Esiteinin lihominen
Poika on kohta 13v ja ollut aina hoikahko/ normaalipainoinen. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana hän on lihonut niin että alkaa vatsamakkara ja kaksoisleukaa tulemaan. Sinällään ei ole ollut muutoksia elämässä, korona toki rajoittanut jonkin verran tekemisiä ja ollut kotona enemmän. Käy lenkillä kävellen muutaman tunnin viikossa, ei muuta urheiluharrastusta. Pituuttakin tullut. Voiko tämä tasaantua itsestään?
Kommentit (13)
Ihmettelin, mistä moinen aihe, kun luin ketjun nimen aluksi:
Einsteinin lihoaminen
Vierailija kirjoitti:
Einsteinin lihoaminen
Samoin😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einsteinin lihoaminen
Samoin😬
Minäkin.
Mutta asiaan. Makkara pois kakaran suusta, limsat viemäriin, kunnon selkäsauna ja ripustat sen niskasta kolmeksi päiväksi naulakkoon. Sillä välin hajotat vasaralla kaiken viihde-elektroniikan. Otettuasi kaksoisleukalapsen alas naulakosta, pakotat tämän harrastamaan mäkihyppyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einsteinin lihoaminen
Samoin😬
Mä luulin taas että kyse Epsteinistä. Hyviä lukijoita ollaan.
Se onkin ongelma kun lapsi ei ole innokas aloittamaan harrastusta. Tästä on väännetty, eikä valitettavasti lasta voi pakottaakaan sinne.
Ollaan tosiaan houkuteltu liikkumaan ja lenkkeilemään, kulkemaan pyörällä jne.
Mielellään söisi herkkuja, liikaakin ja siihen on jo puututtu ja vähennetty niitä. Mutta ruokavalio huonohko, ei halua salaattia jne. Yritetään tarjota niitä vihanneksia joista tykkää mutta niitä ei kovin montaa ole.
Olisiko vinkkejä?
Ihan normaalia. Pituuskasvupyrähdys tulossa, kerää vähän massaa ensin. Ole huoleti.
ÄLÄ lainkaan ole huoleti. Noin mun vanhempani tekivät veljeni kanssa, ja meni reilusti yli 20 ikävuoden päälle, ennenkuin veli lopulta sai itse tämän asian hoidettua kuntoon ja hemmetinmoisella vaivalla.
Koko teini-ikänsä siis oli ylipainoinen ja lopulta lihava, kun vanhempani uskoivat neuvoa, että kyllä se siitä tasaantuu.
Luin Einsteinin.
Joka tapauksessa mun lapselle kävi samoin ja ei sille lopulta mitään mahtanut on ylipainoinen 18-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einsteinin lihoaminen
Samoin😬
Mä luulin taas että kyse Epsteinistä. Hyviä lukijoita ollaan.
Nyt mä nauran ääneen🤣
Sori ap.
Silmät on ilmeisesti nyt näyttöpäätteestä jo aivan liian ylirasittuneet kun luin Einsteinin lihominen.
Lapsen ruokahalu on siis selkeästi kasvanut viimeisen vuoden aikana. Alkuun ajattelin juurikin että no nyt alkaa se paljon puhuttu teiniaika jolloin nuoren ruokahalu on lähes pohjaton. Mutta selvästi kulutus/pituuskasvu ja ruuan määrä ei kohtaa. Lapsen kanssa on kyllä keskusteltu, ei niin että olisi lihonut, vaan puhuttu terveellisestä ruokavaliosta ja siitä että huono ruokavalio ja liikkumattomuus aiheuttaa monia ongelmia ja lapsi kyllä tämän toisaalta ymmärtää. -ap
Älä jää odottamaan, vaan ruokavalio kuntoon, teinit yleensä syö aivan liikaa sokeria, limut, energia juomat, karkit, hiilarimössöt pois ei mitään pitsoja ja hamppareita, sipsit ja muu överi suola pois...
Vesipullo kouluun mukaan, ei niinkuin naapurin yli lihavan lapsen aamu alkaa, energiajuomaa ja Berliininmunkkia, joiden pakkaukset jää pitkin pihoja, kun lapsi ahmii nää ulkona ennen kouluun lähtöä..
Kotiruokaa arkisin, viikonloppuna voi syödä herkkuja. Lisää liikuntaa pelkkä kävely ei riitä kenenkään, ilmoita vaikka pelaamaan jalkapalloa.