Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VOF-Kids ja lasten seksualisointi

Vierailija
28.10.2013 |

Eikö kukaan muu yhtään kyseenalaista sitä, että kyseisessä kisassa (näissä semifinaaleissa) nuoria tyttöjä puetaan ja meikataan Lolitoiden näköisiksi, kirkkaan punaisiksi maalatut huulet, tekoripset, voimakasta luomiväriä, korkokenkiä, kirkkaan punaisiksi maalattuja superpitkiä kynsiä ja niin edelleen...minusta se ei vain ole sopivaa lapsille. Ei edes 13-vuotiaille. Vähän meikkiä voi olla joo, mutta nyt lapset oli meikattu ihan överisti. Eivät näyttäneet lapsilta. Tanssiliikeet on jäljitelty aikuisilta ja ovat osittain aika rivoja ja laulujen sanoissa on beibiä ja vaihdetaan miestä jne. Sitten tuomarit ja juontaja koko ajan hokevat lapselle: "Sä näytät nin hyvältä, sä oot niin kaunis, sä oot niin cool." Ulkonäkö nostetaan koko ajan ylimitoitetusti esille. Kritisoin tässä lähinnä VOF kilpailun järjestäjiä ja stailaajia. Ymmärsin että kyseessä pitäisi olla lastenlaulukilpailu eikä mikään lapsimissikilpailu.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/seksismi-ja-lapset

Tuossa on tuon dokkarin esittely, mutta areenasta sitä ei enää näe. Ehkä youtubessa olisi. Eihän monikaan mieti mitä jonkun ilmiön taustalla on, eivät aikuisetkaan, mutta voisi se joskus olla ihan hyvä vähän tuumailla.

Vierailija
42/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 20:41"]

Minäkin lähinnä mietin sitä että miksi lasten pitää jo 11-12-vuotiana yrittää olla kuin 17-18 v? Mitä ne haluaa kokea/kokeilla sitten 16-vuotiaana jos teinijutut on koettu jo alakouluiässä?

Ei omassa nuoruudessani 90-luvun taitteessa juuri kukaan meikannut kouluun esim. 13-vuotiaana. Nykyään taas ei seiskaluokkalaisista löydy juuri yhtään meikkaamatonta. Järjetöntä kemikaalileikkiä jo n. 11-12-vuotiaasta lähtien. Miksi?

[/quote]

Itse asunut pienessä maaseutupitäjässä 80-luvun alussa ja kaikki tytöt kyllä meikkasi seiskalla. Aika taitaa kullata muistot monella. Huom! Silti vasta yli kaksikymppisenä maistoin viiniä ja tupakkaa. Neitsyyden menetin 19 v. ja olen saman miehen kanssa vieläkin. Älkää nyt demonisoiko meikkaamista noin paljon. 

[/quote]

Voin sanoa tismalleen samat sanat. Kyllä itsekin meikkasin jo aikoinaan yläasteelle siirtymisen jälkeen (v. 1986) ja niin teki valtaosa koulukavereistakin! Meikkityyli oli välilä aika raju, oli sähkösiniset rajaukset ja milloin valkoisenhohtavaa huulipunaa, milloin kirkasta pinkkiä. Minihameitakin käytettiin ja tukat tupeerattiin isoiksi. Mieleeni ovat erityisesti jääneet joskus 14-15-vuotiaana itse ostamani turkoosit korkkarit, jotka yhdistettiin samansävyiseen patellavyöhön.. voi niitä aikoja.

Ihan normaaleja aikuisia meistä on kasvanut (eikä ihokaan ole pilalle mennyt). Itse olen akateemisesti koulutettu, asiantuntijatehtävissä työskentelevä perheenäiti, ja kavereista oikeastaan yhdellekään ei ole käynyt elämässä huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun saisi poistaa. Ala-arvoista puhetta lapsista ja vielä kun heidän nimensä tiedossa. Ei, ei ole oma lapsi kisassa, ei edes sukulaislapsi. Silti aika av-tasoa taas tämä ketju. Miettikääpä jos joku vof-esiintyjä lukee tätä ketjua, mitä se tekee hänen psyykelleen? Tunnen myös myötätuntoa lasten ja nuorten perheitä kohtaan. Toivottavasti eivät löydä ketjua. Miettikääpä nyt hiukan taas. 

Vierailija
44/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minäkin (mummona täällä joskus palstaileva) muistan jo omasta nuoruudestani 60-luvun lopusta nämä ns. pilalle mennyttä/ menevää nuorisoa kauhistelevat. Silloin oli minihameet, tupeeraukset, tolppakorot ja vahvat silmärajaukset, itse asiassa jopa rajumpaa tyyliä kuin nykyään. Ja jo seiskaluokalta eteenpäin ainakin meidän koulussa noita ihailtiin ja käytettiin.

