Noniin lapsen kaveri kaatui pyörällä ja ranteesta tuli luu läpi
Lapsi 9v soitti ihan paniikissa minulle. Onneksi olivat melko lähellä ja ehdin apuun ennen ambulanssia. Lapsi on tosi järkyttynyt tuosta mitä näki. Kuinkahan pahat traumat tuosta voi jäädä? Lapsi itki että ei uskalla ajaa pyörällä kotiin. Mä en osannut kovin paljon asiaa käsitellä mun lapsen kanssa. Kerroin, että sairaalassa hoidetaan ja kipu menee ohi pian. Ja että pyörällä uskaltaa kulkea jatkossakin mutta kuten sanottua, hän ei uskalla 🤔
Kommentit (15)
Menkää yhdessä ajamaan joku pieni lenkki pyörällä. Mulla ei ole lapsia, mutta luulisin, että lapsi unohtaa tuollaisen aika pian jos siitä ei paljon puhuta.
No, olisihan se varmaan jossain kohtaa selvinnyt hänelle muutenkin että kädessä on luu sisällä, ja joskus ulkonakin.
Miksi kerroit lapselle noin? Kipu ei välttämättä mene ohi koskaan ja tuosta voi jäädä pysyviä vammoja. Kaverille sattunut onnettomuus olisi ihan hyvin voinut sattua lapsellesi.
Pitää vaan tehdä sitten uusi lapsi, jos pöräilijää olit yrittänyt.
Miksi hän ei uskalla enää ajaa? Pelkääkö että hänelle käy samalla tavalla? Sano että tuollainen loukkaantuminen on todella harvinaista!
Eniten lapselle on haittaa siitä, että mamma on täällä eikä lasta lohduttamassa,
Itse kaaduin lapsena pyörällä. Polveen sattui ja tuli iso haava. Tuon jälkeen en ole pyörällä ajanut.
Eiköhän se pyöräily taas ala maittaa kun pahin järkytys menee ohi. Älä painosta ja ole aikuinen eli älä panikoi.
Kerro, että ihmisiä kuolee ja loukkaantuu valtavasti kävellessä kaatuen ja koti on vaarallsin paikka. Moni kuolee liukastuttuaan suihkussa jne. Hyvä tehdä selväksi, että elämään kuuluu olennaisena osana riskit.
Ratsastuksessa noustaan heti satulaan kun mahdollista takaisin just siksi ettei jää pelko päälle. Eli on tärkeää pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroit lapselle noin? Kipu ei välttämättä mene ohi koskaan ja tuosta voi jäädä pysyviä vammoja. Kaverille sattunut onnettomuus olisi ihan hyvin voinut sattua lapsellesi.
Koska ei ole mitään järkeä lietsoa järkyttyneen lapsen paniikkia sillä, että rupeaa kertomaan kauhutarinoita varsin harvinaisista pysyvistä vammoista. Lapsilla pysyvä vammautuminen murtumasta on äärimmäisen harvinaista, koska lapsen keho on paljon mukautuvaisempi kuin aikuisen.
Luin, että jos kokee trauman, uni varastoi sen tunteen liian hyvin.
Olisi hyvä käydä pyörälenkillä jo tänä iltana, ennen nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Itse kaaduin lapsena pyörällä. Polveen sattui ja tuli iso haava. Tuon jälkeen en ole pyörällä ajanut.
Minä ajoin tyttölapsena aikuisten pyörällä, satula pois kun en ylettänyt siihen. Aina oli polvet ruvilla kaatumisista, mutta siitä viis. Sellaista oli elämä 50-luvulla, onneksi oli tuo Hopeasauma.
Vauviksen päivystys on ikävä kyllä sulkeutunut tältä päivältä
Lapsi pyörän kanssa ison mäen päälle ja tuuppaa alas.