Käytättekö muut semmoista tyhmää, mutta tosi hyvää "rystystyyliä" muistaaksenne onko kuukaudessa 31 päivää vai vähemmän? :D
Eli aina rystysissä sormen luun kohdalla kuukaudessa on 31 päivää ja sit niiden välissä olevan ihokuopan kohdalla vähemmän kuin 31 päivää. Kyselen siksi, koska olen tukussa töissä ja työkaverit ovat tehneet virheitä jonkun verran kun eivät muistaneet onko kuukaudessa 31 vai esim. 30 päivää :D
Kommentit (20)
Olenkin unohtanut tuon. Lapsena käytin. Nyt osaan toki muutenkin.
Käytän aina jos en tahdo muistaa jotain kuukautta.
Käytän! Tai käytin, sen avulla opin ulkoa.
Opin muksuna "kesymarsu" eli ke - sy - mar - hu muistisäännön. Näissä on 30 päivää. Tosin ei noita ole tarvinnut pitkään enää miettiä, ovat niin vakiintuneet jo selkäytimeen.
Käytän joskus syyskuukausien kohdalla. Alkuvuosi kesään asti on helppo muistaa. Ei ole minusta lainkaan hölmö tapa vaan nopea ja kätevä (!).
Nykyäänhän tuon helposti tietokoneelta tai älypuhelimesta varmistaa, mutta kyllä itsekin käytän tuota tyyliä töissä monesti.
Mä mietin sen kellotauluna. Kirjaimellisesti näen päässäni kellotaulun. :D
Tammikuu (1) on pitkä, eli 31
Joka toinen on lyhyt kk, eli helmikuu on lyhyt. Ja kaikki tietää että helmikuussa on 28 tai 29 päivää, muina lyhyinä kuukausina 30.
Maaliskuu taas pitkä jne.
Loppukesästä (7-8) on kaksi pitkää peräkkäin.
Sitten taas joka toinen lyhyt, eli Syyskuu(9) onlyhyt.
Kuulostaa hankalalle näin selitettynä, mutta mun ei tarvi kuin ajatella sitä kellotaulua ja tiedän heti montako päivää missäkin kuussa on. Tarvitsin tuota osaamista joskus työssä.
Minulle tuollaista ei opetettu koulussa, siskolle kylläkin. Mulle on aina ollut ihan selviä eri kuukausien päivien lukumäärät, ei niitä erikseen tarvitse miettiä.
31.1
28.2/29.2
31.3
30.4
31.5
30.6
31.7
31.8
30.9
31.10
30.11
Muistan muutenkin missä on 31 päivää, eli tammi, maalis, touko, heinä, elo, loka, joulu
Mä käytän kans kesymarhua. Kesymarhussa on 30.
Olen käyttänyt, mutta nykyään olen niin paljon päivämäärien kanssa tekemisissä (data-ammattilainen), että muistan ulkoa, missä kuussa on minkäkin verran päiviä.
Vierailija kirjoitti:
31.1
28.2/29.2
31.3
30.4
31.5
30.6
31.7
31.8
30.9
31.10
30.11
Korjattuna
31.1.
28.2./29.2.
31.3.
30.4.
31.5.
30.6.
31.7.
31.8.
30.9.
31.10.
30.11.
31.12.
Kuukauden perään kuuluu myös järjestysnumerosta kertova piste. Ilman pistettä esim. 31.1 lausuttaisiin kolmaskymmenesensimmäinen yksi.
Osaan kyllä kuukaudet ja niiden päivät ulkoa muutenkin, mutta jos unohtaisin, olisi rystyset vallan mainio tapa tarkistaa, mutta eihän sekään systeemi ihan tarkka ole, esim. helmikuun päivien lukumäärää ei niistä näy.
Joo käytän. Opin sen ala-asteella opettajalta ja siitäkin on jo yli 30 vuotta aikaa. Helppo tapa varmistaa asia.