Vanha sanonta, "O tempore, o mores" pätee edelleen :)

Aina vanhemmat ovat huolissaan nuorista ja heidän ulkonäöstään, ja se ei tule koskaan miksikään muuttumaan.

Vierailija
45/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 10:58"]

Lapset voivat leikkiä niitä pukuleikkejä kotona turvallisessa seurassa. Kyseisen ohjelmaformaatin suurin katsojaryhmä on suunnilleen samanikäiset lapset. He katsovat VOF:a tosissaan. Eivät he ajattele, että tuossa joku ikätoverini leikkii lavalla pukuleikkiä. He katsovat ohjelmaa ja ajattelevat, että olisi hienoa olla itsekin tuolla. Tuollaiselta minun ikäiseni olisi hyvä näyttää. Nuo nuoret esiintyvät valtavalle määrälle lapsia ja näyttävät suuntaa siihen miltä "pitäisi" näyttää ja miten elehtiä ollakseen Elastisen tai muiden aikuisten mielestä "Cool!", kuten he lapsia kehuvat. ap

[/quote]

Millä vuosituhannella sinä oikein elät? Pukuleikkejä? Ihanko tosissasi kuvittelet että 12-vuotiaat enää leikkii mitään pukuleikkejä kotona, ei niitä leikitty edes 90-luvulla kun minä olin sen ikäinen.

Jotkut VoK-tytöistä oli kyllä minunkin mielestäni meikattu liikaa, ei olisi tunnistanut samaksi tytöksi muuta kuin nimestä. Mutta suurin osa oli kyllä ihan asiallisen näköisiä. Tuon ikäiset meikkaavat muutenkin, miksi sitten eivät muka saisi meikata silloin kun edessä on erityistilaisuus.

Vierailija
46/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lähinnä mietin sitä että miksi lasten pitää jo 11-12-vuotiana yrittää olla kuin 17-18 v? Mitä ne haluaa kokea/kokeilla sitten 16-vuotiaana jos teinijutut on koettu jo alakouluiässä?

Ei omassa nuoruudessani 90-luvun taitteessa juuri kukaan meikannut kouluun esim. 13-vuotiaana. Nykyään taas ei seiskaluokkalaisista löydy juuri yhtään meikkaamatonta. Järjetöntä kemikaalileikkiä jo n. 11-12-vuotiaasta lähtien. Miksi?

[/quote]

Sama juttu, itse kävin yläastetta 90-luvun puolivälissä ja aika harva meikkasi tai pukeutui muutenkaan mihinkään minihameisin ja korkokenkiin. Koulun kovistytöt (jotka polttivat tupakkaa) meikkasivat, värjäsivät hiuksiaan ja muut katsoivat heitä lähinnä säälivästi.

Vierailija
47/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 23:10"]

[/quote]

Sama juttu, itse kävin yläastetta 90-luvun puolivälissä ja aika harva meikkasi tai pukeutui muutenkaan mihinkään minihameisin ja korkokenkiin. Koulun kovistytöt (jotka polttivat tupakkaa) meikkasivat, värjäsivät hiuksiaan ja muut katsoivat heitä lähinnä säälivästi.

[/quote]

Itse meikkasin seiskalla, ja 99% luokkalaisistani tytöistä meikkasi myös.  Kävin 7 lk v. 89 . Yllättäen porukasta poltti ja joi tämä ei-meikkaaja. Ja meistä meikkaajista ei kukaan. Olet sinä vähän pässi, kun sinulle on meikki sama asia kuin tupakointi? Tässäkin ketjussa suurin osa kertoo meikanneensa seiskalla ja heilläkään se EI ole tarkoittanut tupakointia ja alkoholin juomista. 

Vierailija
48/48 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:01"]

Heh, minäkin (mummona täällä joskus palstaileva) muistan jo omasta nuoruudestani 60-luvun lopusta nämä ns. pilalle mennyttä/ menevää nuorisoa kauhistelevat. Silloin oli minihameet, tupeeraukset, tolppakorot ja vahvat silmärajaukset, itse asiassa jopa rajumpaa tyyliä kuin nykyään. Ja jo seiskaluokalta eteenpäin ainakin meidän koulussa noita ihailtiin ja käytettiin.

Vanha sanonta, "O tempore, o mores" pätee edelleen :)

Aina vanhemmat ovat huolissaan nuorista ja heidän ulkonäöstään, ja se ei tule koskaan miksikään muuttumaan.

[/quote]

Juuri näin. Terveisin panda-meikkejä harrastanut teini, joka kävi yläastetta 70-luvun lopussa. Ja koko ikäni ollut 100 % päihteetön. Ensimmäisen kerran harrastin seksiä 28 v. Repikää siitä ;)