleet sataprosenttisen kiehtovia, mutta niiden suhteen on tuntunut, ettei valinta ole lopullinen eikä riski niin suuri. Onko muilla samanlaisia kokemuksia tai jotain neuvoja tai vinkkejä tilanteeseeni?
Kommentit (27)
Miten olis metalliala? Siellä ainakin saa tehdä itsenäistä työtä ja tekijöistä on pulaa.
Kuulostaa että myös joku AMK insinööri vois olla sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet nyt? En keksi kyllä yhtään työtä missä kaiken pystyisi ennakoimaan etukäteen.
En halua kertoa ihan tarkasti. Suorittavan tason työtä. Ja siis päätoimisesti opiskelen tällä hetkellä. Ymmärrän, ettei kaikkea voi ennakoida. Haluaisin vain työn, jossa tiedän mahdollisimman tarkasti päivien kulun. Olin esimerkiksi tuotantotyössä, jossa koneet olivat jatkuvasti epäkunnossa. Mieluummin olisin vastaavassa työssä, jossa koneet eivät hajoile jatkuvasti eikä huoltohenkilökuntaa tarvitse maanitella paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet nyt? En keksi kyllä yhtään työtä missä kaiken pystyisi ennakoimaan etukäteen.
En halua kertoa ihan tarkasti. Suorittavan tason työtä. Ja siis päätoimisesti opiskelen tällä hetkellä. Ymmärrän, ettei kaikkea voi ennakoida. Haluaisin vain työn, jossa tiedän mahdollisimman tarkasti päivien kulun. Olin esimerkiksi tuotantotyössä, jossa koneet olivat jatkuvasti epäkunnossa. Mieluummin olisin vastaavassa työssä, jossa koneet eivät hajoile jatkuvasti eikä huoltohenkilökuntaa tarvitse maanitella paikalle.
Olen ollut tehtaissa töissä, ensin kesätöissä linjastolla. Ja nykyään insinöörinä auttamassa kun koneet hajoilee. En ole vielä sellaista tehdasta tavannut, missä ei laitteet jossain vaiheessa hajoile. Lähinnä tuon kuvauksen perusteella tuli mieleen siivoustyö. Eikö siinä ole aika tarkka viikkosuunnitelma. Tiettyinä päivinä siivoat tietyt kohteet. Harvoin ainakaan toimistoissa suuria yllätyksiä tule eteen. Ja eikö moni siivoaja valita, ettei heitä edes huomata kun siivoavat. Eli saisit olla varmaan aika rauhassa. Tosin palkka on nyt mitä on
Siivoustyö tuli mullakin mieleen sellaisena mikä itsenäisintä ja vähiten paineita. Mutta se on ihan oikeasti tosi raskasta fyysisesti ja siinä alkaa pikkuhiljaa hajoamaan pää kun on niin toistavaa jos on aina samat kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tehtaissa töissä, ensin kesätöissä linjastolla. Ja nykyään insinöörinä auttamassa kun koneet hajoilee. En ole vielä sellaista tehdasta tavannut, missä ei laitteet jossain vaiheessa hajoile. Lähinnä tuon kuvauksen perusteella tuli mieleen siivoustyö. Eikö siinä ole aika tarkka viikkosuunnitelma. Tiettyinä päivinä siivoat tietyt kohteet. Harvoin ainakaan toimistoissa suuria yllätyksiä tule eteen. Ja eikö moni siivoaja valita, ettei heitä edes huomata kun siivoavat. Eli saisit olla varmaan aika rauhassa. Tosin palkka on nyt mitä on
Missä olet töissä? Jos koneet eivät ole epäkunnossa esim. kerran päivässä, työn ennustettavuus on jo merkittävästi parempi ja voisin pitää siitä.